پزشکیسلامت

بهترین روش های درمان خانگی سرفه

سرفه کردن اتفاقیست که همه ما دست کم یکبار آن را تجربه کرده ایم. این واکنش بدن به منظور پاکسازی بدن از هرگونه مواد محرک و … صورت می گیرد. اما گاهی اوقات تداوم سرفه امری نگران کننده است و افراد را به تحقیق درباره راه های درمان سرفه وا می دارد. اینکه بهترین روش برای درمان سرفه کدام است, به علت اصلی وقوع این عارضه بستگی دارد. گاهی اوقات می تواند نوعی آلرژی علت سرفه شما باشد. همچنین برخی مواقع ریفلاکس محتویات گوارشی از معده به مری در بروز سرفه نقش دارد.

درصورتی که قصد دارید بهترین گزینه برای از بین بردن علائم سرفه را کشف کنید, باید درباره منابع و نام های تجاری شناخت کافی را پیدا کنید. از طرف دیگر این را نیز باید بدانید که برخی موارد دارویی گیاهی و شیمیایی ممکن است با هم سازگار نباشند. چنانچه سرفه شما شدید است و مدت زیادی طول کشیده است باید نزد پزشک بروید. در ادامه مطلب درباره درمان سریع سرفه در خانه توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اصلا سرفه چیست؟

راه های درمان خانگی سرفه

یکی از واکنش های دفاعی شناخته شده بدن که با هدف پاکسازی مجاری تنفسی از خلط و مواد محرک صورت می گیرد, واکنش سرفه می باشد. سرفه ها در بدبینانه ترین حالت در عرض سه هفته درمان می شوند. اما درصورتی که سرفه شما از این بازه زمانی طولانی تر شد, بدانید که احتمالا بیماری خطرناک باعث بروز این بیماری شده است. گاهی اوقات افراد به دنبال درمان سرفه خلط دار بوده و افراد دیگر نیز برای درمان خانگی سرفه خشک تلاش می کنند. به همین دلیل پیش از شرح راه های درمان سرفه, درباره انواع آن صحبت خواهیم کرد.

انواع سرفه

وابسته به اینکه سرفه دارای خلط است و یا فاقد محتویات مخاطی است, به انواع مختلفی تقسیم می شود. با ما همراه باشید.

سرفه خشک

درصورتی که واکنش سرفه سبب خروج محتویات مخاطی از دهان و بینی نشود, به آن سرفه خشک می گویند. به دنبال بروز سرفه های خشک ممکن است در گلوی خود احساس غلغلک کنید. برخی موارد مانند عفونت ها و یا بیماری های مختلف سبب بروز این سرفه ها می شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه برای جلوگیری از هپاتیت A توت فرنگی را تمیز کنیم؟

سرفه خلط دار

همانطور که از نام این پدیده برداشت می شود, سرفه خلط دار دارای محتویات خلطی به همراه خود می باشد. سرفه های خلط دار از جمله علائم بروز بیماری هایی مانند سرما خوردگی هستند. بیماری هایی مانند فیبروز سیستیک و البته انسداد ریوی از جمله دلایل بروز این سرفه ها هستند.

بهترین راه های درمان سرفه

بهترین راه های درمان سرفه خانگی

درمان خانگی سرفه به کمک چند مسیر غذایی امکان پذیر است. آیا برای شما هم سوال است که چطور می توان به درمان خانگی سرفه خشک پرداخت؟ آیا درمان سرفه خلط دار برای شما هم تبدیل به دغدغه شده است؟ با ما همراه باشید!

درمان سرفه با عسل

تحقیقات نشان داده اند که عسل می تواند در تسکین سرفه موثر باشد. برای بررسی اثر این ماده روی سرفه گروهی از بیماران که این علائم را داشتند در جایی جمع شدند و عده ای از عسل و عده ای دیگر با دکسترومتورفان تلاش کردند سرفه خود را تسکین دهند. اثر عسل در درمان این عارضه بسیار مشهود بود. به طوری که عسل از دکسترومتورفان هم بیشتر بود. می توانید این ماده را در یک فنجان آب داغ بریزید. همچنین می توانید آن را همراه با دمنوش آویشن مصرف کنید. برخی نکات از جمله موارد زیر برای مصرف عسل دارای اهمیت هستند:

  • نباید عسل به خورد کودکان زیر یک سال داده شود. چرا که احتمال بروز واکنش های حساسیت زا را داراست.
  • اگر قصد مصرف این ماده را با دمنوش آویشن دارید, ابتدا مطمئن شوید نسبت به آویشن حساسیت ندارید.
  • درصورتی که قصد دارید عسل را همراه با دمنوش آویشن مصرف کنید, نباید این دمنوش آویشنی بیش از 100 تا 120 میلی لیتر در روز مصرف شود.

بیشتر بخوانید: 5 مزیت و توانایی سیر برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

زنجیل معجزه می کند!

اثر زنجبیل در درمان وضعیتی مانند التهاب کاملا مشهود است. سرفه های خشک و حتی سرفه هایی که درپی بیماری آسم بروز می کنند, به خوبی درپی زنجبیل بروز می کنند. حتی درصورتی که دچار حالت تهوع و یا درد هم شده اید می توانید روی این ماده حساب کنید. ترکبیات ضد التهابی زنجبیل روی غشای مخاطی دستگاه تنفسی تاثیر بسیار مثبتی دارد. به همین دلیل سرفه های شما درپی مصرف این ماده کاهش خواهند یافت. مزیت استفاده از زنجبیل این است که تحقیقات کافی درباره آن صورت گرفته است. فرقی نمی کند که این ماده چه اثری روی حیوانات و یا انسان دارد. برای مصرف آن باید 20 تا 40 گرم از آن را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. البته بهتر است که کمی آن را بجوشانید و اجازه بدهید که زنجبیل دم بکشد.

نوشیدن مایعات را فراموش نکنید!

نوشیدن مایعات در درمان سرفه

یکی از مهم ترین گام هایی که برای از بین بردن سرفه باید بردارید, هیدراته ماندن بدن و مصرف مایعات کافی است. طبق تحقیقات مختلف می توان از مایعات هم دمای اتاق برای درمان آبریزش بینی استفاده کنید. اما درصورتی که علائم شما خبر از مشکلی خطرناک تر از آنفولانزا و یا سرما خوردگی می دهد, نوشیدن مایعات گرم هم برای درمان بیماری موثر است. تحقیقات نشان می دهد علائمی مانند گلودرد و یا لرز و البته خستگی بدنی به کمک نوشیدن مایعات از بین می روند. بهترین نوشیدنی های گرم برای درمان سرفه به شرح زیرند:

  • چای سبز فاقد کافئین
  • آب گرم
  • اب میوه های گرم
  • عصاره گوشت, مرغ و یا سبزیجات

بخور دادن, قاتل سرفه

در بسیاری از موارد می توان روی بخور دادن به عنوان یکی از بهترین راه ها برای درمان سرفه حساب کرد. می توانید یک استحمام در حمامی که پر از بخار شده است را تجربه کنید. می توانید دقایقی را در این فضا بمانید تاعلائم شما تسکین پیدا کنند. البته بهتر است بعد از خروج از حمام, یک لیوان آب هم دمای اتاق هم بنوشید تا بدن شما دهیدراته نشود. اگر قصد رفتن به حمام را ندارید, می توانید بخور با یک کاسه محتوی مواد مناسب برای بخور را تجربه کنید. استفاده از اسانس های طبیعی مانند اکالیپتوس سبب داشتن تجربه این بهتر می شوذ. حتما با روش این کار آشنا هستید. کافی است که روی کاسه خم بشوید و سرتان را با یک حوله پوشش دهید. این کار سبب می شود که بخار این حوله به دام بیفتد.

ریشه گل ختمی را فراموش نکنید!

یکی از دارو هایی که سابقه بسیار زیادی در درمان سرفه دارد, گیاه گل ختمی است! بدلیل برخورداری این گیاه از موسیلاژ کافی, به خوبی می توان روی تحریک و از بین بردن علائم سرفه توسط این گیاه حساب کرد. حتما می دانید که موسیلاژ ماده ای چسبناک است که برای درمان سرفه مفید می باشد. یک تحقیق علمی این حقیقت را به اثبات رساند که شربت های گیاهی حاوی گل ختمی و عشقه به طور موثری سرفه را از بین می برند. به همین دلیل اگر به دنبال درمان خانگی سرفه هستید, دم نوش کیسه ای این گیاه را حتما مصرف کنید. درصورتی که هنگام نوشیدن این ماده با عوارضی چون مشکلات معده رو به رو شدید, نگران نباشید. می توانید با نوشیدن مایعات این مشکل را حل کنید.

غرغره آب نمک; راهی بی دردسر برای درمان سرفه

غرغره آب نمک برای درمان سرفه در خانه

بسیاری از میکروارگانیسم های بیماری زا در محیطی که از نظر وجود ترکیبات نمکی غلیظ است امکان رشد و فعالیت ندارند. به همین دلیل است که برای از بین بردن عفونت و عوامل ایجاد کننده آن, پزشکان توصیه می کنند غرغره کردن آب نمک را در دستور کار قرار دهید. استفاده از آب نمک برای درمان سرفه خلط دار بسیار مفید است و با درمان از بین بردن بلغم علائم این عارضه را کاهش می دهد. برای تهیه محلول اب نمک مناسب, می توانید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم ریخته و آن را غرغره کنید. بدلیل خاصیت عفونت زدایی آب نمک این محلول برای رفع دندان درد هم مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول

در مسیر درمان خانگی سرفه افراد دارای برخی سوالات متداول هستند. به این موارد در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  • بهترین درمان خانگی سرفه چیست؟

برای درمان خانگی سرفه می توان از گزینه هایی مانند غرغره آب نمم, دمنوش عسل, دمنوش گل ختمی و … کمک گرفت.

  • در چه مواقعی برای درمان سرفه باید به پزشک مراجعه کرد؟

درصورتی که با گذشت چند هفته باز هم سرفه شما تسکین پیدا نکرد, بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مطلب از مجه ویکی بهترین گزینه ها برای درمان سرفه خدمت شما شرح داده شدند. چه برای درمان سرفه خلط دار و چه برای درمان خانگی سرفه خشک, راهکار های مناسبی خدمت شما عزیزان در این مطلب شرح داده شد. سرفه یکی از آزار دهنده ترین واکنش های دفاعی بدن است که علاوه بر مختل کردن کارهایی مانند صحبت کردن و غذا خوردن, سبب ایجاد خراش در مجاری تنفسی هم می شود.

اینکه برای درمان هریک از انواع سرفه چه باید کرد به نوع سرفه بستگی دارد. فرق است بین زمانی که سرفه شما خلط دار است با زمانی که بدون خلط سرفه می کنید. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی درباره راه های درمان سرفه اطلاعاتی را کسب کرده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا