گوناگون

آکنه صورتتان رفع نمی شود؟ حتما این مقاله را مطالعه کنید

آکنه یکی از بیماری های پوستی شایع در بین خانم ها و آقایان است که بیشتر در صورت، پیشانی، شانه ها و قسمت های بالایی پشت بدن، نمایان می شود. آکنه ممکن است به دلایل مختلفی روی پوست ایجاد شود و در هر سنی هم رخ دهد. اگر تا به حال برای درمان آکنه روش های مختلفی را امتحان کرده اید اما باز هم به نتیجه نرسیدید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. ما قصد داریم راهکارهای بسیار خوبی برای رفع آکنه و خرید کرم ضد جوش خارجی به شما پیشنهاد دهیم.

علت آکنه

آکنه می تواند به دلایلی همچون استرس، بی خوابی، تغییر هورمون ها، تغذیه ناسالم، ژنتیک و غیره روی پوست ظاهر شود. یکی از شایع ترین علت های ایجاد آکنه در پوست، تجمع چربی زیر پوست است. عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شوند چربی زیادی ترشح شود و این چربی راهی برای خروج نداشته باشد. این عوامل به سن فرد و شرایط و سبکی که در زندگی دارد، بستگی دارد. در ادامه چند مورد از شایع ترین علل آکنه را برای شما توضیح می دهیم:

تاثیر هورمون ها

معمولا نوجوانان و جوانان بیشترین آکنه را در پوست خود مشاهده می کنند که آن هم به دلیل رسیدن به سن بلوغ و ترشح هورمون های جنسی است. هورمون های جنسی در پسران که تستوسترون است و باعث رشد اندام جنسی می شود و در دختران هم تستوسترون باعث حفظ قدرت عضلانی و استخوانی می شود. همین هورمون باعث افزایش فعالیت غدد چربی و تجمع چربی در زیر پوست هم می شود.

استرس

استرس می تواند با تولید مواد سمی در بدن، مشکلات و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که یکی از آن ها افزایش فعالیت غدد چربی در پوست است. همین موضوع باعث ایجاد آکنه می شود.

داروها

بعضی از داروهای استروئیدی، دارو برای بیماری صرع و لیتیوم باعث می شوند تا میزان ترشح چربی در پوست افزایش یابد. افرادی که این داروها را مصرف می کنند باید در مورد علائمی که در مورد آکنه دارند، با پزشک خود مشورت کنند.

استفاده از کرم ها و محصولات آرایشی

استفاده بیش از اندازه از کرم های ضد آفتاب و همچنین محصولات آرایشی مانند کرم پودرها یا مرطوب کننده هایی که پایه روغنی دارند، می توانند باعث ایجاد آکنه در صورت شوند. در این صورت افراد می توانند با خرید کرم ضد جوش خارجی چنین مشکلاتی را درمان کنند.

درمان آکنه خانگی

شاید بعضی از افراد توانایی خرید کرم ضد جوش خارجی و یا داروهای ضد آکنه را نداشته باشند، از این رو به درمان های خانگی رو می آورند. درمان های خانگی تاثیر زیادی روی درمان و رفع آکنه دارند اما ممکن است طول دوره درمان طولانی تر شود. در هر صورت شما می توانید با راهکارهای زیر به درمان آکنه بپردازید.

استفاده از دمنوش عسل و دارچین

عسل و دارچین هر دو دارای آنتی اکسیدان هستند و در بسیاری از موارد برای بدن مفید عمل می کنند. از دمنوش عسل و دارچین می توان برای بهبود آکنه و جوش کمک گرفت. علاوه بر آن این دمنوش خاصیت ضد سرطانی هم دارد.

چای سبز

همان طور که می دانید چای سبز یکی از پر خاصیت ترین چای و دمنوش های جهان است. این چای علاوه بر این که خاصیت ضد افسردگی، ضد سرطان و غیره دارد می تواند به کاهش التهاب صورت و آکنه کمک فوق العاده زیادی کند.

روی

مصرف روی یا همان زینک در غذاهای خوراکی یا به صورت کپسول می تواند به کاهش ریزش مو، کاهش خستگی، بهبود عملکرد دفاعی بدن و درمان آکنه کمک کند.

درمان آکنه پزشکی

پزشک براساس شدت بیماری، نوع آکنه، سن شما و همچنین میزان موثر بودن داروها، ممکن است انواع داروهای بدون نسخه را برای شما تجویز کند. گاهی هم با گذشت روند درمان و مشاهده کردن نتیجه دلخواه، ممکن است دوز مصرف داروها را بیشتر کند و یا از داروهای قوی تری استفاده کند. در ادامه هر یک از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان آکنه تجویز کند را به شما می گوییم.

محصولات مراقبتی

محصولات مراقبتی شامل انواع کرم ها، لوسیون ها و شوینده هایی می شوند که برای محل های مختلفی که دچار آکنه شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در چنین مواقعی پزشک از فرد بیمار می خواهد تا به خرید کرم ضد جوش خارجی و یا ایرانی بپردازد و به صورت موضعی از آن استفاده کند.

داروهای تجویزی برای درمان آکنه

داروهایی که باید به صورت نسخه ای از طرف پزشک متخصص پوست برای بیمار تجویز شود شامل یک سری داروهای تخصصی هستند که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح می دهیم:

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها یکی از انواع داروهایی هستند که برای درمان بیماری آکنه تجویز می شوند. این داروها شامل کلیندامایسین و اریترومایسین می شود که می توانند باکتری های سطحی پوست را که سبب تشدید و تحریک و تورم آکنه می شوند را کنترل کنند. اگر آنتی بیوتیک ها با داروهایی همچون بنزوئیل پراکسیدها ترکیب شوند، نتیجه ای که ایجاد می کنند، بهتر و موثرتر است. داپسون یکی از کرم های انتی بیوتیکی است که خواص ضد باکتریایی فوق العاده دارد و می تواند التهابات آکنه را کاهش دهد. مجددا تاکید می کنیم مصرف داروهای آنتی بیوتیکی و سایر داروهایی که در ادامه معرفی می شود، فقط باید با تجویز پزشک متخصص تهیه شوند.

داروهای رتینوئید

رتینوئیدها گروهی از مشتقات ویتامین A هستند که می توانند انواع جوش های سر سیاه و سر سفید را از بین ببرند و به جلوگیری از انسداد منافذ پوست که یکی از اولین نشانه های آکنه است، بپردازند. معمولا بیشتر پزشکان به افرادی که برای درمان آکنه مراجعه می کنند، رتینوئید درمانی را پیشنهاد می دهد. این دارو ها موضعی نیستند. معمولا پزشک توصیه می کند از این دارو در کل صورت استفاده شود تا در مناطقی که هنوز جوش و آکنه ظاهر نشده، پیشگیری شود.

داروهای مهارکننده آنزیم 5-آلفا ردوکتاز

DHT یکی از هورمون های آندروژن تستوسترونی است. زمانی که بدن تستوسترون را تولید می کند، مقداری از آن توسط آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز تبدیل به DHT می شود. در مواقعی همچون سن بلوغ و یا حتی در بعضی از بزرگسالان که مقدار تولید این هورمون زیاد است و تستوسترون بیش از حد به DHT تبدیل می شود، پزشک داروهای مهار کننده آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را برای بیمار تجویز می کند.

داروهای Isotretinoin

این داروها به صورت قرص یا کپسول از جانب پزشک متخصص برای بیمارانی که آکنه شدید دارند، تجویز می شود. این دارو همچنین می تواند در پیشگیری از انواع سرطان های پوست و سرطان مغز و پانکراس و غیره هم مفید عمل کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا