گوناگون

محتوای ویروسی چیست؟ چگونه محتوا وایرال می‌شود؟

امروزه تولید محتوا تبدیل به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازاریابی دیجیتال و سئو وب‌سایت‌ها شده‌است و تکنیک‌های خاص خود را دارد. این‌که محتوای تولیدی به‌دست مخاطب برسد، کاملاً بستگی به کیفیت آن دارد. محتوا باید به سؤال کلیدی مخاطبی که یک کلمهٔ کلیدی را سرچ کرده‌است پاسخ درست و مناسبی بدهد. همهٔ شما با مفهوم ویروس آشنایی دارید و می‌دانید درصورتی‌که یک فرد دچار ویروسی شود، اگر با دیگر افراد تعامل داشته باشد، آن را به دیگران هم انتقال می‌دهد. محتوای ویروسی مانند یک ویروس به‌دست کاربران متفاوت در انواع شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و معلوم نیست تا به کجا پیش خواهد رفت. اینترنت بستر مناسبی است برای جابه‌جایی محتوا؛ اما برای وایرال شدن آن، نوع مطلبی که به اشتراک گذاشته می‌شود اثر بسیار زیادی دارد.

محتوای ویروسی چیست؟

محتوای وایرال به مطلبی گفته می‌شود که از متن، تصویر یا ویدئو تشکیل شده باشد و متن آن نیز دارای یک بدنهٔ خاص است. محتوایی که وایرال می‌شود با سرعت بسیار زیادی درون فضای اینترنت پخش شده و به‌دست همگان می‌رسد. این محتواها مخاطب خاص ندارند و در همهٔ قسمت‌های فضای مجازی در خصوص آن‌ها صحبت خواهد شد و معمولاً در مدت‌زمان بسیار کمی تعداد زیادی بازدیدکننده را جذب خواهند کرد:

  • اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

هنگامی‌که افراد با یک محتوای ویروسی مواجه می‌شوند، حسی به آن‌ها دست می‌دهد که باید آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارند. بنابراین بسیاری از وب‌سایت‌ها برای افزایش بازدید و بالا بردن نرخ تبدیل خود، از این نوع تولید محتوا استفاده می‌کنند.

  • محتواهای سرگرم‌کننده

معمولاً محتواهایی که دارای جذابیتی خاص هستند، به‌صورت viral بین مردم پخش می‌شوند و افراد برای اشتراک‌گذاری آن‌ها ترغیب می‌شوند. این نوع محتواها اغلب سرگرم‌کننده هستند و تا مدتی مردم را به خود سرگرم می‌کنند و در خصوص آن بحث و گفتگو نیز می‌کنند. محتوای ویروسی برای پخش شدن باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا به هدف خود برسد. در غیر این صورت، کسی به آن توجه نخواهد کرد. یکی از افراد معروف دنیا که تبحر خاصی در تولید محتوای ویروسی دارد، زیمرمن است. در طی سه سال اخیر انواع محتوا وایرال را تولید و بین مردم پخش کرده که اکثراً هم با موفقیت به انجام رسیده است.

  • افزایش بازدید وب‌سایت

گاهی اوقات با انتشار یک محتوای ویروسی، روزانه حدود 250 هزار نفر بازدیدکننده خواهید داشت و توسط آن شگفتی‌های بازاریابی دیجیتال بر شما نمایان خواهد شد. بنابراین با ورود این تعداد بازدیدکننده، موقعیت وب‌سایت و رتبهٔ شما نزد گوگل پیشرفت بسیار زیادی خواهد کرد و در موتورهای جستجو به صدر جستجوها خواهید رسید.

چگونگی تولید محتواهای ویروسی

چگونگی تولید محتواهای ویروسی

محتوای ویروسی مانند افرادی که به یک ویروس خاص مبتلا می‌شوند، بین مردم همه‌گیر شده و دست‌به‌دست می‌چرخند. محتواهای ارزشمند از کاربری به کاربر دیگر انتقال پیداکرده و به‌سرعت در اینترنت پخش خواهند شد. برای تولید این نوع محتوا باید ویژگی های محتوای وایرال را کاملاً بلد بوده و با دقت زیادی استراتژی تولید محتوای خود را تدوین کنید. کیفیت محتوا و جذاب بودن آن، حرف اول را برای اشتراک‌گذاری می‌زند و در صورت موفق بودن، بین وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متفاوت با سرعت زیادی می‌چرخد.

اکثر بازاریابان دیجیتال تمایل زیادی دارند که محتواهای درون وب‌سایتشان به‌سرعت ویروسی شده و در مدت‌زمان کوتاهی به تعداد زیادی اشتراک‌گذاری شود. باید بدانید تولید محتوای این‌چنینی کار ساده‌ای نیست و نیاز به‌دقت و به‌کارگیری تکنیک‌های خاصی است. درصورتی‌که فردی تازه‌کار باشد، باید تلاش زیادی روی تولید محتوا داشته باشد و در کنار آن روی مهارت ویرایش محتوای خود مانند ویرایش محتواهای ویدئویی کار کند.

ارزشمندی محتوا

یک محتوا باید ارزش این را داشته باشد که به اشتراک گذاشته شود، یعنی باید بتواند به نیازهای کاربر که ابهام دارند به‌طور مستقیمی پاسخ دهند. همچنین این محتوا باید در روند تحقیقات یک فرد در خصوص موضوعی خاص اثرگذار باشد. تنها در این شرایط محتوای تولیدشده تحت عنوان محتوای وایرال دست‌به‌دست می‌چرخد و بین شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های گوناگون به اشتراک گذاشته می‌شود.

چگونه محتوا وایرال خواهد شد؟

برای viral شدن یک محتوا نیازمند یادگیری تکنیک‌های خاصی هستید تا بتوانید از طریق آن‌ها به هدف خود دست‌یابید. برخی از این تکنیک‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • برانگیختن احساسات مخاطب

هرگونه محتوایی که توانایی برانگیختن احساساتی ازجمله حیرت، تحسین، نوع‌دوستی، غم، شادی، بشردوستی، دل سوزی و غیره را داشته باشد، شانس بالایی برای اشتراک‌گذاری بین مردم را دارد. محتواها برای انسان تولید می‌شوند و دقیقاً باید توانایی اثرگذاری روی آن‌ها را داشته باشند. باید بدانید گاهی اوقات ممکن است یک محتوا احساساتی ضدونقیض را در افراد بیدار کند. این نوع محتوای ویروسی معمولاً موافقان و مخالفانی دارد که بحث بین آن‌ها سبب viral شدن بیشتر محتوا خواهد شد.

اگر توانایی این را داشته باشید که هر دو نوع احساس را تا حد زیادی در انسان‌ها بیدار کنید، در این حیطه به موفقیت چشمگیری خواهید رسید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که موافقان انواع احساسات غرور و شادی را در مقابل مخالفان محتوا قرار دهید که دارای حس خشم و تمسخر هستند، ویژگی های محتوای وایرال را به‌دقت رعایت کرده‌اید. باید بدانید که برای خلق یک محتوا، اصلاً نیازی نیست که همهٔ مخاطبان را راضی نگه دارید و همین می‌تواند نکته‌ای برای محتوای ویروسی باشد، زیرا در این صورت محتوا در سطح گسترده‌ای پخش شده و موافقان و مخالفان آن‌ها شروع به بحث باهم خواهند کرد.

  • انتقال پیام مثبت

محتوای ویروسی می‌تواند به دلایل متفاوتی و در شرایط مختلفی بین مردم فراگیر شود؛ اما محتوای مثبت همواره شانس بیشتری را برای اشتراک‌گذاری خواهد داشت. همیشه سعی کنید محتوای تولیدی شما حاوی پیامی مثبت و دل‌نشین برای مخاطب باشد.

  • محتوایی مفید و کاربردی

اگر شرایط محتواها را باهم یکسان بدانیم، ازجمله شهرت نویسنده، پیچیدگی موضوع، محل انتشار محتوا و غیره، نتایج جالب از تحقیقات به‌دست آمده‌است. محققان می‌گویند محتواهایی که مفید و کاربردی‌تر هستند، با سرعت بیشتری بین مردم فراگیر خواهند شد. سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که علاوه‌بر داشتن ویژگی های محتوای وایرال، در زندگی روزمرهٔ افراد نیز اثر مثبتی بگذارد. باید بتوانید دغدغه های مخاطبانتان را بیشتر موردهدف قرار داده و واکنش آن‌ها را نسبت‌به خود برانگیخته کنید.

  • استفاده از داده‌های ارزشمند

هنگامی‌که می‌خواهید تولید محتوای ویروسی را در لیست کارهای خود قرار دهید، باید نسبت‌به جمع‌آوری داده نیز برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید یک استراتژی را به‌صورت مستند تهیه کرده تا بهتر بتوانید نسبت‌به جمع‌آوری دیتای ارزشمند و تولید محتوای کاربردی اقدام کنید. هدف انجام این برنامه‌ریزی باید روی افزایش بازدیدکنندگان باشد. همچنین اشتراک‌گذاری در انواع وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. در این صورت با داشتن یک برنامهٔ منسجم، می‌توانید این اهداف را تضمین کنید.

برای جمع‌آوری داده‌های مفید، می‌توانید از مراحل قبلی به‌راحتی استفاده کنید. به‌عنوان مثال، سایت‌هایی که تولید محتوای ویروسی می‌کنند را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید. منابع این سایت‌ها را استخراج کرده و مطالعه کنید. البته برخی از تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به‌صورت شهودی درک کنند که چه عوامی در این وب‌سایت‌ها سبب viral شدنشان شده‌است. درنهایت با مطالعهٔ انواع محتوای ویروسی و دیگر محتواهای مفید و ارزشمند، داده‌های شما جمع‌آوری خواهند شد. در این مرحله سعی کنید از انواع وب‌سایت‌ها و منابع معتبر برای انجام تحقیقات استفاده کنید و در مرحلهٔ بعدی نسبت‌به برنامه‌ریزی و تهیهٔ استراتژی اقدام کنید.

ویژگی های محتوای وایرال

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص محتوای viral ویژگی های محتوای وایرال صحبت کردیم و دیدیم که چگونه یک محتوا به‌سمت همه‌گیری خواهد رفت. موضوعات جذاب، مفید و کاربردی به‌راحتی بین مردم دست‌به‌دست خواهند شد و نتیجهٔ مثبتی را درپی خواهند داشت. این نتایج می‌توانند افزایش شهرت برند و بالابردن بازدید وب‌سایت شود که در ادامه رتبهٔ وب‌سایت را نزد گوگل بهتر خواهند کرد. اگر با ویژگی‌های محتوای وایرال آشنایی کافی را ندارید، می‌توانید برای هزینهٔ تولید محتوا مبلغی را کنار بگذارید.می‌توانید آن را به دست شرکت‌هایی که به‌صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کنند سپرده و منتظر نتیجهٔ مطلوب خود بمانید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا