فناوریلپ تاپ و کامپیوتر

موس بی سیم بخریم یا با سیم؟ (مزایا و معایب خرید ماوس بیسیم و باسیم)

موس بی سیم بهتر است یا موس سیمی؟

آزادی عمل موشواره بی سیم را ترجیح می‌دهید یا کارکرد آسان یک ماوس سیم دار؟ تصمیم‌گیری برای خرید موس بی سیم یا سیمی می‌تواند به انتخابی دشوار تبدیل شود. اگر می‌خواهید پیش از خرید، با تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های ماوس بیسیم (وایرلس) و با سیم آشنا شوید، با مجله ویکی همراه باشید.

موس کامپیوتر به عنوان یکی از دو ابزار اصلی ارتباط ما با رایانه، نقش بسزایی در آسایش، تمرکز و خلاقیتمان دارد. یک ماوس کند، بد دست و غیر ارگونومیک می‌تواند ساعات کاری شما را به کابوس تبدیل کند. در این بخش قصد داریم تمامی نقاط قوت و محدودیت‌های خرید موس بی سیم و سیم دار را برای شما آشکار کنیم. بدین ترتیب قبل از خرید، می‌توانید ماوس مورد نظر خود را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

موس بی سیم بهتر است یا موس سیمی؟

موس گیمینگ بی سیم و سیم دار

برای پاسخ دادن به این پرسش مهم و کلیدی، بد نیست یک قلم و کاغذ بردارید و همزمان با خواندن این مقاله، انتظار خودتان از موس را بنویسید. در پایان کار می‌توانید با کمتزین زحمت، مدل مورد نظرتان را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید. با اینکه هر دو نوع موس، طرفداران بسیار زیادی دارند، اما همزمان با حذف سیم و کابل از زندگی روزمره ما، خرید موس بی سیم روز به روز رایج‌تر می‌شود. با این حال، ماوس‌های سیمدار هنوز هم از طرفداران بسیاری برخوردارند که با خاطر قیمت مناسب، از آن ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دانلود بهترین برنامه های تست سلامت گوشی اندروید 

خرید موس بی سیم برای آزادی عمل و انعطاف

ماوس بیسیم با حذف کابل موجب می‌شود تا بتوانید از انعطاف بالایی در کار با کامپیوتر بهره‌مند شوید. موس بی سیم معمولی از یک دانگل 2.4 گیگاهرتزی USB برای ارتباط با کامپیوتر استفاده می‌کند. این وسیله کوچک، در کف موس مخفی می‌شود اما می‌توانید آن را روی پورت کامپیوتر خود باقی بگذارید. هم اکنون در بازار انواع موس بی سیم ارزان قیمت عرضه می‌شود که از کارایی و دوام بسیار بالایی برخوردارند.

برخی انواع ماوس بی سیم با فناوری بلوتوث کار می‌کنند. در این موس‌ها، دیگر خبری از دانگل USB نیست و دستگاه به صورت مستقیم به کامپیوتر وصل می‌شود. تعدادی از موس‌های بی سیم حرفه‌ای موجود در بازار، ضمن داشتن ارتباط 2.4 گیگاهرتز با دانگل، به فناوری بلوتوث نیز مجهز شده‌اند. بدین ترتیب در زمانی که پورت USB خالی در دسترس ندارید، می‌توانید با کمک بلوتوث از موشواره خود استفاده کنید.

مزایای خرید موس بی سیم

مزایای خرید موس بی سیم

آزادی عمل: بزرگ‌ترین مزیت در انتخاب ماوس بیسیم برای کار با کامپیوتر، آزادی عمل آن است. شما دیگر درگیر سیم و کابل نخواهید بود و می‌توانید به آسانی موس خود را از فاصله 10 متری نیز به کار ببرید. موس بی سیم همچنین در هنگام کار با تلویزیون هوشمند و کنسول بازی نیز به کمک شما شتافته و از سیم کشی‌های بی مورد جلوگیری می‌کند.

خلوت شدن میز کامپیوتر: حذف یک کابل دو متری از میز کامپیوتر را نمی‌توان به این سادگی‌ها نادیده گرفت. کابل ماوس، معمولا به شکلی پیچ و تاب خورده روی میز کامپیوتر قرار می‌گیرد و با گیر کردن به وسایل روی میز، دردسرساز می‌شود. با خرید موس بیسیم می‌توانید این مشکل را برای همیشه فراموش کنید.

حمل و نقل آسان: اگر با لپ تاپ کار می‌کنید و می‌خواهید به دانشگاه بروید، همراه برداشتن موس بی سیم بسیار ساده خواهد بود. این در حالی است که حمل یک موس با سیم به دلیل نیاز به پیچیدن یا بستن کابل بلند آن، دردسرهای خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: 3 روش استعلام اینترنت مودم های ایرانسل 

معایب خرید ماوس وایرلس

نیاز به شارژ و باتری: موس بی سیم برای پویش سطح میز شما و ارسال دستورات حرکتی به کامپیوتر، به انرژی نیاز دارد. این انرژی یا از باتری قلمی و نیم قلمی تامین می‌شود و یا توسط یک باتری قابل شارژ. با اینکه باتری قلم و نیم قلم در دکان هر عطاری پیدا می‌شود اما ممکن است باتری موس شما زمانی تمام شود که به باتری دسترسی ندارید.

اشغال شدن پورت USB: کامپیوترهای دسکتاپ مشکلی از نظر تعداد پورت USB ندارند. اما بیشتر لپ تاپ‌های جدید تنها یک یا دو عدد پورت USB بزرگ دارند که ممکن است برای وصل کردن هارد دیسک، فلش مموزی یا کول پد به کار رود. اگر اشغال پورت USB برایتان اهمیت دارد، بهتر است به فکر خرید موس بلوتوث باشید.

دانگل اختصاصی: هر دانگل وایرلس، برای یک موس بی سیم برنامه ریزی می‌شود. بدین ترتیب با گم شدن یا آسیب دیدن دانگل، امکان استفاده از موس وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید که اشباع شدن محدوده 2.4 گیگاهرتزی در پیرامون شما (امواج موبایل، دستگاه های بی سیم دیگر و …) می‌تواند در کارکرد دانگل، اختلال ایجاد کند.

خرید موس با سیم برای سرعت و کاهش هزینه

موس بی سیم دسکتاپ لاجیتک

با اینکه پیشرفت فناوری هر روز کابل‌های بیشتری را از میان دست و پای ما بر می‌دارد، اما حتی برترین سازندگان ماوس کامپیوتر نیز ساخت موس باسیم را ادامه می‌دهند. هزینه، اصلی‌ترین عامل محدود کننده فرایند خرید است و موس سیمی، وسیله‌ای ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. به همین خاطر است که خرید موس با سیم برای تجهیز کلاس‌های آموزشی، سایت‌های کامپیوتر و آزمایشگاه‌ها، انتخاب اول بسیاری از ما به حساب می‌آید.

تعمیر موس سیم دار به سادگی انجام می‌شود و تنها آسیب قابل تصور در این دستگاه، قطعی یا اتصالی کابل است. این دستگاه را می‌توان در انواع USB و PS/2 خریداری کرد. بیشتر انواع موس سیمی در بازار از نوع USB است اما با کمی جستجو می‌توانید یک ماوس PS/2 برای سیستم قدیمی خود نیز پیدا کنید.

مزایای خرید ماوس باسیم

سرعت عالی: فرمان‌های شما توسط ماوس سیمی به صورت آنی به کامپیوتر منتقل می‌شوند. به همین خاطر، بسیاری از گیمرها، از موس گیمینگ با سیم استفاده می‌کنند. همچنین موس باسیم از اشباع شدن محیط با امواج بی سیم دچار اختلال، پرش یا گیر کردن نمی‌شود و در هنگام بازی یا کار گرافیکی که به دقت فوق‌العاده بالا نیاز است، می‌توان روی کارکرد بی‌نقص آن حساب باز کرد.

قیمت ارزان: قیمت موس با سیم بسیار مناسب است و این موضوع را می‌توان اصلی‌ترین کلید موفقیت این وسیله به حساب آورد. این قیمت ارزان، خرید عمده موس کامپیوتر را برای تجهیز اماکن اداری و تجاری به انتخابی عالی تبدیل می‌کند.

تعمیرپذیری: با توجه به اینکه موس سیمدار، دستگاهی ساده است، تعمیر بسیار آسانی دارد. بیشتر موس‌ها به خاطر مشکل قطع شدن یا اتصالی کابل و پورت USB راهی تعمیرگاه می‌شوند که تعویض آن فرایندی ساده و کم هزینه است.

بیشتر بخوانید: چگونه جستجوی ایمن را در گوشی اندروید غیر فعال کنیم؟

معایب خرید موشواره سیمی

موس سیم دار یا باسیم

کابل و سیم دست و پا گیر: بزرگ‌ترین عیب موس با سیم، در نام آن خودنمایی می‌کند. وجود کابل روی این دستگاه ممکن است برای بسیاری از کاربران ایراد آشکاری به حساب نیاید اما افرادی که به نظم و آراستگی میز خود اهمیت می‌دهند، دل خوشی از کابل بلند موس سیم دار، ندارند.

امکانات محدود: بیشتر انواع موس باسیم تنها در نوع 3 دکمه ساخته می‌شوند. بدین ترتیب دستگاه تنها کلیک راست و چپ و یک اسکرولر دارد و خبری از دکمه‌های تنظیم سرعت، عقب و جلو رفتن یا کنترل‌های جانبی وجود ندارد. البته انواعی از موس با سیم با دکمه‌های اضافه نیز ساخته می‌شود که راهگشای کاربران مشکل‌پسند خواهد بود.

تنوع پایین مدل ها: در حالی که سازندگان، نهایت خلاقیت و نوآوری خود را در طراحی موس بی سیم به خرج می‌دهند،هنگام خرید موس سیم دار با مدل‌های انگشت شماری مواجه می‌شوید و حق انتخاب زیادی ندارید. البته اگر کارایی ماوس برایتان در اولویت است، تقریبا تمامی این مدل‌های سیاه و ساده، کارتان را راه می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: بهترین فروشگاه ساز های اینترنتی حرفه ای خارجی و ایرانی

از کجا ماوس بخریم؟

فروشگاه‌های بسیار زیادی در سرتاسر کشور به عرضه موس کامپیوتر می‌پردازند که فرایند انتخاب را برای شما سخت می‌کند. اما اگر دوست دارید قبل از خرید موس بی سیم یا سیم دار، تمام قابلیت‌های آن را با جزئیات بالا بدانید، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، تکنولایف، مقداد آی تی جزو بهترین انتخاب های شما است. نقد و بررسی‌های دقیق و تیزبینانه این فروشگاه ها، ویژگی‌هایی همانند جنس بدنه، قابلیت برنامه‌ریزی و کیفیت کارکرد موس را زیر ذره بین قرار می‌دهند.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا