سلامتپزشکیغذا و نوشیدنی

رژیم کتو چیست؟【سال1402】

آرزوی هر فردی داشتن اندام ایده آل و عاری از چربی است. از این رو افراد از رژیم های غذایی متفاوت برای از بین بردن چربی های مازاد اندام های مختلف خود استفاده می کنند و در ضمن سعی می کنند با ورزش، به کاهش وزن خود سرعت بخشند. در صورتی مراجعه به کلینیک های مختلف، رژیم های کاملا متفاوتی به شما عرضه می شود که هر یک از آن ها دستورالعمل مخصوصی دارند اما اخیرا رژیم کتو شهرت بسیار زیادی بین مردم پیدا کرده است زیرا می تواند در بازه زمانی کوتاه موجب لاغر شدن افراد شود. بهتر است شما برای دریافت این رژیم به بهترین کلینیک لاغری در تهران مراجعه کنید تا از بتوانید بهترین و اصولی ترین رژیم را از بهترین دکتر تغذیه در تهران دریافت نمایید. اگر شما می خواهید پزشک مورد نظر خود را در شهرتان بیابید، می توانید به سایت های جراحا، تاپتنا، پزشک24 و … مراجعه نمایید.

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو یا همان کتوژنیک، رژیمی با کربوهیدرات بسیار و چربی زیاد است که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی افراد دارد و می تواند کمک شایانی به کاهش وزن کند. در ضمن این رژیم غذایی می تواند موجب بهتر شدن وضعیت بیماران مبتلا به دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر شود. در این رژیم استفاده از کربوهیدرات کاهش یافته و چربی ها جایگزین می شوند. این بدان معناست که منبع متابولیسم بدن شما چربی است.

برعکس تصور، اکثر کسانی که بعد از شنیدن اسم غذاهای پرچرب، در برابرس جبهه می گیرند، این رژیم مزایای بسیار زیادی برای سلامت جسمانی افراد دارد. این رژیم در مطالعات متعدد ثابت شده است که به افراد دارای اضافه وزن در کاهش وزن و بهتر شدن نحوه عملکرد بدن کمک می کند. رژیم کتو بسیار شبیه به رژیم اتکینز و رژیم کم کربوهیدرات است. این رژیم به میزان قابل توجهی مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهد و کربوهیدرات ها را با چربی ها جایگزین می کند.

انواع رژیم کتو

رژیم کتوژنیک 4 نوع مختلف دارد که هر یک از آن ها برای عده ای از افراد مناسب می باشند و پزشک متخصص هر یک را به برخی پیشنهاد می دهد. در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)
  • کتوژنیک چرخه‌ای (CKD)
  • رژیم کتوژنیک هدف‌گذاری شده (TKD)
  • کتوژنیک با پروتئین بالا

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)  : این رژیم شامل مقدار کمی کربوهیدرات (10%)، مقدار متوسط ​​پروتئین (20%) و مقدار زیادی چربی (70%) می باشد. شما در صورت داشتن این رژیم غذایی، به صورت روزانه 120 گرم چربی مصرف می کنید. در ضمن شما باید مصرف کربوهیدرات خود را از بیش از 300 گرم به حدود 50 گرم در روز کاهش دهید و 120 گرم پروتئین در روز استفاده کنید. در رژیم کتو باید مصرف هر نوع غذای حاوی کربوهیدرات را به حداقل رساند. در این رژیم، چربی ها باید با غذاهای حاوی کربوهیدرات جایگزین شوند. هنگامی که مصرف کربوهیدرات کمتر می شود، بدن وارد حالت متابولیک کتوز می شود. هنگامی که بدن در حالت کتوز قرار می گیرد، بدن به یک بستر عالی برای سوزاندن چربی تبدیل می شود. علاوه بر کاهش وزن، رژیم کتوژنیک استاندارد به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد.

رژیم کتو چرخه ای (CKD) : این رژیم ترکیبی از رژیم کتوژنیک و رژیم غذایی معمولی است. به عنوان مثال، در یک هفته، شما پنج روز از یک رژیم کتوژنیک و دو روز از یک رژیم غذایی معمولی که در آن کربوهیدرات بیشتری می خورید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD) : این رژیم کتو به فرد اجازه می دهد در حین ورزش کربوهیدرات مصرف کند.

رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا : این رژیم بسیار شبیه به رژیم کتو استاندارد است. ولی این رژیم حاوی پروتئین بیشتری است. یک رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا شامل 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است.انواع رژیم کتوژنیک

نکات مهم پیش از رژیم کتو

مصرف کربوهیدرات به حداقل می رسد: خوردن غذاهای کم کربوهیدرات مهم ترین اصل رژیم کتوژنیک می باشد. به طور معمول سلول ها از گلوکز به عنوان منبع اصلی سوخت خود استفاده می کنند. با این وجود، سلول ها می توانند که انرژی از منابع دیگر، از جمله اسیدهای چرب و کتون ها دریافت کنند.

روغن نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید: مصرف روغن نارگیل می تواند کمک شایانی به شما در رسیدن به سطح مناسب کتوز کند. روغن نارگیل دارای چربی هایی است که نام آن تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​است. برعکس بیشتر چربی ها، اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​سریعا جذب می شوند و به کبد انتقال می یابند. در کبد، این اسیدها سریع به کتون و انرژی مبدل می شوند. در حقیقت، استفاده از روغن نارگیل یکی از بهترین روش ها جهت افزایش سطح کتون است.

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: طبق بسیاری از تحقیقات، رژیم کتوژنیک روشی بسیار خوب برای کارکرد بهتر بدن در برخی رشته های ورزشی است. در ضمن، افزایش فعالیت بدنی به تولید کتوز در بدن کمک می کند. ورزش ذخایر گلیکوژن بدن را تخلیه می کند. این ذخایر معمولاً با خوردن کربوهیدرات ها دوباره احیا می شوند.

هرم کتو شامل چه موادغذایی است؟

مواد غذایی که در هرم کتو گنجانده شده اند، موادی هستند که شما در طول روز می توانید آن ها را مصرف کنید، در ادامه آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد :

  • گوشت: گوشت قرمز، ژامبون، سوسیس، استیک، بیکن، بوقلمون و مرغ
  • ماهی‌های چرب: سالمون، تن، ماهی و قزل‌آلا
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ کامل یا زرده آن
  • خامه: کره، خامه غلیظ
  • پنیر: پنیرهای فرآوری نشده مانند چدار، بز، خامه، بلوچیز و موزارلا
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، دانه کتان، تخم کدوتنبل، گردو و دانه چیا
  • روغن‌های سالم: روغن‌زیتون و آووکادو
  • سبزیجات: سبزیجات سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی و فلفل
  • چاشنی‌ها: نمک، فلفل، گیاهان و ادویه‌جات و ترشیجات

هرم کتو شامل چه موادغذایی است؟

کلام آخر

بسیاری از افراد از رژیم کتوژنیک برای رسیدن به اندام ایده آل و داشتن جسمی سالم کمک می گیرند. در این رژیم غذایی، شما می توانید از چربی های مازاد بدن خلاص شوید و به اندام متناسب برسید. در این مقاله نیز سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا