سبک زندگی

خواص سیب در بارداری

سیب درختی از میوه های خوشمزه و خوش عطری است که همه ما با خواص جادویی آن برای سلامتی آشنا هستیم و بسیاری از خانم های باردار تمایل زیادی به خوردن آن دارند اما آیا خوردن این میوه بهشتی برای خانم های باردار هم توصیه می شود؟ در این مقاله از ویکی به بعضی از خواص سیب در دوران بارداری اشاره می کنیم. در ادامه جدول غذایی سیب را مشاهده خواهید کرد.

خواص سیب

سیب دارای ترکیبات و مواد مغذی متعددی می باشد که مصرف آن ها هم برای مادر و هم برای جنین ضروری است، به همین دلیل این میوه برای دوران بارداری منع مصرف نداشته و فواید زیادی نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به پیشگیری از کم خونی، یبوست، افزایش انرژی، تقویت استخوان ها و افزایش حافظه اشاره کرد.

آیا خوردن سیب در دوران بارداری مفید است؟

خواص سیب برای جنین

زنان باردار می توانند با خیال راحت سیب مصرف کنند زیرا این میوه هیچ عارضه شناخته شده ای ندارد و منبع خوب ترکیبات مغذی فراوانی است که برای مادر و جنین در حال رشد ضروری می باشند.

از جمله این ترکیبات می توان به آب و کربوهیدرات فراوان، قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز، فیبر، ویتامین های ب کامپلکس مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین های A، C، E و K، مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ترکیبات گیاهی مانند بتاکاروتن، کریپتوکسانتین، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها اشاره کرد.

توصیه می شود در صورت امکان سیب های ارگانیک خریداری کرده یا قبل از خوردن سیب این میوه را خوب بشویید زیرا به احتمال زیاد آلوده به سموم دفع آفات می باشد.

هشدار: همه افراد از جمله خانم های باردار باید از خوردن هسته سیب اجتناب کنند، این دانه ها حاوی سم سیانید هستند و از آن جا که این سم در معده و با هضم دانه ها به آرامی آزاد می شود مدتی طول می کشد تا علائم مسمومیت در فرد ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین و سریع ترین روش های درمان خانگی اسهال

خواص سیب در بارداری

خواص سیب برای بارداری

1- کمک به هضم

سیب غنی از فیبر است بنابراین در روند گوارشی کمک می کند. مصرف منظم سیب باعث تحرک روده و جلوگیری از یبوست، اسهال (22 درمان خانگی اسهال به روش آسان)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات معده می شود. فیبر همچنین باعث آزاد شدن آب معده و گوارش می شود تا میزان جذب مواد مغذی را افزایش دهد، در حالی که کلسترول اضافی را از رگ ها و شریان ها پاک می کند تا سلامت قلب را حفظ کند و احتمال ابتلا به تصلب شریان را کاهش دهد.

2- جلوگیری از سرطان

سیب باعث بهبود مداوم در درمان انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان سینه (علائم سرطان پستان | تشخیص، علت و درمان سرطان پستان ) و روده بزرگ می شود. با این حال، مهمترین کشفیات مربوط به سرطان ریه است. سیب تاثیر زیادی بر کاهش سرطان ریه و کاهش سرعت گسترش آن دارد. فرضیه ها معمولا در مورد محتوای فیتونوتیتی بالا شامل کومپروفول و کورستین صحبت می کنند، اما مکانیزم دقیق تاثیر سیب بر سرطان هنوز مشخص نیست .

3- اثرات پری بویوتیک

سیب حاوی پکتین است که یک نوع فیبر است که مانند پروبیوتیک (پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن ) عمل می کند. این ماده به طور خاص به بهبود عملکرد باکتری های زنده در روده بزرگ ما کمک می کند. سیب متابولیسم را در دستگاه گوارش تحریک می کند و باکتری های خوب را در روده تحریک می کند. این اثر پری بیوتیک با حداکثر جذب مواد مغذی و از بین بردن باکتری ها و سموم مضر منجر به بهبود سلامتی می شود.

بیشتر بخوانید: لاغری با چای زنجبیل در عرض 5 هفته!

4- کاهش سکته مغزی

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم سیب باعث کاهش خطر سکته مغزی ترومبوتیک در مردان و زنان می شود.

5- درمان کم خونی

سیب در درمان کم خونی (علائم و درمان کم خونی) مفید است زیرا منبع غنی از آهن است. با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن، سیب نه تنها از کم خونی جلوگیری می کند، بلکه اکسیژن زایی مناسب سیستم های ضروری بدن را تضمین می کند. این مسئله باعث افزایش گردش خون و عملکرد مناسب سیستم های بدن می شود.

6- تقویت سیستم ایمنی

سیب غنی از ویتامین C، ترکیبات آنتی اکسیدانی و پروتئین می باشد که نقش مهمی در جلوگیری از ضعف، تقویت ایمنی و بهبود عملکرد ماهیچه ای دارد. اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید، سیب باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. سیب همچنین در سم زدایی بدن و بهبود سلامت عمومی کمک می کند.

7- کنترل دیابت

کنترل قند خون برای افرادی که از دیابت رنج می برند ضروری است و پلی فنول ها در سیب به طور مستقیم با کاهش جذب کربوهیدرات توسط بدن ارتباط دارند. این به نوبه خود، نوسانات سطح قند خون را که در جریان خون رخ می دهد، کاهش می دهد و عامل مهمی برای کنترل دیابت است. پلی فنل همچنین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش ما کاهش می دهد و باعث آزاد شدن انسولین از پانکراس می شود، که همچنین برای کنترل سطح قند خون مورد نیاز است. در نهایت، پلی فنول ها گیرنده های انسولین را در سلول های بدن ما تحریک می کنند، که باعث می شود که قند را از جریان خون ما کاهش دهد و برای متابولیسم و عملکرد مناسب بدن به سلول های ما منتقل می شود.

8- مراقبت از دندان

خوردن سیب به تمیز کردن دندان ها و لثه ها کمک می کند. هنگامی که سیب می خورید، فیبر در آنها دندان ها را تمیز می کند، در حالی که خواص ضد باکتری این میوه مانع از آلودگی بدن به وسیله باکتری ها و ویروس ها می شود. سیب همچنین ترشح بزاق (یک ترکیب قلیایی) را تحریک می کند که باعث کاهش رشد باکتری ها در دهان می شود (25 درمان دندان درد به روش ساده).

9- جلوگیری از آلزایمر

اثرات آنتی اکسیدانی همه ترکیبات فیتوتویتین در سیب قطعا به کاهش بیماری های آلزایمر کمک می کند؛ زیرا انسداد مغز که منجر به آلزایمر می شود با فعالیت های رادیکال آزاد ارتباط دارد. با توجه به پارکینسون، سیب تخریب تدریجی سلول های عصبی تولید کننده دوپامین را متوقف می کنند که می تواند علت اصلی بیماری باشد.

10- تقویت سلامت مغز

سیب سبب افزایش استیل کولین در مغز می شود که به بهبود تمرکز، حل مسئله و حافظه کمک می کند.

11- درمان آسم

سیب رفتار ضد التهابی فوق العاده ای را نشان می دهد. Quercetin ، یک فلاونوئید موجود در پوست سیب باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی می شود.

12- جلوگیری از بیماری های قلبی

سیب سبب کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی می شود. ویژگی آنتی اکسیدان سیب، اکسیداسیون چربی ها را به نام پراکسیداسیون لیپید کاهش می دهد. همچنین باعث می شود که چربی های مختلفی که در رگ های خونی هستند و باعث افزایش فشار می شوند کاهش یابند. فورونویید کورستین باعث کاهش التهاب در رگ های خونی ما می شود. Epicatechin پلی فنول همچنین فشار خون را در بدن کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 3 راه موثر برای رفع جوش های سر سیاه بینی | موثرترین روش های خانگی دانه های سر سیاه روی بینی

13- کلسترول پایین

فیبر محلول موجود در سیب موجب کاهش سطح کلسترول بدن می شود و مکانیسم دفاعی بردن را در برابر بیماری های قلبی عروقی قوی می کند. خوردن هر روز سیب باعث کاهش 23 درصدی کلسترول LDL (بد) و 4 درصدی در کلسترول HDL (خوب) در شش ماه می شود.

14- بهبود سلامت استخوان

ترکیباتی مانند کپسفور، کورستین و میریستین موجود در سیب با کاهش التهابات مانند آرتروز و نقرس مرتبط هستند. بنابراین، افرادی که از روماتیسم (بیماری روماتیسم و انواع آن ) رنج می برند، سیب را بسیار مفید می دانند زیرا به روند بهبود کمک می کند.

15- بهبود بینایی

سیب برای جلوگیری از بیماری مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم موثر است. همچنین چشم ها را قوی تر می کند و بهبود می بخشد و در درمان نابینایی شب موثر است. سیب غنی از ترکیبات فلاونوئیدها و فیتواتوتوپ های آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش تاثیرات رادیکال های آزاد بر روی چشم و جلوگیری از مسائل مختلف می شود.

16- کاهش وزن

آب و فیبر در سیب باعث احساس سیری و کاهش اشتها و پرخوری می شود. سیب در حقیقت سرعت متابولیسم را افزایش می دهد به طوری که کالری اضافی مصرف شده پس از خوردن سیب در بدن ما ثبت نمی شود. در واقع کالری سریعتر سوزانده می شود و یا در بدن جذب نمی شود (رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟).

17- مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان های قدرتمند در سیب، اثرات مضر رادیکال های آزاد را که به طور مستقیم با پیری، چین و چروک، لکه های سن و سایر بیماری های مرتبط با سن ارتباط دارد، خنثی می کند. سیب همچنین باعث افزایش گردش خون می شود که پوست را جوان و تازه می کند. همچنین به ترمیم نقاط آسیب دیده و جایگزینی سلول های قدیمی و جلوگیری از آکنه کمک می کند. خمیرهای تهیه شده از سیب و عسل یا سیب و شیر باعث افزایش درخشش پوست (استفاده موضعی) می شود.

18- جلوگیری از سنگ صفرا

منبع غنی از پکتین در سیب به کنترل کلسترول بیش از حد در بدن، که انجماد آن به سنگ های صفراوی منجر می شود، کمک می کند.

19- منبع غنی از ویتامین C

یک سیب بزرگ تقریبا 11٪ (برای مردان) و 14٪ (برای زنان) از مصرف روزانه ویتامین C مورد نیاز را فراهم می کند. این ویتامین ضروری ایمنی را در برابر عفونت و بیماری ها افزایش می دهد. ذخایر اسید آسکوربیک موجود در سیب باعث تشکیل کلاژن می شود که برای پوست مفید است.

20- درمان هموروئید

فیبر (10 درمان خانگی بواسیر در زنان) فراوان سیب در جلوگیری از یبوست و فشار بیش از حد در طول دفع کمک می کند. به این ترتیب به کاهش هموروئید کمک می کند.

21- پاک کردن کبد از سموم

ویتامین ها، مواد معدنی در سیب باعث می شود تمام سموم از کبد خارج شوند .

22- مراقبت از مو

اعمال آب سیب روی پوست سر باعث جلوگیری از شوره سر می شود. شستشوی مو با آب سیب باعث درخشش مو می شود. همچنین به عنوان یک نرم کننده عمل می کند.

بیشتر بخوانید: 10 روش قطعی برای درمان کبد چرب در خانه

23- خواص زیبایی سیب

استفاده از پالپ سیب در درمان صورت و بهبود آکنه مفید است.
نگه داشتن پالپ سیب روی پلک ها به مدت 15 تا 20 دقیقه موجب کاهش فشار خون می شود.
خمیر تهیه شده از برگ های سیب و استفاده از آن به عنوان شامپو به درمان شوره سر، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.
24- محافظت در برابر NSAID
Catechin و اسید کلروژنیک موجود در سیب به حفاظت از پوشش معده در برابر آسیب ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کمک می کند. این نوع دارو، داروهای مسکن هستند که ممکن است سلول های معده را تخریب کنند.

چگونه در بارداری سیب را مصرف کنیم؟

مصرف سیب در دوره حاملگی

سیب می تواند به روش های مختلف برای اهداف مختلف به شرح زیر استفاده شود:

  1. آن را بخورید: سیب را می توانید به تنهایی بخورید یا در انواع غذاها مانند سالاد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این میوه می تواند پخته شود، مالت، پوره، یخ زده، و یا حتی به صورت خشک شده به عنوان یک میان وعده سالم و شیرین مصرف شود.
  2. به صورت برگه های چیپس خشک شده
  3. نوشیدن آب سیب: آب سیب همچنین یک نوشیدنی رایج در سراسر جهان است و همچنین در بسیاری از دسرها موجود است.
  4. استفاده موضعی از سیب: روغن استخراج شده از دانه های سیب مفید است و دارای کاربردهای زیادی به خصوص در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی است. مزایای روغن دانه سیب عبارتند از کاهش آکنه، کاهش چین و چروک و مرطوب کردن پوست.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا