پزشکیسلامت

بهترین و سریع ترین روش های درمان خانگی اسهال در کودکان و بزرگسالان

وقتی که به اسهال مبتلا میگیرید، نمی‌توانید روی انجام کارهای روزمره‌ی خود متمرکز شوید. تنها چیزی که در این وضعیت به فکرتان می‌رسد، رفتن به دستشویی است. اسهال عارضه‌ای بسیار آزاردهنده است که بدن را بی حال و ضعیف می‌کند. بعضی وقت ها ممکن است اسهال همراه با علائمی مانند مدفوع آبکی، تب، حالت تهوع، کم‌آبی بدن، نفخ و شکم‌ درد رخ دهد. در مقاله‌ای که امروز در ویکی برایتان تهیه کرده‌ایم، میخواهیم چند  و روشهای درمان سریع اسهال بزرگسالان و  کودکان را در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این علل رایج این عارضه را در اختیارتان قرار می‌دهیم و زمان مراجعه به پزشک را می‌گوییم.

در این مطلب قصد داریم به بررسی بیماری اسهال، علتها، علائم و انواع روش های درمان اسهال با روش های خانگی درمان اسهال و روش های دارویی مداوای اسهال بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلیل اسهال

اغلب علت اسهال، عفونت های ویروسی است. آنفولانزای روده شایع ترین بیماری مرتبط با اسهال است. این ویروس ها ممکن است با مصرف غذاهای آلوده، نوشیدن آب، عدم رعایت بهداشت دست ها و یا حتی عدم رعایت بهداشت بعد از اجابت مزاج وارد بدن شوند.

به احتمال زیاد کمتر موقعی دلیل اسهال خود را میدانیدو. در ادامه به بررسی بعضی از دلایل اسهال می پردازیم.

۱. حساسیت های غذایی

گاهی اوقات بدن نمی‌تواند مواد غذایی که می‌خوریم را تحمل کند. بدن این مواد غذایی را تا جایی که امکان داشته باشد آزاد می‌کند که این موضوع اسهال را به دنبال دارد.

۲‌. نوشیدن آب آلوده

تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از نوشیدن آب دچار اسهال شوید؟ لازم است بدانید آب آلوده می‌تواند باعث اسهال شود. پس حواستان به آب مصرفی خود باشد.

۳‌.بیماری‌های روده

بیماری‌های روده انواع مختلفی دارند. یکی از انواع رایج اختلالات روده سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر نام دارد که می‌تواند منجر به اسهال شود.

علائم اسهال

درمان اسهال در خانه چیست / درمان اسهال در خانه بزرگسالان

ممکن است همراه با اسهال علائم دیگری ایجاد شود، این علائم عبارتند از :

  • نفخ شکم
  • گرفتگی عضلات شکم
  • مدفوع نازک یا شل
  • مدفوع آبکی
  • احساس مداوم و فوری برای تخلیه مدفوع
  • حالت تهوع
  • کمبود آب بدن
  • تب

علائم جدی تر که نیاز به مشورت سریع با پزشک دارند، شامل موارد زیر است:

  • خون یا مخاط در مدفوع
  • کاهش وزن
  • تب
  • خستگی

در صورتی که بیشتر از سه روز به اسهال مبتلا باشید و به اندازه کافی آب ننوشید، امکان دارد بدن دچار کم آبی شود. دهیدراته شدن بدن می تواند علائم خطرناکی را ایجاد کرده و یک مشکل جدی است.

روش های درمان اسهال در خانه

زمانی که دچار اسهال شدید شدید و نمیدانستیم برای درمان اسهال چه بخوریم می‌توانید از روش‌های خانگی زیر برای درمان استفاده کنیم.

مواد غذایی آبکی

چه غذایی برای اسهال و استفراغ خوبه

اسهال باعث آبکی شدن مدفوع می‌شود. شاید پیش خودتان فکر کنید چطور ممکن است خوردن غذاهای آبکی به سفت شدن مدفوع کند؟ جواب این سؤال این است که بدن می‌تواند مواد غذایی مایع را بهتر جذب کند. این موضوع باعث می‌شود مواد مغذی از طریق مدفوع از بدن خارج نشوند. هر وقت دچار اسهال شدید، سوپ‌‌های نرم و آبکی درست کنید. سوپ را در مخلوط‌کن چند پالس بزنید تا حسابی نرم شود. سپس آن را میل کنید. معمولا سوپ‌ها با مواد اولیه‌ی سالم و مقوی تهیه می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود بعد از خوردن آن‌ها مواد مغذی زیادی دریافت ‌کنید. سوپ به هیدراته نگه داشتن بدن هم کمک می‌کند.

ماست درمان اسهال کودکان در خانه

کته ماست برای درمان اسهال

ماست حاوی باکتری‌های خوب است که به شما در رها شدن از اسهال کمک می‌کنند. ماست همچنین حاوی مواد مغذی مختلفی است و به بدن ترکیبات مقوی می‌دهد. بهتر است برای درمان اسهال در خانه، ماست بدون طعم مصرف کنید. مخلوط کردن ماست با میوه باعث خوش‌طعم‌تر شدن آن می‌شود. ماست را به همراه موز یا هر میوه‌ی دیگری که دوست دارید میل کنید تا خیلی زود از شر اسهال خلاص شوید.

رژیم غذایی BRAT برای درمان اسهال

درمان اسهال در خانه با خاکشیر

شاید تا به حال اسم رژیم غذایی BRAT را نشنیده‌ باشید. BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. ادعا می‌شود که دنبال کردن این رژیم غذایی در درمان اسهال اثرگذار است. موز و سس سیب استفاده شده در این رژیم غذایی یک ترکیب خوشمزه را تشکیل می‌دهند. حواستان باشد در مصرف مواد غذایی زیر زیاده‌‌روی نکنید، چون این کار ممکن است ناراحتی بیشتر معده را به دنبال داشته باشد.

مقدار کمی از تمام مواد اولیه را میل کنید. حواستان باشد روی نان تست کره نمالید، چون این کار منجر به بدتر شدن اسهال می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 روش قطعی برای درمان کبد چرب در خانه

زنجبیل و معجزه درمان اسهال

زنجبیل و عسل برای اسهال

معمولا از زنحبیل برای درمان مشکلات مربوط به گلو استفاده می‌شود. نکته‌ای که بیشتر افراد از آن بی‌خبر هستند این است که زنجبیل می‌تواند بعضی از مشکلات مربوط به معده را هم درمان کند. این ادویه‌ی مفید به غیر از اسهال به تسکین شکم درد هم کمک می‌کند.

ریشه‌ی زنجبیل را رنده کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را بخورید. بعد از خوردن این مخلوط آب نخورید. گفته می‌شود که این کار اثربخشی زنجبیل را بیشتر می‌کند.

نعناع قویترین داروی گیاهی برای اسهال

نعناع

بسیاری از افراد از نعناع برای طعم‌دار کردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌کنند. نعناع می‌تواند در درمان مشکلات مربوط به معده از جمله اسهال مؤثر باشد.

برگ‌های نعناع را خوب بشویید. سپس یک لیوان را پر از آب جوش کنید. برگ‌های نعناع را درون لیوان آب داغ بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا نعناع رنگ پس دهد. سپس نوشیدنی به دست آمده را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. بعد از چند دقیقه نوشیدنی را میل کنید.

تخم شنبلیله موثر در درمان اسهال ویروسی

درمان اسهال شدید در بزرگسالان

تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی از ماده‌ای لزج و لعاب‌دار به نام لیزاب است و به همین علت می‌تواند به درمان اسهال در خانه کمک کند.

مقداری از تخم شنبلیله را بجوید. همچنین می‌توانید تخم شنبلیله را به ماست اضافه کنید. مقداری زیره درون ماست بریزید و آن را میل کنید. این موضوع تحمل مزه‌ی تخم شنبلیله را آسان‌تر می‌کند. مخلوط ذکر شده را سه بار در روز مصرف کنید تا زود از شر اسهال خلاص شوید.

چای بابونه مفید در درمان اسهال آبکی

درمان اسهال آبکی با فشار

چای بابونه خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد. این نوشیدنی درد ناشی از اسهال را کاهش می‌دهد. این نوع چای بخش‌های تحریک شده‌ی دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و می‌تواند در درمان خانگی اسهال در سریع‌ترین زمان ممکن اثرگذار باشد.

گل‌های بابونه را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید. مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به یک لیوان منتقل کنید. آب یک عدد لیموترش را بگیرید و آن را به چای بابونه اضافه کنید. نوشیدنی را هم بزنید و آن را بلافاصله میل کنید.

بیشتر بخوانید: 10 راه خانگی دفع سنگ کلیه

سرکه‌ی سیب موثر در رفع اسهال در خانه

درمان سریع اسهال بزرگسالان

سرکه‌ی سیب ترکیبی با کاربردها و خواص متنوع است. می‌توانید از فواید سرکه‌ی سیب برای درمان اسهال بهره ببرید. این ترکیب با باکتری‌های ایجادکننده‌ی اسهال مبارزه کرده و از این طریق به رفع اسهال کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را میل کنید و بعد یک لیوان آب بنوشید. اگر مزه‌ی سرکه‌ی سیب خالی را دوست ندارید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از سرکه‌ی سیب را درون یک لیوان آب بریزید و صبح با شکم خالی آن را میل کنید. دو بار در روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا سریع نتیجه بگیرید‌.

برنج سفید از روش های طب سنتی درمان اسهال

راه های درمان اسهال در کودکان

بعضی از افراد برنج خوردن را دوست ندارند، چون برنج مزه‌ی منحصر‌به‌فردی ندارد. مخلوط کردن برنج با مواد غذایی مختلف می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن آن شود. البته اگر دچار اسهال شدید، نباید آن را با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید و باید آن را به‌تنهایی بخورید. برنج مدفوع را سفت کرده و از این طریق به درمان خانگی اسهال کمک می‌کند. حواستان باشد به برنج ادویه نزنید. مقداری برنج را بپزید و آن را بخورید. می‌توانید به همراه برنج مقداری ماست میل کنید.

سوپ هویج موثرترین روش معالجه اسهال

روش های درمان اسهال خونی

هویج را به داشتن خواص فوق‌العاده برای سلامت چشم‌ها می‌شناسیم. البته افزایش سلامت چشم تنها خاصیت این سبزی نارنجی رنگ نیست. هویج به درمان سریع‌تر اسهال کمک می‌کند و به بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی می‌دهد. بدن برای ریکاوری سریع‌تر به این مواد مغذی نیاز دارد. مقدار مناسبی هویج را خرد کنید و آن‌ها را درون یک قابلمه بریزید. نصف فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید هویج‌ها برای چند دقیقه روی حرارت بمانند تا بپزند. همان‌طور که هویج‌ها در حال پختن هستند، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید. زمانی که هویج‌ها خوب پختند، زیر اجاق را خاموش کنید. سوپ هویج را داخل یک کاسه بریزید و وقتی کمی خنک شد، آن را میل کنید.

بیشتر بخوانید: 3 راه موثر برای رفع جوش های سر سیاه بینی | موثرترین روش های خانگی دانه های سر سیاه روی بینی

آب بهترین روش درمان اسهال در منزل

داروی گیاهی برای اسهال و استفراغ کودکان

همیشه شنیده‌ایم که باید حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم تا بدنمان هیدراته بماند. زمانی که دچار اسهال می‌شوید، بدنتان دچار کم‌آبی می‌شود، بنابراین باید بیشتر از قبل آب بنوشید. اگر از اسهال رنج می‌برید، در طول روز حدود ۱۰ لیوان آب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود. اگر نوشیدن ۱۰ لیوان آب در طول روز برایتان دشوار است، می‌توانید آب گوشت و مرغ بخورید. فقط حواستان باشد که در آب گوشت و مرغ از ترکیباتی که اسهال را بدتر می‌کنند استفاده نشده باشد.

روغن سیاه‌دانه برای درمان خانگی اسهال

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

از روغن سیاه‌دانه برای درمان سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. می‌توانید برای درمان اسهال از این روغن کمک بگیرید.

مقدار کمی از روغن سیاه‌دانه را درون یک فنجان ماست بدون طعم بریزید. مخلوط را خوب هم بزنید و نوش جان کنید. این مخلوط را بعد از غذا بخورید. دو بار در روز ترکیب ماست و روغن سیاه‌دانه را میل کنید تا علائم اسهال به‌طور کامل برطرف شوند.

موز برای درمان اسهال

قویترین داروی گیاهی برای اسهال خونی

موز به تسکین مشکلات مربوط به معده مانند اسهال کمک می‌کند. خوردن یک عدد موز به دلیل اینکه پکتین زیادی دارد می‌تواند به متوقف کردن اسهال کمک کند.

موز را به‌تنهایی به‌عنوان میان وعده میل کرده یا آن را با ماست بدون طعم یا مغزها ترکیب کنید و بخورید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، موز رسیده بخورید. در نظر داشته باشید که موز نرسیده ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

از مصرف محصولات لبنی (به غیر از ماست) خودداری کنید

درمان سریع اسهال

محصولات لبنی از جمله شیر، کره و پنیر باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. بنابراین افرادی که دچار اسهال هستند نباید این محصولات را بخورند. همچنین اگر از ناتوانی در تحمل لاکتوز رنج می‌برید، باید دور محصولات لبنی را خط بکشید. بعد از اینکه اسهالتان برطرف شد می‌توانید دوباره محصولات لبنی را میل کنید.

به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

درمان اسهال با داروهای گیاهی

زمانی که دچار اسهال می‌شوید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بکنید این است که به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

اگر به‌ اندازه‌ی کافی نخوابید و استراحت نکنید، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف قرار می‌گیرید و بدنتان ضعیف‌ می‌شود. استراحت کردن همیشه مهم است، اما اهمیت آن در صورت ابتلا به اسهال دو چندان می‌شود. زمانی که استراحت می‌کنید، بدنتان برای ترمیم و درمان خود فرصت پیدا می‌کند.

آنتی‌بیوتیک مصرف کنید

درمان خانگی اسهال در سالمندان

برای درمان اسهال ناشی از باکتری یا انگل ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنید. در چنین مواردی اسهال می‌تواند بعد از مصرف آب یا مواد غذایی آلوده رخ دهد. در نظر داشته باشید اسهال در صورتی که ناشی ازعفونت‌های ویروسی باشد، با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود.

تخم مرغ برای درمان اسهال

درمان خانگی اسهال و دل پیچه

تخم مرغ آبپز برای درمان اسهال توصیه می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که برای طعم‌دار کردن آن از کره یا ادویه و نمک استفاده نکنید.

درمان اسهال در کودکان

اگر کودک دچار اسهال شدید شد، باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان در معرض عوارض اسهال و خطر کم آبی هستند. همچنین نمی توان اسهال در کودکان را مانند بزرگسالان درمان کرد و درمان اسهال خانگی کودکان بسیار مشکل تر است. داروهای بدون نسخه می توانند در کودکان خردسال خطرناک باشند.

مهم است که کودک خود را هیدراته نگه دارید. بهترین گزینه هم در این مورد شیر مادر است. در مورد مصرف سایر داروها باید با پزشک مشورت کنید تا با توجه به شرایط سنی و وضعیت جسمی داروی مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان خانگی برای درمان اسهال چه بخوریم

اسهال معمولا طی چند روز برطرف می‌شود. زمانی که دچار اسهال شدید، روش‌های درمانی ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید تا بهبود سریع‌تر را تجربه کنید. اگر اسهالتان بیشتر از سه تا چهار روز طول کشید، باید برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای مناسب به شما کمک کند هرچه سریع‌تر از شر اسهال خلاص شوید. در نظر داشته باشید که اسهال ممکن است علامت یک بیماری‌ زمینه‌ای باشد.

مؤثرترین قرص اسهال کدام داروها هستند؟

همانطور که بالاتر گفتیم، اگر دچار اسهال شدید شده‌اید، بهترین کار این است که فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا قرص‌هایی مانند دیفنوکسیلات، لوپرامید، دی سیکلومین و… را تجویز می‌کند که در درمان اسهال بسیار مؤثر هستند. این قرص‌ها بسته به تجویز پزشک هر ۶ یا ۱۲ ساعت تا زمان توقف اسهال باید مصرف شوند. از تجویز و مصرف سرخود دارو بدون نظر پزشک، جدا خودداری کنید.

سخن آخر

امیدواریم مطلب درمان های خانگی اسهال در برگسالان و کودکان برای شما مفید واقع شده باشد. برای ما از روش ها و شیوه های درمان اسهال خانگی بنویسید.

منبع

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. خیلی خوب بود عرفان طب هم خیلی در این موارد مقاله منتشر می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا