کسب و کارگوناگون

انواع چوب روسی، کاربرد و معایب و مزایای آن

چوب روسی چیست؟

امروزه چوب را می توان یکی از پرکاربردترین فراورده ها در صنعت دانست که به همه کشورها صادر یا وارد می شود. در هر کشور به دلیل اقلیم متفاوت و نوع درختان-منطقه-نوع خاصی از چوب در دسترس تر است که با توجه به مصرف در صنایع مختلف به کشورهای دیگر صادر می شود.

اگر تا به حال برای خرید مبلمان و انواع تخت به مراکز خرید رفته اید-مجموعه اتاق خواب-کابینت و مواردی از این دست-نام چوب روسی بسیار نزدیک به گوش شماست. انواع چوب وارداتی از روسیه به ایران در بازار ایران به عنوان چوب روسی شناخته می شود و طیف گسترده ای دارد.

چوب روسی چیست؟

چوب وارداتی انواع روسیه, از جمله دایسر, و غیره. هجوم بردن, کاج, بلوط, کلاوس, و …, اغلب سفید یا کرم, قرمز مایل به قهوهای, یا قرمز. این جنگل ها که از گونه های مختلف درختان نرم یا سخت گرفته می شوند در فواصل سال مناسب در روسیه بریده می شوند و در قسمت های خاصی به شکل چوب-خشکسالی یا غیر خشکسالی-گرده و به کشورهای دیگر صادر می شوند.
انواع چوب روسی
چوب وارداتی فراوانی از طرف روسیه وارد ایران می شود از جمله می تواند انواع کاج باشد (مانند نراد سا ساسنا و یولکا ) بلوط راش و انواع بره های روسی که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع چوب روسی

چوب نراد یکی از نمونه های درختان کاج است و با برگ های سوزنی شکل و همیشه سبز-چوب های نرم شمرده می شود. این چوب بسیار سبک است و در کاربردهای مختلفی مانند ساخت کفپوش-پوشش دیوار-ساخت مبلمان-کاغذ سازی و استفاده می شود…. همچنین در ساخت دکور سقف به دلیل سبکی این چوب استفاده می شود.
ساسنا یکی از کاجهایی است که به دلیل نرمی-سبکی و مقرون به صرفه بودن در بسیاری از مصنوعات چوبی از جمله الیاف سازی-ام دی اف-نروژوپان و تخته سه لا مورد استفاده قرار می گیرد.
یولکا یا نو-ینل نیز یک درخت مخروطی همیشه سبز است. این چوب بسیار روشن است بسیار نرم و دارای بافتی درشت است و با وجود نرم بودن از بافت قوی برخوردار است. این چوب برای ساخت مصالح چوبی-انواع دکوراسیون داخلی و….
چوب روسی در دکوراسیون
چوب راش و بلوط نیز به طور گسترده ای در صنعت مبلمان و انواع دکوراسیون داخلی استفاده می شود. البته می توان گفت که بیشتر چوب های راشی مورد استفاده در ایران و این صنعت از درختان شمال ایران یا از گرجستان وارد می شود.
لامب یک پروفیل چوبی یا چوبی است که توانایی اتصال با استفاده از اتصالات تعبیه شده در ورد را دارد. لامب استفاده می شود برای ساخت دکور چوبی-کفپوش-پوشش دیوار-پارتیشن و…. لامبه روسی از درختان مختلف کشور گرفته شده و معمولا عمر طولانی دارد. بره ها قابل حمل محسوب می شوند و می توانند از مکانی به مکان دیگر مونتاژ شوند.

کاربرد چوب روسی
کاربرد چوب روسی

  • پالت سازی و زیرسازی سقف
  • کفپوش و دیوار پوش
  • کاغذ سازی و ساخت فیبر
  • انواع قرنیز-زهوار در رفته و گوشه
  • ساختمان و شمشیربازی
  • دیوارهای کاذب و قالب
  • کمد و کابینت
  • ساختمان قایق
  • نمای چوبی
  • ساخت درب  پنجره ها

مزایا و معایب چوب روسی

به دلیل وسعت چوب های مختلف  می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. اما در اینجا چند نمونه از مزایا و معایب کلی وجود دارد که باعث استفاده از این چوب می شود.

نراد روسی

مزایای چوب روسی

استحکام بالای این چوب به غیر از زیبایی چوب روسی با گره های چشم نواز باعث شده است که یکی از پرکاربردترین چوب ها در صنعت باشد.

از طرف دیگر درختان چوبی روسی با انعطاف پذیری و کشش بالا برای مصرف کننده کار می کنند. به عنوان مثال در بسیاری از نقاط جهان از این چوب برای شکل دادن به نمای بیرونی و داخلی استفاده می شود-از شکل اسکلت در ساخت و ساز و همچنین ساخت و ساز استفاده می شود ،باید گفت که چوب روسی یکی از سقوط های مهم در مصالح ساختمانی است.
یکی دیگر از مزایای این چوب توانایی سنباده زنی راحت است. این در صنعت مبلمان بسیار مهم است

مهمترین مزیتی که در بیشتر جنگل های روسیه دیده می شود خاصیت کشسانی است. این ویژگی به چوب اجازه می دهد تا در صورت ضربه زدن در زمان کا ر به حالت اولیه خود برساند. این معمولا در بیشتر چوب هایی که بافت نرم دارند اتفاق می افتد. در صورت بروز این مشکل می توانید از کمی چلپ چلوپ به پهلو زیر دستمال چوب استفاده کرده و پارچه مرطوب را روی قسمت ضرب دیده بگذارید و اتو را به مدت 10 دقیقه روی محل مورد نظر گرم کنید تا ارمن تا حد ممکن ترمیم شود. از طرف دیگر این توانایی به تحمل وزن بیشتر در صورت فشار زیاد کمک می کند.

معایب استفاده از چوب روسی

برخی از جنگل های روسی بستر مناسبی برای لانه سازی حشرات و رشد قارچ در مقایسه با بقیه دارند. این باعث ایجاد لکه های رنگی روی چوب می شود که نه تنها به زیبایی کار می کنند بلکه باعث می شود چوب بسیار  شود و قدرت و استحکام را بسیار کاهش می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    من شوهرم کارش چوب هست و چوبهای راش و گردو و بلوط کیفیت خیلی بهتری نسبت به چوب روسی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا