ارز دیجیتالکسب و کار

آینده رمزارز محبوب ایلان ماسک (دوج کوین) dogecoin چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال است که به عنوان میم بیت کوین وارد بازار شد، درست فهمیدید به عنوان میم! در حال حاضر دوج کوین به یک رمز ارز ارزشمند در میان طرفداران و کاربران تبدیل شده است و در میان ۱۰ رمز ارز برتر بازار کریپتو قرار دارد. ارز دیجیتال دوج کوین تا حد زیادی موفقیت خود را مدیون حمایت‌های ایلان ماسک است. ایلان ماسک پست‌های زیادی در رابطه با دوج کوین کنتشر کرد و حتی لقب دوج فادر را از آن خود کرد، همچنین شروع به پذیرش این ارز دیجیتال در شرکت‌های تجاری خود کرد.

در این مقاله به معرفی کامل این میم کوین، عملکرد آن، مزایا و معایب، اینفوگرافیک، ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، دلیل محبوبیت آن و اینکه آیا دوج ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر می‌پردازیم.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال همتا به همتا و متن باز است. دوج به عنوان یک آلت کوین و یک میم کوین ( ارزی برای طنز و سرگرمی) در دسامبر ۲۰۱۳ عرضه شد. Dogecoin تصویر یک سگ شیبا اینو را به عنوان لوگوی خود دارد. در حالی که به ظاهر به عنوان یک شوخی ایجاد شده است، بلاک چین دوج کوین شایسنگی‌هایی را از خود نشان داد که توانست محبوبیت بدست آورد و همچنان آن را حفظ کند. فناوری آن از لایت کوین بر گرفته شده است. ویژگی‌های قابل توجه دوج کوین این است که از الگوریتم رمزگذاری استفاده می‌کند، همچنین قیمت دوج کوین پایین و عرضه نامحدود آن است.

برخلاف ماهیت سرگرمی دوج کوین برخی آنرا یک سرمایه گذاری قانونی تلقی می‌کنند. دوج کوین در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ راه اندازی شد. برگرفته از یک الگوی رفتاری معروف “Shiba Inu” است. اینترنت از این کوین عجیب و جدید بسیار هیجان زده شد و سؤال کرد که دوج کوین چیست؟ یک کوین است که روی آن یک طرح است. اما این تمام ماجرا نیست.

آنچه به عنوان یک سرگرمی کوچک آغاز شد اکنون به یک جامعه بزرگ ارز دیجیتال تبدیل شد. دوج کوین معمولاً به عنوان کوین “میم (meme)” شناخته می‌شود و دلیل خوبی هم دارد. دوج کوین از زمان موفقیت خود به خاطر کمک های خیرخواهانه و سایر اهداف به خوبی شناخته شد.

طرفداران دوج کوین خود را Shibe می‌نامند. آنها حتی زبان خاص خود را دارند. از عبارت و اصطلاحات و عبارات شکسته انگلیسی خنده دار مانند “بسیار شگفت انگیز”، “بسیار سپاسگزار” و “بسیاری از کارها” تشکیل شده است. حتی مولد‌های Shibe Meme نیز هستند که می‌توانید امتحان کنید.

دوج با هدف مسخره کردن بیت کوین به بازار وارد شد. احتمالا هنگام گشت در بازار کریپتو با یک کوین با تصویر بانک و جالب یک سگ مواجه شده‌اید، این سگ زیبا نماد و تصویر معرف ارز دیجیتال دوج کوین است که مدت‌ها تیترهای خبری را به خود اختصاص داد و یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار شد. رمزارزی که تنها از یک شوخی، تبدیل به جدی‌ترین رقیب بسیاری از ارزهای پرطرفدار و مطرح بازار شد.

عملکرد دوج کوین چگونه است؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که وایت پیپر کاملی دارد. دوج کوین یک فورک از Luckycoin است. این یک ارز دیجیتال جدید است که از لاکی کوین جدا شد  که خود از لایت کوین که فورکی از بیت کوین است جدا شد. بنابراین، اساسا، دوج کوین می‌تواند ریشه‌های خود را تا بیت‌کوین ردیابی کند، اما این همان کوین نیست.

دوج کوین با استفاده از فرآیندی به نام “اثبات کمکی کار” عمل می‌کند؛ به این معنی که ماینرهای ارز دیجیتال می‌توانند روی برخی دیگر از ارزهای دیجیتال اثبات کار، در درجه اول لایت کوین، کار کنند و همچنین دوج کوین را بدون هزینه اضافی استخراج کنند. در سیستم دوج و همچنین سایر سیستم‌های اثبات کار، ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا ببینند چه کسی می‌تواند مسائل پیچیده ریاضی را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در سریع‌ترین زمان برای کسب کوین حل کند. به ازای هر بلوک دوج استخراج شده، ماینرها ۱۰۰۰۰ دوج کوین کسب می‌کنند.

مزایای دوج کوین

با این که ارز دیجیتال دوج کوین بر اساس پروتکل لایت کوین ساخته شده است اما سرعت ایجاد بلاک‌های آن یم دقیقه طول می‌کشد، در حالی که ساخت یک بلاک در لایت کوین ۲٫۵ دقیقه زمان می‌برد تا ایجاد شود و همین کار در بیت کوین ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. بر همی اساس می‌توانیم متوجه شویم که تراکنش‌ها در بلاکچین دوج کوین سریع تر انجام می‌شود. به غیر از سرعت، کارمزد شبکه دوج کوین نیز کم و ناچیز است.

اختلاف اصلی دوج با سایر رمزارزها در تورم‌زایی (Inflationary) آن است. کوین‌های تورم‌زدا (Deflationary) حد بالا (Hard Cap یا سقف نهایی) دارند؛ یعنی تعداد آن‌ها محدود است (مانند بیت‌کوین). این کوین‌ها مردم را برای هجوم به‌منظور کسب سود در طول زمان تشویق می‌کنند.

قیمت دوج کوین در آینده از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵

طبق نظر کارشناسان، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است روند صعودی تدریجی را ادامه دهد. طبق داده های پیش بینی شده، تا پایان سال ۲۰۲۳ ، می تواند از ۰٫۱۱ دلار عبور کند. بالاترین حد پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۳ ممکن است بیش از ۰٫۱۴ دلار باشد و پایین ترین سطح ممکن است در حدود ۰٫۱۱ دلار باشد.  بر اساس پیش بینی قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۴، ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۰٫۱۷ دلار برسد. طبق پیش بینی های ارائه شده، بالاترین حد قیمت برای سال ۲۰۲۴ ممکن است در حدود ۰٫۲۰ دلار باشد و در کمترین حالت آن ممکن است در حدود ۰٫۱۶ دلار باشد.

طبق پیش بینی قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۵ ، ممکن است این کوین بتواند قیمت ۰٫۲۴ دلار را در صعود لمس کند، در حالی که در کمترین حالت، ممکن است تا ۰٫۲۳ دلار کاهش یابد. طبق همین پیش بینی ها قیمت ارز دوج کوین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۰٫۲۸ دلار معامله شود.

قیمت دوج کوین در زمان عرضه چقدر بود؟

ارز دیجیتال دوج کوین برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۳ با قیمت ۰٫۰۰۰۶ دلار با سرمایه ۳٫۵ میلیون دلار راه اندازی شد. به مدت یک سال Dogecoin در یک مسیر صعودی قرار داشت و حدوداً دو برابر رشد کرد. در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ در عرض ۷۲ ساعت ۳۰۰ درصد رشد کرد و از قیمت ۰٫۰۰۰۲۶ دلار به ۰٫۰۰۰۹۵ دلار رسید. در اولین سال عرضه مارکت کپ این رمز ارز برابر با ۵۰ میلیون دلار بود.

چند دوج کوین وجود دارد؟

تا فوریه ۲۰۱۸، بیش از ۱۱۳ میلیارد DOGE استخراج شده است و ۵ میلیارد DOGE باقی مانده همچنان توسط نرم افزار منتشر می‌شود. در حال حاضر تا تاریخِ ۵ تیر ۱۴۰۱، تقریبا ۱۳۲٫۶۷ میلیارد ارز دوج عرضه شده و عرضه کل آن ۱۳۲,۶۷۰,۷۶۴,۳۰۰ توکن است.

علت شهرت‌ و افزایش قیمت دوج‌ کوین

ارز دیجیتال دوج کوین به عنوان میم کوین در وارد بازار شد . قصد داشت دنیای ارزهای دیجیتال را به چالش بکشد، اما به ظور ناگهان محبوبیت این رمز ارز افزایش سافت و طرفداران زیادی را بدست آورد، به نظر شما چه شد که این انفاق افتاد؟ چه عامل یا عواملی در رشد این ارز دیجیتال دخالت داشتند؟

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، که یکی از افراد ثروتمند جهان است و دارای ۵۰ میلیون فالور در توییتر است در مورد دوج کوین توییت نوست. در آوریل ۲۰۲۱ اولین توییت او درباره دوج با این مضمون منتشر شد:

او این جمله را با نقاشی مشهوری از هنرمند اسپانیایی یعنی خوآن میرو (Joan Miró) همراه کرد. این توییت و توییت‌های مشابه به نوعی بیانگر حمایت ایلان از دوج کوین بود و همین موصوع منجر به افزایش محبوبیت و رشد قیمت دوج شد.

از چه راه‌هایی می‌توان ارز دیجیتال دوج کوین بدست آورد؟

۱- دریافت دوج در ازای کار: برخی از کاربران در ازای انتشار پست و محتوا در شبکه‌های اجتماعی ارز دیجیتال دوج را بدست می‌آورند.

۲- خرید و فروش خدمات: در ازای خرد یک کالا یا سرویس ارز دیجیتال دوج دریافت می‌کنند.

۳- استخراج دوج: با استفاده از سخت افزارهای استخراج و برای تایید تراکنش ارز دوج کوین را دریافت می‌کنند.

۴- خرید و معامله دوج کوین:

  • خرید و معاوضه در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی
  • خرید و معاوضه در صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال

چه صرافی‌هایی از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند؟

دوج کوین در صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند بایننس، Hitbtc ،XT و VCC پشتیبانی می‌شود. به دلیل مسدود کردن کاربران ایرانی و بلوکه شدن دارایی‌های خود بهتر است از صرافی‌های داخلی استفاده کنید.
بهترین صرافی برای خرید دوج کوین صرافی ارز دیجیتال پینگی است. صرافی ارز دیجیتال پینگی دارای فول نود و کیف پول اختصاصی است. شما در این صرافی می‌توانید ارزهای دوج خود را از طریق سفارش سریع بازار و یا سفارش‌های محدود، عادی، مارکت کپ و OCO بخرید یا بفروشید. شما برای خرید دوج کوین باید کارمزد پرداخت کنید. برای کسب سود باید حواستان به این موضوع باشد که کارمزد بالایی پرداخت نکنید. درست است که با کارمزد بالا ضرر نمی‌کنید اما هزینه‌های بالا در سود نکردن شما موثر است. باید صرافی‌هایی را انتخاب کنید که کارمزد مناسب و امنیت بالایی را ارائه می‌دهند. کارمزد و امنیت از جمله نکات بسیار مهم در انتخاب صرافی است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا