کسب و کار

بزرگ ترین اختلاس های جهان

وقتی کلمه اختلاس را به زبان می آوریم به تنها چیزی که فکر می کنیم آن است که اختلاس گران بزرگ جهان چه کسانی هستند و بزرگترین اختلاس جهان را چه کسی انجام داده است. هنگامی که ثروت این  افراد را مرور می کنیم و زندگی مرفه و لاکچری آنها را مشاهده می کنیم، شاید مدت کوتاهی حسرت داشته های آنها را بخوریم.

متاسفانه یک شبه پولدار شدن هم ممکن است و بعضی افراد که نفوذ و جایگاه و قدرتی در اختیار دارند، ممکن است به سرشان بزند که با این قدرت و جایگاه، برای خود نان و آبی دست و پا کنند. اگر شما هم مثل من دوست دارید با بزرگترین کلاهبرداری مالی دنیا آشنا شوید همراه مجله ویکی باشید.

8 مورد از بزرگ ترین سوء استفاده مالی جهان

در قرن حاضر بحث و گفتگو در مورد پولشویی و فساد مالی عده ای از افراد، در گوشه کنار جهان داغ تر شده است و هر چند یک بار یکی از پرونده اختلاس جهان پیگیری می شود. در ادامه به معرفی چند تن از اختلاس گران بزرگ جهان می پردازیم:

بزرگ ترین سوء استفاده مالی جهان

جان روناک، اختلاس گر سال 2003

جان روناک معامله گر پولی در بانک آل فرست بود. او تاجری بزرگ و نامدار از آمریکا که نام خود را در لیست بزرگترین فساد مالی تاریخ قرار داده است. در حقیقت جرم اصلی او مخفی کردن مقدار ضرر و زیانی بود که معاملات  به بانک وارد کرد.

البته اختلاس های زیادی در دنیا اتفاق افتاده است ولی این مقدار کلاهبرداری و دزدی در یک بانک تا پیش از این بی سابقه بود. او در سال 2003  به جرم اختلاس نزدیک به 691 میلیون دلار از سیستم بانکی آمریکا، به 5/7 سال زندان محکوم شد.

کووکوآبودولی، اختلاس گر سال 2011  

کووکوآبودولی در لیست بزرگترین تقلب مالی جهان قرار دارد که مبلغی نزدیک به 2 میلیون دلار اختلاس کرد. این اختلاس موجب سقوط  5/ 8 درصد سهام بانک شد و فورا در صف اختلاس گران بزرگ جهان قرار گرفت.

کووکو آبودولی مدیر 31 صندوق ارز های خارجی بانک «یو. بی. اس» سوئیس بود. او بزرگترین فساد مالی جهان را در سیستم بانکی این کشور اروپایی به نام خود ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی

برنارد ندوف، اختلاس گر سال 2009

بزرگترین اختلاس گر جهان

بزرگترین پولشویی مالی دنیا توسط برنارد ندوف، صورت گرفت. او صاحب چندین شرکت و رئیس غیر اجرایی بورس وال استریت آمریکا بود. ترفندی که او برای اختلاس به کار می برد، روشی به نام «پونزی» است.

برنارد ندوف برای فروش اوراق وام، از سیستم بانکی استفاده کرد و بانک ها اوراق او را به خاطر اعتباری که در بانک داشت، ضمانت کردند. بنابراین او از طریق فروش اوراق قرضه، مبلغی نزدیک به 65 میلیارد دلار، نام خود را در رده  بزرگ ترین تخلف مالی جهان قرار داد.

این کار او باعث شد که دادگاه محکومیتی برابر 150 سال زندان برایش صادر کند. اتهام وارده بر برنارد نودوف، تقلب در بازار سرمایه و ارائه مدارک تقلبی بود.

مخائیل خودوروفسکی، اختلاس گر سال 2009

یکی از بزرگترین اختلاس جهان در قرن حاضر توسط مخائیل خودوروفسکی انجام شد. او مدیر عامل سابق نفتی روسیه بود. خودوروفسکی به کمک  دوستش لبدف توانست با سرقت و فروش 218 میلیون تن نفت، این اختلاس بزرگ را انجام دهد. هر دوی آنها از سوی دادگاه مسکو محکوم شدند. لبدف رئیس بانک مناتپ مسکو بود که با همکاری خودورفسکی مرتکب فساد مالی شدند و پرونده آنها از سال 2009 در جریان است.

محمد سوهارتو، اختلاس گر سال 1998  

بزرگترین اختلاس در ایران

محمد سوهاتویکی  بزرگترین اختلاس تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. او دیکتاتور سابق اندونزی در طی بیش از 30 سال حکومت بر این کشور مبلغی برابر با 35 میلیارد دلار دارایی این کشور را از طریق اختلاس به نام خودش در بانک خارج از کشور انتقال داد.

محمد سوهارتو در سال 1921 در خانواده ای کشاورز ساکن  جزیره جاوه به دنیا آمد. در جنگ جهانی دوم به استخدام نیروی ارتش اندونزی که تحت کنترل هلند بود، در آمد تا درجه ستوانی ارتش را به دست آورد.

او با شرکت در جنگ های استقلال اندونزی فرمانده ارتش شد و با ادامه دادن به مقام خود،  ریاست جمهور این کشور برای همیشه شد. هنگامی که به فساد مالی  محکوم شد از قدرت کنار کشید و در سن 85 سالگی از دنیا رفت.

بیشتر بخوانید: روز شکرگزاری چیست؟

برنیس گاریگر، اختلاس گر سال 1961

برنیس گاریگر اشراف زاده آمریکایی بود. پدرش صاحب بانک بین المللی شلدون بود و شوهر پولدار و مشهوری داشت. با این وجود او در بانک پدرش مشغول به کار شد تا حفظ ثروت خانوادگی را بیاموزد. او یکی از  بزرگ ترین تخلف مالی جهان را مرتکب شد. دربین همشهری هایش به علت سخاوت و رسیدگی به امور مالی خانواده های ضعیف، محبوبیت خاصی پیدا کرده بود.

تا اینکه حسابرس بانک یک مورد اختلاس 8 دلاری را کشف کرد و به همین دلیل پرداخت های بانک را متوقف کرد. این مبلغ رقمی در حد اختلاس نبود ولی حسابرس بانک مشکوک شد و به تحقیقات خود ادامه داد و متوجه شد که علاوه بر 8 هزار دلار به سرقت رفته توسط برنیس گایگر،  دختر رئیس بانک، در طی 39 سال با سند سازی 2 میلیون دلار اختلاس بانکی انجام داده است.

برنیس گاریگر از خلاء حسابرسی دقیق و مقررات لازم استفاده کرده بود و هر ماه مبلغ ناچیزی از سپرده ها سرقت می کرد. از این رو او به 15 سال زندان محکوم شد و دادگاه سیستم بانکداری را به تغییر قانون وادار کرد. برنیس 6 سال بعد با عفو مشروط از زندان آزاد شد و در 79 سالگی در زادگاهش، شهر شلدون، درگذشت.

مرتضی رفیق دوست،اختلاس گر سال 1371

مرتضی رفیق دوست که از تاجران بازار میوه و تره بار بود. او با همکاری دوست خود فاضل خدا داد که  کارمند بانک صادرات بود، با چک تضمینی به مبلغ 150 میلیون توانستند از بانک صادرات  وام کلان بگیرند و به مقدار 3 میلیارد تومان اختلاس را، با ضمانت نامه نامعتبر انجام دهند که با دریافت وام های مکرر که رقم آن به 123 میلیارد دلار رسید.

طولی نکشید که یکی از بزرگترین دزدی مالی جهان توسط بازرگانان بانک مرکزی پیگیری و آشکار شد و به مراجع قانونی ارسال گردید. بر اساس قانون و پس از تشکیل دادگاه فاضل خداداد به اعدام و مرتضی رفیق دوست به زندانی ابد محکوم شد. ولی در سال 82 رفیق دوست به خاطر پس دادن پول بانک مورد بخشش دادگاه قرار گرفت و فاضل خداداد در سال 1374 در زندان اوین به دار مجازات آویخته شد.

شهرام جزایری عرب، اختلاس گر سال1381

بزرگترین اختلاس ایرانی

شهرام جزایری یکی دیگر از متهمان ردیف اول تاریخ ایران است که همیشه در مقابل خبرنگاران لبخند مرموزی به صورت داشت. در پرونده او انواع تخلفات اقتصادی وجود دارد. از جمله تاسیس حدود 50 شرکت مختلف بازرگانی، با روشهای تقلبی کسب اعتبار می کرد، برداشت 38 میلیارد و 10 میلیون ریال به تعداد مختلف از بانک و پرداخت آن به دیگران به عنوان رشوه، جعل اسناد، تبانی در معاملات دولتی، فریب دادن مسئولین بانک ها، عدم  به کارگیری تسهیلات در امر صادرات و واردات و ایجاد رکود در امر صادرات و واردات و تهیه پیمان نامه های غیر قانونی از جمله تخلفات او بود.

اسفند 1385 شهرام جزایری هنگام انتقال برای معرفی دارایی هایش از دست قانون گریخت  و دادگاه در غیاب او به 14 سال حبس،10 سال تبعید،10 سال محرومیت از فعالیت های بازرگانی و تجاری و جریمه نقدی 122 میلیون و 840 هزار و 200 دلار محکوم کرد. بعد از دستگیری دوباره به 11 سال حبس تعزیری و پرداخت 97 میلیون و200هزار و 370 دلار آمریکا به صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.

سرانجام شهرام جزایری پس از 13 سال و در سال 1394 از زندان آزاد شد و در سال 1397 در حین خروج غیر قانونی از کشور بازداشت شد.

بزرگترین اختلاس در ایران چه مقدار بوده است؟

بزرگترین اختلاس قرن در ایران توسط مه آفرید امیر خسروی صورت گرفت .او توانست مبلغ نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان را از شبکه های بانکی ایران به سرقت ببرد. جدیدا اختلاس بزرگ چای دبش نیز با آن اضافه شده.

مجموع اختلاس های انجام شده در ایران چقدر است؟

مهمترین فساد های اقتصادی از سال 90 به بعد مبلغی معادل 94 میلیارد و 370 میلیون دلار (معادل 5 هزار میلیارد تومان) با احتساب دلار 53 هزار تومانی، است.

نتیجه گیری:

بزرگترین فساد مالی جهان به دست کسانی صورت می گیرد که چندان نیاز به پول در آنها احساس نمی شود. مثلا وقتی افرادی مانند رئیس جمهور،  معاون ریاست جمهوری، وزیران، رئیس و یا کارمند بانک و… گاها زندگی مرفه ای هم دارند. ولی چرا دست به چنین دزدی بزرگ آلوده می کنند؟

انسان بر اساس ساختار و اخلاق ذاتیش زیاده خواه است و این اصلا بد نیست. بلکه انسان را به تلاش و کوشش وا می دارد تا به هر آنچه که دوست دارد برسد. ولی این دوست داشتن حد و مرزی هم باید داشته باشد. به طور کلی تا حد خیانت در امانت پیش نرود. اموال کشور و مردم به کارکنان دولت سپرده می شود تا از آنها برای رفع مشکلات مردم استفاده کنند. و این اعتمادی که به بعضی از کارکنان دولت می شود …

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا