گوناگون

کامپوزیت دندان گران تر است یا لمینت دندان؟ (مقایسه قیمت، تفاوت ها و ویژگی های هریک)

روی دندان‌های بسیاری از افراد به‌دلیل داشتن عادات تغذیه‌ای یا بهداشتی نامناسب لکه‌هایی دیده می‌شوند. این موضوع ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد و آن‌ها را از داشتن طرح لبخندی زیبا بی‌نصیب نماید. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی، با استفاده از  متدهایی مانند ونیر کامپوزیت یا لمینت  سرامیکی می‌توان زیبایی و سفیدی دندان‌ها را بازگرداند و سبب ایجاد تغییرات بسیاری در چهره‌ افراد شد. البته پیش از هرچیز لازم است تا با این روش‌ها، مزایا و عوارض آن‌ها آشنا شده و اطلاعات کاملی را در رابطه با هزینه و ماندگاری این روش ها کسب کرد. سوال بسیاری از افراد این است که آیا کامپوزیت گران تر است یا لمینت دندان؟ هزینه لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت دندان به چه پارامترهایی وابسته است؟ پس با ما همراه باشید تا پاسخ جامعی ارائه کنیم.

معرفی روش کامپوزیت

کامپوزیت دندانی از جمله روش‌های دندانپزشکی زیبایی شناخته می‌شود که جهت رفع بسیاری از مشکلات ظاهری دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش موادی که برای جلا بخشیدن به دندان استفاده می‌شود، معمولا از جنس رزین  هستند. البته کامپوزیت دندان شامل انواع مختلفی مانند کامپوزیت‌های هیبریدی، میکرو فیلد و نانو فیلد شده که دندانپزشک باتوجه به تجربه و نظر تخصصی خود و شرایط و سلیقه‌ متقاضی از یکی از این روش‌ها استفاده می‌کند. دوام این مواد روی دندان در حدود ۵ تا ۱۰ سال است که با رعایت نکات بهداشتی چون عدم مصرف دخانیات، عدم نوشیدن چای، قهوه و الکل می‌توان ماندگاری آن‌ها را نیز افزایش داد.

در این روش دندانپزشک زیبایی در تهران و دیگر شهرها، ابتدا دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا در صورت وجود هرگونه پوسیدگی یا مشکلات دیگر برای درمان آن‌‌ها اقدام کنید؛ سپس با استفاده از مواد کامپوزیت نواقص ظاهری دندان‌های شما برطرف شده و سپس جهت سفت شدن، مواد برای مدتی در معرض نور شدید قرار می‌گیرند. در مرحله بعد در صورت لزوم، رزین و مواد اضافه با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی تراش داده می‌شوند. این روش به‌دلیل سهولت و نیاز به تعداد جلسات کم، به محبوبیت بسیاری در میان افراد دست یافت. همچنین کامپوزیت برای برطرف کردن هرگونه ترک و حتی لب‌پر شدگی دندان‌های جلویی، کاربرد فراوان دارد.

معرفی روش لمینت

یک روش قوی‌تر و با دوام بیشتر برای خلق لبخندی زیبا،  لمینت دندان نام دارد. لمینت برای افرادی که از دندان‌هایی با لکه‌های بسیار یا مشکلات ظاهری شدید از جمله شکستگی یا ترک‌خوردگی، لکه های زیاد، بهم ریختگی جزئی دندان، فاصله بین دندان های جلو یا دیاستم و مواردی از این دست برخوردار هستند، بسیار مناسب است. لمینت در واقع پوششی سرامیکی بوده که حالت چسبنده داشته و روی مینای دندان قرار میگیرد.

در این روش معمولا مینای دندان  تراش داده شده و نیاز به بی‌حسی دارد. روش لمینت بسیار مستحکم‌تر از کامپوزیت است و در صورت رعایت اصول بهداشتی و مراقبت‌های لازم، ۱۰ تا ۱۵ سال نیز باقی خواهد ماند. از معایب این روش می‌توان به عدم توانایی برگشت به حالت قبل اشاره کرد. تنها در صورت نیاز می‌توانید لمینت دیگری را جایگزین لمینت موجود نمایید.

مقایسه هزینه‌ کامپوزیت با لمینت

بدون شک یکی از پارامترهایی که برای هر فرد در انتخاب روش درمانی موثر است، بحث هزینه‌ها خواهد بود؛ خصوصاً در حوزه‌ دندانپزشکی که بسیاری از هزینه‌های زیبایی آن تحت پوشش بیمه قرار ندارند. باتوجه به موارد مذکور مشخص می‌گردد که روش لمینت به دلایل زیادی از کامپوزیت گران‌تر است. البته این موضوع را نمی‌توان بیان کرد که باتوجه به هزینه بیشتری که می‌پردازید، به‌طور قطع از نتیجه لمینت دندان رضایت بسیاری خواهید داشت. تشخیص این‌که لمینت برای دندان‌های شما مناسب‌تر بوده یا کامپوزیت، برعهده دندانپزشک است.

معمولا لمینت دندان به خاطر جلا و درخشندگی دندان ها، زیبایی بیشتری به لبخند فرد میبخشد و از استحکام بالاتری به نسبت کامپوزیت برخوردار است؛ همچنین میزان رنگ پذیری آن نسبت به کامپوزیت کمتر بوده و فرد راحت تر میتواند از سفیدی دندان هایش لذت ببرد.

چرا لمینت از کامپوزیت گران ‌تر است؟

مقایسه هزینه‌ کامپوزیت با لمینت

روش لمینت را می‌توان باتوجه به طول عمر و استحکام بیشتر آن، متدی گران تر نسبت به کامپوزیت دندان در تهران به حساب آورد. در واقع زمانی‌ که از متریال گران‌تری برای لمینت استفاده شود، هزینه‌ها نیز به همان میزان افزایش می‌یابند. همچنین لازم است تا پیش از انجام این روش جهت تراشیدن دندان‌ها اقدام کرد که این موضوع نیز ممکن است هزینه‌ کار را افزایش ‌دهد. لمینت‌های سرامیکی ظریف و دارای رنگ بسیار طبیعی و همرنگ با دندان‌ها هستند و همین موضوع سبب گردیده که لمینت سرامیکی برای دستیابی به دندان‌هایی سفید انتخاب بسیاری از افراد باشد. از معایب این روش می‌توان به هزینه‌ بالا و عدم توانایی ترمیم آن اشاره کرد.

سخن پایانی

اقدامات زیبایی در میان افراد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند. عدم آگاهی از این روش‌های زیبایی ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را برای فرد در پی داشته باشد. در این میان روش‌های زیبایی دندان‌ها نیز سال‌هاست که از پرطرفدارترین اقدامات در زمینه‌ دندانپزشکی محسوب می‌شوند. خواسته بسیاری از افراد انتخاب روشی است که در عین طبیعی بودن به آن‌ها زیبایی و طرح لبخند جذابی را هدیه دهد. انتخاب کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک متبحر سبب می‌گردد که با خیالی آسوده از نتیجه‌ کار، برای لمینت یا کامپوزیت دندان‌های خود اقدام کرده و جدای از اینکه کامپوزیت گران تر است یا لمینت، نتیجه رضایت‌بخشی را نیز کسب نمایید.

برگرفته از:  وبسایت تخصصی دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی در تهران (doctorkhosravani.com  )

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا