پزشکیسلامت

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان کبد چرب【آپدیت2023】❤️

برای درمان کبد چرب چه بخوریم ؟ بهترین دکتر تغذیه در تهران چگونه در این زمینه به ما کمک خواهد کرد ؟ چاقی بیش از حد یکی از علل بروز علائم کبد چرب است. استفاده از رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای بیماری کبد چرب باعث تناسب اندام و کاهش وزن نیز می شود. برای درمان بیماری کبد چرب باید رژیم غذایی و تغذیه روزانه را تغییر داد. برای درمان کبد چرب چه بخوریم و چه نخوریم؟ برنامه غذایی مناسب برای رژیم کبد چرب شامل مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، قهوه، روغن زیتون، سویا، آجیل، دانه کتان، دانه چیا و … است.

برای درمان بیماری کبد چرب چه چیزی نخورید؟ بهترین رژیم کاهش وزن و غذاهای ممنوعه برای سلامتی و تناسب اندام برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب شامل نوشیدنی های گازدار، الکل، غذاهای شور، چربی های اشباع شده، غذاهای سرخ شده، بیکن، سوسیس، گوشت های پخته شده و گوشت های چرب است. اگر شما نیز می خواهید بهترین دکتر تغذیه در ایران را بیابید، می توانید به سایت های پزشکا ، تاپتنا، پزشک24 و … مراجعه کنید.

چه زمانی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنیم؟

اگر رژیم غذایی و ورزش برای کنترل علائم بیماری کبد چرب کافی نیست، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. پزشک می‌تواند تجزیه و تحلیل کاملی انجام دهد و دارو تجویز کند یا فرد را به بهترین دکتر تغذیه در تهران ارجاع دهد تا به تهیه یک برنامه غذایی کمک کند. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است. با این حال، رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند وضعیت را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. هنگامی که افراد مستقیماً با یک پزشک یا متخصص تغذیه در ارتباط هستند، بسیاری می توانند وزن خود را کاهش دهند و بیماری کبد چرب را به راحتی مدیریت کنند.

خطرات بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب ناشی از تجمع سلول های چربی در کبد است و معمولاً در افراد سالم نیز وجود دارد. اما با افزایش آن سلامت مردم را به خطر می اندازد. کبد یکی از اندام های مهم بدن است که نه تنها در تولید بسیاری از متابولیت ها نقش دارد، بلکه به دفع سموم از خون و بدن نیز کمک می کند. بنابراین اگر کبد چرب به حالت خطرناکی برسد می تواند منجر به نارسایی و التهاب کبد شود و فرد باید به پیوند کبد و دیالیز روی آورد.

بیماری کبد چرب شامل دو نوع بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی است که به دلیل منشا بیماری به این نام خوانده می شوند. بیماری کبد چرب به 4 درجه تقسیم می شود که در آن فیبروز کبدی در درجه 3 و سیروز کبدی در درجه 4 رخ می دهد که در آن کبد وضعیت عملکردی طبیعی ندارد و تولید هورمون، مواد مغذی درمانی و سم زدایی بدن انجام نمی شود. به طور معمول انجام می شود و به همین دلیل، بیماران باید پیوند دریافت کنند. خطرات کبد چرب درجه 3 عبارتند از: ضعف، کاهش اشتها، کاهش وزن سریع، خارش پوست، احساس گیجی، تورم پاها، زردی چشم و پوست بدن، درد و تورم شکم، بزرگ شدن سینه ها در مردان و … اشاره کرد .

غذاهایی که باید اجتناب کنید!

به طور کلی، یک رژیم غذایی متعادل، کبد را سالم نگه می دارد. با این حال، جذب برخی غذاها و گروه های غذایی برای کبد دشوارتر است. این غذاها عبارتند از:

  • غذای چرب: این غذاها شامل غذاهای سرخ شده، فست فودها و بسیاری از غذاهای رستورانی است. تنقلات بسته بندی شده، چیپس و آجیل نیز می توانند دارای چربی بسیار بالایی باشند. غذاهای سرخ شده را معمولاً می توان با جایگزینی روش های پخت یا بخارپز تهیه کرد.

  • غلات تصفیه شده: این شامل نان، پاستا و کیک یا شیرینی است. غلات فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید یافت می شود. این غلات بسیار فرآوری شده فیبر خود را از دست داده اند و می توانند سطح قند خون را بالا ببرند. غلات تصفیه شده را می توان به راحتی با جایگزین های گندم کامل و غلات کامل، سیب زمینی یا حبوبات جایگزین کرد یا حتی به طور کلی حذف کرد.

  • شکر و شیرین کننده های اضافه شده: قندهای اضافه شده می توانند به افزایش سطح قند خون و افزایش چربی کبد کمک کنند. قندهای افزوده معمولاً در آب نبات، بستنی و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه یافت می شوند. قندهای افزوده شده نیز در غذاهای بسته بندی شده، شیرینی ها و حتی قهوه و چای فروشگاهی پنهان می شوند.اجتناب از سایر قندها مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می تواند به کاهش چربی و کاهش فشار بر روی کبد کمک کند.

  • نمک: راه های ساده برای کاهش مصرف نمک عبارتند از: مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده، پرهیز از گوشت و سبزیجات کنسرو شده، و کاهش یا اجتناب از گوشت های پخته شده و بیکن. افزودن ادویه ها و گیاهان به یک وعده غذایی یک راه عالی برای تهیه غذاهای خوشمزه و بدون نمک است.

  • الکل: الکل یک عامل خطر مهم برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب است. الکل روی کبد تأثیر می گذارد و به بیماری کبد چرب و سایر بیماری های کبدی مانند سیروز کمک می کند. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید الکل را از رژیم غذایی خود کم یا حذف کند.

کلام آخر

کبد نقش مهمی در بدن دارد. در حین مراقبت از خود، فرد می تواند با مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها به حفظ سلامت کبد کمک کند. همچنین انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به کبد آسیب برساند. انتخاب غذاهای مفید برای کبد می تواند به فرد کمک کند تا از مشکلات سلامتی احتمالی در آینده جلوگیری کند. سپاسگزاریم که تا انتها مطلب همراه ما بودید و این مقاله را مطالعه نمودید. لطفاً پیشنهادات و نظرات خود را از طریق سایت  پزشکا یا pezeshka.net  با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا