فناوریلپ تاپ و کامپیوتر

نقد و بررسی و مشخصات لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ با رقابت سختی که در طراحی سری محصولات حرفه‌ای مخصوص بازی دارند، از این فرصت برای قدرت‌نمایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل معمولا تمام لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مجهز به سخت‌افزارهای به‌روز و قوی، صفحه‌نمایش باکیفیت و امکانات متعدد هستند. لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی شرکت «لنوو» هم همین خصوصیات را داشته و ارزش خرید زیادی دارند. سری گیمینگ لنوو با سی پی یو قدرتمند نسل دهم و گرافیک قدرتمند 6 گیگا بایت قابلیت اجرای سنگین ترین بازیها و نرم افزار های گرافیکی را دارد.

در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف طراحی ظاهری، مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌های دیگر این لپ تاپ لنوو خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که آیا خرید لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 اقدام درستی است یا خیر؟

لپ تاپ لنوو لژیون 5 مدل 15ACH6

 

طراحی و کیبورد لپ تاپ لنوو Legion 5 15ACH6

 

  • طراحی شیک و زیبا
  • برخوردار از کیبوردی دارای نور پس‌زمینه
  • عملکرد دقیق و سریع دکمه‌های کیبورد و تاچ‌پد

 

در ابتدا باید گفت با لپ تاپی طرف هستیم که از وزن ۲.۴ کیلوگرم و ابعاد ۳۶۳ در ۲۶۰ میلی‌متر استفاده می‌کند. ضخامت لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 در زمانی که صفحه‌نمایش بسته باشد به ۲۶.۱ میلی‌متر می‌رسد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که لپ تاپ لنوو از ابعاد و وزن تقریبا مشابهی با محصولات دیگر موجود در بازار برخوردار است و درواقع از مشخصات ظاهری بهره می‌برد که در سایر لپ تاپ‌های گیمینگ مشاهده می‌شود.

کیبورد لپ تاپ لنوو Legion 5 15ACH6

پنل بالایی میزبان صفحه‌نمایشی ۱۵.۶ اینچی است که تقریبا بخش قابل توجهی از پنل جلو را احاطه کرده و حاشیه بسیار کمی در اطراف آن مشاهده می‌شود. در حاشیه بالای صفحه‌نمایش، قسمتی قرار گرفته که میزبان وب‌کم شده است تا بتوانید از ویژگی‌هایی مانند چت تصویری برخوردار شوید. قسمت حاشیه‌ای که در انتهای صفحه‌نمایش قرار دارد نیز از لوگوی Legion بهره می‌برد. لولاهایی که دو پنل را به یکدیگر متصل می‌کنند به صورتی طراحی شده‌اند که فضای بسیار کمی بینشان وجود داشته باشد و همین امر به جمع‌وجورتر شدن طراحی ظاهری لپ تاپ کمک می‌کند.

عکس لپ تاپ لنوو لژیون 5 15ACH6

پنل زیرین از کیبورد و تاچ‌پد میزبانی می‌کند. این دکمه‌ها از نور پس‌زمینه برخوردار هستند که اجازه داده می‌شود کاربر با توجه به سلیقه خود، رنگ‌بندی نور پس‌زمینه را تغییر دهد. لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 علاوه بر دکمه‌های استاندارد از نام‌پد نیز برخوردار است. تاچ‌پد نیز از دقت بالایی بهره می‌برد و اجازه می‌دهد کاربر در صورت نداشتن ماوس از تاچ‌پد برای کار با دستگاه استفاده کند.

وب کم لپ تاپ Legion 5 15ACH6

پنل پشتی از رنگ‌بندی مات استفاده می‌کند که باعث شده اثر انگشت کاربر روی بدنه باقی نماند. طراحی این پنل نیز بسیار ساده است. در سمت چپ پنل، لوگو LEGION به چشم می‌خورد. پنل پایینی دستگاه به صورتی طراحی شده که در هر سمت می‌توان به درگاه‌های متعددی دسترسی داشت. شیارهایی نیز در این قسمت‌ها تعبیه شده تا امکان وجود جریان هوا و انتقال حرارت تولید شده به بیرون از دستگاه وجود داشته باشد.

کیبورد لپ تاپ لنوو Legion 5 15ACH6

لنوو تلاش کرده تا لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 تنها برای گیمرها نباشد و کاربران دیگر نیز بتوانند از آن برای انجام وظایف خود استفاده کنند. چنین موضوعی را می‌توان در راحتی کار با کیبورد و ارگونومی مناسب لپ تاپ برای استفاده طولانی مدت مشاهده کرد.

نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد، کیفیت ساخت است. لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 از بدنه پلاستیکی استفاده می‌کند؛ اما کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و می‌تواند در برابر ضربات تا حد بسیاری مقاوم باشد و اجازه ندهد ضربه وارد شده به اجزای داخلی دستگاه ضربه بزند.

 قاب پشت

قاب پشتی لپ‌تاپ لنوو Legion 5 15ITH6 از جنس پلاستیک باکیفیت می‌باشد. همچنین علاوه بر استحکام مطلوب در مقابل خط و خش نیز تا حدود زیادی مقاوم است. لوگو LEGION در سمت راست و پایین قاب قرار دارد و نمایی جذاب به قاب یک دست آن بخشیده است. این لوگو طراحی چند رنگ داشته و یکی از تفاوت های این مدل با سری Y540 محسوب می شود. همچنین در سمت چپ این قاب محل قرار گیری لگوی شرکت لنوو می باشد. مات بودن قاب پشتی و تیرگی رنگ آن باعث گردیده تا اثر انگشت کمتر بر رویش باقی بماند و از نکات مثبت آن می‌باشد. (در تمام لپ‌تاپ های گیمینگ به دلیل تیره بودن طراحی مشکل بجای ماندن اثر انگشت کاملا شایع می‌باشد).

 

  قاب زیری

برای ساخت قسمت زیرین لپ تاپ لنوو Legion 5 از پلاستیک استفاده شده است . همچنین اثر انگشت کمی بر روی آن باقی می‌ماند و استحکام بالایی دارد. قاب زیرین از دو بخش تشکیل شده است، در بالای آن بخش سیستم خنک کننده و دریچه های هوای ورودی به فن ها قرار دارند (دو فن مجزای این لپ تاپ در این قسمت کاملا مشهود است). قسمت پایینی قاب نیز کاملا یکدست بوده و لگوی LEGION در این قسمت نیز درج شده است. طراحی دریچه های ورودی هوا در این قاب طراحی متفاوتی از نسل قبلی داشته و بسیار جذاب تر شده است.

 

صفحه‌نمایش Lenovo Legion 5 15ACH6

 

  • برخورداری از نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی
  • پنل IPS LCD

 

لنوو برای لپ تاپ خود صفحه‌نمایشی ۱۵.۶ اینچی در نظر گرفته که از پنل IPS LCD استفاده می‌کند. وضوح تصویر این صفحه‌نمایش به FHD یا ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل می‌رسد و میدان دید ۱۷۰ درجه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته باید در نظر داشت که صفحه‌نمایش مدنظر از حالت لمسی برخوردار نیست و در صورت لمس صفحه‌نمایش، فرمانی صادر نخواهد شد.

کاربر می‌تواند صفحه‌نمایش را تا ۱۸۰ درجه خم کند و با توجه به نوع استفاده خود از لپ تاپ بهره ببرد. نرخ نوسازی صفحه‌نمایش نیز به ۱۶۵ هرتز می‌رسد که یعنی صفحه‌نمایش در هر ثانیه ۱۶۵ بار رفرش می‌شود. میزان روشنایی صفحه‌نمایش نیز به ۳۰۰ نیت می‌رسد که نرخ کنتراست ۱۰۰۰:۱ بهره می‌برد.

اگر بخواهیم به ویژگی‌های دیگر صفحه‌نمایش اشاره کنیم پوشش صد درصدی رنگ‌های sRGB، دالبی ویژن، DC Dimmer ،Free-Sync و G Sync را می‌توان مثال زد. موارد ذکر شده به بهبود هرچه بیشتر کیفیت محتوای در حال نمایش ختم می‌شوند و اجازه می‌دهند لذت بیشتری از بازی‌های ویدئویی یا محتوای در حال نمایش ببرید. درواقع صفحه‌نمایش را می‌توان یکی از نقاط قوت لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 دانست.

 

سخت‌افزار لپ تاپ لژیون 5 15ACH6

 

  • برخورداری از پردازنده AMD Ryzen 7 5800H
  • برخورداری از پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3050 Ti
  • دارای حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت
  • ۱۶ مگابایت حافظه کش

لنوو لپ تاپ خود را از نظر پردازنده مرکزی یا CPU در دو مدل روانه بازار کرده است. مدلی که در حال حاضر نقد و بررسی آن را مطالعه می‌کنید مجهز شده به پردازنده مرکزی Ryzen 7 5800H که توسط شرکت AMD ساخته شده که از ۸ هسته و ۱۶ ترد متشکل می‌شود.

در حالت عادی، پردازنده مرکزی لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 روی فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز کار می‌کند و در حالت بوست نیز به فرکانس ۴.۴ گیگاهرتز می‌رسد. میزان حافظه کش آن نیز به این صورت تعریف شده که از ۴ مگابایت حافظه کش L2 و ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 استفاده می‌کند.

لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6 Laptop

در قدم بعدی، پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3050 Ti قرار گرفته که از ۴ گیگابایت حافظه رم اختصاصی از نوع GDDR6 استفاده می‌کند. لنوو برای لپ تاپ خود امکانی را فراهم کرده تا کاربران بتوانند تا سقف ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 استفاده کنند. البته مدلی نیز که در اختیارتان قرار می‌گیرد از چنین میزان حافظه رم برخوردار خواهد بود.

شما می‌توانید اطلاعات خود را روی حافظه از نوع SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ذخیره‌سازی کنید. چنین مشخصاتی یعنی امکان تجربه بازی‌های روز دنیا با بالاترین تنظیمات وجود دارد؛ به صورتی که نه‌تنها افت فریم ریتی وجود نداشته باشد، بلکه اکثر بازی‌های روز را بتوانید حداقل روی ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه کنید.

بک لایت لپ تاپ لژیون 5 لنوو

در این بین، عملکرد دستگاه حتی در زمانی که بازی‌های سنگین را تجربه کنید نیز مطلوب است که تنها شامل سخت‌افزار نمی‌شود، بلکه سیستم خنک کننده نیز به صورتی طراحی شده که بتواند میزان حرارت تولید شده را به خوبی کنترل کند. البته باید در نظر داشت که تجربه بازی‌های سنگین برای طولانی مدت در هر لپ تاپی باعث ایجاد حرارت خواهد شد؛ اما سیستم خنک کننده لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 می‌تواند به خوبی دما را کنترل کند.

صفحه کلید لپ تاپ لنوو Legion 5

فرورفتگی صفحه کلید نسبت به Y540 افزایش دارد و این مورد باعث گردیده تا میزان حرکت دکمه افزایش چشمگیری داشته باشد. همچنین بر خلاف نسل قبل، در لپ تاپ لنوو Legion 5 طراحی کلیدها منحنی و به شکل انحنای سر انگشتان دست می باشد که این مورد تایپ کردن با این لپ تاپ را لذت بخش تر می کند. طراحی کیبرد از نوع جزیره ای و فضای بین دکمه ها برای کارهای روزمره و تایپ مناسب است.اندازه دکمه ها استاندارد بوده و جنس آنها نیز مناسب می باشد. Legion 5 دارای دو نوع نور پس زمینه سفید یا RGB است که بسته به پارت نامبر و کشور سفارش دهنده دستگاه متغییر می‌باشد. همانطور که اشاره شد فضای زیر صفحه کلید نیز برای جایگیری دست مناسب بوده و فشاری به مچ‌ها وارد نمی‌گردد. بر خلاف Y540 که بخش جهات به شکل نامناسبی زیر بخش اعداد قرار داشت. در این مدل بخش جهات در جای صحیح و استاندارد خود قرار گرفته است.

لپ تاپ لنوو Legion 5 R7

 

درگاه‌ها و ارتباطات لژیون 5 15ACH6

 

  • پشتیبانی از بلوتوث ۵.۱
  • سازگاری با Wi-Fi 6

لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 چه از نظر ارتباطات و چه از نظر درگاه‌ها با دست پر به میدان آمده است. از نظر ارتباطات می‌توانید به بلوتوث ۵.‍۱ و Wi-Fi 6 دسترسی داشته باشید که اجازه می‌دهند محصولات و تجهیزات مختلف را به‌صورت بی‌سیم به لپ تاپ متصل کنید.

پورت های ورودی Legion 5 15ACH6

از نظر درگاه‌ها نیز لپ تاپ گیمینگ لنوو به ۴ درگاه USB 3.2 Gen 1 از نوع تایپ A و ۲ درگاه USB 3.2 Gen 2 از نوع تایپ C مجهز شده است. از درگاه‌های دیگر می‌توان به HDMI 2.1 و اترنت اشاره کرد. با استفاده از درگاه HDMI 2.1 می‌توانید لپ تاپ را به مانیتور یا تلویزیون متصل کنید و درگاه اترنت نیز امکان اتصال لپ تاپ به شبکه محلی را فراهم می‌سازد.

 

باتری Lenovo Legion 5 15ACH6

 

  • باتری با ظرفیت ۶۰ وات‌ساعت

 

لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 دارای باتری با ظرفیت ۶۰ وات ساعت است؛ باتری که اجازه می‌دهد برای مدت زمان ۶ ساعت یا حتی بیشتر به تجربه بازی‌های ویدئویی بپردازید. البته باید گفت میزان توان پردازشی، حجم خروجی صدای بلندگوها و همچنین میزان روشنایی صفحه‌نمایش در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

لپ تاپ Lenovo Legion 5 15ACH6

از نظر شارژ باتری نیز تنها کافی است به مدت ۳۰ دقیقه لپ تاپ را به آداپتور متصل کنید تا باتری از حالت صفر درصد شارژ به ۵۰ درصد برسد. در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار باید گفت که باتری لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 عملکرد نسبتا قابل قبولی را از خود نشان می‌دهد و می‌تواند برای مدت زمان قابل توجهی بدون نیاز به شارژ مجدد، ویژگی‌ها و امکانات خود را در اختیار کاربر قرار دهد.  

مشخصات فنی :

  • ابعاد25 × 275 × 365 میلی‌متر
  • وزن2.39 کیلوگرم

پردازنده

  • پردازنده مرکزی : اینتل Core i7-10750Hفرکانس کاری
  • پردازنده2.60 تا 5.00 گیگاهرتز
  • حافظه‌ی کش12 مگابایت Smart Cache

پردازنده گرافیکی

  • پردازنده‌ گرافیکی مجزا: انویدیا GeForce GTX 1660 Ti
  • حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی6 گیگابایت از نوع GDDR6 و 192 بیت

حافظه

  • حافظه‌ی رم16 گیگابایت
  • نوع حافظه‌ی رمDDR4-2933
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی512 گیگابایت
  • نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازیSSD

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه‌نمایش15.6 اینچ
  • رزولوشن1080×1920 – FHD
  • نوع پنلIPS LCDپوشش صفحه نمایش مات

باتری

  • حجم باتریباتری 3 سلولی با ظرفیت 60 وات‌ساعتعمر باتری (ساعت)2 تا 4 ساعت

سایر

  • درایو نوری اسپیکربله
  • بلندگوهای داخلی استریو
  • وبکم کیبورد با نور پس‌زمینه
  • حسگر اثر انگشت
  • کارت‌خوان سیستم عامل
  • ویندوز 10 هوم

جمع‌بندی

 

باید اشاره داشت که لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 یکی از محصولات با ارزش در بازار است که نسبت به برچسب قیمتی که دارد امکانات درخور توجهی را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. داشتن پردازنده‌هایی با توان پردازشی بالا، طراحی ظاهری شیک و چشم‌نواز و همچنین صفحه‌نمایشی باکیفیت سبب شده تا ارزش خرید لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6 به مراتب افزایش یابد. البته می‌توان به برخی از موارد اشاره کرد که می‌توانستند بهتر باشند؛ برای مثال استفاده از حسگر اسکنر اثر انگشت می‌توانست در لپ تاپ لنوو Lenovo Legion 5 15ACH6  مورد استفاده قرار گیرد ولی احتمالا باعث بالا رفتن قیمت لپ تاپ می‌شد.   

منبع

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا