ارز دیجیتالکسب و کار

ارز دیجیتال لایت کوین چیست | تاریخچه، پیش بینی آینده و نحوه خرید و فروش و استخراج لایت کوین

سوال اول این است که ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟ ارز دیجیتال لایت کوین یکی از ارزهای دیجیتال است که شباهت زیادی به ارزدیجیتال معروف بیت کوین دارد.در مقایسه ای عامیانه اگر بیت کوین را طلا در نظر بگیریم، این ارز مانند نقره می باشد. لایت کوین جزو کوین های قدیمی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود. در این مقاله از ویکی همراه ما باشید.

لایت کوین یک ارز رمزنگاری شده است که از یک فورک در بلاک چین بیت کوین در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد. این ارز در ابتدا برای رفع نگرانی‌های توسعه دهنده مبنی بر اینکه بیت کوین در حال کنترل مرکزی بیش از حد است، طراحی شده بود.

این ارز برای پرداخت‌های ایمن، سریع و کم هزینه طراحی شد و به نوعی یک اسپین آف برای بیت کوین به نظر می‌آید. هدف Litecoin، بهبود عملکرد بیت کوین با روش‌های متفاوتی بود. از آن جایی که بیت کوین سرعت تراکنش آهسته‌ای دارد و تنها ۵ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد، این توکن را با سرعت تراکنش بالا ایجاد کردند. الگوریتم استفاده شده در این ارز سرعت بالا برای تراکنش را پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است، علاوه بر سرعت آهسته در تراکنش با بیت کوین، تولید بلاک جدید نیز در بلاک چین بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

این توکن در یک ثانیه، ۵۴ پردازش تراکنش و در هر ۲.۵ دقیقه یک بلاک جدید در بلاک چین Litecoin به وجود می‌آورد. تراکنش‌های این توکن در شبکه‌های پرداخت کریپتو P2P بلافاصله تسویه می‌شود. در صورتی که، اکثر صرافی‌های دیگر به حداقل ۶ تأییدیه برای تسویه تراکنش این توکن نیاز دارند.

با این افزایش سرعت در تراکنش، دیگر نیازی به اتلاف وقت برای انجام تراکنش نیست. همچنین، اگر معامله گران توکن را تأیید کنند، می‌توانند یک تراکنش سریع و آسان را تجربه کنند.

تاریخچه لایت کوین

لایت کوین چیست / لایت کوین رایگان

کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال 2011 با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین ،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.رمز ارز لایت کوین توسط شخصی بنام چارلی لی راه اندازی شد . چارلی که معروف به Chocobo است . این شخص یکی از محققان اولیه رمز ارز بیت کوین بوده است .و قصد ساخت ارزی را داشت که نسخه ساده همان بیت کوین شود .در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در مجموع ارزش لایت کوین رشد عظیمی تجربه کرد که شامل ۱۰۰ درصد جهش در عرض ۲۴ ساعت می شودو در چهار سال بعد رشدی بین 1 تا 4 دلار داشت.

چارلی یکی از مهندسان نرم افزار سابق شرکت گوگل بوده است و همچنین چارلی بین سال های 2015 تا 2017 نقش مدیر مهندسی در کوین بیس را عهده دار بود .و می توان گفت امروزه چارلی یکی از طرفداران ارز های رمزنگاری است و در حال حاضر نیز مدیر عامل ارز رمزنگاری شده لایت کوین می باشد .علاوه بر چارلی لی، سه نفر دیگه در هیئت مدیره لایت کوین هستند که نام ها (Xinxi Wang- Zing Yang- Alan Austin) می باشد .

تفاوت بیت‌کوین و لایت‌کوین چیست ؟

قیمت اولیه لایت کوین / بهترین ماینر لایت کوین

همان طور که در بخش دلیل ایجاد لایت کوین چیست گفته شد، این ارز دیجیتال با هدف تبدیل شدن به نقره دیجیتال ایجاد شد. لایت کوین درست همانند بیت‌کوین،  یک رمزارز همتا-به-همتا و مبتنی بر بلاک چین است با این تفاوت که در آن برخی از مشکلات و مسائل موجود در بیت‌کوین حل شده است.

یکی از تفاوت‌های اصلی لایت‌کوین و بیت‌کوین در سرعت انجام و ثبت تراکنش‌ها است. لایت‌کوین با افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها، به دنبال پذیرش پرداخت‌های لایت‌کوین از طرف افراد برای مبادلات روزمره بود. به طور متوسط استخراج یک بلاک لایت‌کوین دو و نیم دقیقه طول می‌کشد و این یعنی، سرعت ثبت تراکنش‌ها در لایت‌کوین چهاربرابر بیت‌کوین با زمان استخراج ده دقیقه است. این بدین معنا است که افراد برای ثبت 6 تراکنش ایمن در شبکه مجبور نیستند یک ساعت صبر کنند.

البته این زمان کم انجام معاملات منجر به کاهش امنیت شبکه می‌شود. کاربران می‌توانند همچنان با صرف زمان بیشتر تاییدیه‌های بیشتری برای ثبت تراکنش‌ها را درخواست بدهند. با توجه به این‌که لایت‌کوین چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین است باید سختی استخراج آن نیز در زمان کم‌تری تنظیم شود. این زمان تقریبا برابر با سه‌و نیم روز است. تولید سکه در لایت‌کوین مشابه با بیت‌کوین است و در طی فرآیند استخراج صورت می‌گیرد اما مقادیر مختلف در این چرخه با بیت‌کوین متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آینده ازر شیبا اینو | پیش بینی قیمت شیبا تا سال 2025

به عنوان مثال، فرآیند «هاوینگ» (Halving) که به معنی نصف شدن پاداش استخراج است، پس از هر 210 هزار بلوک در بیت‌کوین رخ می‌دهد. این مقدار برای لایت‌کوین با توجه به سرعت چهاربرابری آن مقدار 840 هزار بلوک است. همچنین، تعداد سکه‌های لایت‌کوین دقیقا چهار برابر تعداد کل شکه‌های بیت‌کوین یعنی 84 میلیون عدد است و این یعنی بیت‌کوین و لایت‌کوین تقریبا در یک زمان آخرین سکه‌های خود را عرضه خواهند کرد.

یک تفاوت مهم دیگر این دو رمزارز، در الگوریتم هشینگ آن‌ها است. بیت کوین از الگوریتم «SHA-256» و لایت کوین از الگوریتم «Scrypt» استفاده می‌کند. استفاده از الگوریتم مجزا در لایت‌کوین، علاوه بر این که سرعت ثبت تراکنش‌ها را در آن بالا برده است، امکان خرابکاری به وسیله دستگاه‌های سخت‌افزاری ماینینگ و حمله «بروت فورس» (Brute Force) را نیز تا حدود زیادی کاهش داده است. در بخش استخراج، بیشتر به این مساله اشاره خواهیم کرد.

لایت کوین ویکی پدیا / لایت کوین در متامسک

پیش‌بینی آینده لایت کوین به صورت قطعی برای این توکن دشوار است. آینده این ارز دیجیتال به رفتار سرمایه گذاران، دولت‌ها، معامله گران و عموم مردم بستگی دارد. بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیاری است و پیش‌بینی‌ها انجام شده به هیچ عنوان قطعی نیست. از طرفی، این توکن یک ارز دیجیتال نوپا است. به همین دلیل، پیش‌بینی آینده آن کار را دشوار می‌کند. ممکن است تقاضاهای این ارز دیجیتال بیشتر از تولید آن شود. پس ارزش آن نیز افزایش می‌یابد. ولی این هم ممکن است که تقاضاها نسبت به تولید آن زیاد نشود، به همین دلیل ارزش آن نیز کمتر شود. در صورت کاهش ارزش دارایی، سرمایه گذاران و معامله گران باید به ارزهای دیجیتال دیگری رو بیاورند. تعیین اینکه سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، طرفداران ارزهای دیجیتال، دولت‌ها و عموم مردم چگونه در آینده با این توکن رفتار خواهند کرد، دشوار است.

نحوه خرید و فروش و استخراج لایت کوین

برای فروش و خرید روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه مقاله ارز دیجیتال litecoin چیست؟ به آنها می‌پردازیم.

خرید و فروش مستقیم لایت کوین

یک سری پلتفرم برای ارتباط گیری مستقیم با خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی از همین پلتفرم‌ها، پلتفرم P2P است. از این طریق شما به طور مستقیم با خریدار یا فروشنده این توکن ارتباط برقرار می‌کنید و معامله را انجام می‌دهید. البته استفاده از چنین پلتفرم‌هایی نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد. زیرا قبل از خرید و فروش باید امنیت آن مورد بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: CPI چیست و چه تأثیری بر بازار رمز‌ارز می‌گذارد؟

مالکیت از راه استخراج ارز لایت کوین

از دیگر روش‌هایی که شما را به این توکن می‌رساند، ماینینگ است. شما از طریق استخراج، آن را به دست می‌آورید. البته این روش هزینه بسیار بالایی دارد و تنها در صورتی معقول است که شما یک دستگاه پیشرفته برای ماینینگ به دست آورید.

خرید و فروش از صرافی ارز دیجیتال

راهنمای خرید لایت کوین در اکثر صرافی‌های داخلی و خارجی ارز دیجیتال یکسان است. این صرافی‌ها شما را به بازار ارز دیجیتال وصل می‌کنند تا بتوانید به طور مستقیم خرید و فروش کنید. این روش از امن‌ترین روش‌های در حال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال است.

بهتر است از صرافی‌های داخلی برای خرید و فروش استفاده کنید. زیرا، بسیاری از صرافی‌های خارجی IP ایران را مسدود کردند. البته روش‌هایی برای دور زدن این مسدودی‌ها وجود دارد ولی اطمینانی برای محفوظ بودن سرمایه شما وجود ندارد. هر لحظه ممکن است تمامی سرمایه و سکه‌های شما توسط صرافی خارجی بلوکه شود. صرافی والکس یکی از بهترین گزینه‌های است که می‌توانید با آسودگی خاطر از آن LTC را خریداری کنید.

نحوه استخراج لایت کوین

مسئله‌های پیچیده ریاضی به نام هش وجود دارند که ماینرها برای به دست آوردن حق ثبت تراکنش‌های جدید در بلاک چین باید آنها را حل کنند. پس از بسته شدن یک بلاک، بلاک چین آن را نمی‌توان تغییر داد. اولین ماینری که بتواند هش مربوط به تراکنش را از راه مکانیسم اجماع اثبات کار حل کند، پاداش دریافت می‌کند. پاداش حل کردن هر هش برای یک ماینر ۱۲.۵ لایت کوین است.

شاید در مرحله اول، ماینینگ، کاری ساده به نظر برسد که شما با یک کامپیوتر شخصی در اتاق خود آن را انجام دهید. ولی اشتباه نکنید. حل کردن هش به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد و همچنین، انرژی و فضای زیادی را به کار می‌گیرد. در واقع، بیشتر ماینینگی که انجام می‌شود، توسط مزارع ماینینگ و استخرهای ماینر رمزنگاری است که از سخت افزار پیچیده‌ای بهره‌مند هستند.

کاربردهای لایت کوین چیست ؟

لایت کوین کش / لایت کوین نوبیتکس

لایت‌کوین یکی از اولین آلتکوین‌های معرفی شده به بازار است که با تکیه بر عرضه محدود سکه‌ها و معرفی خود به عنوان نقره دیجیتال کاربران را به خود جذب کرده است اما در طی زمان این ارز دیجیتال با انتقاداتی مبنی بر ارائه نکردن ارزش جدید روبه‌رو شده است. تورم لایت‌کوین از طریق مکانیزم هاوینگ کنترل می‌شود. از زمان ایجاد آن در سال 2011 امنیت شبکه به اثبات رسیده است چرا که هیچ حمله 51 درصدی منجر به ایجاد تغییر در بلاک چین نشده است.

این نکته برای لایت‌کوین بسیار مهم است. لایت‌کوین به عنوان شبکه‌ای که هیچ‌گونه سواستفاده بزرگی از آن صورت نگرفته است، قابل اعتماد و به دلیل هزینه تراکنش نسبتا کم قابل استفاده است. این ارز دیجیتال همچنین بین سرمایه‌گذاران و تریدرها نیز محبوب است. با توجه به اطمینانی که بلاک چین تاین شبکه وجود دارد می‌توان از آن در سبدهای مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

حفظ حریم خصوصی در شبکه لایت‌کوین بسیار ساده‌تر از شبکه‌هایی با هزینه تراکنش بالا است. این ارز دیجیتال به طور گسترده برای پرداخت خرید کالاها و خدمات استفاده می‌شود و بسیاری از پردازنده‌های پرداخت ارز دیجیتال از آن پشتیبانی می‌کنند. لایت‌کوین یک رمزارز با قابلیت نقدشوندگی بالا است که در بشتر صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله است.

با توجه به این‌که هزینه تراکنش در این شبکه بسیار پایین است، برخی از کاربران از ارز دیجیتال لایت‌کوین برای انتقال وجوه بین صرافی‌ها یا پلتفرم‌های وام ‌دهی مختلف استفاده می‌کنند تا از کارمزد بالای تراکنش در شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم جلوگیری کنند. شبکه لایت‌کوین به طور دائم روزانه بیش از 100 هزار تراکنش را در شبکه خود مدیریت می‌کند و چیزی بین 200 تا 300 هزار آدرس فعال در آن وجود دارد. اگرچه لایت‌کوین به اندازه بیت‌کوین معروف نیست اما کاربرد آن غیرقابل انکار است.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های کریپتویی رایگان برای پول درآوردن از ارز دیجیتال کدامند؟

بهترین دستگاه ماینر برای استخراج لایت کوین چیست ؟

برای استخراج لایت کوین می‌توان از کارت گرافیک یا دستگاه‌های ماینر استفاده کرد. دستگاه‌های ماینر به علت «توان پردازشی بالا» و همچنین «مصرف برق کمتر» گزینه بهتری به حساب می‌آیند. دستگاه‌های «Bitmain Antminer L7 9500Mh» و «Bitmain Antminer L7 9160Mh» دو نوع از قوی‌تریتن دستگاه‌های ماینر برای لایت‌کوین هستند که برای استخراج «دوج‌کوین» نیز قابل استفاده هستند. در تصویر زیر می‌توانید لیست سایر ماینرهای مورد استفاده برای استخراج لایت‌کوین و سوددهی روزانه آن‌ها را مشاهده کنید.

لایت کوین ماینر / درامد ماینر لایت کوین / بهترین ماینر لایت کوین

سخن آخر

با وجود ارزهای دیجیتال متنوع و موفق، چشم انداز روشنی برای لایت کوین دیده نمی شود. این ارز دیجیتالی به افت قیمت خود ادامه می دهد و شاید روزی از گردونه رقابت ارزهای دیجیتال خارج  شود. البته این چشم اندار، نظر نویسنده می باشد و ممکن است اتفاقات عجیب در بازار ارز دیجیتال همه پیش گویی ها را تغییر دهد.

منبع:

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا