گوناگون

علائم شایع بیماری ‌ام اس

بیماری ‌ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یکی از بیماری‌های خودایمنی به‌شمار می‌رود. در طی بیماری MS، به میلین آکسون‌ها در مغز و نخاع حمله می‌شود. در این حمله میلین‌ها یا بافت عصبی دچار آسیب شده یا به‌صورت کلی از بین ‌می‌روند. MS ازجمله بیماری‌هایی است که در طی سال‌های طولانی پیشرفت می‌کند، به همین علت بسیاری از افراد ممکن است بعد از چند سال برای تشخیص ‌ام اس و درمان آن اقدام کنند. این بیماری ممکن است در هر سنی و برای هر دو جنسیت اتفاق بیفتد؛ اما معمولاً خانم‌های ۲۰ الی ۴۰ ساله به این بیماری مبتلا می‌شوند و براساس آمار، خانم‌ها بیشتر از آقایان به این بیماری دچار خواهند شد. سؤالی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، این است که MS چه علائمی دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم برخی از شایع‌ترین علائم ام اس را به شما معرفی کنیم.

علائم بیماری MS

درمورد علائم بیماری MS باید بگوییم که این بیماری ممکن است در بدن هر فردی علائم مختلفی داشته باشد. همین امر موجب شده‌است تا تشخیص آن برای پزشکان دشوارتر بوده و درمان ‌ام اس نیز برای هر فردی متفاوت شود. با توجه به این‌که ممکن است میلین در هر جایی از بدن دچار التهاب شود، بنابراین شدت حمله متفاوت است. به‌طورکلی ممکن است برخی از افراد علائم مختلفی را تجربه کنند. ما در این بخش برخی از شایع‌ترین علائم MS را برای شما بیان می‌کنیم.

  • خستگی

یکی از رایج‌ترین علائم MS، خستگی است. خستگی ازجمله علائمی است که تقریباً ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، در مراحل اولیه آن را تجربه می‌کنند. خستگی ناگهانی و ضعف را می‌توان در اکثر بیماران آن هم در مراحل اولیه به‌خوبی مشاهده کرد. این خستگی زمانی ایجاد می‌شود که اعصاب در ستون فقرات مورد حمله قرار بگیرد.

  • ضعف

از دیگر علائم بیماری ‌ام اس می‌توان به ضعف اشاره کرد که ضعف در پا‌ها بیشتر از سایر مناطق بدن اتفاق می‌افتد. این ضعف معمولاً بدین شکل رخ می‌دهد که فرد در پا‌های خود احساس ضعف کرده و نمی‌تواند برای مدت طولانی روی پا‌های خود بایستد. این ضعف را می‌توان با خستگی نیز مشاهده کرد.

  • درد

پزشکان برای تشخیص و درمان ‌ام اس، معمولاً از بیمار درمورد درد در نواحی مختلف بدنش می‌پرسند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بیماری بدون درد است. در حالی که این تصور کاملاً غلط بوده و درد یکی از رایج‌ترین علائم این بیماری به‌شمار می‌رود. درد ناشی از بیماری MS معمولاً در اندام‌ها، صورت و نقاطی از بدن احساس می‌شود.

  • مشکلات حسی و گزگز شدن

همان‌طور که می‌دانید، MS یک بیماری خودایمنی است و می‌تواند مرکز پیام بدن یعنی اعصاب مغز و نخاع را تحت‌تأثیر قرار دهد. این یعنی ‌ام اس می‌تواند در بدن سیگنال‌های متناقض را ارسال کند. در بسیاری از مواقع هم هیچ سیگنالی ارسال نمی‌شود و این امر موجب بی‌حسی در فرد مبتلا به این بیماری خواهد شد. به‌طورکلی می‌توان گفت که بی‌حسی و احساس گزگز یکی از علائم هشداردهندهٔ این بیماری است. حال ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که کدام نواحی دچار این علائم می‌شوند؟ در این خصوص باید بگوییم که معمولاً این بی‌حسی در نواحی مختلفی مانند بازو‌ها، پا‌ها، صورت و انگشتان دست اتفاق می‌افتد.

  • اسپاسم عضلات

اسپاسم یا همان سفتی عضلات از دیگر علائم شایع بیماری MS محسوب می‌شود. این سفتی عضلات معمولاً زمانی رخ می‌دهد که سیستم عصبی مرکزی دچار آسیب شود. در این بیماری دقیقاً همین اتفاق می‌افتد، یعنی سیستم عصبی مرکزی آسیب دیده و فرد اسپاسم عضلات را تجربه خواهد کرد. به‌علاوه در عضلات نیز ممکن است حرکات غیرقابل‌کنترل دیده شود.

علائم بیماری MS

  • مشکلات حرکتی

با داشتن علائم قبل یعنی اسپاس عضلانی، فرد دچار مشکلات حرکتی نیز می‌شود. در طی این فرایند، عضلات بدن سفت شده و حرکت کردن برای فرد مشکل می‌شود. برای مثال، راه رفتن یا کار کردن با دست دشوار می‌شود. درنهایت باید گفت مشکلات حرکتی ازجمله علائمی است که با گذشت زمان نمایان خواهد شد.

  • مشکلات مثانه و روده

تقریباً ۸۰ درصد افرادی که با این بیماری درگیر هستند، دچار مشکلات مثانه می‌شوند. ‌این مشکلات می‌تواند شامل احساس شدید ادرار، عدم کنترل ادرار و تکرار آن باشد. مشکلات روده به‌ندرت رخ می‌دهد و افراد با چنین علائمی معمولاً دچار یبوست و اسهال می‌شوند یا ممکن است توانایی کنترل روده را از دست دهند.

  • مشکلات بینایی

یکی دیگر از علائمی که بیماران‌ ام اس آن را تجربه می‌کنند، مشکلات بینایی است. التهاب عصبی تأثیر زیادی روی عصب بینایی دارد و موجب شده تا فرد با مشکل بینی مواجه شود. این علائم ممکن است به‌صورت زیر باشد:

  1. ناراحتی‌های چشمی؛
  2. حرکات چشم غیرقابل‌کنترل؛
  3. از دست دادن بینایی که معمولاً در یک چشم رخ می‌دهد؛
  4. دید دوگانه؛
  5. نوریت اپتیک.
  • مشکلات شناختی و ذهنی

بسیاری از افرادی که برای درمان ‌ام اس مراجعه می‌کنند، مشکلات شناختی و ذهنی یا اختلالات شناختی را تجربه می‌کنند. این اختلالات می‌توان به اشکال زیر باشد:

  1. وجود مشکلات حافظه؛
  2. عدم ناتوانی در قضاوت؛
  3. نقص توجه و یا توجهٔ کوتاه‌مدت؛
  4. آسیب به تفکر منطقی.
  • تغییر خلق و مشکلات احساسی

افسردگی اساسی را می‌توان در بسیاری از افرادی که برای تشخیص ‌ام اس مراجعه کرده‌اند مشاهده کرد. در کنار آن، اضطراب و استرس نیز وجود دارد که این استرس خود تغییرات خلقی، ناخویشتن‌داری و تحریک‌پذیری را درپی دارد. منظور از ناخویشتن‌داری حالتی است که فرد دچار گریه و خندهٔ نابه‌جا و غیرقابل‌کنترل می‌شود.

 MS چه علائمی دارد؟

جمع‌بندی

یکی از بیماری‌هایی که امکان دارد هر فردی با آن درگیر شود، ‌ام اس است. بیماری MS یکی از بیماری‌های خودایمنی محسوب شده و در طی آن بدن علائم مختلفی را تجربه می‌کند. برای تشخیص ‌ام اس علائم زیادی وجود دارد که ما سعی کردیم برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم؛ اما توجه داشته باشید که هر فردی ممکن است چند مورد از این علائم را تجربه کند. به‌طورکلی ممکن است این بیماری در بدن هر فردی با یکی از علائم ذکرشده خود را نشان دهد. در این صورت شما باید با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب، برای درمان ‌ام اس اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا