گوناگون

راه های اثبات جرم سرقت (بدون داشتن مدرک)

امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی، آمار مربوط به دزدی و سرقت به طور چشمگیری افزایش داشته است و باعث شده نظم و امنیت در جامعه با مشکل مواجه شود. حال از آنجایی که اموال به سرقت رفته برای صاحب مال اهمیت دارند، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که سرقت را ثابت کنند و اموال خود را باز پس بگیرند. گاهی اوقات این اثبات سرقت بدون مدرک و ادله خاصی است و قانونگذار تعیین کرده است که اگر فرد ادعای خود را نتواند ثابت کند، بابت جرم تهمت و افترا مجازات خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا با راه های اثبات جرم سرقت آشنا شوید.

روش های اثبات دعوا

به طور کلی در قانون دو روش برای اثبات دعوا وجود دارد؛ یکی روش ادله و دیگری روش اماره است. اما آیا با تعاریف مربوط به این روش ها آشنا هستید؟ ادله و اماره سه تفاوت اساسی با یکدیگر دارند که این سه عبارتند از:

  1. ادله مبنای اصلی حکم قاضی است، یعنی قاضی باید ادله را بررسی کند و در نهایت حکم لازم را صادر نماید. این در حالی است که اماره یک دلیل غیرمستقیم به شمار می آید که قاضی در صدور حکم از آن کمک می گیرد.

  2. قاضی برای آنکه حکم نهایی را صادر کند، باید حتما از ادله استفاده کند، این در حالی است که استفاده از اماره اجباری نخواهد بود و قاضی می تواند در صورت نیاز از آن استفاده کند.

  3. ادله و دلایل در حقیقت موارد ثابتی هستند که در قانون به آن ها اشاره شده است؛ اما منظور از امارات قضایی، هر موردی می باشد که منجر به یقین قاضی می شود تا حکم لازم را صادر کند.

منظور از اماره چیست؟

در ماده 157 قانونی مدنی، اماره به عنوان یکی از روش های اثبات جرم شناخته می شود و به معنای نشان، نشانه و علامت است. البته باید به این نکته اشاره کرد که امارات قضایی زمانی قابل استفاده و بهره هستند که دعوای مطرح شده شاهد و امارات کاملی داشته باشد. در یک تعریف ساده تر می توان گفت اماره یک امر معلوم است که می توان با استفاده از آن یک امر مجهول را ثابت کرد.

انواع اماره

امارات دسته بندی می شوند، به طوری که می توان آن ها را در دو دسته امارات قانونی و قضایی قرار داد. امارات قانونی، صراحتا در قانون ذکر شده اند و تا زمانی که خلاف آن ها ثابت نشود، قابل استناد هستند. نوع دیگر اماره، از نوع قضایی است که به نظر و تشخیص قاضی بستگی دارد. در حقیقت امارات قضایی به گونه ای مطرح می شوند که قاضی را قانع کنند تا بر اساس آن حکم نهایی را صادر کنند. برای مثال در رابطه با راه های اثبات جرم سرقت می توان به ارائه امارات قضایی اشاره کرد، اما در چنین شرایطی، اماره قضایی شامل چه چیزی می شود؟

دوربین های مداربسته یکی از اصلی ترین مصادیق اماره قضایی به شمار می آیند. امروزه در بسیاری از اماکن و حتی خیابان ها و کوچه ها، دوربین های مداربسته استفاده شده است که کمک شایانی به اثبات جرم می کنند. بنابراین قاضی فیلم ها ضبط شده را بررسی می کند و به اطمینان می رسد که سرقت رخ داده است و جرم سرقت اثبات می شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که گاهی اوقات تنها استناد به دوربین های مداربسته کافی نیست؛ برای مثال اگر دزدی از محل کار رخ دهد، دیگر دوربین های مداربسته نمی توانند به تنهایی دلیل کافی برای اثبات جرم باشند، بلکه لازم است که شهادت شهود نیز ثبت شود یا ادله دیگری موجود باشد.

منظور از ادله اثبات چیست؟

منظور از ادله اثبات چیست؟

دلیل یا ادله در حقیقت مواردی هستند که یک یا هر دو طرف دعوا برای دفاع از خود آن را اقامه می کنند. به طور کلی در قانون، برای اثبات دعاوی کیفری چهار ادله مطرح می شود که این چهار ادله عبارتند از اقرار، شهادت، سوگند و قسامه و علم قاضی که در ادامه توضیحی در رابطه با هر یک در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

اقرار

تعریف اقرار در ماده 164 قانون مجازات اسلامی آمده است و مطابق با آن، اقرار عبارت است از اعترافی که خود شخص که مرتکب جرم شده است از جانب خود می گوید. این ادله از اعتبار بالایی برخوردار می باشد و زمانی که یک فرد اقرار به دزدی کند، اقرار وی معتبر شناخته می شود و دیگر نیازی به ارائه سایر اسناد و مدارک نیست. البته گاهی اوقات بین اقرار فرد و سایر شرایط پرونده اختلاف هایی وجود دارد که در این صورت اقرار مورد پذیرش قرار نمی گیرد و تحقیق و بررسی مجدد از سر گرفته خواهد شد.

شرایط پذیرش اقرار درباره جرم سرقت

برای آنکه اقرار موردپذیرش قرار گیرد، باید شرایطی فراهم باشد که عبارتند از:

  • فرد مجرم باید صریحا اعلام کند که جرم سرقت را انجام داده است، زیرا اگر اقرار واضح و روشن نباشد، موردپذیرش قرار نخواهد گرفت.

  • اقراری که توسط خود شخص انجام شود موردپذیرش قرار می گیرد و اگر قیم، وصی یا وکیل یک شخص اعلام کند که فردی سرقت انجام داده است، این ادعا و اقرار موردپذیرش قرار نخواهد گرفت.

  • زمانی که فرد با پای خود به مراجع مراجعه کند و بگوید سرقتی انجام داده است، این اقرار اعتبار دارد، در غیر این صورت و زمانی که فردی با زور به سرقت اقرار کند، حرف های وی موردپذیرش قرار نخواهد گرفت.

  • اقرار باید در برابر قاضی بیان شود تا قاضی اعتراف را ثبت و رسمی کند.

شهادت دادن برای اثبات جرم سرقت

همانطورکه گفته شد، شهادت نیز یکی از ادله اثبات دعوا است که در ماده 174 قانون مجازات اسلامی در رابطه با آن صحبت شده است و به معنای خبر دادن سایر اشخاص در فرد متهم به سرقت است. بنابراین این افراد باید در محضر قاضی حاضر شوند و هر آنچه دیده اند و می دانند را بگویند؛ خواه شهادت آن ها مفید باشد خواه مضر! حال برای آنکه یک فرد بتواند شهادت بدهد، باید شرایطی وجود داشته باشد که این شرایط عبارتند از:

  • اولین شرطی که باید وجود داشته باشد، به بلوغ رسیدن فرد شاهد است.

  • مورد بعدی، عاقل بودن شاهد می باشد. شهادت فرد مجنون موردپذیرش قرار نمی گیرد.

  • فردی که قرار است شهادت بدهد، نباید خصومت و مشکلی با طرفین دعوا داشته باشد، زیرا ممکن است فرد به دلیل دشمنی که دارد به گونه ای شهادت دهد که برای فرد مشکلاتی پیش آید.

  • برای اثبات جرم سرقت، شهادت دو مرد عادل کافی خواهد بود.

سوگند خوردن برای اثبات جرم سرقت

یکی دیگر از ادله های قانونی که برای اثبات جرم سرقت نقش دارد، سوگند خوردن است. سوگند به معنای گواه گرفتن خداوند بر درستی گفتار است. البته در پرونده های کیفری، سوگند خوردن نمی تواند منجر به اثبات دعوا شود و یکسری شرایط باید وجود داشته باشد که سوگند فرد مورد پذیرش قرار گیرد که این شرایط عبارتند از:

  • عاقل بودن شخص شهادت دهنده

  • بالغ بودن شخص شهادت دهنده

  • شهادت دهنده باید با آزادی و اختیار خود شهادت دهد، نه با زور و اجبار!

منظور از قسامه چیست؟

منظور از قسامه چیست؟

قسامه به سوگندی گفته می شود که شاکی به دلیل فقدان ادله دیگر، منکر هر گونه آلودگی و شر می شود. برای آنکه قسامه مورد تایید قرار گیرد، وجود یکسری شرایط ضروری است که این شرایط شامل:

  • فردی که قسم می خورد نباید نسبت سببی داشته باشد.

  • فردی که قرار است قسم بخورد، باید مرد باشد.

  • فرد باید با قاطعیت و بدون شک و شبهه قسم بخورد.

علم قاضی در اثبات جرم سرقت

مواردی که به آن ها اشاره شد، از ادله اثبات دعوا به شمار می آیند، حال گاهی اوقات قاضی با در نظر گرفتن این ادله تصمیم می گیرد با کمک علم خود حکم دهد. اگر چنین تصمیمی گرفته شود، باید تمام قرائن و اماراتی که قاضی براساس آن ها حکم داده است، ذکر شوند.

از یک وکیل کمک بگیرید!

تا به اینجای مقاله در رابطه با روش هایی که می توان از طریق آن ها جرم سرقت را ثابت کرد صحبت کردیم. اما گاهی اوقات شرایط به قدری پیچیده می شود که نمی توان به تنهایی از پس مراحل قانونی برآمد. در چنین موقعیتی توصیه می شود با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید. بهترین وکیل کیفری در اهواز به واسطه تحصیلات و تجربیاتی که دارد، می تواند بهترین راهکارها را به شما ارائه دهد تا جرم صورت گرفته را اثبات کنید.

نگران پیدا کردن وکیل اهواز نیز نباشید، زیرا وکیل از ما می تواند به شما در این زمینه کمک کند. در این سایت حقوقی، وکلا بر اساس تخصص و شهر خود دسته بندی می شوند که شما می توانید بررسی کنید و در نهایت پرونده را به یک وکیل بسپارید!

کلام آخر

سرقت از جمله مسائل کیفری است که این روزها بیش از گذشته شاهد رخ دادن آن هستیم؛ از همین رو در این مقاله بررسی کردیم که چگونه می توان این جرم را ثابت کرد و به حق و حقوق خود رسید. فراموش نکنید که یک وکیل می تواند به شما در این مسیر کمک شایانی کند و روند پیگیری را سرعت بخشد!

منبع: vakilazma.com

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا