کسب و کارگوناگون

عینک رانندگی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

عینک رانندگی یک اکسسوری بسیار مهم است و داشتن آن از این جهت حائز اهمیت است که خودروها بخشی از زندگی اکثر افراد را تشکیل میدهند و هر فرد، با توجه به نیاز خود مانند: سرکار رفتن، مسافرت، حمل و نقل یا راننده‌های پایانه مسافری به طور مشخص زمان‌های زیادی را پشت فرمان گذرانده و به همین دلیل ممکن است با مشکلات بینایی نیز دست و پنجه نرم کنند.

رانندگی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بهتر است هر کسی با هر سطح از بینایی، از عینک استفاده کند تا با مسلح کردن چشم خود در برابر تاریکی، نور مستقیم و شدید در شب، هوای مه آلود و نور آفتاب بتواند از خستگی ذهن و حتی خیرگی و خشکی چشم جلوگیری کرده و با حداکثر امنیت رانندگی کند.

با این حال بهتر است بدانید که برخی از مدل‌های عینک آفتابی روزمره‌ای که استفاده می‌کنید برای استفاده در پشت فرمان مناسب نیستند. عینک آفتابی با فریم یا لنز نامناسب ممکن است در حین رانندگی دید را مختل کرده و اجازه ورود نور کافی به چشم‌ها را ندهد، در حالی که برخی دیگر بر روی طیف رنگ‌های قابل تشخیص برای راننده تاثیر منفی میگذارند.

انتخاب عینک مناسب برای رانندگی به عوامل مهمی از قبیل نوع فریم، شدت تیرگی و نوع لنز و اندازه دسته آن بستگی دارد تا برای شما بهترین شرایط را فراهم کرده و به بهبود کیفیت رانندگی شما در شرایط مختلف کمک کند. در ادامه قصد داریم با برسی همه عواملی که در بالا گفته شد بتوانیم شما را برای انتخاب بهترین عینک رانندگی راهنمایی کنیم.

عینک آفتابی مخصوص رانندگی

عینک آفتابی مناسب برای رانندگی بر اساس فریم

رانندگی کردن با عینک‌هایی که قاب‌های بزرگی دارند و معمولا توسط افراد مشهور و سلبریتی ها معرفی می‌شوند برای رانندگی مناسب نبوده و به خاطر نوع فریم فانتزی‌ای که دارند، باعث مسدود کردن شعاع دید به اطراف می‌شوند و در این صورت نقطه کور بیشتر شده و عکس‌العمل شما در دیدن عوارض و خطرات جاده کاهش پیدا می کند و همینطور، موجبات خستگی ذهنی یا حواس پرتی را بیشتر می‌کنند.

داشتن دید وسیع و شفاف به همراه محافظت از چشمان در برابر نور و اشعه‌های مضر از مهمترین عواملی است که باید در هنگام رانندگی به آن توجه داشته باشید. اگرچه دستورالعمل مشخصی برای انخاب فریم مناسب عینک رانندگی وجود ندارد، اما به شما توصیه میکینم عینک مناسبی که از همه طرف دیدی کامل دارد را برای رانندگی انتخاب کنید.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای رانندگی انتخاب عینک‌هایی با فریم باریک و عدسی بزرگ، مانند: عینک خلبانی است که دید وسیعی از اطراف را به شما می‌دهد. همینطور فریم‌هایی که به کناره‌های دسته کشیده شده‌اند نیز می‌توانند با حفظ شعاع دید به اطراف، به خوبی از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنند.

عینک آفتابی مناسب برای رانندگی بر اساس رنگ لنز

عینک رانندگی مناسب عینکی است که بتواند تاثیر مثبتی بر روی نحوه دیدن عوارض جاده، علائم و چراغ‌های راهنمایی و همینطور تشخیص درست خطراتی که راننده را تهدید می‌کنند داشته باشد و به همین دلیل رنگ‌های مختف هر لنز عینک آفتابی میتواند بر میزان نوری که به چشم‌ها می‌رسد و اینکه چقدر یک فرد می‌تواند رنگ‌ها را ببنید نیز تاثیر میگذارد.

چشم پزشک‌ها اکیدا توصیه می‌کنند که استفاده از عینک‌هایی با لنزهای صورتی، آبی و سبز در حین رانندگی نحوه تشخیص چراغ های راهنمایی را برای شما غیر قابل تشخیص می‌کنند. بهتر است بدانید که عینک هایی با رنگ‌های لنز زرد و خردلی با افزایش کنتراست و وضوح دید بیشتر جزو بهترین گزینه‌ها برای رانندگان محسوب می‌شوند.

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ

تراکم رنگ عینک رانندگی یکی از مهمترین گزینه‌هایی است که علاوه بر نوع فریم و نوع رنگ لنز در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید و، تراکم به این معنی است که میزان تیرگی لنز با درجه 0 (شفاف یا وضوح دید بالا) تا 4 ( خیلی تیره) محاسبه میشود و مقدار نوری که به چشم وارد میشود را نشان میدهند.

برای انتخاب مناسب عینک رانندگی و آشنایی با میزان تراکم رنگ عدسی‌ جدول زیر را مشاهده کنید.

کلاس 0 (شفاف): با 80 تا 100 درصد قابلیت انتقال نور برای رانندگی در شب یا روز

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ کلاس 0

کلاس 1(روشن): 43 تا 80 درصد قابلیت انتقال نور برای رانندگی در روز و نور ملایم آفتاب

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ کلاس1

کلاس 2 (متوسط): 18 تا 43 درصد قابلیت انتقال نور در روز و در نور خیلی کم آفتاب

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ کلاس2

کلاس 3 ( تیره): 8 تا 18 درصد قابلیت انتقال نور و مناسب برای رانندگی در روز و نور تیز آفتاب

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ کلاس3

کلاس 4 (خیلی تیره): 3 تا 8 درصد قابلیت انتقال نور و مناسب برای رانندگی در آفتاب شدید.

عینک آفتابی رانندگی بر اساس تراکم رنگ کلاس4

عینک رانندگی با تراکم رنگ نامناسب و غیر اصولی می‌تواند با کاهش تمرکز و نیز افزایش خوابالودگی در حین رانندگی، خطر تصادفات جاده‌ای را افزایش دهد و با مشاهده کلاس بندی تراکم رنگ عدسی‌ها در بالا باید بدانید که استفاده از عینک برای رانندگی با کلاس 0 برای روزهای ابری و شب بسیار مفید است، اما استفاده از عینک آفتابی ( کلاس 4) با ضریب انتقال نور 3 تا 8 درصد را هرگز نباید در پشت فرمان استفده کنید، چون ممکن است باعث بروز خطای دید شده و خطرات را افزایش دهند.

عینک مخصوص رانندگی بر اساس لنز

عینک آفتابی برای رانندگی با لنز فتوکرومیک

افرادی که از عینک طبی استقاده می‌کنند ترجیح می‌دهند برای مقابلمه با نور شدید آفتاب از لنزهای فتوکرومیک استفاده کرده و این لنزها بسته به میزان قرار گرفتن در معرض نور UV، تراکم رنگ خود را تغییر داده و از روشن به تیره تغییر می‌کنند. بهتر است بدانید که لنزهای فتوکرومیک برای رانندگی مناسب نیستند.

عینک رانندگی با لنز فتوکرومیک در داخل ماشین، نور را زمانی دریافت میکند که، نور برای ورود به داخل خودرو باید از شیشه جلو عبور کرده و به همین دلیل تا 20 درصد از UV اشعه خورشید را مسدود کرده و همین دلیل باعث میشود که لنزهای فتوکرومیک با تاخیر تغییر رنگ بدهند.

این تاخیر در هنگام رانندگی در جاده بر روی عملکرد راننده تاثیر منفی داشته و با تغیرات نور و سایه ها، راننده دیرتر متوجه تغییر شده و به همین دلیل ممکن است باعث ایجاد تصادفات و بروز خسارت شود. با این وصف، اغلب دیده شده که بعضی از برندها عینک های فتوکرومیک مخصوص رانندگی نیز تولید میکنند.

عینک رانندگی با لنز پلاریزه

عینک با لنزهای پلاریزه برای رانندگانی که به دنبال راه حلی برای کاهش بازتاب نور از اشیا بازتاب دهنده و سطوح خیس یا  جلوگیری از تابش نور چراغ‌ ماشین‌های روبه در جاده  میگردند، بسیار مناسب است، زیرا با کاهش فشار بر روی چشم تجربه رانندگی راحت‌تری را به دنبال دارند و همینطور به خوبی از ورود اشعه‌های ماورا بنفش جلوگیری می‌کنند.

عینک رانندگی با پوشش بر روی لنز

نوع پوشش لنز یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید عینک آفتابی رانندگی است، زیرا پوشش ضد بازتاب وضوح دید بیشتری را به خاطر عبور نور بیشتر از عدسی به کاربر ارائه می دهد. همچنین از دیگر مزایای پوشش ضد انعکاس این است که آب و چربی را دفع کرده و تمیز نگه داشتن عینک را آسان می‌کند و به همین دلیل به بهبود عملکرد و طول عمر عینک نیز کمک میکند.

عینک افتابی رانندگی با پوشش ضد خش نیز نه تنها طول عمر بیشتری دارد، بلکه به خوبی از لنزها محافظت کرده و با خراش نخوردن عدسی‌ها از انعکاس نوری که در نتیجه‌ی خراش بر روی لنز به وجود می آید جلوگیری می‌کند.

عینک رانندگی در Rez optic

Rezoptic طیف متنوعی از عینک‌های آفتابی مناسب برای رانندگی و همچنین عینک‌های طبی و آفتابی متنوع با انواع برند‌های متفاوت را برای رفاه حال شما همراهان گرامی ارائه میدهد تا بتوانید با مطالعه راهنمایی‌هایی که در این مطلب بیان شده و همینطور مشاوره از فروشگاه معتبر rez optic نسبت به خرید عینک رانندگی مناسب با سلیقه و شرایط خود با اطمینان بیشتری اقدام کنید.

سخن آخر

عینک رانندگی چه آفتابی باشد و چه طبی و فتوکرومیک، کارایی بسیار بالاایی دارد و پرداخت هزینه مناسب برای استفاده از مزایای این اکسسوری کاربردی ارزشش را زمانی نشان می دهد که شما با استفاده از عینک متوجه می‌شوید که در شرایط هایی که وضوح دید کافی نیست یا نور باعث خستگی چشم میشود، به خوبی جلوگیری کرده و میتوانید تجربه رانندگی بهتری داشته باشید که نتیجه آن خستگی کمتر و امنیت بیشتر است.

در این مقاله سعی شده که با جمع آوری مطالب مفیدی برای برسی انواع مزیت عینک رانندگی بتوانیم شما را در انتخاب یک عینک مناسب با شرایطی که دارید راهنمایی کرده تا در نتیجه با آگاهی بیشتر برای خرید این نوع از عینک اقدام کنید. ممنون از این که ما را همراهی می‌کنید.

نویسنده: پوریا زنگیشه

منبع

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا