پزشکیسلامت

آیا مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر مفید است؟

اگر با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که اعتیاد به مواد مخدر یک نقص شخصیتی، یک ضعف یا یک شکست اخلاقی نیست. اختلالات مصرف مواد (SUDs) شرایط مزمن سلامت روان هستند که با ناتوانی در کنترل مصرف مواد مخدر مشخص می شوند. در حالی که تصمیم برای اولین بار استفاده از مواد مخدر اغلب داوطلبانه است، استفاده مکرر مشکل ساز ممکن است با تغییرات مغزی همراه باشد که در نهایت ترک مصرف این ماده را برای برخی افراد بسیار دشوار می کند. مبارزه با اعتیاد یک موضوع اراده یا میل نیست، بلکه موضوع شناخت یک مشکل و جستجوی کمک است.

همانطور که هر فرد منحصر به فرد است، روشی که شما برای بهبودی از اعتیاد انجام می دهید باید منحصر به فرد و متناسب با نیازهای خاص شما باشد تا به طور بهینه موثر باشد. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید از مشکلات سوء مصرف مواد و شرایط سلامت روانی مانند افسردگی یا اضطراب درمان شوید، باید بدانید که بهبودی ممکن است به زمان و مداومت نیاز داشته باشد، اما بهبودی ارزش تلاش را دارد. بازگرداندن کنترل زندگی خود و شروع مسیر بهبودی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت و رفاه کلی خود انجام دهید. اگر تصمیم گرفته اید که از مشکلات سوء مصرف مواد بهبود پیدا کنید، روش ها و نکات مختلفی را برای کمک به شما در تصمیم گیری آماده کرده ایم.

چرا ترک مواد مخدر دشوار است؟

برخی از داروها به دلیل روشی که انواع خاصی از عملکرد مغز را تغییر می دهند، بسیار اعتیادآور هستند. به عنوان مثال، بسیاری از داروها می‌توانند منجر به تغییراتی در نحوه انتقال پیام‌های مغز از طریق فرآیندی به نام انتقال عصبی شوند. فعالیت یک انتقال دهنده عصبی به ویژه، به نام دوپامین، در ارتباط با چندین نوع مصرف مواد افزایش می یابد. افزایش فعالیت دوپامین مرتبط با دارو می تواند اثرات تقویت کننده داشته باشد و احتمال استفاده اجباری از آن دارو را افزایش دهد.

هر یک از رایج ترین داروهای سوء مصرف بر فعالیت دوپامین در سراسر مراکز پاداش مغز تأثیر می گذارد. تصور می شود که انتقال عصبی دوپامین زمینه ساز احساسات انگیزه، لذت و پاداش است و اعتقاد بر این است که نقش کلیدی در ایجاد اعتیاد دارد.

به طور معمول، افراد در پاسخ به انجام فعالیت های لذت بخش، مانند خوردن یا داشتن رابطه جنسی، دوپامین ترشح می کنند. با این حال، بسیاری از داروها باعث افزایش فعالیت دوپامین می‌شوند، که می‌تواند منجر به یک سرخوشی باارزش شود و در نهایت فرد مصرف‌کننده دارو را تشویق به تکرار این تجربه کند. به همین دلیل است که بسیاری از مواد مخدر به عنوان “تقویت کننده” شناخته می شوند و یکی از دلایلی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند برای بهبودی بسیار چالش برانگیز باشد.

با این حال، دوپامین تنها عنصری نیست که در اعتیاد نقش دارد. روشی که داروها بر مغز تأثیر می گذارند، نشان دهنده یک پدیده پیچیده است که به عوامل متعددی وابسته است. مطالعات تصویربرداری نشان داده است که انواع خاصی از اعتیاد ممکن است با کاهش فعالیت در قشر پیشانی، که بخشی از مغز شما است که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند، مرتبط باشد. این اساساً به این معنی است که ترک برخی از مواد مخدر ممکن است صرفاً تصمیم گیری برای ترک آن نباشد، حتی زمانی که شما با عواقب سوء مصرف مواد آشنا هستید و اثرات منفی آن را تجربه می کنید.

اگرچه ممکن است یک چالش باشد، اما مزایای غلبه بر اعتیاد به مراتب بیشتر از مزایای مصرف مداوم مواد است. ترک مواد مخدر یا الکل می تواند به بهبود سلامت روحی و جسمی شما کمک می کند، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد، شما را قادر می سازد روابط و زندگی خانوادگی خود را ترمیم کنید، به شما کمک می کند از پیامدهای منفی بیشتر در محل کار یا مدرسه جلوگیری کنید، سطح انرژی خود را افزایش دهید، ظاهر خود را بهبود بخشید. و به شما کمک می کند در پول خود صرفه جویی کنید. 5 ترک مواد مخدر و دریافت کمک حرفه ای برای سوء مصرف مواد، در مجموع، می تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را بازیابید و پتانسیل کامل خود را تجسم بخشید. و مراکز اعتیاد آمریکا اینجا هستند تا به شما در انجام این کار کمک کنند.

آیا ترک اعتیاد امکان پذیر است؟

بله، اعتیاد و اختلالات مصرف مواد قابل درمان است. مانند سایر بیماری‌های مزمن و عودکننده، مانند آسم یا بیماری قلبی، اعتیاد نیز قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را با درمان مناسب با موفقیت مدیریت کرد. میزان عود اعتیاد مانند سایر بیماری های مزمن است. به عنوان مثال، میزان عود آسم یا فشار خون بالا 50-70٪ است، در حالی که اعتیاد نرخ عود حدود 40-60٪ دارد. عود اعتیاد به عنوان بخشی طبیعی از روند بهبودی در نظر گرفته می شود. عود به این معنی نیست که درمان شکست خورده است، بلکه می تواند به این معنی باشد که برنامه درمانی یا روش های درمانی شما نیاز به ارزیابی مجدد دارد.

مشاوره ترک اعتیاد مسیری اصولی و صحیح برای ترک همیشگی انواع مواد مخدر پیش پا می گذارد و مشکلات فرایند ترک را مدیدریت می کند.

منبع:americanaddictioncenters.org

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا