گوناگون

نحوه گرفتن حضانت فرزند پسر توسط مادر + مدارک مورد نیاز✅

هنگامی که زن و شوهر دارای فرزند پسر تصمیم به طلاق میگیرند اول در باره حضانت فرزند خود دچار بحث میشوند هر کدام بستگی به شرایطی که دارند دوست دارند فرزندشان را پیش خودشان نگه دارندالبته این نکته را هم میدانیم که مادر پناهگاهی امن برای مشکلات جسمی، روحی فرزندش است مادران عواطف و دلبستگی های زیادی نسبت به فرزند خود دارند از به همین دلیل هم هست که مادران بیشتر از پدران به دنبال حضانت فرزند خود هستند .در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که چطور بعد از طلاق حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم و همچنین تمام مواردی که لازم است برای گرفتن حضانت فرزند پسر از پدر بدانید. در ادامه مطالب با ما همرا باشید.

حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی

معمولا شرایط حضانت فرزند توسط مادر زمانی که زوجین اقدام به طلاق توافقی میکنند یکی از مهم ترین مسائلی که باید به صورت توافقی آن را حل کنند به دین صورت که آن دو باهم توافق میکنند فرزند پسر برای همیشه پیش مادرش زندگی کند اما پدر هم میتوانند در برخی از روز های تعیین شده فرزند خود را ببیند یا بلعکس. در صورتی که زوجین بتوانند به توافق برسند دادگاه هیچ دخالتی نکرده و والدین خودشان می توانند در صورت شرایط نگهداری حضانت فرزند را عهده دار شوند ولی اگر پدر یا مادری شرایط نگهداری فرزند خود را نداشته باشد دادگاه حضانت توافقی را لغو کرده و خودش حکم لازمه را صادر میکند.

با این حال بهتر است از یک وکیل حضانت فرزند کمک بگیرید، شما در هر شهری که قرار دارید میتوانید برای گرفتن حضانت فرزند پسرتان از وکلای با تجربه در شهر خودتان کمک بگیرید مثال اگر در شهر تبریز هستید می توانید از یک وکیل خانواده در کرج که هم خبره باشد هم بتواند در تمامی مراحل حضانت فرزند در کنارتان باشد و شما را همراهی کند. اما بهتر است در انتخاب وکیل حضانت به چند نکته توجه کنید: وکیل حضانت بایستی قوانین برعهده گرفتن فرزند را به خوبی بلد باشد چرا که این دانش موجب شود که روند پیگیری پرونده سریعتر شود همچنین باعث شود دادرسی شما آثار مثبتی در پی داشته باشد. همچنین وکلایی که سال های زیادی در این زمینه فعالیت میکنند می توانند به خوبی به این پرونده رسیدگی کنند و درصد موفقیت شما را در پرونده بالا ببرد.

گرفتن حضانت فرزند پسر بعد از طلاق

قانون جدید حضانت فرزند پسر در سال 1402

در چنین شرایطی سوال پیش می آید که حضانت فرزند پسر تا کی با مادر است؟ همانطور که می دانید از بدو تولد تا 7 سالگی کودک مهم ترین سال های زندگی او می باشد از این رو حضانت فرزند را تا 7 سالگی به مادر می دهند چرا که ممکن است نیاز های جسمی و روانی کودک را بهتر برآورده کند. در گذشته قانون بدین گونه بود که فرزند دختر تا ۷ سالگی پیش مادر و فرزند پسر پیش پدرش باشد که امروزه اصلا اینگونه نیست هیچکس این تفکرات را قبول ندارد.

بنابر ماده قاون مدنی برای حضانت و نگهداری کودکی که پدر و مادرش از هم جدا زندگی میکنند مادر تا ۷ سالگی حضانت فرزند را دارد بعد از آن به پدر سپرده میشود و تا سن ۱۵ سالگی پیش پدر زندگی میکند. اما وقتی پسر به سن بلوغ یعنی ۱۵ سالگی رسید از سن حضانت خارج شده و خودش تصمیم میگیرد که دوست دارد با کدام یک از والدین زندگی کند اما این نکته قابل ذکر است که فرزند پسری که تا ۷ سالگی نزد مادرش زندگی میکند نفقه آن فرزند با پدرش است.

درباره این سوال که آیا قانون جدید درباره حضانت فرزند پسر وضع شده باید گفت که در قانون سابق اینگونه بود که فرزند پسر تا سن ۲ سالگی باید پیش مادر باشد و بعد از آن حضانتش به پدر سپرده میشود. از این رو که فرزند پسر مانند فرزند دختر در این سن به مادرش بیشتر نیاز دارد تصمیم بر این شد که فرزند پسر هم تا ۷ سالگی نزد مادرش زندگی کند.

چطور بعداز طلاق حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم

چگونه باید بعد از طلاق حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟

برای درک بهتر مطالب ابتدا قبل از گفتن شرایط حضانت پسر از پدر باید شرایط والدین برای به حضانت گرفتن فرزندانشان را توضیح دهیم. به طور کلی شرایطی که والدین باید برای حضانت داشته باشند به  چند دسته تقسیم میشوند:

  • بلوغ. هرکدام از والدین برای بر عهده گرفتن حضانت فرزند پسرشان باید از بلوغ فکری، عقلی، جنسی، روانی، اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، رسیده باشند.
  • از نظر عقلی سالم باشد. یعنی اگر بخواهد حضانت فرزندش را بگیرد باید از سلامت عقلی برخوردار باشد.
  • به بیماری های واگیر دار دچار نباشد. اگر پدر و یا مادری به بیماری های واگیر دار دچار باشند نمی توانند حضانت فرزند را بگیرند.
  • عدم ازدواج. اگر مادری شوهر کند حضانت از او سلب میشود.
  • مسلمان باشد. اگر یکی از والدین کافر باشد حضانت از او سلب می شود زیرا یکی از شرایط حضانت فرزند در ایران مسلمان بودن است.
  • عهده دار باشد. یعنی بتواند از پس تمام کار های فرزندش برآید.

حالا که به موارد شرایط والدین برای حضانت فرزند پسر پرداختیم حال نوبت این است که بگوییم مادر چگونه میتواند حضانت فرزند پسرش را از پدر بعد از طلاق بگیرد. اگر پدر یکی از شرایط زیر را داشته باشد مادر می تواند حضانت را عهده دار شود.

  • اعتیاد به هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی و قمار. اگر زنی بتواند در دادگاه ثابت کند که همسر سابقش از مواد مخدر یا الکل و یا قمار استفاده میکند می تواند حضانت را از پدر سلب کرده و خود حضانت را بر عهده بگرد.
  • استفاده از الفاظ رکیک فساد اخلاقی. اگر ثابت شود که مرد فساد اخلاقی دارد و همچنین از الفاظ رکیک استفاده میکند و می تواند در تربیت کودک خود اختلال ایجاد کند. حضانت فرزند از پدر گرفته شده و به مادر واگذار میشود.
  • ابتلا به بیماری های روانی و یا واگیر دار به تشخیص پزشک قانونی. اگر پدری به بیماری هایی که می تواند به فرزندش آسیب بزند مبتلا باشد حق حضانت فرزند از او گرفته میشود و به مادر سپرده میشود.
  • سوء استفاده از فرزند و خواسته های غیر اخلاقی از او مثل سرقت، فساد، قاچاق، اگر ثابت شود که مرد از فرزند خود سوء استفاده میکند ابتدا حضانت از او سلب شده و همچنین مجازات برای او در نظر گرفته میشود.
  • کتک زدن متوالی و از حد خارج شده فرزند. اگر پدری فرزند خود را مورد ضرب و جرح قرار دهد صلاحیت نگهداری فرزند را ندارد.

بعداز این که ثابت شود پدر صلاحیت حضانت فرزند پسر را ندارد. نوبت به مادر میرسد زیرا شرایط اخلاقی و سلامتی روانی مادر نیز برسی می شود سپس حضانت به او واگذار میشود. برای رهایی از چالش های این موضوع می توانید از وکیل طلاق خوب در کرج مشاوره دریافت کنید

مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند پسر

مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند پسر

برای گرفتن حضانت فرزند پسر توسط مادر ابتدا مادر بابد به دفاتر قضایی مراجعه کرده و درخواست خودش را مبنی بر اینکه میخواهد حضانت فرزندش را از پدرش بگیرد تنظیم میکند، بعد از ثبت درخواست دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع میشود، و پس از برسی مدارک و نوع خواسته رای شما صادر میشود. و اما نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید مدارک مورد نیاز برای گرفتن حضانت فرزند پسر است.

مدارک مورد نیاز:

  • اصل سند ازدواج
  • اصل طلاق نامه
  • اصل شناسنامه
  • همراه داشتن کارت ملی برای اهراز هویت کاملا الزامی است
  • همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت هزینه های دادرسی

ولی در صورت نداشتن مدارک موجود می توانید یکی از مدارک ذیل را ارائه نماید:

  • در خواست استعلام
  • درخواست نظریه کارشناسی
  • شهادت شاهدین
  • شماره پرونده ی ثبت شده
  • نظریه پزشکی قانونی
  • قسم خوردن به یکی از نام های خدا یا همان اتیان قسم

سخن پایانی

مطالب به پایان رسید در این مقاله سعی کردیم درباره اینکه چطور بعد از طلاق حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم و همچنین تمام مواردی که می توانست به شما کمک کند تا روندی که باید برای حضانت طی کنید، را بدانید در این مقاله جای گذاری کردیم و همچنین توضیح دادیم که گرفتن وکیل چقدر می تواند در روند پرونده به شما کمک کند. ممنون که تا آخر مقاله با ما همراه بودید نظرات خود را برای ما کامنت بگذارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا