گردشگری

بهترین پاسپورت جهان 2023

قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2023

بسیاری از افراد دنبال دانستن درباره بهترین پاسپورت جهان در سال 2023 هستند. طبق معیاری که شرکت مشاوره Henely and Partners ارائه کرده است, کشور ژاپن دارای معتبرترین پاسپورت در سال 2023 می باشد.

این کشور پنج سال متوالی رتبه نخست را یا کنار سنگاپور و یا به تنهایی برای خود کرده بود. در ادامه این مقاله از مجله ویکی برای شما درباره لیست معتبرترین پاسپورت های جهان و البته معیار رتبه بندی این سند معتبر برای شما صحبت خواهیم کرد.

نحوه طبقه بندی پاسپورت ها توسط Henely and Partners

کمی پیشتر اشاره کردیک که طبقه بندی پاسپورت ها براساس شاخص طبقه بندی هنلی صورت می گیرد. این شاخص قابلیت بروزرسانی در بازه های زمانی سه ماه یکبار را داراست. این شرکت که سابقه فعالیت آن به 18 سال می رسد برای ارزیابی 198 پاسپورتی که امروزه وجود دارند, از داده های انحصاری و طبقه بندی شرکت حمل و نقل هوایی استفاده می کند. این رتبه بندی برای لیست کردن پاسپورت کشور های مختلف به تعداد مقاصدی که دارندگان پاسپورت بدون ویزا می توانند سفر می کنند نگاه می کند. بر این اساس بهترین پاسپورت متعلق به کشور های ژاپن و سنگاپور می باشد.

رتبه بندی پاسپورت های جهان در سال 2023

رتبه بندی پاسپورت های جهان در سال 2023

به بخش جذاب داستان رسیدیم. نکته جالبی که رده بندی این لیست در سال 2023 به ما گوشزد می کند صدرنشینی مطلق سنگاپور و سقوط ژاپن به رده دوم معتبرترین پاسپورت های دنیا است. شهروندان کشور سنگاپور امکان سفر بدون ویزا به 193 کشور را از میان 227 کشور دارا هستند. ژاپنی ها هم امکان این را دارند که سفر به 192 کشور را بدون ویزا تجربه کنند. اجازه دهید برای توضیح بهتر این رده بندی را دوباره خدمت شما شرح دهیم:

 1- سنگاپور ( امکان سفر به 193 کشور بدون ویزا)

2 – ژاپن (امکان سفر به 192 کشور بدون ویزا)

3 – فنلاند, فرانسه, المان, کره جنوبی, اسپانیا و سوئد (امکان سفر به 191 کشور بدون ویزا)

4 – اتریش, دانمارک, جمهوری ایرلند, لوکزامبورگ, هلند و انگلیس (امکان سفر به 190 کشور بدون ویزا)

5 – بلژیک, مالت, نروژ, پرتغال (امکان سفر به 189 کشور بدون مقصد)

6 – استرالیا, نیوزیلند, سوئیس (امکان سفر به 188 مقصد بدون ویزا)

7 – کانادا, جمهوری چک, یونان, لهستان و آمریکا (امکان سفر به 187 مقصد بدون ویزا)

8 – مجارستان (امکان سفر به 186 مقصد بدون ویزا)

9 – لیتوانی (امکان سفر به 185 مقصد بدون ویزا)

10 – استونی, لتونی, اسلواکی, اسلوونی (امکان سفر به 182 مقصد بدون ویزا)

اما سوالی که ممکن است شما بعد از دانستن درباره فهرست برترین پاسپورت های جهان 2023 دارید, احتمالا این است که ضعیف ترین پاسپورت های جهان مربوط به کدام کشور ها هستند؟

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت کاری

ضعیف ترین کشور ها از نظر اعتبار پاسپورت کدامند؟

ضعیف ترین کشور ها از نظر اعتبار پاسپورت کدامند؟

تا به الان درباره بهترین پاسپورت جهان 2023 صحبت کردیم. این را بدانید که دربرابر کشور های معتبر از نظر پاسپورت, کشور افغانستان قرار دارد که شهروندانش امکان سفر به 27 مقصد را دارا هستند. می بینید که این رقم با کشور سنگاپور 166 عدد فاصله دارد. شهروندان سوری و عراقی در رده های بعدی قرار دارند که به ترتیب 28 و 30 کشور را می توانند بدون ویزا بازدید کنند.

پاکستانی ها امکان سفر بدون ویزا به 33 کشور را دارند. یمنی های جنگ زده امکان حضور در 34 کشور را بدون ویزا دارند. شهروندان کشور سومالی با پاسپورت خود امکان سفر بدون ویزا به 35 کشور را دارا هستند. فلسطینی ها و نپالی ها امکان سفر به 39 کشور را داشته و جالب تر اینکه شهروندان کره شمالی درکنار شهروندان لیبی و بنگلادش دارای امکان سفر به 40 کشور هستند. کشور های لبنان و ایران با امکان سفر به 43 مقصد جز ده کشور انتهایی این لیست هستند.

تاثیر باز بودن مرز ها در سال 2023

بنیاد Henely and Partners  بعد از گذشت 18 سال به تازگی برای طبقه بندی های خود یک شاخص جدید را اضافه کرده است. این شخص به باز بدون مرزهای آن کشور نسبت با ازادی شهروندان آن کشور برای سفر به مقاصد مختلف ارتباط دارد.  در این لیست 20 رتبه اول مربوط به کشور هایی است که در دسته کشور های آفریقایی کوچک و جزایر مختلف هستند. در این بین کشور ها استثنائا کامبوج نیز دیده می شود. 12 کشور مختلف در این لیست دیده می شوند که به طور کامل مرز های خود را به روی مسافران خارجی باز گذاشته اند.

اما درمقابل کشور هایی چون کره شمالی و ترکمنستان بسیار بسته عمل کرده اند. به بیان بهتر مرز های خود را روی هر کشوری باز نکرده اند. درمیان این نام ها اسامی مانند لیبی, بوتان, اریتره, گینه استوایی و هند نیز دیده می شوند. بسیاری از افراد افراد ممکن است رتبه خوبی را برای آمریکا در این لیست بدانند. اما رتبه آمریکا در لیست کشور هایی که مرز های خود را کاملا باز گذاشته اند اصلا جالب نیست.

علی رغم اینکه شهروندان آمریکایی امکان سفر به 187 کشور را بدون ویزا دارند, اما تنها از 44 ملیت می توانند پذیرایی کنند. همین امر سبب شده است که کشور آمریکا در لیست باز بودن مرز ها در رتبه 78 قرار بگیرد. کشور هایی چون استرالیا, کانادا و نیوزیلند در رتبه های بعدی لیست اختلاف اعتبار پاسپورت نسبت به باز بودن مرز ها هستند.

بیشتر بخوانید: 11 مورد از قوانین عجیب ژاپن

میزان تفاوت اعتبار پاسپورت ها در سال 2023

تفاوت اعتبار پاسپورت ها در سال 2023

همه ما دوران اپیدمی کرونا را به یاد داریم. دورانی که بسیاری از صنایع از جمله صنعت گردشگری دچار رکود شدند. اما می توان با پشت سر گذاشته شدن این مقطع شاهد افزایش نرخ مسافرت های خارجی تا 75 درصد شد. این بداند معناست که برخورداری از یک پاسپورت قدرتمند یک مزیت برای هر فردی به شمار می رود. نگاهی به آمار های 18 سال گذشته به ما نشان می دهد که شاخص اعتبارسنجی پاسپورت ها همواره روندی صعودی داشته است. از سال 2006 تا 2023 میانگین این شاخص از 58 به 109 رسیده است. یعنی چیزی حدود دو برابر!

اما با نگاهی به آمار های اعتبار پاسپورت های مختلف می توان دریافت که فاصله بین معتبرترین پاسپورت ها و کم اعتبارترین پاسپورت ها رو به افزایش است. این نشان دهنده این است که یک کشور روز به روز در سفر شهروندانش آزادتر و درمقابل کشوری دیگر روز به روز بسته تر می شود. مثال شهروند سنگاپوری که به 193 کشور می تواند سفر کند را با شهروند افغانستانی که می تواند به 27 کشور سفر کند درنظر داشته باشید. این معنایش این است که شهروند سنگاپوری نسبت به یک شهروند افغان از 166 انتخاب بیشتر برخوردار است.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور ها برای سفر در تابستان

آیا امکان اخذ ویزای توریستی به راحتی برای ایرانیان فراهم است؟

آیا امکان اخذ ویزای توریستی به راحتی برای ایرانیان فراهم است؟

گرفتن ویزای توریستی برای شهروندان ایرانی به کار سختی تبدیل شده است. به طوری که یک سفر خارجی برای هر شهروند ایرانی یک چالش است. درصورتی که از پاسپورت ایرانی برخوردار باشید امکان سفر به 43 کشور بدون ویزا فراهم است که نرخ بسیار پایینی نسبت به رتبه های نخست این رده بندی است.

سوالات متداول

اعتبار پاسپورت موضوعی است که بسیاری از افراد درباره آن دارای پرسش های مختلفی هستند. به همین دلیل در این بخش قصد داریم به چند پرسش پرتکرار در زمینه بهترین پاسپورت جهان 2023 توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

  • اعتبار پاسپورت چیست؟

اعتبار پاسپورت به عنوان معیاری برای بیان تعداد کشور مجاز برای سفر بدون ویز می باشد. به بیان بهتر به کمک اعتبار پاسپورت می توان تعیین کرد که شهروندان هر کشور امکان سفر بدون ویزا به چند کشور را دارا هستند؟

  • پاسپورت معتبرترین کشور کدام است؟

دو کشور سنگاپور و ژاپن معتبرترین پاسپورت ها را در سال 2023 به خود اختصاص داده اند.

  • چه عواملی براعتبار پاسپورت تاثیر می گذارند؟

تعداد کشوری که شهروندان آن کشور بدون ویزا می توانند سفر کنند در تعیین اعتبار پاسپورت نقش دارند. به علاوه اینکه نباید از میزان باز بودن مرز ها برروی مهاجران خارجی با ملیت های مختلف هم چشم پوشی کرد.

  • لیست معتبرترین پاسپورت های جهان براساس چه منبعی تهیه می شود؟

18 سال است که شرکت هنلی و همکاران یا Henely and Partners مشخص می کند که پاسپورت هرکشور چقدر دارای اعتبار است.

سخن آخر

در این مطلب درباره رتبه بندی پاسپورت هیا جهان در سال 2023 برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. اعتبار بالای پاسپورت به معنای آن است که شهروندان یک کشور امکان سفر به تعداد کشور بیشتری را دارا هستند. دیدید که رده نخست این رتبه بندی به سنگاپور و ژاپن اختصاص دارد. کشور های توسعه یافته آمریکا و نیز کشور های پیشرفته اروپایی در رتبه های پایین تری قرار دارند. نکته دانستید در سمت دیگر این لیست شهروندان افغانستانی قرار دارند که تنها امکان سفر به 27 کشور را دارند.

بسیاری از افراد اینطور تصور می کنند که شهروندان یک کشور دارای پاسپورت معتبر, الزاما پذیرای ملیت های زیادی هم هستند. این درحالی است که دیدید شهروندان آمریکایی تنها امکان پذیرایی از 44 ملیت مختلف را دارا هستند. یعنی مرزهای آمریکا به روی تعداد محدودی از ملیّت ها باز است. در انتهای مطلب هم به چند مورد از پرسش های پرتکرار درباره بحث پاسپورت پاسخ داده شد. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی درباره بهترین پاسپورت جهان 2023 اطلاعات کاملی را کسب کرده باشید. بابت مطالعه این مطلب از شما عزیزان ممنونیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا