معرفی صرافی های ارز دیجیتالارز دیجیتال

صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟ معرفی مزایا و معایب

صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

سرمایه گذاری یا تجارت در بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال می تواند در ابتدا ترسناک باشد. اخبار مکرر درباره کلاهبرداری و از دست دادن پول افراد وجود دارد. گرچه این واقعیت دارد و کلاهبرداری‌های بسیاری  اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد، اما سرمایه‌گذاری و تجارت مطمئن ارز دیجیتال هرگز ساده نبوده. با مجله ویکی همراه باشید.

مهمترین نگرانی در هنگام خرید و فروش بیت‌کوین یا سایر ارزهای‌دیجیتال، ایمنی و امنیت است. حال اگر قصد خرید و نگهداری طولانی مدت را ارزدیجیتالی را دارید و یا می‌خواهید مرتباً معامله کنید و به ناشناس بودن یا حفظ حریم خصوصی علاقه‌مند هستید باید صرافی‌های زیادی را بررسی کنید تا به هدف خود برسید. هر صرافی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، مواردی مانند رابط کاربری و یا عدم امنیت کافی.

در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین، دو نوع صرافی وجود:

  • صرافی متمرکز
  • صرافی غیر متمرکز

مزایای صرافی‌های متمرکز

مزایای صرافی‌های متمرکز

در ادامه به معرفی برخی از مزایای صرافی‌های متمرکز خواهیم پرداخت.

کاربر پسندی

صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز به سرمایه‌گذاران مبتدی مسیری ساده و دوستانه از تجارت و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهند. برخلاف استفاده از کیف‌پول‌های دیجیتال و معاملات نظیر به نظیر، که می‌تواند پیچیده باشد، کاربران صرافی‌های متمرکز می‌توانند به حساب‌های خود وارد شوند، مانده حساب‌های خود را مشاهده کنند و از طریق نرم‌افزار‌ها و وب سایت‌ها معاملات مدنظر خود را انجام دهند.

قابل اعتماد

صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز در هنگام انجام معاملات، یک لایه امنیتی و قابل اطمینان اضافی ارائه می‌دهند. با تسهیل معامله از طریق یک پلتفرم متمرکز توسعه یافته، مبادلات متمرکز سطح راحتی بیشتری را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارزهای دیجیتال (ارزدیجیتال چیست؟)

معایب صرافی‌های متمرکز

معایب صرافی‌های متمرکز

در این بخش معایب صرافی‌های متمرکز را شرح می دهیم.

خطر هک شدن

صرافی‌های متمرکز توسط شرکت‌هایی اداره می‌شوند که مسئولیت نگهداری دارایی‌های مشتریان خود را بر عهده دارند. صرافی‌های بزرگ معمولاً میلیاردها دلار بیت‌کوین را در خود جای می دهند و این باعث می شود مورد هدف هکرها و قرار بگیرند.
نمونه‌ای از این حادثه، صرافی Mt.Gox است که پیش از اعلام سرقت ۸۵۰.۰۰۰ بیت کوین، بزرگترین شرکت و صرافی ارزدیجیتال در جهان بود.

هزینه‌های معامله

برخلاف معاملات نظیر به نظیر، صرافی‌های متمرکز معمولاً هزینه‌های معامله بالایی را برای خدمات خود دریافت می کنند که این امر می‌تواند هنگام معاملات با مقادیر بالا زیاد باشد.

بیشتر بخوانید: 10 توصیه مهم برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

مزایا صرافی‌های غیر متمرکز

مزایا صرافی‌های غیر متمرکز

در این قسمت با معرفی مزایا صرافی‌های غیر متمرکز با ما باشید.

کاهش خطر هک شدن

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی‌های خود به شخص ثالث ندارند. بنابراین، خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و کاربران از امنیت بیشتر در برابر هک و سرقت اطمینان برخوردارند.

جلوگیری از دستکاری در بازار

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت آنها برای امکان مبادله ارزهای دیجیتال به صورت نظیر به نظیر، از دستکاری در بازار جلوگیری می‌کند و کاربران را از تجارت جعلی محافظت می‌کند.

گمنامی

در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی نیست شما فرم‌هایی که اطلاعات شخصیتان در آن است را پر کنید و به صورت ناشناس با حریم خصوصی معاملات خود را انجام می‌دهید.

بیشتر بخوانید: چین لینک چیست؟ همه ی آنچه که باید درباره Chainlink بدانید!

معایب صرافی‌های غیر متمرکز

معایب صرافی‌های غیر متمرکز به شرح زیر است.

پیچیدگی

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلیدها و رمزهای عبور کیف پول رمزنگاری خود را به خاطر بسپارند، در غیر این صورت دارایی آنها برای همیشه از بین رفته و قابل بازیابی نیست. برخلاف صرافی‌های متمرکز، که فرایند راحت تر و کاربرپسندی را ارائه می‌دهند، کاربر نیاز به یادگیری و آشنایی با سیستم عامل و روند کار دارد.

عدم پرداخت فیات

صرافی‌های غیرمتمرکز امکان معامله ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال را ندارند و این باعث می‌شود که برای کاربرانی که از قبل ارزهای دیجیتالی در اختیار ندارند، اذیت کننده باشد.

مبارزات نقدینگی

حدود ۹۹٪ از معاملات ارزدیجیتال توسط صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز تسهیل می‌شود، که نشان می‌دهد آنها برای اکثر حجم معاملات پاسخگو هستند. به دلیل کمبود حجم، مبادلات غیرمتمرکز غالباً نقدینگی ندارند و یافتن خریدار و فروشنده در هنگام کمبود حجم معاملات دشوار است.

بیشتر بخوانید: شبکه ارز دیجیتال تتا چیست؟ همه آنچه که باید درباره شبکه بلاکچین تتا بدانید

بهترین صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز

بهترین صرافی‌های متمرکز

در زیر بر اساس حجم ترافیک، نقدینگی و معاملات، برترین صرافی‌های متمرکز ارزدیجیتال آورده شده است:

سوالات متداول

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است که به کاربران امکان خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

کاربردهای صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند، از جمله:

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

ترید ارزهای دیجیتال

تبدیل ارزهای دیجیتال

ذخیره ارزهای دیجیتال

انواع صرافی ارز دیجیتال کدامند؟

صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند، از جمله:

صرافی‌های متمرکز: این صرافی‌ها توسط یک نهاد مرکزی اداره می‌شوند.

صرافی‌های غیرمتمرکز: این صرافی‌ها توسط یک شبکه غیرمتمرکز اداره می‌شوند.

صرافی‌های معاملات آتی: این صرافی‌ها به کاربران امکان خرید و فروش قراردادهای آتی ارزهای دیجیتال را می‌دهند.

چگونه می‌توان از صرافی ارز دیجیتال استفاده کرد؟

برای استفاده از صرافی ارز دیجیتال، ابتدا باید یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کنید. سپس، باید ارز فیات (مانند دلار آمریکا یا یورو) یا ارز دیجیتال دیگری به حساب خود واریز کنید. پس از آن، می‌توانید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری، فروخته یا تریدد کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا