گوناگون

زمان بارداری چگونه محاسبه می شود؟

بارداری فاصله بین لقاح و تولد نوزاد را نشان می‌دهد که جنین در بدن مادر رشد و نمو پیدا می‌کند. این دوره که به صورت میانگین، ۹ ماهه است با تغییراتی در رشد و تشکیل اندام‌های جنین همراه می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این دوران، تعیین سن بارداری است. اکنون این سوال پیش می‌آید که زمان بارداری چگونه محاسبه می شود؟ روش‌های مختلفی سن بارداری را نشان می‌دهد که این سن نمایانگر تغییرات جنین در رحم است. در ادامه با روش‌های تعیین سن بارداری و تغییات جنین در دوره‌های مختلف آشنا می‌شوید.

اهمیت تعیین سن بارداری

تعیین سن حاملگی اهمیت زیادی دارد و تعیین سن از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری محسوب می‌شود. از دلایل اهمیت این موضوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی رشد مناسب جنین

  • تعیین زمان زایمان

  • بررسی دلایل زایمان زودرس

  • برنامه‌ریزی دقیق برای انجام آزمایش‌ها و تست‌های غربالگری

روش های تعیین سن حاملگی

همانطور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای تعیین سن بارداری و زمان حاملگی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان زمان زایمان را نیز تعیین کرد. در ادامه این بخش روش‌های مختلف تخمین سن بارداری معرفی شده است.

تعیین زمان بارداری از تخم‌گذاری

در طی هر چرخ قاعدگی یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. در صورت انجام رابطه جنسی و ورود اسپرم به اندام تناسلی زنانه، بین تخمک و اسپرم لقاح انجام شده و سلول اولیه جنین به وجود می‌آید. زمانی که تخمک به رحم برسد، در طی فرایند لانه‌گزینی، به دیواره رحم می‌چسبد و دیگر خونریزی پریود اتفاق نمی‌افتد. با توجه به این تغییرات می‌توان سن بارداری را محاسبه کرد.

میانگین بارداری در خانم‌ها، ۴۰ هفته تا ۲۸۰ روز پس از اولین روز آخرین پریود خانم‌ها است که البته اعداد تخمینی است و در تمامی خانم‌ها تعداد روزهای بارداری یکسان نخواهد بود. با آگاهی از تاریخ دوره‌های پریود خود می‌توانید، سن بارداری را محاسبه کنید. در این روش باید، ابتدا ۷ روز به تاریخ اولین روز آخرین دوره قاعدگی خود اضافه کنید. به زمانی به دست آمده، ۹ ماه اضافه کنید تا زمان حاملگی شما مشخص شود. با این روش می‌توان سن بارداری را به صورت تقریبی تعیین کرد.

انجام آزمایش خون

زمانی که تاریخ پریود خانم‌ها عقب می‌افتد، اولین اقدام آن‌ها، بررسی احتمال بارداری خانگی با بی بی چک است. اگر نتیجه بی بی چک مثبت شود، پزشک برای بررسی احتمال بارداری انجام آزمایش خون را تجویز می‌کند. در طی این آزمایش سطح گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) بررسی می‌شود. hCG هورمونی است که میزان آن تنها در دوران بارداری افزایش می‌یابد.

پس از انجام لقاح، سطح هورمون hCG رفته رفته افزایش یافته و بیشتر می‌شود. با انجام این آزمایش و بررسی میزان hCG، می‌توان به طور حدودی مشخص کرد که از بارداری چه زمانی گذشته است.

آزمایش سونوگرافی

در اوایل بارداری، سونوگرافی را می‌توان دقیق‌ترین روش برای مشخص کردن سن جنین دانست. انجام سونوگرافی به ویژه در خانم‌هایی که سابقه پریود نامنظم دارند، بارداری را به طور دقیق مشخص می‌کند. سونوگرافی را روشی کم تهاجمی می‌دانند که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، رحم و اندام تناسلی خانم‌ها را اسکن می‌کند.

سونوگرافی علاوه بر تعیین سن بارداری، مشکلات سلامت جنین، تعداد جنین‌ها، حاملگی خارج رحمی و ناهنجاری‌های جنین را هم نشان می‌دهد. همچنین با انجام سونوگرافی، وضعیت سلامت اندام تناسلی نیز در خانم‌های باردار مشخص می‌شود.

بررسی محاسبه سن بارداری با تپش قلب و حرکت جنین

بررسی محاسبه سن بارداری

در فرایند رشد و نمو جنین، اولین ضربان قلب در هفته ۹ یا ۱۰ اتفاق می‌افتد که البته ممکن است کمی متفاوت باشد. زمانی که قلب جنین به تپش می‌افتد، می‌توان فهمید که روش‌هایی که برای محاسبه سن بارداری استفاده کرده‌ایم، تا چه میزان نتایج دقیقی نشان داده‌اند.

علاوه بر تپش قلب، احساس اولین حرکت جنین هم به تعیین سن بارداری کمک می‌کند. مادر اولین حرکت جنین را در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری خود احساس می‌کند که سرنخ‌های خوبی از سن بارداری و زمان تولد نوزاد را نشان می‌دهد. حرکت نوزاد برای اغلب خانم‌ها جذاب است، چراکه وجود جنین به‌طور فیزیکی احساس می‌شود.

علاوه بر روش‌های گفته شد مشاوره با متخصص زنان ( https://telephonekhooneh.com/doctors/medical-advice/infertility-gynecologist ) به شما برای تعیین سن بارداری کمک می‌کند تا بتوانید وضعیت خود و جنین را مشخص کنید.

تغییرات جنین در ماه‌های مختلف بارداری

زمانی که جنین در بدن مادر، در حال رشد و نمو است، در سنین مختلف دچار تغییراتی می‌شود که فرایند رشد جنین و شکل‌گیری بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن است. در ادامه این بخش تغییرات جنین در زمان‌های مختلف از زندگی او در رحم، معرفی شده است.

ماه اول بارداری

در هفته‌های اول و دوم باداری شما حامله نیستید، چراکه تشکیل نطفه، در فاصله ۲ هفته بعد از شروع آخرین قاعدگی آغاز می‌شود. در هفته‌های بعدی از ماه اول تغییرات زیر به وجود می‌آید:

  • هفته ۳: از ترکیب اسپرم و تخمک، تک سلول زیگت ایجاد می‌شود. زیگوت تقسیم شده و به سمت رحم حرکت می‌کند.

  • هفته ۴: پس از تقسیم سلول‌های اولیه، بلاستوسیست به وجود می‌آید که در نهایت به دیواره رحم می‌چسبد.

ماه دوم بارداری

در ماه دوم، رشد جنین ادامه می‌یابد که در این ماه، تغییرات هفتگی به شرح زیر است:

  • هفته ۵: افزایش استروژن و پروژسترون، توقف خونریزی پریود،

  • هفتم ۶: شکل‌گیری لوله‌های عصبی، ایجاد بخش مورد نیاز برای رشد گونه و چشم

  • هفته ۷: رشد مغز و صورت جنین

  • هفته ۸: شکل‌گیری دست، ایجاد برآمدگی اجزای صورت

ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری شاهد تغییرات زیر در رشد جنین هستیم:

  • هفته ۹: رشد دست‌ها، قابل رویت بودن انگشتان، تپش قلب

  • هفته ۱۰: خم شدن آرنج نوزاد، رشد انگشاتن دست و پا

  • هفته ۱۱: رشد آلت تناسلی، رشد چشم و گوش درجای خود

  • هفته ۱۲: رشد ناخن‌های دست جنین

ماه چهارم بارداری

با آغاز سه ماهه دوم بارداری، جنین مرحله رشد تازه‌ای را دنبال می‌کند:

  • هفته ۱۳: شکل‌گیری ادرار

  • هفته ۱۴: مشخص شدن جنسیت

  • هفته ۱۵: رشد جمجمه

  • هفته ۱۶: حرکت چشم

ماه پنجم بارداری

در ماه بعد تغییرات بارداری به شرح زیر است:

هفته ۱۷: رشد ناخن‌های پا

هفته ۱۸: توانایی شنیدن در جنین

هفته ۱۹: رشد پوشش محافظتی نوزاد

هفته ۲۰: جنین می‌خوابد و بیدار می‌شود.

ماه ششم بارداری

سن بارداری در تلفن خونه

در پایان ۳ ماهه دوم بارداری، تغییرات زیر در جنین را شاهد هستیم:

هفته ۲۱: توانایی مکیدن انگشت

هفته ۲۲: رویت موی نوزاد

هفته ۲۳: شکل‌گیری اثر انگشت دست و پا

هفته ۲۴: چین خوردن پوست کودک

سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه آخر جنین به رشد خود ادامه می‌دهد و وزن او افزایش می‌یابد. چشم‌های جنین باز شده و برای تولد و ورود به دنیای خارج از رحم آماده می‌شود.

دریافت مشاوره پزشکی درباره سن بارداری در تلفن خونه

تعیین سن بارداری برای بررسی سلامت جنین و احتمال وجود نقص و نارسایی اهمیت زیادی دارد. خانم‌ها باید در طول دوره حاملگی خود، درباره زمان آن مطمئن باشند تا علاوه بر سلامت خود و جنین، برای زمان زایمان خود برنامه‌ریزی کنند. انجام آزمایش‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای نیز بخش مهمی از دوران بارداری خانم‌ها را تشکیل می‌دهد.

مراجعه حضوری به پزشک متخصص زنان و زایمان به طور مرتب کار سختی است، به ویژه در ماه‌های آخر بارداری که شرایط جسمی مادر تغییر می‌کند. در این شرایط می‌توان از مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک متخصص استفاده کرد. در سایت تلفن خونه خدمات مشاوره آنلاین پزشکی ارائه می‌شود. شما با مراجعه به تلفن خونه، به بهترین پزشکان متخصص دسترسی خواهید داشت.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا