گوناگون

راه های درمان شکستگی زانو در تمامی سنین

در چه مواقعی شکستگی زانو شکل میگیرد؟

هرگونه آسیب در ناحیه زانو محدودیت‌ های حرکتی بسیار زیادی را برای افراد در پی دارد، اما زمانی که زانو با شکستگی مواجه میشود قضیه بسیار جدی بوده و باید شرایط برای ترمیم و بهبود سریع این استخوان‌ های حساس فراهم شود.

اغلب کسانی که شکستگی زانو را تجربه می کنند در اثر سهل انگاری و یا یک اتفاق با این آسیب مواجه میشوند، افتادن از ارتفاع بسیار زیاد و فرود آمدن بر روی زانو عامل اصلی شکستگی کشکک خواهد بود، ناگفته نماند که برخی از افراد شکستگی را علاوه بر استخوان‌ ها بصورت آسیب در بافت‌ های نرم‌ تر قسمت جلویی زانو تجربه می‌ کنند.

توجه کنید که اگر بافت نرم قسمت جلویی زانو تحلیل رود احتمال شکستگی استخوان به ویژه کشکک افزایش پیدا می‌ کند.

گاهی اوقات انقباضات نادرست ماهیچه‌ های چهار سر ران خود عاملی برای شکستگی زانو می‌ باشند، اگر فشار هنگام راه رفتن بر روی ماهیچه‌ ها اعمال نشود احتمال شکستگی استخوان زانو افزایش می‌ یابد.

با این حال شکستگی زانو تنها بر اثر ضربات محکم اتفاق نمی‌ افتد، گاهی وضعیت نامناسب مفاصل و همچنین پوکی استخوان خود عاملی برای شکستگی زانو می‌ باشد.

توجه کنید که شکستگی زانو محدودیت زیادی در پی دارد و مهم است که از سلامت این بخش حساس و کاربردی به درستی محافظت کنید.

شکستگی زانو چه محدودیت هایی برای ما ایجاد میکند؟

زمانی که شکستگی زانو اتفاق می‌ افتد بخش‌ های اطراف زانو نیز با آسیب مواجه شده و اختلالات زیادی را در پی خواهد داشت.

با وجود شکستگی در زانو ممکن است عضلات اطراف آن نیز صدمه ببینند و این کوفتگی و یا خونریزی درون بافتی استخوان باعث میشود تا افراد محدودیت‌ های حرکتی بسیار زیادی داشته و آسیبی که به عضلات مجاور استخوان زانو وارد میشود می‌ تواند حرکت افراد را بسیار کند و یا متوقف کند.

گاهاً بر اثر شکستگی زانو بافت عضلات دچار پارگی شده و اسکاری که به آن وجود می‌ آید محدودیت‌ های زیادی را در پی خواهد داشت، اگر به واسطه شکستگی زانو عضلات اطراف آن نیز آسیب ببینند پس از بهبودی عضلات اسکاری در سطح آنها به وجود می‌ آید که کشش و انعطاف عضلات را تحت تاثیر منفی قرار داده و همین مسئله باعث میشود که افراد هنگام تحرک درد زیادی را متحمل شوند، زیرا کشسانی عضلات و مفاصل از بین رفته و فرد نمی‌ تواند به درستی زانوی خود را خم کند.

زمانی که شکستگی زانو اتفاق می‌ افتد ممکن است مفاصل و عضلات با خشکی مواجه شوند زیرا زمانی که این بخش از بدن آسیب می‌ بیند افراد تحرک کمتری داشته و کشسانی عضلات نیز کاهش پیدا می‌ کند همین مسئله باعث خشکی و سفت شدن عضله شده و توانایی کش آمدن آن نیز تا حد زیادی از بین خواهد رفت و این مسئله باعث میشود تا افراد هنگام راه رفتن و خم کردن زانو درد زیادی را تجربه کنند و ترجیح می‌ دهند حرکت خود را محدودتر کنند.

همچنین خشک شدن تاندوم‌ ها و رباط های اطراف مفصل زانو از دیگر دلایلی است که حرکت افراد را محدود کرده و به دنبال شکستگی زانو چنین مسائلی کاملاً طبیعی خواهد بود.

وقتی زانو می شکند از چه فعالیت هایی منع میشویم؟

راه های درمانی شکستگی زانو

زمانی که افراد با شکستگی زانو مواجه میشوند این سوال در ذهن آنها به وجود می‌ آید که چه کارهایی را نباید انجام دهند و چه فعالیت‌ هایی می‌ تواند آسیب‌ های بیشتری را در پی داشته باشد.

عموم متخصصان معتقدند که به محض شکستگی زانو باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید، البته ممکن است در کنار شکستگی استخوان زانو بتوانید کمی راه بروید و یا زانوی خود را خم کنید اما چنین آسیبی پس از مدت زمانی کوتاه با دردی پیوسته همراه خواهد بود که باید برای تسکین و رفع آن به مراکز درمانی مراجعه نمود.

با وجود شکستگی زانو و تا زمانی که بهبودی کامل حاصل میشود از انجام هرگونه فعالیت اضافه خودداری کنید، بهتر است که هنگام راه رفتن سرعت خود را کمتر کرده تا دامنه حرکتی زانو در حد محدود باشد این کار از ایجاد فشار مضاعف به عضلات اطراف زانو، تاندوم‌ ها و رباط ها پیشگیری خواهد کرد.

بهتر است تا زمانی که با شکستگی زانو مواجه هستید انجام فعالیت‌ های ورزشی خود را متوقف کرده و فرایندهای روزانه مانند رانندگی را انجام ندهید.

عوارض شکستگی زانو چیست؟

قطعاً با وجود شکستگی که در استخوان‌ های بدن اتفاق می‌ افتد افراد محدودیت‌ های زیادی را متحمل میشوند، اما شکستگی زانو مستقیماً مربوط به سیستم حرکتی افراد است و در پی چنین اتفاقی افراد برای مدت زیادی قادر به حرکت درست نخواهند بود.

از مهمترین عوارض ناشی از شکستگی زانو باید به درد شدیدی اشاره کرد که در قسمت زانو اتفاق می‌ افتد، این درد به گونه‌ ای است که به تمامی بخش‌ های پا فشار آورده و ممکن است افراد نتوانند این درد را تحمل کنند.

لازم به ذکر است که پس از شکستگی زانو ایجاد تورم در این بخش کاملاً طبیعی است و البته تحرک افراد را محدودتر کرده و در پی این اتفاق کبودی رخ می‌ دهد، معمولاً کبودی ناشی از خونریزی‌ های داخلی می‌ باشد و در اطراف شکستگی بیش از هر قسمت دیگر مشخص خواهد بود.

اما زمانی که شکستگی زانو اتفاق می‌ افتد افراد هنگام راه رفتن، ایستادن و حتی خم کردن پای خود ناتوان میشوند به گونه‌ ای که حتی ممکن است نتوانند یک قدم به درستی راه بروند و البته این نشانه مهمی از شکستگی زانو می‌ باشد.

گاها شکستگی زانو با تغییر شکل و یا انحراف در فرم طبیعی زانوها رخ می‌ دهد، ممکن است شکستگی در روزهای اولیه درد چندانی نداشته باشد اما از انحراف پیش آمده در ناحیه زانو متوجه این آسیب خواهید شد.

برخی از افراد در پی شکستگی استخوان زانو صدای سایش استخوان‌ ها را بر روی یکدیگر متوجه میشوند به گونه‌ ای که هنگام راه رفتن علاوه بر درد و فشار زیاد در ناحیه زانو صدای سایش استخوان‌ ها کاملا محسوس به گوش رسیده که نشانه‌ ای جدی از شکستگی می‌ باشد.

راه های درمان شکستگی زانو

بروز شکستگی در زانو آسیب‌ ها و محدودیت‌ های حرکتی زیادی را در پی دارد و مهم است که سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات درمانی انجام شود.

شاید نیاز باشد بر اثر شکستگی پیش آمده افراد جراحی‌ های اصلاحی را در ناحیه زانو انجام دهند، این جراحی به منظور بهبود سریع تر زانو انجام شده و اگر این شکستگی منجر به جابجایی استخوان شده باشد تنها با جراحی قابل بهبود است.

اما زمانی که شرایط برای درمان زانو فراهم میشود متخصصان اگر نتیجه مثبت را در روزهای ابتدایی مشاهده کنند در کنار آن فیزیوتراپی را تجویز کرده و با انجام تمرینات انقباضی و تقویتی می‌ توانند افزایش استقامت را برای عضلات فراهم سازند.

ناگفته نماند که برای درمان شکستگی زانو زمانی که استخوان رو به بهبود می‌ رود باید تمریناتی برای انعطاف پذیری بیشتر عضلات و بافت‌ های اطراف زانو انجام دهید، این انعطاف پذیری به عضلات چهار سر ران و عضلات پشت ران کمک کرده و حرکت را برای افراد آسان‌ تر می‌ کند.

اما شکستگی زانو اختلالات زیادی را در سیستم حرکتی افراد به وجود می‌ آورد پس مهم است که در دوره بهبودی و درمان حتماً تمرینات متعادل سازی و کنترل حرکت را انجام داده تا هنگام راه رفتن شرایط بهتری را تجربه کنید.

آسیب های زانو چیست؟

آسیب های زانو

زانو عضوی بسیار مهم در بدن افراد است و هرگونه آسیب به این بخش حساس اختلالات حرکتی زیادی را در پی دارد.

بزرگترین آسیبی که ممکن است برای زانو اتفاق بیفتد شکستگی است، اما آسیب به رباط زانو نیز محدودیت زیادی را به وجود آورده و آسیب‌ های جسمانی مختلف را به دنبال دارد.

توجه کنید که پارگی مینیسک زانو و یا دررفتگی و کج شدن کشکک زانو از دیگر آسیب‌ هایی است که ممکن است برای این عضو به وجود آید، همچنین اگر غضروف‌ ها از حالت طبیعی نرم‌ تر شوند باز هم اختلال زیادی در عملکرد طبیعی زانو رخ می‌ دهد.

شکستگی کشکک زانو، آرتروز زانو و حتی بیماری آرتریت زانو همگی از جمله آسیب‌ های جسمانی بسیار شدید می‌ باشند که باید برای درمان و رسیدگی به آنها در موقعیت مناسب اقدام کنید.

متخصصان معتقدند که اگر اختلالات مربوط به زانو خیلی سریع و در موقعیت درست و به موقع برطرف نشوند به مرور زمان آسیب‌ های بیشتری در پی داشته و بخش‌ های وسیع‌ تری را با اختلال مواجه می‌ کند.

آسیب در زانو نه تنها در هنگام راه رفتن بلکه در عملکرد بخش‌ های دیگر بدن مانند مچ پا و حتی لگن نیز موثر است و می‌ تواند مشکلات بسیار زیاد و وسیعی را در پی داشته باشد.

چه مواردی باعث شکستگی و آسیب به زانو میشود؟

تمامی افراد سعی دارند با مراقبت از بخش‌ های مختلف بدن در سنین بالا از محدودیت‌ های مختلف پیشگیری کرده و همواره جسمی سالم داشته باشند.

اما هر گونه حادثه یا سهل انگاری در مواردی ممکن است باعث ایجاد آسیب‌ های جسمانی شود، به عنوان مثال شکستگی زانو و آسیب به کشکک این عضو حساس تنها بر اثر ضربه نخواهد بود و گاهاً ممکن است بر اثر پوکی استخوان و افزایش سن چنین اختلالی به وجود آید.

توجه داشته باشید که گاهاً ضعف‌ های عضلانی و جسمانی عاملی است برای اختلال در سلامت استخوان‌ ها، به عنوان مثال اگر بافت نرمی که در قسمت جلویی زانو قرار می‌ گیرد با تحلیل و کمبود مواجه شود این عارضه نهایتاً به شکستگی زانو ختم میشود.

همچنین عضلات مختلف بدن به ویژه عضله چهار سر که یکی از بزرگترین و قوی ترین عضلات بدن است اگر در موقعیت نامناسب با انقباض مواجه نشود ممکن است شکستگی زانو رخ دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا