گردشگری

خنک ترین جاهای گیلان را برای سفر تابستانه

لیست بهترین مکان های دیدنی گیلان در تابستان

در این مقاله سعی داریم خنک ترین جاهای گیلان را برای سفر تابستانه به شما معرفی کنیم. جاهای خنک گیلان معمولا در ییلاقات واقع شده اند بنابراین توصیه می کنیم با وسایل حمل و نقل ایمن سفر خود را آغاز کنید. در ادامه همراه ویکی باشید.

لیست بهترین مکان های دیدنی گیلان در تابستان

  1. ییلاق اولسبلنگاه
  2. ییلاق اشکورات
  3. روستای روستای داماش
  4. ییلاق سوئه چال ماسال
  5. ییلاق سلانسر
  6. ییلاق سوباتان

ادامه این مقاله شما با بهترین مناطق گردشگری گیلان برای یک سفر تابستانه آشنا خواهید شد.

1-ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ییلاق‌های استان گیلان در شمال ایران است. این منطقه با تماشای مناظر طبیعی خیره کننده، هوای خنک و اقامتگاه‌های بومگردی فراوان، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.  این منطقه با ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا و چشم‌اندازهای فوق‌العاده خیره‌کننده از خود بهره‌مند است.

نکته مهم اینکه منابع طبیعی اولسبلنگاه مورد نظارت قرار دارند و ساخت و ساز با مصالح غیر چوبی ممنوع است تا به حفظ و حراست از محیط زیست این منطقه کمک شود. در اینجا، برق شهری در دسترس نیست و برق مورد نیاز روستا از منابع مانند موتور برق و پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. همچنین، این روستا سیستم آب لوله کشی ندارد و آب مورد نیاز از چشمه‌های محلی و جریان‌های آب در اطراف تأمین می‌شود.

2- ییلاق اشکورات

خنک ترین جای گیلان در تابستان

اشکورات رودسر یک منطقه طبیعی و گردشگری زیبا در شمال ایران است. این منطقه در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در استان گیلان واقع شده است. اشکورات در سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد.

منطقه اشکورات با داشتن تنوع طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای دیدنی، جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارد. در این منطقه، می‌توانید از تماشای مناظر زیبای کوهستانی، کلیدزنی در رودخانه‌ها، پیاده‌روی در مسیرهای چمن‌زارها و تفرج در بزرگراه‌های خمیده لذت ببرید. همچنین، اشکورات با وجود آبشارها، دره‌های سبز، جنگل‌های رویایی و باغ‌های چای زیبا، به یک مقصد بسیار محبوب برای طبیعت‌گردی تبدیل شده است.

به علاوه، در اطراف منطقه اشکورات نیز مکان‌های دیدنی فراوانی قرار دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به شهرستان رودسر با بازارهای محلی و جاذبه‌های تاریخی، دریاچه طالقانی و سواحل زیبای دریای کاسپین اشاره کرد.

در کل، اشکورات رودسر یک منطقه جذاب و دیدنی است که با طبیعت خیره‌کننده‌اش، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و امکانات گردشگری مناسب، گزینه‌ی مناسبی برای سفر و تفریح در شمال ایران می‌باشد.

3- روستای داماش

داماش یک روستا زیبا و دیدنی در استان گیلان قرار دارد. این روستا در دهستان جیرنده واقع شده و در فاصله 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و 130 کیلومتری رشت قرار دارد. با ارتفاع 1800 متری از سطح دریا، داماش یک منطقه کوهستانی است که پوشش گیاهی گسترده‌تری نسبت به سایر مناطق استان گیلان دارد.

هوای داماش نیمه مرطوب و معتدل است و دارای متوسط دمای سالانه 10 درجه سانتی‌گراد و بارندگی سالانه 450 میلی‌متر است. گل‌های زیبا و منحصر به فردی مانند سوسن چلچراغ، اقطی، گزنه، بنفشه، سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک در این منطقه رشد می‌کنند. به ویژه گل سوسن چلچراغ که یکی از گونه‌های نادر و در خطر است، در داماش به خوبی رشد می‌کند.

داماش به عنوان سرزمین چشمه‌های گوارا و سبزرنگ شناخته می‌شود. در گذشته، اهالی جیرنده پنج ماه گرم سال را در این منطقه برای کوچ به سمت داماش می‌گذراندند. اما اکنون، داماش به عنوان یک سکونتگاه دائمی شناخته می‌شود. منطقه داماش از لحاظ طبیعت، چشم‌انداز و هوای خوب خود، یک مقصد گردشگری جذاب است.

داماش در شمال به روستای صیقلده خورگام، در جنوب به زمین‌ها و مراتع روستاهای گزنه چاک و قوشه لانه خورگام، در شرق به اراضی جنگلی و مراتع و در غرب به جنگل شینه چاک و مراتع لاباربن محدود می‌شود. برای دسترسی به داماش، باید از جاده رشت به تهران حدود 4 ساعت و نیم رانندگی کنید. فاصله داماش تا تهران تقریباً 290 کیلومتر است.

داماش با ترکیب دو کلمه “دا” و “ماش” تشکیل شده است و در گویش کرمانجی به‌معنای “به کسی ماش داده” است. این روستا با طبیعت زیبا، هوای خوب و پوشش گیاهی منحصر به فردش، یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است.

4- ییلاق سوئه چال

سوئه چاله یا سوچاله، یک ییلاق زیبا و طبیعت بکر در جنوب شهر ماسال و استان گیلان است. این منطقه در فاصله ۳۳ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاعی حدود ۱۹۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. منظره‌های سرسبز و مه‌آلود این منطقه، همراه با خانه‌های چوبی، آن را به یک مقصد عالی برای تفریحات آخر هفته و تعطیلات تبدیل کرده است.

سوئه چاله، که به معنای “گُلپر” در زبان محلی تالشی است، به دلیل فراوانی گیاهان گلپر در این منطقه نامگذاری شده است. با مناظر طبیعی خیره‌کننده خود، این منطقه شبیه به یک گودال ظاهر می‌شود که شبیه به زین اسب است.

سوئه چاله با فعالیت‌های مختلفی می‌تواند گردشگران را شگفت‌زده کند. از جمله فعالیت‌هایی که در این منطقه محبوب است، عکاسی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و قدم‌زدن در میان مناظر طبیعی است. همچنین، می‌توانید لذت ببرید از نزدیک دیدن گله‌های گوسفندان و تماشای طبیعت سرسبز و پاک این منطقه.

اگر می‌خواهید از شلوغی شهر و زندگی روزمره فاصله بگیرید و تجربه‌ای متفاوت از زندگی روستایی را تجربه کنید، یک شب در سوئه چاله بسپرید و از هوای آرام و طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

5- سلانسر

سلانسر یکی از زیباترین ییلاقات استان گیلان و شمال ایران است. این ییلاق واقع در شهرستان رودبار واقع شده و با هوای خنک و طبیعت بکر خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مکانی آرام و دلنشین، سلانسر با پوشش گیاهی فراوان، دشت‌ها و کوهستان‌های سرسبز و جریان‌های آبی روان، مناظر زیبایی را به ارمغان می‌آورد. جاده‌ای کوچک و خمیده که به سلانسر منتهی می‌شود، یک چشم‌انداز طبیعی فوق‌العاده را به نمایش می‌گذارد، از قله درفک و مناظر شهر رستم آباد و روستاهای اطراف استقبال می‌کند.

سلانسر نیز مانند سایر مناطق گیلان، آب و هوایی معتدل دارد که در فصل تابستان گرم و خنک در زمستان است. این مکان برای تفریحات خانوادگی، تعطیلات تابستانی، پیاده‌روی و کوهنوردی بسیار مناسب است. ضمناً می‌توانید از غذاهای محلی خوشمزه و خرید صنایع دستی محلی نیز لذت ببرید.

در کل، سلانسر با طبیعت زیبا، هوای خنک و فضای آرام و آراسته، یک مقصد عالی برای گردشگری و استراحت است. اگر به دنبال مکانی برای آرامش و آرامش خود هستید، سلانسر می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

6- ییلاق سوباتان

سوباتان یک روستای ییلاقی زیبا واقع در استان گیلان است. این منطقه در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد، بنابراین زمستان‌های سرد و در برخی نقاط حتی در تابستان نیز لکه‌های برف وجود دارد. سوباتان به خاطر دشت‌های شقایقش هم شهرت دارد.

درباره اسم  سوباتان، چند تعبیر وجود دارد. به طور تالشی، “سو” به معنی “گلپر” و “وتون” به معنی “روییدن” است، و چون گلپر در این ییلاق در بخش‌های مختلف روییده است، نام آن را “سووتون” نامگذاری کرده‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است. به طور دیگر، در زبان ترکی، “سو” به معنی “آب” و “باتان” به معنی “محل فرو رفتن” است، بنابراین سوباتان به معنی “محل فرو رفتن آب” است. همچنین در سوباتان یک چشمه وجود دارد که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک دوباره به زمین نفوذ می‌کند.

این منطقه از لحاظ امکانات نیز محدود است و برق و گاز در سوباتان وجود ندارد. صدها خانوار دامدار و عشایر هنوز به شکل سنتی در خانه‌های گاه‌گلی و چوبی و در سیاه چادرها زندگی می‌کنند. خانه‌های چوبی جزئی از فرهنگ و بافت سنتی سوباتان هستند و زیبایی طبیعت بکر و کوه‌های سبز این منطقه را زیاد می‌کنند. همچنین در سوباتان تعداد زیادی گورستان وجود دارد که از هزاران سال پیش تا به امروز به تاریخ و تمدن قدیم این منطقه اشاره می‌کنند.

سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است. این روستا در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. سوباتان از سمت شمال به رودخانه لیسار، از سمت شرق به جنگل‌های تالش، از سمت جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از سمت غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. این منطقه حدوداً ۱۹ کیلومتر با ییلاق‌های اردبیل فاصله دارد.

 

شما کدام مکان دیدنی و تفریحی گیلان را برای سفر تابستانه پیشنهاد می کنید؟ در قسمت کامنت ها نظرات خود را با ما و سایر کاربران ویکی درمیان بگذارید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا