کسب و کار

نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی

یکی از مسائل مهمی که افراد با آن درگیرند نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی است که در این مقاله که توسط تیم ویکی جمع اوری شده به آن خواهیم پرداخت

مالیات یکی از مهم ترین موضوعات درون دولت بوده و هست و خیلی از کشور‌های جهان درآمد خود را از این حوزه یعنی مالیات دریافت ‌می‌کنند تا بتوانند آن را صرف کار‌ها و امورات خود مانند پروژه‌هایی که در دست دارنند بکنند.

در این حین موضوع مالیات برای افرادی که موظف هستند آن را بپردازند مهم تر بوده است و ه‌می‌شه یکی از موضوعات با اه‌می‌ت بالا برای پرداخت کننده گان بوده و ه‌می‌شه افراد سعی ‌می‌کردنند که اطلاعات خود را در این حوزه بالا برده تا بتوانند با آگاهی بیشتر در این حوزه دست به اقدام بزنند .

در کل دولت به صورت مطلوب باید تمام درامد خود را بر اساس مالیات بنا کند که این مالیات‌ها انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله به موضوع مالیات بر درآمد ‌می‌پردازیم و آن را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد که به صورت گام به گام از تعاریف اولیه آن تا نحوه اظهار نامه مالیاتی پیش خواهیم رفت.

انواع مالیات

همان طور که گفته شد مالیات یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد دولت است. و از لحاظ نوع در کل به دو دسته مالیات‌ها تقسیم ‌می‌شوند که مستقیم و غیر مستقیم نام دارند.

مالیات‌ مستقیم

در مجموعه مقررات مالیاتی، مالیات‌های مستقیم به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه ‌می‌‌شوند. مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هرنوع درآمدی (شامل حقوق، املاک، کشاورزی و…) مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر ‌می‌‌شود و مبلغی که تحت عنوان درآمد به دست شما ‌می‌‌رسد، با کسر مالیات است. مالیات بر دارایی مانند املاک و مستغلات، مالیات بر ارث، حق تمبر و …. نیز به صورت سالانه بر تمام دارایی‌های یک فرد وارد ‌می‌‌شود.

مالیات غیر مستقیم

رایج‌ترین نوع مالیات غیر مستقیم مالیات بر مصرف است که هنگام خرید کالاها و محصولات آن را ‌می‌‌پردازیم. از انواع دیگر و مثال برای مالیات غیر مستقیم مالیات بر ارزش افزدوه و مالیات‌های گمرکی است. برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی برخی مالیات‌های سنگین بر کالاهای گمرکی وارد ‌می‌‌شود.

اظهار نامه مالیاتی چیست؟

کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه ‌می‌‌گردد را اظهارنامه مالیاتی ‌می‌‌نامند. اظهارنامه مالیاتی عبارت است از تکمیل اسنادی که درآمد یک نهاد یا فرد را با ‌می‌زان مالیات قابل پرداخت به دولت، سازمان‌های دولتی یا مودیان احتمالی محاسبه ‌می‌‌کند.

فرم‌های خاص مالیاتی در نظر گرفته شده‌است که توسط مودیان مالیاتی یا مؤسسات خصوصی که باید گزارش بدهی‌های مالیاتی را همراه با درآمدزا، مشاغل و شرکت‌ها گزارش کنند، مورد استفاده قرار ‌می‌‌گیرد.

انواع اظهار نامه مالیاتی

خب در این بخش باید با هم بررسی کنیم که اظهارنامه های مالیاتی چه نوع هایی دارد و اشنایی با آنها به ما یاری میرساند که در مسیر درست اختصاصی خود قدم برداریم و گمراه نشویم در زیر انواع اظهارنامه های مالیاتی ذکر شده است.

  • اظهارنامه مالیاتی عملکرد مودی حقیقی
  • اظهارنامه مالیاتی مودی حقوقی
  • اظهارنامه مالیات بر ارث
  • اظهارنامه مشاغل خودرویی
  • اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات
  • اظهارنامه انحلال شرکت
  • اظهارنامه حبس، نذر و وقف
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

انواع اظهار نامه مالیاتی

اظهار نامه مالیاتی شامل چه کسانی ‌می‌شود؟

همان طور که فهمیدید با تعاریفی که انجام شده اظهار نامه مالیاتی در دسته مالیات‌ها از نوع مستقیم طبقه بندی ‌می‌شود و به نوعی مالیات بر درآمد محاسبه ‌می‌شود.

تمام اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات بوده موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیز هستند که این اشخاص بر اساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم شامل تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران یا خارج از آن درآمد کسب ‌می‌‌کنند ‌می‌‌شود.

در ادامه به صورت موردی اشاره خواهیم کرد که چه کسانی شامل اظهار نامه مالیاتی میشوند و چه کسانی شرایط این را ندارند که اظهار نامه مالیاتی را پر کنند.

  • کلیه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثل ناشران).
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.
  • کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

نحوه ثبت نام در اظهار نامه مالیاتی

نحوه ثبت نام در اظهار نامه مالیاتی

خب حالا که تمام اطلاعات لازم را کسب کردیم بهتر است به سراغ مراحل عملی کار برویم و در آن مشغول که انجام کار شویم.

در گذشته افراد باید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت دستی و با کاغذ بازی زیادی انجام ‌می‌دادند ولی الان به لطف تکنولوژی این کار راحت تر شده و افراد به صورت اینترنتی ‌می‌توانند اقدام به ثبت نام و تکمیل اظهار نامه خود بکنند.

ذکر این نکته ضروری است که ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، از جمله، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، دارای چهار مرحله بوده که عبارتند از:

  1. پیش ثبت نام الکترونیکی
  2. ثبت نام الکترونیکی
  3. راستی آزمایی اطلاعات
  4. مرحله نهایی

نحوه تکمیل اظهار نامه مالیاتی

پیش ثبت نام و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲، مطابق راهنمای تصویری زیر ‌می‌ باشد:

  1. در قدم نخست لازم است که به سایت سامانه عملیات الکترونیکی به نشانی gov.ir وارد شوید و از طریق صفحه اصلی وبسایت قدم های بعدی را دنبال کنید
  2. بعد از ورود به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402، بر روی گزینه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.
  3. بعد از اینکه گزینه ثبت نام الکترونیک را کلیک کردید ، در صفحه ای که برایتان باز خواهد شد مقررات مربوط به این بخش نوشته شده شما باید  این مقررات را مطالعه کرده و در پایین صفحه، دکمه ورود به ثبت نام را کلیک نمایید.
  4. در این مرحله، نوع مودی را مشخص نمایید و پس از وارد کردن شماره ملی خود و عبارت امنیتی، در کادرهای تعیین شده، دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.
  5. در مرحله جدید، بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید، کلیک نمایید.
  6. حال که وارد بخش جدید شدید باید تمام اطلاعاتی که از شما خواسته شده را پر کنید و سپس، دکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک نمایید.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی۱۴۰۲، ‌می‌ توانید برای ثبت اظهار نامه مالیاتی و ارسال آن، به سازمان امور مالیاتی، اقدام نمایید.

نحوه تکمیل اظهار نامه مالیاتی

در بخش‌های قبل، در مورد مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی و نحوه ثبت نام آن توضیح دادیم. مودیان مالیاتی، پس از ثبت نام، باید برای پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی، اقدام نمایند. برای پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402، لازم است تا بعد از اخذ کد رهگیری مالیاتی، مطابق مراحل زیر، اقدام شود:

  1. در قدم نخست لازم است که به سایت سامانه عملیات الکترونیکی به نشانی gov.ir وارد شوید و از طریق صفحه اصلی وبسایت قدم های بعدی را دنبال کنید
  2. سپس  گزینه ورود به سامانه اظهارنامه حقیقی را کلیک نمایید.
  3. شما در این بخش باید از قبل در سامانه ثبت نام کرده باشید و در این قسمت اطلاعات ورود به سامانه را وارد کنید
  4. پس از ورود به سامانه، گزینه ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب کنید.
  5. پس از انتخاب گزینه اظهارنامه جدید، ‌می‌ بایست، در کادرهایی که مشاهده میکنید اطلاعاتی مانند، سال عملکرد و نوع فعالیت خود را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید.
  6. در قسمت بعد، اطلاعات هویتی خود، نظیر نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سایر موارد را در کادر مخصوص خود، وارد نمایید.
  7. در این گام، اطلاعات مرتبط با محل فعالیت خود، نظیر آدرس و کد پستی را وارد کنید.
  8. در مرحله اینده، باید، اطلاعات بانکی خود را وارد نمایید.
  9. پس از وارد کردن اطلاعات ضروری، قسمت اطلاعات اختصاصی، برای شما نمایش داده خواهد شد که اطلاعات، در آن، به صورت پیش فرض، ذخیره شده است. چنانچه قصد تغییر اطلاعات در خصوص اطلاعات اختصاصی را دارید، ‌می‌ توانید، اقدام به ویرایش آن‌ها نمایید.
  10. بعد از وارد کردن اطلاعات اختصاصی، در قسمت اطلاعات فروش، اطلاعات فروش داخلی و خارجی خود را با استفاده از گزینه سبز رنگ افزودن، وارد کنید.
  11. بعد از این مرحله، اطلاعات مربوط به سود و زیان خود را در جدول زیر و در کادرهای سفید رنگ، وارد نمایید.
  12. پس از طی کردن تما‌می‌ مراحل، مالیات فرد، محاسبه شده و در جدولی مانند زیر، نمایش داده ‌می‌ شود که در صورت موافقت با آن برای رفتن به مرحله ثبت نهایی، گزینه ذخیره و ادامه را انتخاب کنید.
  13. اطلاعات اظهارنامه شما، نمایش داده ‌می‌ شود و با انتخاب گزینه ثبت نهایی، به شما، یک کد رهگیری، داده خواهد شد.

راهنمای پرکردن اظهارنامه مالیاتی

آموزش پرکردن اظهارنامه مالیاتی

 پرکردن اظهارنامه مالیاتی

سخن اخر

کار‌های مربوط به مالیات و به خصوص پر کردن اظهار نامه‌های مالیاتی جزو فعالیت‌های است که شما باید در آن دقت لازم را به خرج دهید تا در مراحل کار دچار مشکل نشوید.

در ضمن پیش از اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و در جایی یادداشت نمایید، تا در موقع پر کردن و ارسال اظهارنامه، با مشکل عدم دسترسی به اطلاعات، مواجه نشوید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا