کسب و کارگوناگون

چرا نمای ساختمان های رومی یا کلاسیک بسیار رواج پیدا کرده است؟

وقتی به یک ساختمان یا هر سازه ای نگاه می کنیم ، چیزی که در اولین نگاه همه به آن دقت می کنند ظاهر آن بنا و قسمت بیرونی ساختمان است . با یک گشت و گذار ساده و دقت در نماها متوجه سبک های مختلف معماری نمای ساختمان ها در کشور می شویم . اما چیزی که بیشتر توجه بیننده را جلب می کند طراحی نمای ساختمان ها به سبک کلاسیک یا همان نمای رومی است .

باید اذعان کرد که نمای ساختمان های رومی که الهام گرفته از اساطیر روم باستان و یونانیان می باشد ، تداعی کننده قدرت و شکوه و عظمت بوده و نه تنها در ایران بلکه در تمامی نقاط جهان امروزه محبوبیت پیدا کرده و رواج دارد . گرایش مردم به این سبک معماری موافقان و مخالفان زیادی دارد . مخالفان این نما طرفدار هویت و اصالت معماری ایرانی هستند و با یک دست شدن تمامی ساختمان ها به صورت رومی بدون توجه به شرایط آب و هوایی و متناسب بودن با آن منطقه مخالف هستند . در مقابل آن ها موافقان این نما علاقه ی مردم به لوکس و شیک بودن این نما را ملاک قرار داده و با توجه به ترند شدن و نیاز روز صنعت معماری ساختمان به طراحی و اجرا و نصب این نما می پردازند .

مهمترین ویژگی های نمای رومی :

سبک رومی یا کلاسیک نیز همانند سایر سبک ها یک سری ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارد که بیانگر طراحی نما به این سبک می باشد . از جمله ی این ویژگی ها داشتن ستون ها و سرستون های بزرگ و کوچک ، دارا بودن قرنیزهای سنگی ، پنل های دکوراتیو ، پنجره های قاب دار ، قوس ها و برجستگی های متقارن و منظم ، انواع مجسمه ها و کتیبه های سنگی و سیمانی و … همه و همه این نمای باشکوه را تعریف می کند .

نمای ساختمان رومی چه مزایا و چه معایبی دارد؟

زیبایی خیره کننده نما ، استحکام و ماندگاری بالا ، سهولت نظافت و شستشوی آسان ، نماد عظمت و شکوه از جمله مزیت های بارز نمای کلاسیک رومی هستند .

هزینه های بالای اجرای این سبک از نما ، مغایرت داشتن با معماری اصیل و سنتی ایرانی ، القای حس خشونت و نظامی گری به دلیل سبک سلطنتی آن ، اتلاف زیاد انرژی به دلیل داشتن سقف ها بلند و پنجره های عریض که امروزه به دلیل کمبود منابع انرژی مسئله ی مهم و قابل توجهی می باشد ،  از جمله عیوب این نما می توان برشمرد .

برای اجرای نمای کلاسیک از چه مصالحی می توان استفاده کرد ؟

  1. نمای رومی سنگی : عموما به دلیل زیبایی و لوکس بودن نمای سنگی همچنین استحکام و ماندگاری بالای سنگ ، در اجرای نمارومی از سنگ هایی مثل تراورتن ، مرمر و گرانیت استفاده می کنند اما استفاده از سنگ ها در این سبک هزینه ی بسیار بالایی را می طلبد .
  2. نمای رومی سیمانی : نمای کلاسیک سیمانی ، نمای سیمانی مدرن و نمای سیمانی شسته از انواع نماهای سیمانی هستند که به دلیل مقاومت نسبتا مناسب در برابر تغییرات و همچنین مقرون به صرفه تر بودن نسبت به نمای سنگی جایگزین مناسبی محسوب می شوند .
  3. نمای رومی با ابزار پیش ساخته جی اف آر سی : یکی دیگر از متریال هایی که جدیدا وارد بازار شده و قابل رقابت با متریال سنگ و سیمان هستند ابزار جی آر سی و ابزار پلی یورتان هستند که در واقع جایگزین گچ بری های قدیمی بوده و به دلیل سبکی و وزن کم ، هزینه ی اجرای پایین و استحکام بالا امروزه بسیار پرکاربرد شده اند .
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا