فناوریاپلیکیشن و نرم افزار

معرفی نحوه کار با ۵ برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر

بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم

اگر دائما حافظه لپ‌تاپ و کامپیوترتان پر می‌شود و از خرید هارد خسته شده‌اید، این مقاله بهترین برنامه کاهش حجم فیلم را حتما تا انتها بخوانید. امروزه، یکی از دغدغه‌های افرادی که با ویدئوهای با حجم بالا سر و کار دارند، این است که مدام حافظه دستگاه‌شان پر می‌شود و باید آن را خالی کنند. اما گاهی ما به همه اطلاعات احتیاج داریم و امکان پاک کردن آن‌ها برایمان وجود ندارد. در این شرایط، ما چه کاری بایستی انجام دهیم؟ در این مقاله با معرفی چند برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر به شما کمک می‌کنیم تا این مشکل خود را حل کنید. با مجله ویکی همراه باشید.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، گستردگی و جهان شمول بودن آن،‌ حجم زیاد فیلم‌ها و حافظه کوچک و محدود دستگا‌ه‌ها، از مشکلات عمده کاربران، در این روزها به حساب می‌آید. اگر شما عاشق فیلم و سریال هستید و آن‌ها را دانلود می‌کنید تا در فرصتی مناسب به تماشای فیلم بپردازید، حتما با این مشکل مواجه شده‌اید که پس از مدتی کامپیوتر شما به شما هشدار می‌دهد که حافظه شما در حال پر شدن است و دیگر جایی برای دانلود فیلم جدید ندارید. در بیشتر اوقات، این مشکل با خرید یک هارد اکسترنال یا حافظه خارجی حل می‌شود اما این راه حل دائمی و پایدار نیست زیرا باز هم چندی بعد این مشکل به وجود خواهد آمد. در این شرایط، آیا واقعا راه حل حجم زیاد فیلم، زیاد کردن حجم حافظه است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که به جای افزایش حجم حافظه، می‌توانید سایز فیلم‌های خود را کوچک کنید؟ شاید گمان کنید که با کاهش حجم فیلم ممکن است کیفیت آن هم پایین بیاید اما راه‌هایی وجود دارد که از کاهش کیفیت فیلم میتوان جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم چند برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر را معرفی کنیم.

برنامه های کاهش حجم فیلم کامپیوتر / بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم

برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر

نه فقط برای تماشای فیلم، بلکه خیلی از افراد برای انتقال و به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی خود، دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از کارمندان بایستی ویدئو بسازند یا فیلمی را دانلود و ادیت کنند و برای کارفرمایشان بفرستند اما چگونه فیلمی با حجم بالا را از طریق ایمیل می‌توان منتقل کرد؟ این یکی از دلایلی است که نرم افزار کاهش حجم فیلم لپتاپ و کامپیوتر بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت. امروزه، برنامه‌های بسیار زیادی برای کاهش حجم فیلم در لپ‌تاپ‌‌‌‌ها و کامپیوتر‌های ویندوز و مک وجود دارد که در اینجا به چند برنامه کاهش حجم فیلم برای پی سی اشاره خواهد شد. از سوی دیگر، هم کار با این برنامه‌ها بسیار ساده است و هم به مدت زمان بسیار کمی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: 7 جایگزین برای Spotify | بهترین جایگزین های اسپاتیفای کدام است؟

۱- برنامه VEED

بهترین سایت کاهش حجم فیلم به صورت آنلاین، VEED است. در این برنامه شما نیاز به هیچ دستگاه خاص یا کامپیوتر و لپ‌تاپ ندارید و می‌توانید به صورت آنلاین حتی در گوشی خود حجم فیلم را کم کنید. در مرحله اول بایستی وارد سایت veed.io/video-compressor بشوید و ویدئو مورد نظر خود را آپلود کنید. لازم به ذکر است که این سایت تمام ویدئوها با فرمت‌های MP4, MOV, MKV, AVI, WMV,FLV را ساپورت می‌کند. حالا می‌توانید مطابق میل‌تان کیفیت فیلم و سایر تنظیمات را برای فشرده‌سازی انجام دهید. برای مثال نرخ فرم ریت، بیت ریت، CRF و رزولوشن رو می‌توانید مطابق آنچه می‌خواهید تنظیم کنید تا فشرده‌سازی بر اساس این پارامتر‌ها انجام گیرد. در ضمن، در اینجا به شما می‌گوید که فایل خروجی شما حجمش چقدر خواهد شد و شما می‌توانید متوجه شوید که آیا این حجم برای شما مناسب است یا به حجم کمتری نیاز دارید. اگر به حجم کمتری نیاز داشتید باید با تغییر پارامتر‌های برنامه VEED به حجم موردنظر خود برسید.

برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر / برنامه کاهش حجم فیلم برای ویندوز

نکته: برای ارسال فیلم و یا هر فایلی در ایمیل و بیشتر شبکه‌های اجتماعی حداکثر حجم فایل می‌تواند ۲۵ مگابایت باشد. پس اگر قصد دارید فیلم را از این طریق ارسال کنید، بایستی حجم فیلم را به زیر ۲۵ مگابایت برسانید.

بعد از اعمال تغییرات، روی گزینه Compress video بزنید،‌ صبر کنید تا ویدئو آماده شود و پس از اتمام، آن را دانلود کنید. به علاوه،‌ می‌توانید پس از دانلود ویدئو را ویرایش کنید و اگر فایل باز هم سنگین بود، یکی از بهترین‌ راه‌ها ارسال لینک ویدئو است.

بیشتر بخوانید: نینتندو سوییچ اولد | مشخصات، قیمت و موارد دیگر

۲- برنامه VLC

برنامه VLC علاوه بر این که یک برنامه پخش فیلم بسیار عالی هست، بلکه یک برنامه کاهش حجم ویدیو ویندوز نیز به شمار می‌رود. البته VLC هم برای ویندوز و هم برای مک و لینوکس کاربرد دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد با این برنامه آشنایی کامل دارند و از آن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار کاهش حجم فیلم لپتاپ را ابتدا دانلود و نصب کنید. سپس روی گزینه File در بالای صفحه بزنید و حالا گزینه Convert/ steam را انتخاب کنید.

برنامه های کاهش حجم فیلم کامپیوتر / نرم افزار کاهش حجم فیلم برای سیستم

در مرحله بعد روی Open media بزنید و ویدئو مورد نظر خود را انتخاب کنید. حالا از قسمت Choose profile یکی از آیتم‌ها را انتخاب نمایید. معمولا همان گزینه MP4 انتخاب می‌شود.

 

حالا روی گزینه Save as file کلیک کنید و نام فایل را تایپ نمایید و آن را در جای مورد نظر خود سیو کنید. اگر حجم فایل خود را بررسی نمایید، متوجه می‌شوید که فیلم شما با حجم کمتر ذخیره شده است. برنامه VLC بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم ویندوز 7 و ۱۰ است.

بیشتر بخوانید: راهنمای شستن هواپز| نحوه تميز كردن سرخ كن بدون روغن

۳- برنامه Quicktime

برنامه بعدی، ‌Quicktime است که مختص لپ‌تاپ‌های مک می‌باشد. در واقع، برنامه Quicktime برای کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت برای کامیپوتر مک، خیلی کاربردی است. اگرچه به اندازه دو نرم‌افزار گفته شده، قابلیت‌های زیادی ندارد اما برای کم کردن حجم فیلم توی مک‌بوک‌ها عالی است. برای این کار، ابتدا فیلم دلخواه خود را با برنامه Quicktime باز کنید (یا برنامه Quicktime را باز کنید و روی گزینه File بزنید و گزینه Open file را انتخاب کنید). حالا File را بزنید و روی گزینه Export as کلیک کنید و فرمت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

نرم افزار کاهش حجم فیلم در ویندوز / برنامه ی کاهش حجم فیلم برای کامپیوتر

در این مرحله رزولوشن را انتخاب کنید. رزولوشن می‌تواند ۱۰۸۰p یا کمتر باشد. در حقیقت کیفیت فایل‌ها به رزولوشن آن‌ها بستگی دارد. به این کیفیت فیلم‌ها دقت کنید:

کیفیت 4K: رزولوشن 3840 * 2160

کیفیت 1080p: رزولوشن 1920 * 1080

کیفیت 720p: رزولوشن 1280 * 720

کیفیت 480p: رزولوشن 640 * 480

نکته مهم در اینجا این است که برنامه Quick time player مخصوص لپ‌تاپ‌های برند اپل است. البته قبلا این نرم افزار برای ویندوز هم ساخته شده است اما در سال ۲۰۱۶ ادامه آپدیت آن متوقف گردیده است.

بیشتر بخوانید: آموزش خاموش کردن دوربین در گوگل میت

۴- برنامه HandBrake

برنامه Quicktime اگرچه نرم افزار خوبی برای کاهش حجم فایل ویدئویی می‌باشد اما آپشن‌های زیادی ندارد که محدودیت‌هایی در پی دارند. اما برنامه ‌HandBrake یک نرم افزار رایگان و با قابلیت‌های بالاست که اجازه می‌دهد با کدک‌های مختلف فایل مورد نظر خود را تولید و رمزگذاری کنید. برنامه ‌HandBrake را دانلود و نصب کنید. حالا برنامه را باز کنید و ابتدا روی گزینه Open source که در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد، بزنید. سپس ویدئویی که قصد کاهش حجم آن را دارید، انتخاب کنید. در این مرحله روی Presets که در بالا و سمت راست قرار دارد، کلیک نمایید و تنظیماتی که دوست دارید را انجام دهید. سپس گزینه Start را بزنید و ویدئو کم حجم شده خود را تحویل بگیرید.

کم کردن حجم ویدیو در ویندوز / کاهش حجم فیلم در کامپیوتر

برنامه HandBrake هم برای ویندوز و هم برای مک کاربرد دارد. به نظر می‌رسد کاربران برند اپل، این برنامه را بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم لپ تاپ مک به شمار می‌آورند. علاوه بر این، به دلیل سرعت بالا و سادگی کار با این نرم‌افزار، برنامه ‌HandBrake بهترین برنامه کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت برای ویندوز 10 می‌باشد.

بیشتر بخوانید: لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

۵- برنامه Free video resizer

حالا نوبت pcها رسیده است. اگر دنبال برنامه كم كردن حجم فیلم برای pc هستید که هم محیط امنی داشته باشد و هم با سرعت بالا و در زمان کمی این کار را انجام دهد، برنامه Free video resizer را انتخاب کنید. این برنامه را دانلود و نصب کنید و در مرحله بعد ویدئو خود را آپلود نمایید. حالا نوع فرمت ویدئو خروجی را تعیین کنید و مکان مورد نظر برای ذخیره فیلم با حجم کمتر را نیز مشخص نمایید. در انتها گزینه Convert را بزنید.

بهترین نرم افزار كم كردن حجم فيلم بدون افت كيفيت برای کامپیوتر / بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم

بیشتر بخوانید: دانلود بهترین برنامه های تست سلامت گوشی اندروید

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ۵ برنامه‌ محبوب برای کم کردن حجم فیلم با بهترین کیفیت در کامیپوتر پرداخته شد. بعضی از آنها برنامه کاهش حجم ویدیو ویندوز هستند و بعضی اختصاصی برای لپ‌تاپ‌های مک می‌باشند. البته بعضی از برنامه‌ها هم برای ویندوز و هم برای مک کاربرد دارند. این‌ که کدام برنامه کاهش حجم فیلم کامپیوتر مناسب شما است، بستگی به نوع لپ‌تاپ و میزان استفاده شما از این نرم‌افزارها دارد. البته کار با این نرم افزارها بسیار آسان است و به طور کلی،‌خیلی با هم تفاوت ندارند. بسیار خوشحال می‌شویم که نظرات خود را درباره برنامه‌های کاهش حجم فیلم کامپیوتر با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا