صوتی و تصویریفناوری

راهنمای خرید تلویزیون 2022: چگونه تلویزیون مناسب را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر تلویزیون های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند. و این گزینه های بسیار می تواند برای هر خریدار بسیار طاقت فرسا باشد. به عنوان یک خریدار، شما اغلب در مورد اصطلاحاتی مانند تلویزیون هوشمند، HDR، 4K، Dolby Atmos و غیره سردرگم هستید.

راهنمای خرید تلویزیون 2022

دنیای تلویزیون هر روز در حال ارتقاء است و ممکن است انتخاب از بین گزینه های مختلف موجود با مشکل مواجه شوید. بنابراین در اینجا ما یک راهنمای خرید تلویزیون داریم که می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید تلویزیون جدید کمک کند.

کدام فناوری نمایش بهتر است
مهمترین جنبه خرید تلویزیون نمایشگر آن است. و از نظر صفحه نمایش، بحث زیادی وجود دارد زیرا در حال حاضر انواع مختلفی از نمایشگرها در بازار موجود است. هر کدام نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را دارند. جدا از نمایشگرهای پلاسما و صفحه نمایش LCD که اکنون منقرض شده اند، نمایشگرهای جدید QLED و OLED نیز وجود دارند که ممکن است خریداران را سردرگم کند.

به غیر از نوع صفحه نمایش، یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در نظر گرفت، فناوری HDR است. HDR یکی از ویژگی های جدید تلویزیون های 4K Ultra HD است و مخفف محدوده دینامیکی بالا است. این اشاره به توانایی نمایشگر برای ارائه رنگ های بیشتر، سطوح کنتراست و روشنایی بیشتر است. برخلاف 4K که کیفیت خوبی را از نزدیک به شما ارائه می دهد. محدوده دینامیکی بالا باعث ایجاد تفاوت فوری در کیفیت فیلم از هر فاصله ای می شود. این یک تجربه کلی بهبود یافته را فراهم می کند، نقاط روشن را روشن تر و نقاط تاریک را تیره تر می کند، و تفاوت های ظریف بیشتری را در مناطق خاکستری ایجاد می کند.

یک تلویزیون با قابلیت HDR می تواند محتوایی با طیف روشنایی و رنگ بیشتری در مقایسه با تلویزیون استاندارد غیر HDR تولید کند. فناوری HDR نورهای روشن‌تر، رنگ‌های عمیق‌تر و کیفیت تصویر زنده‌تر را برای شما فراهم می‌کند. این می تواند نسبت به تلویزیون ال سی دی سنتی فعلی شما پیشرفت زیادی ایجاد کند.

چه نوع وضوح صفحه نمایش برای شما بهترین است؟

هر راهنمای خرید تلویزیون بدون بحث در مورد وضوح ناقص است. رزولوشن به معنای تعداد پیکسل هایی است که تصویر را بر روی یک صفحه نمایش بر حسب ردیف های افقی و ستون های عمودی تشکیل می دهند. حالا اگر می‌خواهید تصویر واضح‌تر و جزئیات دقیق‌تری داشته باشید، باید تلویزیونی با وضوح بالاتر و پیکسل‌های بیشتر تهیه کنید.

چندین سال است که رزولوشن 1920X1080 که به وضوح Full HD نیز شناخته می شود و استاندارد جهانی بوده است. این رزولوشن هنوز هم در تمام تلویزیون‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، سازندگان به سرعت به سمت تلویزیون های Ultra HD رفته اند. این تلویزیون ها 4 برابر تعداد پیکسل های بیشتری نسبت به صفحه نمایش های HD فعلی ارائه می دهند. به همین دلیل است که آنها را تلویزیون های 4K می نامند و وضوح 3840 در 2160 پیکسل را ارائه می دهند.

با وضوح بهبود یافته تلویزیون های 4K، می توانید اشیا را روی صفحه نمایش با جزئیات بیشتری ببینید و متن شما حتی واضح تر به نظر می رسد. به طور کلی، همه تصاویر در مقایسه با تلویزیون های فول اچ دی از نظر رنگ غنی به نظر می رسند و احساس واقعی تری دارند. همچنین همراه با تصویر واضح تر، این مزیت را برای شما فراهم می کند که به راحتی صفحه نمایش خود را از فاصله کوتاه مشاهده کنید. این باعث می شود تلویزیون های بزرگتر در اتاق هایی با اندازه معمولی راحت باشند.

ویدیوهای Ultra HD روی صفحه نمایش شما عالی به نظر می رسند و اکنون تلویزیون های بیشتری نسبت به قبل این وضوح را ارائه می دهند. بسیاری از سرویس های پخش مانند Amazon Prime Video، Netflix و حتی YouTube شروع به ارائه محتوای 4K کرده اند. اگر تلویزیون هوشمندی دارید که می‌تواند مستقیماً از Netflix پخش شود، تماشای نمایش‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌تان را با کیفیت 4K برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین، دیسک‌های Ultra HD Blu Ray وجود دارند که رایج‌تر می‌شوند، اما هنوز از کیفیت استاندارد 1080p عقب هستند.

در حالی که تلویزیون زنده به طور کامل مفهوم 4K را پذیرفته است. اما کانال های زیادی وجود دارند که محتوای 4K را برای برخی از خدمات درخواستی ارائه می دهند. اگرچه Ultra HD نسبت به محتوای HD موجود بهبودی ایجاد می کند، اما نتایج به وضوح برنامه نویسی 4K به نظر نمی رسد.

تلویزیون های 8K نیز در بازار موجود است اما قیمت آن ها چندان مقرون به صرفه نیست. همچنین یافتن محتوایی که بتواند از وضوح بالاتر استفاده کامل کند بسیار محدود است. این رزولوشن چهار برابر رزولوشن مشاهده شده در مجموعه 8K در مقایسه با نمایشگر 4k ارائه می دهد. و این یک جهش بزرگ به جلو در فناوری تصویر است. اما به نظر ما داشتن یک تلویزیون 4K برای اثبات آینده خود برای چند سال آینده بیش از اندازه کافی است.

HDR: برای کیفیت تصویر عالی مهم است

HDR یک ویژگی جدید است که برای تلویزیون‌های 4K Ultra HD در دسترس است و به معنای محدوده دینامیکی بالا است که نوید ارائه رنگ‌های بیشتر، سطوح کنتراست و روشنایی بیشتر را می‌دهد. استاندارد پایه برای محتوای محدوده دینامیکی بالا HDR 10 نامیده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها از این مشخصات اولیه پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توانید HDR 10 را در بسیاری از تلویزیون‌های سازگار مشاهده کنید. HDR 10 کمترین چیزی است که هر یک از تلویزیون های HDR موجود در بازار از آن پشتیبانی می کند.

Dolby Vision یک نسخه سخت‌گیرانه‌تر از HDR است و شامل ابرداده‌های پویا است که افکت HDR را بر اساس فریم به فریم تنظیم می‌کند تا کیفیت تصویر بسیار دقیق‌تر و چشم‌گیری ارائه کند. سامسونگ همچنین فرمت پریمیوم HDR خود را معرفی کرده است که نام آن را HDR 10+ گذاشته است. و چیزی شبیه به Dolby Vision است اما از آنجایی که فقط به تلویزیون سامسونگ محدود می شود و بسیار کمتر از Dolby Vision رایج است.

وقتی صحبت از محتوایی می شود که از Dolby Vision پشتیبانی می کند، محتوای بسیار بیشتری در دسترس است. بسیاری از برنامه های تلویزیونی نتفلیکس Dolby Vision را ارائه می دهند در حالی که ویدیوی Amazon Prime HDR 10+ را ارائه می دهد که توسط سامسونگ ارائه شده است.

نرخ تجدید

تعداد دفعاتی که یک عکس بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه رفرش می شود به عنوان نرخ تازه سازی شناخته می شود. این در هرتز یا هرتز نشان داده شده است و نرخ تجدید استاندارد 60 هرتز است. اما امروزه تلویزیون‌های 120 هرتزی نیز محبوب‌تر شده‌اند که تجربه‌ای روان‌تر را هنگام تماشای آن سکانس‌های اکشن سریع‌تر برای شما فراهم می‌کند. در حال حاضر، محتوای زیادی وجود ندارد که از نرخ فریم بالا پشتیبانی کند، اما به زودی از رویدادهای ورزشی و فیلم ها پشتیبانی می شود. اگر از علاقه مندان به بازی هستید، ممکن است وسوسه شوید تلویزیونی بخرید که از نرخ رفرش بالا پشتیبانی می کند. اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از کنسول های بازی معمولاً با سرعت 60 فریم در ثانیه بالا می روند، بنابراین منطقی است که فقط به آن ها پایبند باشید.

اندازه کامل صفحه نمایش

این که آیا می خواهید تلویزیون هوشمندی بخرید که بتواند برنامه های مورد علاقه نتفلیکس شما را پخش کند. یا یک تلویزیون گنگ سنتی که از طریق آن می توانید از اتصال کابلی خود استفاده کنید، اندازه صفحه نمایش عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. برای این کار باید تعداد افراد خانه خود را در نظر بگیرید. چه کسی تلویزیون را در یک زمان مشخص و مکانی که تلویزیون در آن قرار خواهد گرفت تماشا خواهد کرد. سپس اندازه صفحه نمایشی را انتخاب کنید که به راحتی در فضای شما قرار گیرد و همچنین همه اعضای خانواده شما را به یکباره سرگرم کند.

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر به تلویزیون نزدیک خواهید شد. اساساً، اگر خیلی دور باشید و اندازه تلویزیون کوچک باشد، نمی‌توانید جزئیاتی از محتوای پخش شده در آن را ببینید. یک قانون اساسی خوب که کار می کند این است که اگر تلویزیون HD 720p باشد، باید در فاصله ای سه برابر بیشتر از ارتفاع صفحه بنشینید. و اگر صفحه نمایش 4K ultra HD است، در فاصله 1.5 برابری بنشینید.

مهم نیست که راهنمای خرید تلویزیون چقدر دقیق باشد، نمی توانید انتخاب درستی در خانه داشته باشید. اگر وقت دارید و در صورت امکان باید به فروشگاه مراجعه کنید و تلویزیون ها را نگاه کنید. در صورت امکان باید خانواده خود را نیز به آنجا بیاورید تا بتوانید تصور کنید کدام تلویزیون برای شما مناسب است. حتی اگر محتوای 4K در مقایسه با وضوح 1080p کمتر در دسترس است. سرویس‌های OTT مانند Netflix اکنون شروع به ارائه محتوای 4K با کیفیت بالا کرده‌اند. بنابراین اگر فضای کمتری دارید و قصد دارید نزدیک صفحه بنشینید، ممکن است بخواهید روی فناوری با وضوح بالا سرمایه گذاری کنید. Plus 4K آینده محتوا است و بهتر است خودتان در آینده اثبات کنید.

سیستم عامل

درست مانند تلفن های هوشمند، تلویزیون ها نیز هوشمندتر می شوند زیرا اکنون از اتصال به اینترنت پشتیبانی می کنند. تلویزیون‌ها سیستم‌عامل مخصوص به خود را دارند و به خدمات اپلیکیشن بی‌پایانی دسترسی دارند. تلویزیون های هوشمند به اندازه کافی قادر به دریافت محتوا از اینترنت بدون نیاز به هیچ دستگاه شخص ثالث خارجی مانند دانگل استریم هستند.

تلویزیون های هوشمند برنامه های داخلی ارائه می دهند که به شما امکان می دهد محتوا را از طریق اینترنت در تلویزیون خود پخش کنید. در حال حاضر بسیاری از تلویزیون ها از سیستم عامل Android TV استفاده می کنند و یک تلویزیون تمام عیار با اندروید است. این تلویزیون های هوشمند از فروشگاه Google Play و اکثر برنامه های محبوب پشتیبانی می کنند. این اپلیکیشن ها عبارتند از Spotify، Netflix، Amazon Prime، Hotstar و … حتی می توانید بازی ها را از پلی استور دانلود کنید و در کنار خانواده از آن ها لذت ببرید. و حتی محتوا را مستقیماً با استفاده از تلفن هوشمند با ویژگی Chromecast داخلی ارسال کنید.

به غیر از Android TV، شما حتی تلویزیون هایی از برندهایی مانند سامسونگ دارید که روی Android TV اجرا نمی شوند و با سیستم عامل تلویزیون هوشمند خودشان تغذیه می شوند. این تلویزیون ها دارای برخی از برنامه های داخلی مانند یوتیوب، نتفلیکس، پرایم ویدئو و غیره هستند و حتی دارای یک مرورگر اینترنتی داخلی هستند که به کاربران امکان می دهد در وب سایت های مختلف جستجو کنند.

یکی دیگر از جنبه هایی که باید به آن توجه کنید، کنترل از راه دور هوشمند است که همراه با کنترل از راه دور ارائه می شود. من شخصا ریموت های کوچک و جمع و جور را ترجیح می دهم که با حداقل دکمه ها کارایی داشته باشند. همچنین داشتن دکمه های اضافی برای دسترسی مستقیم به نتفلیکس و یوتیوب یک امتیاز است.

HDMI و سایر گزینه های اتصال

هنگام خرید تلویزیون جدید حتما به تعداد پورت های HDMI در یک مدل خاص توجه کنید. پورت ها می توانند موارد استفاده مانند اتصال ست تاپ باکس، نوار صوتی، کنسول بازی یا دانگل Chromecast را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین اگر تصمیم به خرید یک تلویزیون 4K Ultra HD دارید، مطمئن شوید که پورت‌های تلویزیون از HDMI 2.0 نیز پشتیبانی می‌کنند که برای منابع Ultra HD آینده ضروری است. همچنین یک فرمت جدیدتر HDMI 2.1 وجود دارد که نتایج عالی را در حین ارائه محتوا با وضوح 8K ارائه می دهد. در حالی که ممکن است محتوای کمتری در آن وضوح وجود داشته باشد و همیشه خوب است که خودتان در آینده اثبات کنید.

بازی را نادیده نگیرید

اکثر کنسول های بازی این روزها دارای مشخصات باورنکردنی هستند و برای ارائه عملکرد عالی تنظیم شده اند. بنابراین یک تلویزیون بازی خوب نه تنها تصویر و صدای عالی ارائه می دهد، بلکه پاسخگویی را نیز بهبود می بخشد. هنگامی که به دنبال تلویزیونی برای جفت کردن آن با کنسول ایکس باکس یا پلی استیشن خود هستید، باید به پورت های HDMI نیز توجه کنید. و به طور خاص به دنبال سازگاری HDMI 2.1 نیز باشید. این نسبتا جدید است اما نسل بعدی بازی های کنسول را ارائه می دهد که ممکن است در آینده بخواهید. همچنین شامل ویژگی های اضافی مانند حالت خودکار کم تاخیر (ALLM) است که به محض روشن شدن کنسول به حالت بازی تغییر می کند. همچنین، فناوری نرخ نوسازی متغیر، بازی‌های همگام‌سازی شده و بدون لرزش را در اختیار شما قرار می‌دهد. VRR مشکل پارگی صفحه را با همگام سازی نرخ تازه سازی نمایشگر با خروجی کنسول برطرف کرد.

کیفیت صدا

صدا مهمترین جنبه برای لذت بردن از تجربه تماشای همه جانبه شماست. برای صدای با کیفیت خوب از تلویزیون خود، باید به خاطر داشته باشید که هرچه وات بیشتر باشد، صدای خروجی بلندتر خواهد بود.

صدا چیزی است که نمی توانید آن را فقط از راهنمای خرید تلویزیون دریافت کنید، باید خودتان آن را تجربه کنید. مهم است که اگر خانه ای بزرگ دارید؛ شما باید تلویزیونی را انتخاب کنید که صدای کافی برای پیمودن مسافت بیشتری تولید کند. بهترین راه برای تصمیم گیری اینکه آیا تلویزیون برای خانه شما مناسب است یا نه، پخش چند صحنه اکشن با صدای بلند است. و سپس توجه به مشتریان برای قضاوت در مورد نازک بودن و اعوجاج صدا در ولوم های بالاتر. همچنین بیس را در آن صحنه های اکشن تست کنید، صدا را در دیالوگ های فیلم بررسی کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا صدا واقعی است یا خیر، و ببینید چه مقدار از جزئیات در صدا وجود دارد.

علاوه بر این، هنگام انتخاب تلویزیون به صدای جغجغه کابینت، اعوجاج جهت و صدای کلی تحت فشار نیز توجه کنید. اگر می خواهید بهترین تجربه صدا را از تلویزیون خود داشته باشید، باید با انتخاب یک نوار صوتی مناسب، روی یک سیستم صوتی خوب سرمایه گذاری کنید. این افزونه‌های سیستمی یافت شده می‌توانند به شما در بهبود تجربه صوتی کمک کنند. اما همیشه بهترین کار این است که بلندگوهای داخلی قدرتمندی در تلویزیون خود داشته باشید.

اکنون همانطور که اهمیت اتصال نوار صوتی برای سیستم صدای فراگیر به تلویزیون خود را درک کرده اید. همچنین مهم است که بدانید تلویزیون شما شامل چه نوع پورت هایی است. HDMI ARC مخفف Audio Return Channel است. این یک پروتکل هوشمندانه است که با استاندارد HDMI مطابقت دارد و به شما کمک می کند کیفیت صدا را از راه اندازی تلویزیون و نوار صوتی خود افزایش دهید. با پشتیبانی از ARC، تنها با یک کابل می توانید تلویزیون خود را مستقیماً به نوار صوتی متصل کنید. اما eARC برای HDMI 2.1 جدیدتر به پشتیبانی نیاز دارید. مزیت این است که به شما امکان می دهد هم پهنای باند و هم سرعت را افزایش دهید. این به نوار صوتی شما اجازه می دهد تا صدایی با کیفیت بالاتر از تلویزیون شما دریافت کند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که eARC و ARC با عقب سازگار نیستند. این بدان معناست که اگر تلویزیون جدید شما از eARC و نوار صوتی شما فقط از ARC پشتیبانی می کند. و به دلیل توانایی محدود برای انتقال داده های ARC، ممکن است تمام مزایای eARC را از دست بدهید. در حال حاضر eARC هنوز بسیار جدید است و دستگاه های زیادی پشتیبانی نمی کنند. اما با افزایش تقاضا برای کیفیت صدای بهتر، ممکن است به زودی شاهد محبوبیت eARC مانند HDMI ARC باشیم.

گرفتار گارانتی های تمدید شده نشوید

بسیاری از فروشگاه های بزرگ لوازم الکترونیکی درآمد خود را از ضمانت های طولانی به دست می آورند. دلیل اصلی آن این است که آنها به شدت مورد نیاز هستند، به خصوص برای یک صفحه LCD تخت. اکثر اجزای موجود در تلویزیون های امروزی به طور قابل توجهی انعطاف پذیر و ماندگار هستند. بنابراین در عوض فقط به ضمانت اولیه ای که تولید کنندگان هنگام خرید تلویزیون جدید ارائه می دهند، پایبند باشید. اکثراً هر سازنده ای یک سال گارانتی برای دستگاه های الکترونیکی جدید ارائه می دهد و ممکن است برای همه خریداران کافی باشد. و در صورت نیاز می توانید به هر حال گارانتی سازنده را تمدید کنید. و ممکن است کمی گران باشد، اما شما تکنسین های معتبر و خدمات قابل اعتماد دریافت خواهید کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا