کسب و کارگوناگون

ثبت برند چیست ؟ چگونه و کجا برند خود را ثبت کنیم؟

ارزش برند مهم است و باید تا حد امکان در برابر استفاده غیرقانونی محافظت شود. اگر همراه با کالاها یا خدمات تقلبی استفاده شود، شهرت یک برند می تواند به راحتی از بین برود. از آنجایی که حقوق ثبت نشده در ایران در دسترس نیست، صاحبان برند باید علائم تجاری خود را در مراحل اولیه برای بازار ایران ثبت کنند. پس از ثبت برند، اقدامات اجرایی ممکن است برای محافظت از ارزش برند و بازیابی هرگونه خسارت احتمالی متحمل شده انجام شود.

 

صفر تا صد ثبت برند در ایران

ایران به عنوان یکی از بازارهای بالقوه بزرگ در خاورمیانه شناخته شده است. بسیاری از کسب و کارها به دنبال گسترش فعالیت های خود و ورود به بازار هستند. ایران با بیش از 80 میلیون جمعیت، بازار بزرگی در منطقه محسوب می شود که ارزش بررسی آن را دارد.

اهمیت روزافزون ارزش اقتصادی بازار محلی مستلزم ایجاد مکانیسم های عملی برای حفاظت و اجرای حقوق مالکیت معنوی (“IP”) است. بدیهی است که علامت تجاری یکی از حقوق مالکیت IP غالب و رایج است. رویه علامت تجاری در ایران عموماً شامل بایگانی و ثبت و اجرای برندها در برابر تخلف و جعل است.

قوانین ایران هیچ حمایتی از برندهای ثبت نشده ندارد. یک علامت تجاری باید ثبت شود تا قابل حمایت شناخته شود. علائم تجاری ممکن است بدون ثبت در ایران مورد استفاده قرار گیرند، اما صاحب علامت تجاری ثبت نشده قادر به استفاده از قانون برای محافظت در برابر تخلف نخواهد بود. حق انحصاری استفاده از علامت تجاری متعلق به طرفی است که علامت را به ثبت رسانده است. استفاده صرف از یک علامت تجاری در داخل ایران باعث نمی شود که کاربر حق اعمال حقوق ثبت نشده خود را داشته باشد.

ثبت برند در حوزه قضایی ایران شامل مراحل معمول تشکیل پرونده، بررسی، انتشار و سپس ثبت است. بازه زمانی تکمیل فرآیند ذکر شده در بالا ممکن است بین 6 تا 12 ماه بسته به عقب ماندگی در دفتر ثبت برند متفاوت باشد.

مالک برند باید مراحل ثبت نام را از طریق یک وکیل محلی انجام دهد و اطلاعات و مدارک زیر را ارائه دهد: 

  • نام کامل، آدرس، اطلاعات تماس و ماهیت کسب و کار متقاضی
  • نمایندگی الکترونیکی یک برند
  • فهرست کالاها و خدماتی که از آنها حمایت می شود
  • وکالتنامه به نماینده متقاضی که به طور مقتضی توسط کنسولگری ایران قانونی شده باشد
  • کپی گواهی تاسیس (در صورتی که متقاضی شرکت سهامی باشد) که به طور قانونی توسط کنسولگری ایران قانونی شده باشد.

تارنمای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابزاری آنلاین برای جستجوی برند ثبت شده در ایران فراهم می کند. جستجو ممکن است در مورد برند ثبت شده برای کلمات، شماره ثبت، طبقه بندی و دستگاه ها انجام شود.

موتور جستجو فقط به زبان فارسی ارائه می شود و برنامه های در حال انتظار یا منتشر شده را پوشش نمی دهد. یکی از خدمات برجسته ما انجام جستجوی حرفه ای همراه با گزارش ارزیابی شده  است که شانس موفقیت در هنگام ثبت برند مورد علاقه را مشخص می کند.

در صورت عدم امکان ثبت نام، مشتریان گرانقدر ما هیچ گاه رد نمی شوند. در عوض، همکاران بسیار با تجربه ما ترکیب‌های جدیدی از کلمات را پیشنهاد می‌کنند که شانس نسبتاً معقولی برای ثبت‌پذیری برای برآورده کردن علاقه مشتری و دامنه تجاری دارند. جستجوی ترخیص علامت تجاری قبل از شروع ثبت برای صرفه جویی در زمان و هزینه های اضافی بسیار توصیه می شود.

بر اساس قوانین ثبت برند در ایران، محدودیت‌های استانداردی در مورد برندهای مورد نظر وجود دارد. به عنوان مثال، پرچم ملی، نشان های رسمی و غیره را نمی توان به عنوان یک علامت تجاری ثبت کرد، علائم تجاری پوشش دهنده “نوشیدنی های الکلی” در کلاس 33 ، “آبجو” در کلاس 32  و کلیه علائم تجاری که شامل پرتره های یک زن به هر شکل باشد، در ایران از ثبت ممنوع هستند. 

ایران از طبقه‌بندی بین‌المللی کالاها و خدمات برای اهداف ثبت برند (طبقه‌بندی نیس) استفاده می‌کند، اگرچه اداره ثبت یک فهرست از پیش تعریف‌شده محلی از کالاها و خدمات ایجاد کرده است که ممکن است همه کالاها و خدمات فهرست‌شده در نیس را پوشش ندهد.

متقاضی باید لیستی از کالاها و خدمات را از لیست از پیش تعریف شده انتخاب کند. ایران از یک سیستم بایگانی چند کلاسه پیروی می کند که به این معنی است که یک درخواست ثبت برند می تواند بیش از یک کلاس را با هزینه رسمی با تخفیف برای هر کلاس اضافی پوشش دهد.

پس از ارائه درخواست علامت تجاری به اداره علائم تجاری، مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت عدم وجود اعتراض یا مخالفت یا رفع ایرادات یا مخالفت ها، منتشر می شود و پس از آن 30 روز مهلت مخالفت در نظر گرفته می شود.

اگر در این مدت هیچ اعتراضی از طرف هیچ شخص ثالثی ثبت نشود، علامت ثبت می شود و شماره رسمی به آن اختصاص می یابد. علامت ثبت شده یک بار دیگر به منظور آگاهی عمومی منتشر می شود و در نهایت گواهی ثبت صادر می شود.

اگر مالک علامت، نماینده قانونی یا جانشین او بدون هیچ دلیل موجهی از علامت ثبت شده در مدت سه سال از تاریخ ثبت، استفاده نکند، در مقابل اقدام ابطال شخص ثالث آسیب پذیر خواهد بود. صاحبان علامت تجاری ملزم به ارائه هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از علامت نیستند، مگر اینکه شخص ثالثی درخواست لغو علامت را به دلیل عدم استفاده در طول مدت ذکر شده در بالا ارائه دهد.

مجموعه فکر برتر در زمینه مشاوره برای ثبت برند و ثبت شرکت آماده ارائه خدمات برای شما هم میهنان عزیز است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا