گوناگون

همه چیز درباره میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد

میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد، در واقع به میزی گفته می‌شود که ابعاد آن با قد و وضعیت بدنی شخص استفاده کننده از آن متناسب باشد. ابعاد میز باید با ابعاد اتاق نیز تا حدودی هماهنگی داشته باشد. از آنجایی که میز تحریر یا میز کامپیوتر میزی است که فرد وقت زیادی را در پشت آن می‌گذراند، باید در سایز استانداردی انتخاب شود؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب زیادی به ستون فقرات شخص وارد کند.

همچنین شخص معمولاً وسایل زیادی از جمله کامپیوتر، موبایل، لوازم تحریر، لپ تاپ، کامپیوتر و … را بر روی این میز نگهداری می‌کند؛ بنابراین باید به گونه‌ای باشد که بتواند تمام موارد را به درستی در خود جای دهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ابعاد استاندارد میز کامپیوتر و تحریر صحبت کنیم.

ارتفاع استاندارد میز تحریر و میز کامپیوتر باید چقدر باشد؟

جهت مشاهده لیست قیمت محصولات میز تلویزیون و میز تحریر اینجا کلیک کنید.

یک میز تحریر با کیفیت، به جثه و قد شخص نیز بستگی دارد. میز تحریر مناسب نباید باعث افتاد دست ها، شانه ها و گردن در هنگام کار با میز تحریر به سمت پایین شود. همچنین، نباید باعث شود تا فرد هنگام استفاده از میز تحریر شانه‌ها و عضلات گردن خود را بالا نگه دارد.

ابعاد میز تحریر استاندارد چگونه است؟

ابعاد میز تحریر استاندارد، اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که سازنده باید هنگام ساخت میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد به آن توجه داشته باشد. این ابعاد استاندارد طبیعتا برای سنین مختلف متفاوت است. میزی که برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تهیه می‌شود، هر کدام دارای ابعاد متفاوتی هستند. در انتخاب این ابعاد نیز دو فاکتور ارگونومی بدن فرد و فضای در دسترس برای استفاده از آن مهم هستند.

همچنین عرض میز باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند وسایل خود را به راحتی بر روی آن جای دهد. بر این اساس عرض میز تحریر معمولی باید بین ۶۰ تا ۶۵ سانتی‌متر باشد. میز تحریر مختص کار نیز باید بین ۷۵ تا ۸۰ سانتی‌متر باشد. طول استانداردی برای میز تحریر در نظر گرفته شده است نیز باید بین ۷۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر و ارتفاع آن بین ۷۳ تا ۷۷ سانتی‌متر باشد. اما در این بین ارتفاع میز تحریر بسیار مهم‌تر است؛ زیرا این ارتفاع رابطه مستقیمی با نحوه قرارگیری گردن و شانه‌ها دارد.

ارتفاع استاندارد میز تحریر و میز کامپیوتر باید چقدر باشد؟

ابعاد میز کامپیوتر استاندارد چگونه است؟

ارتفاع استاندارد ارتفاعی است که خم شدن گردن هنگام نشستن پشت میز، بیشتر از ۲۰ درجه نباشد. همچنین فاکتور عمق نیز باید در ساخت میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد در نظر گرفته شود. حداقل عمقی که برای سطح زانو در نظر گرفته می‌شود، ۴۶ سانتی‌متر و برای سطح پا ۶۱ سانتی‌متر است. همچنین حداقل ارتفاعی برای سطح پا در نظر گرفته شده است، ۱۰ سانتی‌متر است. حال اگر بخواهیم بهترین ارتفاع برای ابعاد میز تحریر استاندارد را بر اساس سن افراد طبقه‌بندی کنیم، به این صورت خواهد بود:

  • برای سنین ۳ تا ۴ سال، ارتفاع ۴۶ سانتی‌متر
  • سنین ۴ تا ۶ سال، ارتفاع ۵۳ سانتی‌متر
  • سنین ۶ تا ۸ سال، ارتفاع ۵۹ سانتی‌متر
  • سنین ۸ تا ۱۱ سال، ارتفاع ۶۴ سانتی‌متر
  • سنین ۱۱ تا ۱۴ سال، ارتفاع ۷۱ سانتی‌متر
  • سنین بیشتر از ۱۴ سال، ارتفاع ۷۶ سانتی‌متر

ابعاد میز کامپیوتر استاندارد چگونه است؟

نکات مهم برای انتخاب میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد

ابعاد میز کامپیوتر استاندارد نیز باید مطابق آنچه برای میز تحریر گفته شد طراحی شود. گاهی ممکن است فرد استفاده‌کننده دارای قدی کوتاه‌تر یا بلندتر از میزان استاندارد ابعاد باشد. در این صورت باید با کوتاه‌تر و بلندتر کردن ارتفاع صندلی، یک ارتفاع مناسب برای استفاده را پیدا کنید. نکته دیگری که در خصوص ابعاد میز کامپیوتر استاندارد وجود دارد این است که این روزها فضای خانه های آپارتمانی بسیار کوچک شده است.

در نتیجه بسیاری از افراد از میزهای کوچکتر استفاده می‌کنند. این میزها معمولا به صورت تاشو بوده و قابلیت اتصال به دیوار را دارند. در این موارد نیز باید سعی شود ابعادی که برای میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد گفته شد رعایت شود. نکته دیگر برای میز کامپیوتر استاندارد این است که عرض آن باید به گونه‌ای باشد که فاصله قرارگیری کامپیوتر تا چشم‌ها حداقل ۵۰ سانتی‌متر باشد. در غیر این صورت چشم‌ها به مرور زمان دچار آسیب خواهند شد.

مورد دیگری که طراحی یک میز کامپیوتر استاندارد باید داشته باشد، محل‌های مناسب برای قرارگیری لوازم جانبی کامپیوتر است. لوازمی مانند موس، کیبورد و کیس کامپیوتر باید دارای قسمت جداگانه باشند؛ زیرا در این صورت استفاده کاربر از کامپیوتر راحت‌تر خواهد شد. در میزهای کامپیوتر معمولاً یک کشوی ریلی در زیر قسمت اصلی میز تعبیه می‌کنند. در این قسمت، کیبورد و موس قرار می‌گیرند. در زمان استفاده کاربر این کشو به بیرون آمده و فرد می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. در قسمت پایین میز یک فضای کوچک مخصوص کیس و متناسب با ابعاد آن طراحی می‌کنند.

نکات مهم برای انتخاب میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد

نکات مهم برای انتخاب میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد

همانطور که گفتیم برای انتخاب میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد، ابعاد میز بسیار مهم است. در صورتی که ارتفاع میز کمتر از حد استاندارد باشد، پشت شخص قوس برداشته و سر او نیز به جلو خم می‌شود. این موضوع به مرور زمان موجب ایجاد مشکلاتی مانند گوژپشتی، کمردرد و همچنین دیسک و آرتروز گردن خواهد شد. در صورتی که یک میز استاندارد، حالت سر و ستون فقرات فرد را در حالت درست قرار می‌دهد.

همچنین میز غیراستاندارد در کاهش تمرکز فرد نیز تاثیرگذار است. شخص باید بتواند به گونه‌ای بنشیند که آرنج‌های او در یک خط قرار بگیرند. در واقع دستها باید تا آرنج به طور کامل بر روی میز باشند. پاها نیز باید طوری بر روی زمین قرار بگیرند که ساق پاها با زمین زاویه ۹۰ درجه بسازند. همچنین حالت نشستن فرد پشت میز باید بین بازو و بدن، زاویه ۷۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متری را بسازد.

برای استفاده از میز کامپیوتر می‌توان از جک‌های قابل تنظیم استفاده کرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد باید فاقد هر گونه شیبی باشند. هنگام خرید میز باید دقت داشته باشید که لبه‌های آن تیز و برنده نباشند. بهترین جنس برای میز کامپیوتر و میز تحریر، جنس چوبی است.

سخن پایانی

آنچه که در این مقاله بیان شد نکاتی برای خرید میز کامپیوتر و میز تحریر استاندارد بود. همان گونه که گفته شد اولین و مهمترین نکته در خرید میز کامپیوتر یا تحریر، توجه به ارگونومی بدن است. موضوعی که متأسفانه برخی از افراد به آن توجه نمی‌کنند. از آنجایی که مدل، رنگ و زیبایی میز تحریر برای برخی افراد مهم‌تر است، توجهی به استاندارد بودن ابعاد آن نمی‌کنند. این موضوع به مرور زمان مشکلات زیاد و جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت؛ بنابراین قبل از هر چیز به ابعاد میز انتخابی خود دقت کنید.

ممکن است میز تحریر فعلی شما نیز به گونه‌ای باشد که پس از نشستن طولانی در پشت آن دچار خستگی و درد بدن می‌شوید. اگر چنین است توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر در جهت تعویض آن و خرید یک میز تحریر یا میز کامپیوتر جدید اقدام کنید؛ زیرا این موضوع نشان‌دهنده این است که میز شما استاندارد نبوده و به مرور زمان آسیب‌های زیادی به شما وارد می‌کند.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا