گوناگون

ایا مهتابی برای زردی مفید است؟ (معرفی بهترین نوع دستگاه زردی)

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که معمولاً در روز دوم یا سوم از زندگی نوزادان اتفاق می‌افتد زردی نوزادان است.

این بیماری به دلیل تجمع ماده‌ای به نام بیلی روبین در خون به وجود می‌آید؛ زیرا کبد نوزادان در هنگام تولد هنوز به مقدار کافی رشد نکرده و قادر به تجزیه و دفع بیلی روبین نیست.

هنگامی که بیلی روبین وارد بافت بدن می‌شود، پوست، لثه و سفیدی چشمان را زرد رنگ می‌کند و پس از درمان، این رنگ زرد به حالت عادی باز می‌گردد.

زردی نوزاد اغلب تا هفته دوم پس از تولد خود به خود از بین می‌رود؛ اما اگر شرایط این‌گونه نبود باید درمان زردی نوزاد صورت بگیرد. سطح بالای بیلی روبین در خون نوزاد اگر تداوم داشته باشد می‌تواند باعث وقوع بیماری کرن ایکتروس شود و عوارض جبران ناپذیری برای نوزاد به همراه خواهد داشت.

شما می‌توانید با مراجعه به مقاله جامع زردی نوزاد چیست؟ در وب سایت Zardionline از اطلاعات کامل و مفیدی درمورد بیماری زردی یا یرقان کسب کنید.

برای درمان زردی نوزادان از نوردرمانی با استفاده از دستگاه فتوتراپی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با استفاده از نوع خاصی از نور که بر پوست نوزاد تابش می‌کنند سبب تجزیه بیلی روبین خون و درمان زردی نوزاد می‌شوند.

در این مقاله به بررسی دستگاه های زردی نوزاد، نوع لامپ استفاده شده در دستگاه فتوتراپی و سؤالات مربوط اینکه آیا مهتابی برای زردی مفید است؟ یا خیر می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

فتوتراپی برای درمان زردی چگونه است؟

استفاده از دستگاه فتوتراپی یک روش ارزان و امن برای درمان زردی نوزادان است. در این روش پوست کودک در معرض انواع خاصی از نورها در طول موج مشخصی (نور ال ای دی) قرار می‌گیرد تا زمانی که سطح بیلی روبین به حالت طبیعی برسد.

اثرات نوردرمانی بر روی بیلی روبین برای اولین بار در سال 1958 کشف شد و از آن موقع تا الان فتوتراپی به طور مؤثر برای درمان زردی نوزادان تازه متولد شده مورد استفاده قرار گرفته است.

قرار گرفتن پوست نوزاد در معرض نور دستگاه زردی، بیلی روبین را به دو نوع مولکول محلول در آب تبدیل می‌کند تا برخی از مولکول‌های بیلی روبین از طریق ادرار دفع شوند.

در فرایند دوم، جذب نور باعث می‌شود که مولکول‌های بیلی روبین با اکسیژن واکنش دهند و از طریق ادرار دفع شوند.

زردی نوزاد

نوزاد چند ساعت باید در دستگاه زردی بماند

زردی با 24 ساعت فتوتراپی فشرده به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد، معمولاً با کاهش 30 تا 40 درصدی غلظت بیلی روبین در خون. اکثر نوزادان برای 24 تا 48 ساعت به نوردرمانی نیاز دارند، اما برخی از نوزادان ممکن است تا یک هفته نیاز به فتوتراپی داشته باشند که معمولاً این موضوع کم پیش می‌آید. اگر سطح بیلی روبین خون نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند، نوزادان ممکن است نیاز به تزریق و تعویض خون داشته باشند.

لامپ دستگاه زردی نوزاد + ویژگی‌ها

یکی از سؤال‌های رایجی که برای برخی والدین پیش می‌آید و در انجمن نی نی سایت نیز پرسیده می‌شود این است که از چه نوری در فتوتراپی برای زردی استفاده می‌شود؟

در ادامه مطلب انواع نورهای مورد استفاده در دستگاه زردی نوزاد ذکر شده است:

  • لامپ هالوژن: لامپ های هالوژن نور گرم سفید و زردی تولید می‌کنند. هنگام استفاده از این لامپ‌ها باید توجه خود را کاملاً جلب کنید تا از سوختگی، گرمازدگی و کم آبی نوزاد جلوگیری شود.
  • لامپ فلورسنت: لامپ فلورسنت با نور ویژه‌ای که در طیف سبز آبی تولید می‌کند، به خوبی وارد پوست و بدن نوزاد شده و بیلی روبین خون نوزاد را تجزیه می‌کند تا از طریق ادرار و مدفوع دفع شود و از بروز بیماری زردی یا یرقان جلوگیری ‌کند.
  • لامپ های LED برای فتوتراپی: سیستم‌های فتوتراپی LED از ال ای دی های نیترید گالیوم ساخته شده‌اند. این چراغ‌ها نور را در طول موج‌هایی ساطع می‌کنند که به طور مؤثر توسط بیلی روبین جذب می‌شود و می‌توان با استفاده از نسبت‌های مختلف نورهای آبی و سبز آن‌ها را تنظیم کرد. این لامپ‌ها گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و برای استفاده نزدیک به پوست کودک معمولاً بی‌خطر هستند.

مهتابی برای زردی نوزاد خوبه؟

در این بخش از مطلب به بررسی یکی از پرتکرارترین سؤال‌های والدین می‌پردازیم که برای شما هم احتمالاً سؤال شده است که نور مهتابی برای زردی نوزاد مناسب است؟

طبق عادت‌ها و باورهای قدیمی برخی افراد، استفاده از مهتابی برای زردی نوزادان پیشنهاد می‌شد؛ اما باید توجه داشته باشید که نور مهتابی برای درمان زردی نوزاد مناسب نیست!

به نقل از زردی آنلاین، مهتابی زردی نوزاد را به تنهایی درمان نمی‌کند زیرا نوع نوری با طول موجی که تابش می‌کند نمی‌تواند به راحتی بیلی روبین خون نوزادان را تجزیه کند تا از طریق ادرار و مدفوع آن‌ها از بدن نوزاد خارج شود.

نور لامپ فلورسنت نیز پس از گذشت حدوداً 2000 ساعت استفاده از آن تغییر طول موج داده و دیگر خواص درمان برای زردی نوزاد را از دست میدهد. همچنین لامپ فلورسنت برای زردی نوزاد به دلیل تابش گرمای بیش از حد میتواند موجب سوختگی نوزاد شود.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی و درمان، دستگاه‌های زردی نوزاد نیز به‌روزرسانی شدند و بجای نور مهتابی و فلورسنت، دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی) با لامپ LED جایگزین آن‌ها شد.

نور دستگاه زردی نوزاد با لامپ ال ای دی به دلیل اینکه طول موج مناسبی دارد همچنین طول عمر بالا (حدود 5000 ساعت)، می‌تواند به راحتی بیلی روبین خون نوزادان را تجزیه کند و به سرعت آن‌ها را از بدن نوزاد خارج کند.

در نتیجه استفاده از لامپ ال ای دی برای زردی نوزاد از نور لامپ مهتابی و فلورسنت بهتر است.

بیماری زردی نوزاد

عوارض جانبی فتوتراپی چیست؟ + راهکارهای پیشگیری

استفاده از دستگاه زردی نوزاد خطری ندارد و تنها ممکن است عوارض جانبی و خفیفی داشته باشد. دو عارضه خفیف فتوتراپی عبارت است از:

  • از دست دادن آب بدن نوزاد از طریق پوست آن به دلیل گرمای ناشی از لامپ‌های دستگاه، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که هنگام فتوتراپی پیش می‌آید. از دست دادن آب را می‌توان با افزایش شیردهی به نوزاد کنترل کرد.
  • تغییر رنگ موقت پوست نوزادان به رنگ تیره و قهوه‌ای. این بیماری که به سندرم نوزاد برنزه معروف است، با اتمام درمان و قطع فتوتراپی از بین می‌رود.

نکات استفاده از دستگاه زردی نوزاد

در هنگام فتوتراپی نوزاد باید یک سری نکات و قوانین را رعایت کنید تا نوزاد شما در معرض هیچ‌گونه عوارضی قرار نگیرد.

  • نوزاد بدون لباس و تنها با پوشک زیر لامپ دستگاه زردی قرار می‌گیرد.
  • چشم‌های نوزاد برای محافظت در برابر نور لامپ فلورسنت دستگاه زردی باید با چشم بند پوشیده شده باشند.
  • به تغذیه نوزاد در حین استفاده از دستگاه زردی باید توجه شود و شیردهی مداوم صورت بگیرد.

درمان زردی نوزاد با دستگاه فتوتراپی

اجاره دستگاه فتوتراپی با لامپ ال ای دی (LED)

با توجه به این که بیماری زردی نوزاد در بین کودکانی که تازه متولد شده‌اند بسیار فراگیر است و از هر 10 نوزاد معمولاً 6 تا از آن‌ها مبتلا به یرقان می‌شوند، تشخیص به موقع و اقدام به درمان این بیماری بسیار ضروری است.

استفاده از دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی)، سریع‌ترین روش درمان زردی نوزاد است. اگر ساکن تهران هستید شما می‌توانید با اجاره دستگاه زردی نوزاد در غرب تهران از زردی آنلاین که سابقه‌ای درخشان در بهبود زردی نوزادان داشته است؛ کم‌ترین هزینه و زمان را صرف درمان زردی نوزاد خود کنید.

توجه داشته باشید که برای درمان مؤثر زردی نوزاد، باید از دستگاه فتوتراپی با نور ال ای دی استفاده کنید. نور مهتابی برای زردی نوزاد تأثیر کافی ندارد و ممکن است بیلی روبین نوزاد افزایش پیدا کند؛ همچنین دستگاه‌ فتوتراپی نوزاد با لامپ فلورسنت می‌تواند عوارضی برای نوزاد ایجاد کند و شرایط نوزاد وخیم‌تر ‌شود.

زردی آنلاین، متخصص درمان زردی نوزادان، توصیه می‌کند زمانی که هرکدام از علائم و نشانه‌های زردی را در نوزاد خود مشاهده کردید، به پزشک متخصص مراجعه کرده و به توصیه‌ها و تجویز آن عمل کنید تا زردی نوزاد خود هرچه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا