گوناگون

آرامگاه شمس تبریزی کجاست؟

شهرستان خوی یکی از مرزی‌ترین شهرهای ایران است که در شمال غربی‌ کشور و مرز ترکیه واقع شده است. ازآنجایی‌که این شهر یکی از کهن‌ترین تمدن‌های خطه شمال غرب را داراست؛ بنابراین زیباترین و تاریخی‌ترین بناها در آن واقع شده است. یکی از زیباترین جاهای دیدنی خوی آرامگاه شمس تبریزی است که داستان‌های جالبی درباره آن وجود دارد. در ادامه مطلب نکات بیشتری را در رابطه با این آرامگاه و دیگر بناهای تاریخی شهر خوی بیان می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

آرامگاه شمس تبریزی

یکی از جاهای دیدنی خوی یادمان شمس تبریزی بوده که هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر کشور است. در ۳ کیلومتری مرکز شهر خوی، در بلوار شمس تبریزی منطقه امامزاده، یک برج بلند حدود ۱۴ تا ۱۵ متری از شاخ‌های قوچ قرار دارد که به عنوان مناره شمس تبریزی شناخته می‌شود. آرامگاه شمس نیز در فاصله ۱۰ متری از این مناره واقع شده است.

در رابطه با محل دفن شمس روایات مختلفی وجود دارد. برخی از کارشناسان بر این باورند که شمس در شهر زیبای خوی دفن شده و برخی دیگر محل دفن او را در ترکیه می‌دانند؛ چراکه شمس برای دیدن مولانا به قونیه ترکیه سفر کرده بود. جالب است که بدانید مولانا پس از دیدار با شمس درس و وعظ را کنار گذاشت و اهل سماع و شاعری شد؛ تا‌جایی‌که مریدان این رفتار مولانا را نپذیرفتند و شمس را مجبور به ترک قونیه کر‌دند.

پس از مدتی دوری و حزن مولانا، شمس دوباره به نزد وی بازگشت. آتش خشم و کینه مریدان مولانا دوباره شعله‌ور و این بار شمس ناپدید شد. بر همین اساس روایات مختلفی برای محل دفن شمس وجود دارد که محل دفن او در خوی قوی‌تر است.

آرامگاه پوریای ولی

آرامگاه پوریای ولی

اگر که به دیدار مقبره شمس تبریزی بروید، حیف است که از آرامگاه پوریای ولی بازدید نکنید. پوریای ولی یا همان محمود خوارزمی، پهلوان و شاعر مشهور ایرانی است که شهرت او به‌دلیل فعالیت‌های زورخانه‌ای و تجربیات بلندمدت وی در این زمینه است. برخی تاریخ‌دانان نام اصلی او را محمود خوارزمی می‌دانند که به او لقب قجالی نیز داده شده است.

جالب است که بدانید، همچون شمس مقبره اصلی پوریای ولی مشخص نیست و این یکی از چالش‌هایی است که محققان با آن روبه‌رو هستند. حتی درباره زادگاه اصلی او نیز شک و شبهه‌هایی وجود دارد؛ برخی معتقدند او اهل گنجه بوده و برخی دیگر او را به عنوان ساکن گرگانج در شهرهای خوارزم می‌شناسند. با‌این‌حال، یکی از معتبرترین اسناد اظهار می‌کند که این پهلوان اهل خوی و سلماس بوده است.

مقبره‌ای که در شهر خوی به پوریای ولی منسوب شده است؛ یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. مردم خوی به این مقبره، آرامگاه پیر ولی نیز می‌گویند و برای آن احترام بسیار زیادی قائلند. بد نیست که بدانید بر اساس سنگ قبری که در آن‌جا وجود دارد، زمان فوت ولی به سال 820 هجری قمری بر می‌گردد.

دروازه سنگی خوی

دروازه سنگی که به زبان آذری با نام “قالا قاپیسی” شناخته می‌شود، در ضلع جنوب شرقی شهر و در ضلع جنوبی بازار تاریخی خوی واقع شده است. این دروازه همراه با سه دروازه دیگر که در کنار آن قرار داشتند، در گذشته به‌عنوان مسیر ورود به شهر خوی شناخته می‌شدند و به طور کلی شهر را احاطه می‌کردند.

در رابطه با قدمت آن نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از تاریخ‌نویسان بر این باورند که این بنا مربوط به دوره ایلخانی بوده است؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر آن را مربوط به دوره قاجاریه می‌دانند. جالب است که بدانید، این دروازه در طول تاریخ خود با چالش‌های فراوانی ازجمله حملات ارمنی و عثمانی روبه‌رو و هنوز هم آثار گلوله‌هایی که به این ساختمان تاریخی زده شده، باقی مانده است.

خرید ارزان‌‌ترین بلیط برای سفر به خوی

خانه کبیری

خانه کبیری یا موزه کبیری، یکی از باارزش‌ترین مکان‌های تاریخی در شهر خوی است که به‌عنوان اولین موزه شخصی منطقه شمال‌غرب کشور شناخته می‌شود. در این موزه در حدود ۷۵۰ قلم شی تاریخی و باستانی نگهداری می‌شود که همه آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند. از طریق اسناد، مدارک، نقاشی‌ها و سبک معماری، قدمت خانه کبیری از اواخر دوره صفوی تا اوایل دوره قاجار تخمین زده می‌شود.

این بنا در دو طبقه ساخته شده است که طبقه اول آن تزئینات خاصی به‌جز گچ‌بری‌های دیوار ندارد و طبقه دوم آن با تصاویری بسیار جالب از گل و بوته آراسته شده است. تماشای پنجره‌های بزرگ مشبکی آن با شیشه‌های رنگی بسیار دلنشین است و چشم‌اندازی فوق‌العاده به خانه داده است. در حیاط خانه دو باب ساختمان در ضلع شمالی و جنوبی بنا شده است. حیاط نیز به صورت باغچه است و در قسمت جلو ساختمان حوض نسبتا کوچکی قرار دارد.

این خانه در قلب بافت قدیمی شهر و در بخش شمالی کوچه امیر قرار دارد. مرحوم حاج میر اسماعیل کبیری مالک و صاحب این خانه بوده است و تا زمان حیات در آن زندگی می‌کرده است؛ اما حالا این خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان قرار دارد.

خرید ارزان‌‌ترین بلیط برای سفر به خوی

اگر شما هم با خواندن داستان جالب آرامگاه شمس تبریزی و دیگر جاهای دیدنی خوی به بازدید از آن‌ها ترغیب شده‌اید، بهتر است که بلیط هواپیمای خود را از تخصصی‌ترین مرکز فروش بلیط هواپیما، فلای تودی، تهیه کنید. با واردکردن مبدأ و مقصد در سایت فلای تودی مشخصات پروازهای مختلف شرکت‌های هواپیمایی برای شما به نمایش در می‌آید. با بررسی تاریخ، کلاس و قیمت پرواز می‌توانید بهترین گزینه را برای خود خریداری کنید.

از بابت اقامت نیز هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید؛ چراکه فلای تودی علاه بر بلیط قطار و هواپیما بهترین اقامتگاه‌ها را به شما معرفی می‌کند. با وارد کردن تعداد نفرات و مدت اقامت در خوی در قسمت مربوطه سایت، بهترین و مناسب‌ترین اقامتگاه‌های این شهر به شما پیشنهاد می‌شود که باتوجه به نظرات مسافران قبلی می‌توانید بهترین اتاق را برای خود رزرو کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا