گوناگون

مقایسه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی

در گذشته به دلیل اینکه مشاغل محدود به کارگاه های کوچک و چند مغازه بود و نیازی به تهیه گزارش سود و زیان نبود، نیازی به نرم افزار حسابداری نداشتند. نرم افزار حسابداری نرم افزاری است که کلیه امور تخصصی و جاری حسابداری را به صورت ساده تری انجام می دهد. از آنجایی که نرم افزار حسابداری دارای مزایای بسیاری است، امروزه استفاده از آن در همه مشاغل رایج است.

با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی بر استفاده از این نرم افزار برای شرکت ها و فروشگاه ها تاکید دارد، تعداد شرکت ها و فروشگاه های متقاضی نرم افزار حسابداری افزایش یافته است. در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی چیست؟ تا کامل برات توضیح بدم برای این منظور پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

با تعریف نرم افزار حسابداری شرکتی بیشتر آشنا شوید.

حسابداری شرکت‌ها بسیار پیچیده‌تر از حسابداری فروشگاه‌ها و رستوران‌ها است، این امر باعث تفاوت نرم افزار حسابداری برای شرکت ها و فروشگاه ها می‌شود. حسابداری شرکتی موضوعاتی مانند تجزیه و تحلیل نتایج مالی، گردش وجوه، حقوق کارکنان و غیره شرکت ها را بررسی می کند. این نرم افزار به مدیران مربوطه کمک می کند تا تمامی کارهای خود را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند.

گزارش های مستمر و دقیق این نرم افزار مدیریت مالی را کنترل می کند و هزینه ها را بهتر برآورد می کند. با کمک نرم افزار حسابداری شرکتی، مدیران می توانند تصمیمات مالی بهتری برای اداره شرکت خود بگیرند. به طور کلی نرم افزارهای مختلف شرکتی در بازار موجود است که قابلیت های متفاوتی دارند. این نرم افزارها برای مشاغل مختلف طراحی شده اند که باعث سردرگمی مشتریان شده و انتخاب را دشوارتر می کند.

نرم افزار حسابداری شرکتی دارای مزایای بسیاری از جمله موارد زیر است:

  • امکان تنظیم دفتر کل
  • امکان ثبت حساب های دریافتنی و پرداختنی
  • امکان محاسبه سود و زیان
  • امکان محاسبه حقوق و دستمزد
  • امکان گزارش سود و زیان در دوره های خاص
  • امکان ثبت خرید و فروش

اکثر نرم افزارهای شرکتی گزینه های فوق را دارند و به همین دلیل می توانند کار حسابداری شرکت ها را به صورت عالی و جامع انجام دهند. به همین دلیل حسابداری در شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بهتر است قبل از تهیه نرم افزار نیازهای خود را شناسایی کنید.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی را بهتر بشناسید.

در گذشته اهالی بازار حساب و کتاب خود را در دفترچه یادداشت می کردند که با مشکلاتی مانند گم شدن و یافتن اطلاعات به سختی مواجه می شدند. اما امروزه نیاز به نرم افزار جامع حسابداری فروشگاهی دارند تا ثبت کاملی از خرید، فروش، سود و زیان، موجودی یا انبار و … داشته باشند همچنین استفاده از نرم افزار حسابداری از زیان مالی و ورشکستگی جلوگیری می کند.

نرم افزار حسابداری مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت کلیه اطلاعات مشتریان به همراه حساب کاربری آنها
  • امکان کنترل موجودی انبار
  • امکان صدور پیش فاکتور برای مشتری
  • امکان تهیه فاکتور چاپی و ذخیره آن در سیستم
  • امکان ارائه گزارش فروش سالانه، ماهانه و هفتگی
  • امکان محاسبه میزان حقوق پرداختی
  • قابلیت ثبت چک و یادآوری زمان پاس چک
  • امکان برقراری ارتباط با بارکد خوان

تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، سیستم حسابداری در حال حاضر به عنوان یک جزء مهم برای شرکت ها و فروشگاه ها محسوب می شود. اما این دو نرم افزار تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه می خواهیم آن ها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. البته این مشکلات همیشه دردسرساز نیستند و ممکن است برای برخی شرکت ها مهم نباشند.

1. سطح دسترسی:

امکان سطح دسترسی در نرم افزار حسابداری شرکتی وجود دارد و می توانید سطح دسترسی هر یک از اعضای شرکت را تعیین کنید تا بتوانید به درستی به امنیت نرم افزار کمک کنید. اما این امکان در نرم افزار فروشگاهی وجود ندارد، زیرا فروشگاه ها به 2 قسمت صندوق و انبار نیاز دارند. به همین دلیل نیازی به تعیین سطح دسترسی ندارند، اما امکان سطح دسترسی در شرکت ها بسیار استفاده می شود.

مقایسه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی
2. ارتباط در انبار:

در نرم افزار حسابداری فروشگاهی وجود قسمت انبار اهمیت زیادی دارد و با کمک این قسمت می توانید اطلاعات خود را با خطای کمتر و سریعتر وارد نرم افزار کنید. همچنین با کمک ارتباط بین صندوق و انبار می توانید با سرعت بسیار بیشتری به مشتریان خود پاسخ دهید. اگر می خواهید نرم افزار حسابداری فروشگاهی را تهیه کنید، حتما به انبار آن توجه کنید.

3. هزینه های حسابداری:

معمولاً برای نرم افزار حسابداری شرکتی باید هزینه ثابت یا اشتراکی بپردازید. هزینه ثابت هزینه ای است که در ابتدا پرداخت می کنید و می توانید تا انتها از خدمات نرم افزاری استفاده کنید. اما برای برخی دیگر از نرم افزارها باید ماهیانه هزینه ای پرداخت کنید تا از امکانات و قابلیت های جدید بهره مند شوید.

4. امکانات ابری:

اتصال ابری به شما امکان می دهد با اتصال به اینترنت در هر مکان و هر زمان به اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری خود دسترسی داشته باشید. این ویژگی برای مشاغلی که نیاز به دسترسی نامحدود به اطلاعات نرم افزاری دارند مناسب است.

5. امکان واگذاری نمایندگی:

این امکان در نرم افزار فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و با کمک آن می توانید نمایندگی های خود را به صورت بهتر و راحت تری مدیریت کنید. به این ترتیب فروشگاه های زنجیره ای می توانند نمایندگی های خود را به یکدیگر متصل کنند.

6. اتصال به پیامک و پنل ایمیل:

نکته مهم دیگر در نرم افزار حسابداری فروشگاهی امکان اتصال به پنل پیامک و ایمیل مشتریان است. پس از هر تراکنش به صورت خودکار پیامک یا ایمیل برای مشتری ارسال می شود که در نرم افزار حسابداری شرکتی امکان پذیر نیست. این امکان نقش بسیار مهمی در وفاداری مشتریان شما دارد و همچنین نظم بهتری را در ذهن مشتریان شما ایجاد خواهد کرد. ناگفته نماند که برای استفاده از این پنل باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنید.

تفاوت نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی

آخرین کلمه

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی چیست؟ تا به طور کامل برای شما توضیح دهم باید توجه داشته باشید که قبل از تهیه نرم افزار حسابداری باید نیاز خود به نرم افزار را شناسایی کرده و بر اساس آن اقدام به خرید نمایید. به طور کلی نرم افزار حسابداری شرکتی با توجه به فعالیت بیشتر شرکت ها در زمینه حسابداری نیاز به نرم افزارهای پیشرفته تری دارد. زیرا اگر گستردگی بیشتری نداشته باشد و به حسابدار در انجام کارها کمکی نکند به این معنی است که برای انجام محاسبات به حسابدار شبانه روزی نیاز خواهید داشت.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا