گوناگون

درمان بی اشتهایی در کودکان و اطفال

دلایل بی اشتهایی در کودکان چیست؟

بی‌ اشتهایی کودکان یکی از نگرانی‌ هایی است که والدین در سنین مختلف با آن مواجه میشوند، اما متخصصان دلایل مهم از دست رفتن اشتهای کودکان را عموماً مربوط به دندان درآوردن می‌ دانند.

اما برخی از کودکان با وجود کرم روده ممکن است وضعیت جسمانی آسیب پذیری پیدا کرده و این مسئله مستقیماً بر رشد نامناسب کودکان و کم شدن وزن آنها اثرگذار است.

گاهی پیش می‌ آید که کودکان به دلیل ضعف‌ های جسمانی و ناتوانی که تجربه می‌ کنند اشتهایی برای مصرف انواع خوراکی نداشته و ممکن است این مسئله برای آنها مشکلات زیادی را در پی داشته باشد.

همچنین مصرف مداوم و پیوسته غذاهای جامد باعث میشود تا افراد به ویژه کودکان تمایلی به مصرف این نوع خوراکی‌ ها نداشته و بهتر است که از انواع خوراکی‌ های آبکی و گرم استفاده کنید.

برخی از کودکان با وجود مشکلاتی مانند کم خونی و درد گلو و یا بروز عفونت در بدن مشکلاتی همچون بی‌ اشتهایی را تجربه می‌ کنند، البته متخصصان معتقدند که اگر کودکان را در محیطی گرم نگه دارید افزایش دمای بدن منجر به بی‌ حالی و از بین رفتن اشتهای آنها خواهد شد.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد اختلال در روند تغذیه کودکان بروز بیماری‌ های روانی است، متخصصان معتقدند که اختلالات ان.دی.ا از جمله دلایل مهمی است که منجر به از بین رفتن اشتهای کودکان شده و باید فرایند درمان انجام پذیرد، چنین عارضه ای معمولاً به صورت ژنتیکی و یا بنا به دلایل روانشناختی اتفاق می‌ افتد و این مشکل از آنقدر شدت پیدا می‌ کند که به مرور زمان باعث کمتر شدن عزت نفس کودکان شده و نهایت به ترس شدید از چاقی ختم میشود.

با این حال اختلال خوردن که با کاهش وزن شدید و ترس شدید از چاقی و اختلال در تصور بدن مشخص میشود کاملاً جدی است و باید خیلی سریع برای درمان و رفع این عوارض به پزشک مراجعه کنید.

اما ان.دی.ا رئالکس هم عارضه جدی می‌ باشد و زمانی که فرایند درمان این اختلال به درستی انجام نشود متخصصان معتقدند که بازگشت اختلال خوردن پس از بهبودی اولیه به چنین مسئله‌ ای ختم شده و قطعاً از حالت اول شدت بیشتری خواهد داشت.

با این حال متخصصان به تمامی کسانی که با این اختلال مواجه هستند توصیه دارند که مجموعه‌ ای از روش‌ های درمانی را تحت نظر متخصصان در پیش گرفته و به افراد کمک می‌ کنند تا این اختلال در بدن آنها رفع شود.

بهتر است که بی‌ اشتهایی کودکان را مسئله جدی دانسته و پس از امتحان کردن راه‌ های مختلف و تغییر رژیم غذایی کودکان و عدم دریافت نتیجه، حتماً با یک پزشک در میان بگذارید.

برای بی اشتهایی اطفال به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای بی اشتهایی اطفال به چه دکتری مراجعه کنیم؟

زمانی که والدین متوجه بی‌ اشتهایی کودکان میشوند این دغدغه در ذهن آنها به وجود می‌ آید که برای بررسی آسیب‌ های پیش آمده باید به کدام پزشک مراجعه کنند.

متخصصان تغذیه می‌ توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند، اما علت بی‌ اشتهایی های کودکان مهمترین بخش است و باید توسط پزشک متخصص مانند دکتر سمانه عبدالمحمدی بررسی قرار بگیرد.

گاهی عدم تمایل کودکان برای مصرف خوراکی‌ های سالم مربوط به کیفیت پایین مواد غذایی است، اگر متخصصان تغذیه تشخیص دهند که کودکان میلی به مصرف خوراکی‌ های روزانه ندارند سعی دارند تا رژیم غذایی آنها را کمی تغییر داده و انواع مکمل‌ ها و ویتامین‌ ها را به صورت دارویی برای آنها تجویز می‌ کنند، در چنین موقعیتی کمبود وزن کودکان به مرور زمان رفع شده و شرایط جسمانی آنها به حد ایده‌ آل خواهد رسید.

اما گاهاً متخصصان تشخیص می‌ دهند که بی‌ اشتهایی کودکان جنبه روانی دارد و نیاز است که کودکان از نظر ذهنی در این زمینه مورد اصلاحات قرار بگیرند، در چنین موقعیتی متخصصان علاوه بر بررسی ذهنیت کودکان نسبت به مصرف انواع خوراکی با خانواده و والدین نیز صحبت می‌ کنند تا متوجه شوند که ایراد کار کجاست.

در چنین موقعیتی متخصصان راهکارهای بهتری را به والدین ارائه می‌ دهند که قطعاً تاثیر مثبتی بر روند تغذیه کودکان دارد، اگر برای بررسی وضعیت تغذیه کودکان و علت بی‌ اشتهایی آنها به متخصصان تغذیه مراجعه کنید این پزشکان با انجام چندین آزمایش و حتی انجام فرایندهای روان درمانی می‌ توانند تا حد زیادی به شما کمک کرده و اگر روند درمان به صورت پیوسته و اصولی طی شود این مسئله رفع خواهد شد.

دارو برای درمان بی اشتهایی کودکان

بی اشتهایی کودکان آسیب‌ های جسمانی زیادی را برای آنها به همراه دارد و تاثیر بسیار زیادی در عدم رشد صحیح آنها داشته و اختلالات زیادی را در بدن کودک به وجود می‌ آورد، از این رو متخصصان برای تمامی کسانی که با بی‌ اشتهایی مواجه هستند شربت اشتها آور را مناسب دانسته و معتقدند که به بهبود اسهال، استفراغ و تهوع کودک کمک می‌ کند.

البته برخی از این داروها برای تصفیه خون نیز مناسب هستند و در مدت زمان کوتاه تغییر را در اشتهای کودکان مشاهده خواهید کرد.

قطعا بی‌ اشتهای کودکان مسئله ای نگران کننده است، زیرا اگر این روال ادامه پیدا کند به سوء تغذیه ختم شده و ضعف‌ های جسمانی کودکان و عدم رشد صحیح و ناتوانی آنها روز به روز بیشتر خواهد شد.

همچنین برای کودکانی که با بی‌ اشتهایی مواجه هستند مصرف مولتی ویتامین الزامی بوده و البته ویتامین‌ های گروه ب در بهبود اشتهای کودک نیز موثر هستند و اگر به طور پیوسته از این داروها و انواع مولتی ویتامین‌ های تجویزی توسط پزشک استفاده کنید شاهد بازگشت اشتهای کودکان خواهند بود.

بی اشتهایی در کودکان نشان دهنده چیست؟

بی اشتهایی کودکان اگر موقتی باشد جای نگرانی نداشته و اگر برای روزهای متوالی ادامه پیدا کند باید خیلی سریع فرایند بررسی و درمان انجام شود.

گاهی اوقات کودکان به دلیل یبوست‌ های شدیدی که تجربه می‌ کنند کاملاً بی‌ اشتها شده و سیستم گوارشی آنها به درستی کار نمی‌ کند.

یبوست برای کودکان بسیار خطر آفرین است و فشار مضاعفی به اندام‌ های داخلی وارد می‌ کند، همچنین ممکن است سلامت روده‌ ها به خطر افتاده و عواقب خطرناکی را در پی دارد.

گاهی بی‌ اشتهایی کودکان نشانه یک بیماری داخلی اما پنهان است، اگر در روده انواع باکتری و کرم‌ ها در حال رشد باشند ممکن است کودکان تمایلی به مصرف انواع خوراکی نداشته و روز به روز شرایط جسمانی آنها تضعیف میشود به گونه‌ ای که کودکان وزن خود را از دست داده و با بی‌ حالی و ناتوانی جسمانی همراه هستند.

اما بی اشتهایی کودکان دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آنها باید به مصرف انواع دارو و حتی بیماری‌ های گوارشی اشاره کرد، ناگفته نماند که بی‌ اشتهایی کودکان اغلب ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است و به محض قطع دارو شرایط به روال عادی باز می‌ گردد.

از طرف دیگر کمبود روی در بدن کودکان به بی اشتهایی ختم میشود و متخصصان با انواع مولتی ویتامین می‌ توانند شرایط جسمانی کودک را به حد نرمال رسانده و اشتهای کودک باز خواهد گشت.

عوارض عدم درمان بی اشتهایی کودکان

بررسی علت بی‌ اشتهایی کودکان مسئله مهمی است که تمامی والدین و متخصصان به آن توجه ویژه دارند، در اغلب موارد بی‌ اشتهایی کودکان برای مدت کوتاهی رخ می‌ دهد و نشات گرفته از یکنواختی انواع غذا و تنوع محدود آنها می‌ باشد.

ناگفته نماند که اگر بی‌ اشتهایی کودکان بررسی و درمان نشود عواقب خطرناکی را در پی داشته که ممکن است برخی از آنها غیر قابل درمان و جبران ناپذیر باشند.

بزرگترین عوارض بی‌ اشتهایی کودکان و عدم درمان آن مربوط کمبود شدید ویتامین‌ ها میشود، اگر ویتامین‌ ها به درستی و در مقادیر معین به بدن کودک نرسد اختلالات زیادی در روند رشد آنها اتفاق افتاده و آسیب‌ های استخوانی جدی و عملکرد ناصحیح ارگان‌ های حیاتی بدن رخ می‌ دهد.

سوء تغذیه شدید هم نشات گرفته از بی‌ اشتهایی کودکان خواهد بود، پس بهتر است که بی‌ میلی کودکان را جدی گرفته و تنها به درمان‌ های خانگی بسنده نکنید.

مهم است که کودکان از طریق رژیم غذایی انواع ویتامین‌ ها را به بدن رسانده تا سایر بخش‌ های مختلف بتوانند عملکرد درست و بی‌ نقصی داشته باشند. ن

اگفته نماند که عدم درمان بی‌ اشتهای کودکان باعث میشود تا آنها از نظر جسمانی همه روزه ضعیف‌ تر شده و حتی توانایی انجام فعالیت‌ های شخصی و بازی‌ های کودکانه را نخواهند داشت.

علائم بی اشتهایی در کودکان

علائم بی اشتهایی در کودکان

از مهمترین علائم بی‌ اشتهایی کودکان باید به عدم تمایل آنها به مصرف انواع خوراکی‌ ها اشاره کرد، این کودکان هنگام مصرف انواع خوراکی بهانه‌ گیری‌ های بسیار زیادی داشته و انواع خوراکی‌ ها را با بی میلی و اکراه آن هم در حد جزئی میل می‌ کنند.

اگر همین روال ادامه پیدا کند کودکان حتی به انواع خوراکی‌ هایی که علاقه داشته بی‌ میلی نشان داده و به مرور زمان به هیچ نوع ماده غذایی تمایل نخواهند داشت.

البته کودکانی که با بی‌ اشتهایی مواجه هستند نسبت به انواع خوراکی که برای آنها تهیه میشود با وسواس بسیار زیادی برخورد کرده و با ایراد گرفتن به طعم و شکل ظاهری انواع خوراکی از خوردن آن صرف نظر می‌ کنند.

کودکانی که با بی‌ اشتهایی مواجه هستند عموماً به خوردن غذاهای ناسالم و خوراکی‌ های سرخ شده و فست فود علاقه بیشتری دارند این کودکان حتی برای مصرف انواع مکمل مقاومت کرده و به نوعی می‌ توان گفت که هیچ خوراکی برای آنها لذیذ نخواهد بود.

کودکانی که با بی‌ اشتهایی مواجه هستند عموماً پس از مصرف هر وعده غذایی تهوع بسیار شدید داشته و یا درد و ورم شدیدی را در شکم تجربه می‌ کنند و این مسئله ناشی از عدم تمایل آنها برای مصرف مواد خوراکی می‌ باشد.

این کودکان به مرور زمان وزن خود را از دست داده و کاملاً ناتوان و ضعیف میشوند و البته مشکلات زیادی را در روند رشد مو و ناخن آنها مشاهده خواهید کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا