پزشکیسلامت

عمر مفید پروتز های زانو چقدر است؟ [آپدیت 2023]✔️

در جوامع امروزی با تغییر سبک زندگی انسان ها، بیماری ها و مشکلات پزشکی نیز دچار تغییر شده است. مفصل زانو یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن است و به دلیل ناحیه ای که در آن واقع شده است، همواره در معرض آسیب و ضربه های شدید قرار دارد. دردها و بیماری های مربوط به این مفصل در سال های اخیر شیوع زیادی داشته است اما خوشبختانه با پیشرفت های علم پزشکی در کنار دانش ساخت پروتز های کارآمد، عمل تعویض مفصل زانو به یکی از موفقیت آمیزترین اعمال جراحی در دنیا تبدیل شده است. عمل تعویض مفصل زانو توسط بهترین متخصص زانو در تهران برای کسانی که مفصلشان دچار آسیب شده است، یکی از گزینه‌های درمانی به شمار می رود.

اگر شما هم دچار مشکلات مفصل زانو هستید و توصیه به این جراحی شده اید، در ادامه مقاله همراه ما باشید. در این مطلب شرح خواهیم داد که جراحی تعویض مفصل زانو به چه صورت انجام می شود؟ کاندیدای مناسب این جراحی چه کسانی هستند؟ مراقبت های قبل و بعد از جراحی شامل چه مواردی می شوند؟ مزایا و معایب آن چیست؟ اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز داشتید می توانید به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، جراحا، جراحتو و تاپتنا کمک بگیرید.

عمل تعویض مفصل زانو

این عمل که در اصطلاح پزشکی به آن آرتروپلاستی نیز می گویند، جهت تسکین درد و بهبود عملکرد مفاصل زانو انجام می پذیرد. در این عمل جراحی، بهترین متخصص زانو در ایران مفاصلی که دچار آسیب شده اند شامل استخوان ران، کاسه زانو و ساق پا را بر می دارند و به‌جای آن مفصل مصنوعی یا همان پروتز قرار می‌گیرد. این پروتزها از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک سنگین هستند. بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا تاکنون بیش از ۷ میلیون آمریکایی این عمل جراحی را انجام داده‌اند. پس از این جراحی، درد بیمار کمتر می شود و می تواند تحرک آزادانه تری داشته باشد. جراحی آرتروپلاستی برای همه مفاصل بدن از جمله شانه، آرنج و مچ پا نیز قابل انجام است.

اما درصد بیشتر انجام این جراحی مربوط به تعویض مفصل زانو و ران است. هنگامی که درمان‌های دیگر پاسخگو نباشند و امکان اینکه شخص توانایی حرکت مفاصلش را از دست بدهد وجود دارد، پزشک این جراحی را پیشنهاد می دهد. با انجام دقیق و درست جراحی، پروتزهای زانو بیشتر از 20 سال عمر می کنند. در مواردی که فرد اضافه وزن دارد و یا فعالیت بیش از حد داشته باشد این زمان به طبع کوتاه تر می شود. بعد از این مدت زمان، مجددا به جراحی تعویض مفصل زانو نیاز است.عمل تعویض مفصل زانو

مراقبت های قبل و بعد از عمل تعویض مفصل زانو

پیش از انجام این جراحی، یک جلسه مشاوره با جراح ارتوپد دارید. طی این جلسه تمامی ابهامات خود را با پزشک مطرح کرده و در مورد چگونگی انجام عمل از پزشک اطلاعات کافی دریافت کنید. همچنین فراموش نکنید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را با پزشک در میان بگذارید. باتوجه به سوابق پزشکی ممکن است قبل از عمل نیاز باشد یک سری آزمایش ها تجویز شوند. در روز عمل جراحی به شما یک فرم رضایت‌نامه داده می‌شود که بعد از مطالعه کامل باید آن را امضا کنید. در صورتی که به داروی خاص، لاتکس یا مواد بیهوشی حساسیت دارید، حتما اطلاع دهید. موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • حداقل دوهفته پیش از عمل مصرف داروهای ضدانعقاد و داروهایی روی لخته شدن خون تاثیر دارند را قطع کنید. همچنین 8 ساعت قبل از عمل ناشتا باشید.
  • تا چندین هفته پس از جراحی معمولا به عصا و واکر نیاز دارید پس از قبل این تجهیزات را تهیه کنید.

بعد از جراحی به مدت ۲ ساعت در ریکاوری هستید. البته بعضی افراد همان روز مرخص می شوند و برخی دیگر احتیاج دارند در بیمارستان بمانند. بعد از عمل باید کم کم سعی کنید پا و مچ پایتان را تکان دهید. با این کار به افزایش جریان خون در ماهیچه‌های پایتان کمک می کنید. احتمال اینکه پزشک داروهای رقیق‌کننده برای جلوگیری از خطر لخته شدن خون در ناحیه جراحی تجویز کند وجود دارد. همچنین برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌شود. موارد زیر را هم به خاطر داشته باشید:

  • پس از عمل فیزیوتراپیست به شما آموزش خواهد داد که چه تمریناتی را انجام دهید. پس تمرینات را به طور منظم انجام دهید و رژیم غذایی سالم و مناسبی را دنبال کنید.
  • ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. پزشک جهت حمام کردن دستورالعمل‌های خاصی را آموزش می‌دهد. چند هفته بعد از جراحی باید بخیه‌ها برداشته شوند.
  • معمولا تا چندین هفته نمی‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. به همین علت در خانه موارد زیر را بررسی کرده و تجهیزات لازم را خریداری کنید:
  1. نرده‌های مناسب در پله‌ها
  2. ایمنی در حمام
  3. توالت فرنگی
  4. صندلی برای حمام و شلنگ دوش
  5. بالش سفت هنگام نشستن

مراقبت های قبل و بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مزایا و معایب عمل تعویض مفصل زانو

عمل آرتروپلاستی مزایای زیادی دارد و تاکنون درصد بالایی از رضایت بیماران را به خود اختصاص داده است. مهمترین مزایای این عمل عبارتند از:

  • بدون درد و سفتی مفاصل به راحتی تحرک داشته باشید.
  • در فعالیت‌های مختلف که از آن ها لذت می‌برید، به‌راحتی شرکت می‌کنید.
  • کیفیت زندگی و سلامت کلی تان به خوبی بالا می رود، در پی انجام عمل آرتروپلاستی درد و سفتی مفاصل از بین رفته و در نتیجه کیفیت زندگی افزایش پیدا می‌کند.

ناگفته نماند این عمل جراحی هم مانند هر عمل دیگری عوارضی به همراه دارد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر است:

  • بروز عفونت
  • لخته شدن خون در ورید پا یا ریه‌ها
  • حمله قلبی
  • سکته
  • آسیب عصبی

در صورتی که بعد از عمل آرتروپلاستی دچار عفونت شدید، علائم زیر ظاهر می‌شود. در صورت بروز این عوارض سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • تب و لرز بالاتر از ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد
  • تخلیه ترشح از محل جراحی
  • قرمزی، حساسیت، تورم و درد در زانو که با گذشت زمان بیشتر می شوند.

خطر دیگر جراحی تعویض مفصل زانو شکستن مفصل مصنوعی است. حتی اگر از بهترین پروتزهای فلزی و پلاستیکی استفاده شود، امکان سایش آن ها وجود دارد. فشار و ضربه شدید به مفصل و وزن خیلی بالا احتمال خطر این شکستگی را افزایش می دهد. اگر شرایط خاص سلامتی دارید، باید بدانید خطر عوارض ناشی از آرتروپلاستی هم بیشتر می شود. پس قبل از جراحی، اگر دیابت، هموفیلی یا بیماری خودایمنی مانند لوپوس دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این شرایط بهبودی پس از تعویض مفصل را دشوارتر می کند.

مزایا و معایب عمل تعویض مفصل زانو

کلام آخر

تعویض مفصل زانو یک روش جراحی است که باعث کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی در بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت شدید زانو می شود. معمولاً بیماران پس از درمان های غیرجراحی مانند داروهای ضد التهابی اصلاح کننده فعالیت یا تزریق مفصل زانو که نتوانسته اند علائم آرتروز را کاهش دهند، کاندید این جراحی می شوند. به هر صورت این جراحی درصد بالایی از رضایت مراجعین را به خود اختصاص داده است و با خیال راحت می توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص و متبحر نسبت به انجام آن اقدام نمایید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در مورد عمل تعویض مفصل زانو در اختیارتان قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا