گوناگون

انواع ثبت برند و مراحل و شرایط آن

انواع ثبت برند به این منظور انجام می شود که حق وحقوق همه کسب و کارها حفظ شود. در صورتی که با نام خاصی فعالیت می کنید و برند خود را ثبت نکرده اید، شخص دیگری می تواند همان نام را ثبت کند و در این صورت قانون جلوی ادامه فعالیت شما را می گیرد.

 

انواع ثبت برند

ثبت برند به صورت کلی در روند مشخصی انجام می شود و می تواند انواع مختلفی داشته باشد. قرار است برندتان تنها در ایران فعالیت کند؟ در زمینه صادرات کار می کنید و برند بین المللی لازم دارید؟ به عنوان شخص حقیقی برند ثبت می کنید یا این که شخصیت حقوقی دارید؟ پاسخ به این سوالات و تعدادی سوالات دیگر مشخص می کند که چه نوع برندی برای شما مناسب است.

 

برند حقیقی یا حقوقی

تفاوت این دو نوع برند در نوع مالکیت آن ها است. مثلا ممکن است شما به عنوان یک آقا یا خانم در منزل به پخت غذا بپردازید و بخواهید برندی برای فعالیت کوچک خود ثبت نمایید. از طرفی هم ممکن است یک کارخانه یا شرکت تولید مواد غذایی داشته باشید.

فرآیند ثبت برند برای این دو حالت متفاوت است. طبیعی است که مدارک لازم هم متفاوت است مثلا شرکت ها علاوه بر اطلاعات هویتی باید اطلاعات مربوط به شرکت را هم ارائه دهند.

 

ثبت برند در ایران

ثبت برند داخلی از مهم ترین انواع ثبت برند است. بسیاری از برندها فعالیت شان تنها در داخل کشور است و نیازی به برند بین المللی ندارند. شاید با خودتان بگویید در ایران که خیلی کپی رایت رعایت نمی شود پس چرا برند ثبت کنم؟ داشتن برند باعث می شود افراد و مجموعه های مختلف نتوانند طرح و محصولات شما را کپی کنند.

ثبت انواع برند باعث می شود حرفه ای تر دیده شوید. تبلیغات در رشد کسب و کارها بسیار موثر است و خیلی از زمینه های تبلیغاتی وقتی می تواند به شما کمک کند که ابتدا تحت یک برند مشخص مشغول به کار باشید. در ذهن مخاطب می مانید و بارها برای خرید به شما مراجعه می کند. در صورتی که شخصی به حق و حقوق شما تعرض کند به راحتی می توانید مراتب را از طریق قانون پیگیری کنید.

 

ثبت برند مادرید

در صورت نیاز می توانید برند خود را به صورت بین المللی ثبت کنید. برای این کار ابتدا باید برند را در داخل ایران به ثبت رسانده و بعد از طریق سیستم بین المللی مادرید برای ثبت آن در دنیا اقدام کنید. توافق نامه مادرید شامل دو عهدنامه است که در همه دنیا اعتبار دارد. شما باید مدارک تان را به دفتر WIPO ژنو ارسال کنید.

تمامی مدارک شما بررسی شده و مراحل پرونده پیش می رود. در صورت نبود هر گونه مشکل علامت مد نظر در WIPO ثبت شده و به کشورهای تعیین شده هم ارسال می گردد. در صورتی که کشوری درخواست شما را رد کند این موضوع را به اطلاع WIPO می رساند. در حقیقت ثبت یا عدم ثبت برند شما در کشور مربوطه توسط خود آن کشور مشخص می شود.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

برای این که انواع ثبت برند را انجام دهید باید مراحل زیر را دنبال کنید. دقت کنید که این مراحل به صورت کلی ذکر می شود و بسته به نوع برند و شرایط شما می تواند قدری متفاوت هم باشد. به عنوان مثال برای ثبت برند لاتین باید مراحل دیگری را طی کنید که در قسمت های بعدی متن ذکر می شود.

ابتدا نام برند را انتخاب کنید

برای انتخاب نام باید به قوانین این زمینه کاملا توجه کنید. در صورتی که نام انتخابی شرایط لازم را نداشته باشد توسط کارشناسان اداره تایید نمی شود. قرار است از این به بعد با همین نام فعالیت کرده و معروف شوید، بنابراین نام مناسبی انتخاب نمایید.

این نام باید از میان نام هایی انتخاب شود که محدودیت ثبت ندارند و قبلا هم ثبت نشده اند. به صورت کلی اسامی عام و یا اسامی خلاف موازین کشور قابلیت ثبت ندارند.

استعلام بگیرید

پس از این که نام مد نظرتان را انتخاب می کنید باید از آن استعلام بگیرید. با استعلام مشخص می شود که این نام قابل ثبت هست یا خیر. اگر نامی در همان حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد نمی توانید آن را ثبت نمایید. گرفتن استعلام باعث می شود مطمئن شوید که نام تان در مراحل بعدی رد نخواهد شد.

مدارک لازم را تکمیل کنید

پس از این که نام را انتخاب کرده و استعلام هم گرفتید لازم است کلیه مدارک لازم را آماده کنید. دقت کنید که عدم ارائه مدارک دقیق و صحیح بعدا شما را با مشکل همراه خواهد کرد.

اظهارنامه را ثبت کنید

پس از این که مراحل قبلی را به درستی طی نمودید باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و برای تایید حساب کاربری از دفترخانه اسناد رسمی، گواهی امضاء بگیرید.

پس از آن حداقل 2 هفته طول می کشد تا کارشناسان نتیجه را اعلام کنند.

تفاوت نام برند و نام شرکت

سوال بسیاری از افراد این است که آیا نام برند و شرکت باید یکسان باشد؟ در پاسخ باید گفت خیر. نام شرکت باید یک نام سه سیلابی باشد که با قوانین کشور مطابقت دارد. آن چه مردم از شما می شنوند و در ذهنشان می ماند نام برند است و به همین دلیل اهمیت بیشتری هم دارد.

زمان لازم برای ثبت برند

بسته به این که پرونده تان چگونه پش می رود زمان ثبت برند می تواند کمی متفاوت باشد. به صورت کلی حدود 2 ماه طول می کشد تا برند ثبت شود. بررسی اولیه اظهارنامه حدود 15 روز و زمان لازم برای طی مراحل تا درج آگهی در روزنامه رسمی هم حدود یک ماه می باشد.

 

هزینه ثبت برند

  • هزینه ای که برای انواع ثبت برند می پردازید می تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:
  • هزینه اظهارنامه را باید پرداخت کنید. دقت کنید که هزینه اظهارنامه برای شخص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
  • برند در طبقات مختلفی ثبت می شود که ثبت هر طبقه هزینه خودش را دارد.
  • حق ثبت را برای ثبت نشان تجاری پرداخت می کنید.
  • هزینه تمدید برند را هم (در صورت نیاز) در نظر بگیرید.

 

دقت کنید که برند تنها ده سال تاریخ دارد و پس از آن باید آن را تمدید کنید. برای هر بار تمدید هزینه حق ثبت را هم باید بپردازید و در صورتی که این کار را انجام ندهید نیمی از حق ثبت به عنوان جریمه از شما دریافت می شود.

دیگر هزینه های مربوط به انواع ثبت برند

  • انتقال قراداد با هزینه همراه است.
  • برای مجوز بهره برداری و فکس باید هزینه آن را بپردازید.
  • برای فسخ یا خاتمه هم باید هزینه آن را بپردازید. به ازای هر طبقه این هزینه افزایش می یابد.
  • اگر اظهارنامه نیاز به تغییر داشته باشد این کار با هزینه مشخصی انجام می شود.
  • برای انتقال اظهارنامه هم باید هزینه اش را بپردازید.
  • هزینه هایی برای ثبت تغییرات وجود دارد مگر این که تغییردر مالکیت باشد.
  • هزینه گواهی المثنی را فراموش نکنید.

 

مالکیت همزمان برای برندها

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا چند نفر می توانند به صورت همزمان مالک یک برند باشند؟ پاسخ به این سوال “بله” است. در این شرایط مالکیت برند به صورت درصدی مشخص می شود. این درصد با توافق طرفین و بسته به نقشی که در ایجاد و توسعه برند دارند تعیین می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا