سلامتغذا و نوشیدنی

9 جایگزین برای قند و شکر | بجای قند با چای چه بخوریم؟

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند؟

دفعه بعد که می خواهید کمی شیرینی  مانند قند یا شکر به غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود اضافه کنید، ممکن است آن را با موادی با مضرات کمتر جایگزین کنید. اما جایگزین برای قند و شکر چیست؟ باید بجای قند با چای چه بخوریم؟ یا جایگزین شکر در کیک چه چیزی می تواند باشد؟ در ادامه برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

اکثر آمریکایی ها شکر را به شکل شیرین کننده های تصفیه شده مانند شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) مصرف می کنند. این شیرین کننده ها اغلب به نوشیدنی های شیرین، غلات شیرین، تنقلات شیرین و دسرها اضافه می شوند. اگرچه شیرینی ها طعم خوشمزه ای دارند، اما خوردن شکر اضافه شده بیش از حد ممکن است بر سلامتی شما تأثیر سوء بگذارد.

به عنوان مثال منابع معتبر زیادی، رژیم های غذایی حاوی قند افزوده بالا به شدت با شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی، دیابت، چاقی، و بیماری کبد چرب ارتباط مستقیم دارد. اما این بدان معنی نیست که شیرینی باید از غذاها حذف شود، در حالی که لذت بردن از غذاهایی که حاوی مقدار کمی شکر افزوده هستند، کاملاً سالم است. در واقع نگه داشتن کل قند مصرفی شما میزان به حداقل ممکن در طول روز، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های یاد شده و بهبود سلامت کمک کند.

اگر می خواهید مصرف شیرین کننده های معمولی تصفیه شده مانند شکر سفید و قند را کاهش دهید، جایگزین های زیادی برای انتخاب وجود دارد. برخی از اینها حتی حاوی کالری صفر یا بسیار کمی هستند. در ادامه بهترین های آن را معرفی کرده ایم. همراه ما باشید.

بهترین جایگزین برای قند و شکر کدام است؟

در مقاله  9 جایگزین برای شکر و قند آورده شده است.

1. استویا

بهترین جایگزین شکر

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ درختچه ای بومی آمریکای جنوبی با نام علمی Stevia rebaudiana به دست می آید. ترکیبات این شیرین کننده گیاهی هیچ کالری ندارند، تا 450 برابر شیرین تر از شکر هستند، اما ممکن است طعم کمی متفاوت از شکر داشته باشند.

تحقیقات انسانی و حیوانی نشان می دهد که جایگزینی قند با استویا ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سطح قند خون کمک کند.

هشدار: از مضرات استویا می توان به آن اشاره کرد که، در حالی که استویا به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است به میکروبیوم روده شما آسیب برساند. به طور کلی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: تفاوت قهوه فوری با قهوه ترک و قهوه اسپرسو

  1. شیرین کننده میوه راهب

بهترین جایگزین قند

عصاره میوه راهب از گیاهی با نام علمی Siraitia grosvenorii که بومی چین است به دست می آید. اگرچه میوه راهب حدود 300 برابر شیرین‌تر از شکر است، اما هیچ کالری ندارد.

از آنجایی که میوه راهب هیچ کالری ندارد یا بر سطح قند خون تأثیر نمی گذارد، اگر به جای قند معمولی استفاده شود، ممکن است باعث کاهش وزن و بهبود سطح قند خون شود. با این حال، در حال حاضر کمبود مطالعات انسانی در مورد این شیرین کننده وجود دارد.

هشدار: به خاطر داشته باشید که عصاره میوه راهب اغلب با شیرین کننده های دیگر مخلوط می شود، بنابراین قبل از مصرف حتما برچسب آن را بخوانید.

  1. آلولوز

شکر استویا از کجا بخریم

آلولوز، همچنین به عنوان D-alulose شناخته می شود، یک نوع یا قند است که به طور طبیعی در برخی میوه ها وجود دارد. این ماده 70 درصد شیرینی شکر سفره را دارد و تنها 0.2 کالری در هر گرم دارد. برخلاف بسیاری دیگر از شیرین کننده های بدون کالری و کم کالری، آلولوز طعم شکر معمولی را دارد.

به علاوه – در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است – مطالعات انسانی نشان می دهد که آلولوز ممکن است به کاهش قند خون و سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت کمک کند.

هشدار: به خاطر داشته باشید که دوزهای زیاد ممکن است منجر به علائمی مانند نفخ، اسهال و درد شکم شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های فریز کردن قارچ 

  1. خرما، کشمش و سایر میوه های خشک و شیرین

بجای قند با چای چه بخوریم

خرما از میوه های خشک درخت خرما است. این میوه های شیرین جایگزین بسیار خوبی برای شکر تصفیه شده هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. اگر سوالتان این است که بجای قند با چای چه بخوریم؟ باید گفت که برخلاف  قند، شکر تصفیه شده و بسیاری دیگر از شیرین کننده ها، خرما منبع خوبی از مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان های کاروتنوئید و پلی فنول است به دلیل طعم شیرینی که دارد، می توانید از خرما به جای شکر در پختن کیک ها و کلوچه ها استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید آنها را برای طعم دادن به شیر و اسموتی‌های خانگی اضافه کنید.

هشدار: خرما کالری و قندهای طبیعی بالایی دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که مانند قند، حتی در بین افراد دیابتی، تأثیر قابل توجهی بر میزان قند خون ندارد.

  1. سس پوره های میوه

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند

جایگزینی شکر با سس سیب پخته شده یا پوره میوه های دیگر مانند موز – یک راه عالی برای کاهش مصرف شکر تصفیه شده و بهترین جایگزین شکر در کیک است. این ماده را در دستور العمل های کیک، کلوچه، کلوچه و نان در نظر بگیرید. همه میوه ها به دلیل داشتن مواد مغذی فواید سلامتی دارند. به عنوان مثال، موز له شده سرشار از فولات، منگنز، منیزیم و ویتامین های B6 و C است.

هشدار: اگر سس سیب یا سایر پوره های میوه را از فروشگاه خریداری می کنید، حتماً محصولات شیرین نشده و بدون شکر اضافه را انتخاب کنید.

  1. شربت یاکون

شیرین کننده استویا

شربت یاکون از گیاه یاکون (Smallanthus sonchifolius) که بومی آمریکای جنوبی است استخراج می شود. طعم شیرین، رنگ تیره و قوام غلیظی دارد.

شربت یاکون کمتر از شکر سفره شیرین است، بنابراین ممکن است برای مطابقت با شیرینی شکر تصفیه شده به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید.

هشدار: از مضرات ایت شربت می توان گفت که، خوردن مقادیر زیاد آن با بیش از 20 گرم در روز – ممکن است منجر به گاز بیش از حد، اسهال و درد معده شود.

  1. عسل

بهترین جایگزین شکر

عسل مایع غلیظ و طلایی رنگی است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین ترکیبات گیاهی فراوانی است که فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

با این حال، انواع ترکیبات گیاهی در عسل به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع زنبوری که عسل را تولید کرده و نوع گلی که زنبور از آن تغذیه کرده است.

ترکیبات عسل، مانند پلی فنول های عسل، ممکن است به تعدیل التهاب در بدن شما کمک کند. عسل همچنین دارای شاخص گلیسمی (GI) کمی کمتر از شکر است. این ویژگی ها ممکن است آن را سالم تر از شکر تصفیه شده کند.

هشدار: نکته مهم اینکه اگر می خواهید از عسل استفاده کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید، زیرا هنوز هم قند و کالری بالایی دارد.

  1. شربت افرا

جایگزین برای قند

شربت افرا مایع غلیظ و شیرینی است که از پختن شیره درختان افرا به دست می آید. حاوی مقدار کمی مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن، روی و منگنز است. به علاوه، سرشار از ترکیبات فنلی مانند لیگنان ها و کومارین ها است که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

هشدار: با وجود داشتن برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید، شربت افرا هنوز هم قند بسیار بالایی دارد. GI آن کمی کمتر از قند معمولی است و باید مانند هر شیرین کننده – باید در حد اعتدال استفاده شود.

  1. ملاس

بجای قند با چای چه بخوریم

ملاس مایعی شیرین و قهوه ای رنگ با قوام غلیظ و شربت مانند است. از جوشاندن نیشکر یا آب چغندرقند درست می شود.

حاوی تعدادی ویتامین و مواد معدنی و همچنین چندین آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، منبع خوبی از مواد معدنی آهن، پتاسیم و کلسیم است که برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی مهم هستند.

هشدار: به طور کلی، ملاس جایگزین خوبی برای شکر تصفیه شده است، اما باید مصرف خود را محدود کنید زیرا هنوز هم نوعی شکر است.

کلام آخر

بیشتر افراد مخصوصا آن هایی که درگیر بیماری دیابت هستند به دنبال جایگزینی برای قند و شکر مصرفی روزانه خود میگردند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، از بالا رفتن مقدار قند خون آن ها نیز جلوگیری کند. ما در این مقاله از ویکی 9 جایگزین قند و شکر را معرفی کردیم. نظر شما درباره این جایگزین ها چیست؟ شما چه خوراکی های دیگری را پیشنهاد می کنید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت ها با ما و کاربران ویکی درمیان بگذارید.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا