گوناگون

بهترین روغن ایرانی

بهترین روغن ایرانی

اکثر مردم بر این باورند که روغن‌های گیاهی صددرصد مضر بوده و تأثیر منفی روی سلامت انسان‌ها دارند. در صورتی که استفاده درست و به جا از روغن‌ سرخ کردنی ایرانی، مثل روغن زیتون و روغن کنجد، نه تنها باعث بیماری نمی‌شه، بلکه می‌تونه به بهبود سلامتی هم کمک کنه.

روغن خوراکی مناسب و استاندارد در رشد سلول‌ها، محافظت از اندام‌های داخلی، بهبود عملکرد قلب و جذب مواد مغذی مؤثر نقش داره. در ادامه برای بررسی بهترین روغن‌های ایرانی و مزایای اون‌ها بر سلامتی بدن با ما همراه باشید.

فواید روغن خوراکی برای بدن

روغن سرخ کردنی خوب باید به القای احساس سیری بعد از مصرف غذا کمک کنه و وزن رو در حالت متعادل نگه داره؛ چون بدن معمولا چربی و پروتئین رو آهسته‌تر و آرو‌م‌تر از کربوهیدرات تجزیه و جذب می‌کنه. بهترین روغن سرخ‌کردنی مثل روغن زیتون و روغن کنجد، برای مبارزه با چاقی و سلامت کبد مفید هستند. پس اگر از اضافه وزنتون خسته شدید و قصد دارید رژیم غذاییتون رو سالم‌تر کنید، از مصرف روغن‌های جامد و حیوانی جلوگیری کنید. متخصصان معتقد هستند که خانم‌های 31 سال به بالا روزانه فقط 5 قاشق چای‌خوری روغن مصرف کنند و آقایون هم یک قاشق بیشتر؛ چرا که با این روش هرگز دچار بیماری نمی‌شن و سلامتیشون به خطر نمیفته.

برای انتخاب روغن سرخ کردنی هم باید دقت بشه که از روغن‌هایی استقبال کنید که به جای چربی‌های اشباع شده، سرشار از چربی‌های تک‌سیر نشده و غیراشباع باشند؛ چون که این چربی‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی رو کاهش می‌دن و نیازهای بدن رو به طورکامل تأمین می‌کنند.

بهترین روغن‌های خوراکی

روغن‌ سرخ کردنی مایع و گیاهی به سلامتی بدن کمک بیشتری می‌کنند و نسبت به روغن‌های حیوانی ارجحیت دارند. این روغن‌ها متنوع هستند و هر کدوم از نظر خواص و ویژگی با دیگری تفاوت دارند. پس شما باید با توجه و در نظر گرفتن فواید هرکدوم از اون‌ها، روغنی که مناسب با نیازتون هست رو تهیه و خریداری کنید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های بعضی از این روغن‌ها می‌پردازیم.

روغن زیتون

روغن زیتون یک بخش جدانشدنی از رژیم اون دسته از افرادی است که غذاهای سالم استفاده می‌کنند و به سلامت بدنشون اهمیت می‌دن. از این روغن توی انواع سالادها، پاستاها و حتی نون استفاده می‌شه و خیلی از متخصصان روغن زیتون رو به عنوان بهترین روغن برای سلامت کبد معرفی می‌کنند.

موقع انتخاب روغن زیتون دقت کنید که روغنی که می‌گیرید بکر یا فرابکر باشه؛ چون توی ساختار این روغن‌ها، چربی بدون استفاده از مواد شیمیایی خارج شده و ترکیبات فنولی زیادی هست که خاصیت ضدالتهابی دارند و باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شن.

یکی دیگه از بهترین مزایای روغن زیتون، توانایی اون در جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر هست که خیلی از محققان این مسئله رو تأیید کردن که به دلیل وجود ماده‌ ضدفراموشی به اسم الیوکانتال، روغن زیتون از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کنه. اگه بپرسید که ما چطوری متوجه وجود یا عدم وجود این ماده توی روغنمون بشیم؟ باید بگم که وجود این ماده توی روغن ته‌ مزه تیزی ایجاد می‌کنه که با مصرفش به راحتی می‌شه اینو تشخیص داد.

روغن زیتون توی سلامت قلب هم تأثیر زیادی داره و دلیل اصلیش هم وجود چربی‌های اشباع نشده هست که دیگه همه می‌دونند این چربی‌ها چقدر توی کنترل کلسترول بدن مؤثرن. اگه قصد دارید که به طور گسترده و همیشگی از روغن زیتون توی غذاهاتون استفاده کنید، به این نکته خیلی توجه داشته باشید که این روغن نقطه دودی پایینی داره؛ بنابراین اصلا گزینه مناسبی برای سرخ کردن، اون هم به مدت طولانی نیست.

این روغن توی دماهای بالا سریع تجزیه می‌شه و تمام ترکیباتش تحت تأثیر قرار می‌گیره. بعضی از مزایای این روغن بی‌نظیر عبارت‌اند از:

  • کاهش التهاب

  • مبارزه با چاقی

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی

  • جلوگیری از زوال عقل

  • جلوگیری از افسردگی

روغن کنجد

بهترین روغن از دیدگاه طب سنتی آسیایی روغن کنجد هست که این روغن سرشار از آنتی اکسیدانه و خاصیت ضدالتهابی داره. این روغن بهترین گزینه برای سلامت قلبه و همچنین به تقویت استخوان‌ها هم خیلی کمک می‌کنه. بر خلاف روغن زیتون، روغن کنجد نقطه دودش خیلی بالاست و برای پخت‌وپزهای طولانی مدت، به راحتی می‌تونید ازش استفاده کنید.

چربی روغن کنجد خیلی زیاده و با مصرف مقادیر کم هم می‌تونه نیازهای روزمره رو برطرف کنه. یک استفاده مهم دیگه که به خصوص در فرهنگ‌‌های غذایی آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیره، مزه‌دار کردن غذا با استفاده از روغن کنجد هست. جالبه بدونید که این روغن به دو شکل یعنی روغن کنجد بوداده و روغن کنجد معمولی وجود داره که با توجه به نیازتون انتخاب می‌شه.

این روغن متعلق به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک هست و کم‌تر از 15 درصد اسید چرب اشباع داره. هرچقدر از مزایای این روغن بی‌نظیر گفته بشه کمه. بعضی از مزایای اون عبارت‌اند از:

  • کاهنده فشار خون

  • مبارزه با استرس و افسردگی

  • مفید برای بهداشت دهان

  • سلامت پوست

  • سم‌زدایی بدن

  • ضدالتهاب

  • جلوگیری از ابتلا به دیابت

  • درمان کمخونی

  • ضدسرطانی

  • بهبود و سلامت چشم‌ها

  • مفید برای کاهش وزن

بهترین روغن سرخ‌کردنی

روغن سرخ‌کردنی توی خیلی از غذاها نقش مهم داره و تقریبا می‌شه گفت بخش اصلی آماده‌سازی غذاست که باید خیلی تو انتخابش دقت کرد. یه روغن خوراکی خوب و سالم باید ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • وقتی که گرم می‌شه با اکسیژن واکنش نده.

  • موقع گرم شدن دود نکنه.

  • موقع حرارت دیدن طعم نداشته باشه.

سلامت بدن با روغن‌های گیاهی استاندارد

استفاده از روغن سرخ کردنی استاندارد مزایای زیادی به خصوص در سلامت اعضای بدن داره. این روغن مایع به دلیل طبیعی بودن، در صورتی که به میزان مناسب مصرف بشه، هیچ عوارضی نداره و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شه. امروزه با آگاه‌تر شدن مردم نسبت به تأثیر روغن روی سلامتی، استفاده از روغن کنجد و زیتون پرطرفدارتر شده.

اگه شما هم به دنبال سلامتی قلب، جلوگیری از اضافه وزن و شادابی هستید، حتما به جای روغن‌های اشباع شده و پالم‌دار، از سایت روغن مانیاد دیدن کنید و از محصولات بی‌نظیر و استانداردش استفاده کنید. در این مقاله سعی بر آن بود که مطالبی رو جهت آگاهی بیشتر و اینکه روغن سرخ کردنی چقدر می‌تونه توی زندگی سالم تأثیر داشته باشه، بیان کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا