صوتی و تصویریفناوری

بررسی انواع کابل افشان ، ویژگی ها و کاربرد های آن در صنعت

کابل افشان یکی از اتصالات اساسی است که باعث راه اندازی هر سیستمی خواهد شد. در زندگی روزمره ما با انواع مختلفی از کابل ها سروکار داریم که هر کدام کاربردهای صنعتی متفاوتی دارند. کابل و سیم افشان از مهم ترین و کاربردی ترین کابل ها در بخش های مختلف صنعتی می باشد. هر یک از این کابل ها باید به درستی برای حداکثر کارایی با حداقل مصرف برق استفاده شوند. اما کابل افشان چیست و چه تفاوت هایی با کابل فلزی دارد؟

Post image

کابل افشان چیست؟

قبل از بیان تفاوت کابل افشان و مفتولی شما باید درباره هرکدام از آن‌ها و ویژگی‌هایشان بیشتر بدانید. کابل افشان بسیار انعطاف‌پذیر و نرم است، به همین دلیل گاهی به آن کابل نرم نیز اطلاق می‌شود.

انعطاف‌پذیری کابل باعث شده تا بتوان آن را به‌راحتی خم کرد و در قسمت‌های مختلف با دسترسی کم و فواصل کوتاه از آن استفاده نمود. مانند دیگر کابل‌های برق، این کابل نیز دارای یک رسانا و عایق است. این کابل انعطاف‌پذیر از دو یا چند سیم تک‌رشته افشان ساخته شده است.

PVC ( پی وی سی) از نوع پلیمر PVC/D  در کابل‌های سبک آمیزه به عنوان عایق استفاده می‌شود. PVC ( پی وی سی) از نوع پلیمر  PVC/A  نیز برای کابل‌های افشان قدرت به عنوان عایق مقاوم به کار می‌رود.

رساناهایی که در این نوع کابل به کار گرفته می‌شوند باید از جنس مس آنیل شده یا اندود باشند. همچنین قطر مفتول‌های هر رسانا باید استاندارد و یکسان باشد. مقاومت رسانا در ۲۲ درجه سانتی‌گراد نباید از حداکثر مقدار تعیین شده بالاتر برود.

Post image

انواع کابل افشان چیست؟

کابل افشان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. گاهی کابل را بر اساس میزان انعطاف‌پذیری به کابل سبک، کابل قدرت و کابل آلومینیومی تقسیم می‌کنند.

گاهی نیز این تقسیم‌بندی بر اساس ولتاژ کابل‌ها است که در این صورت کابل به انواع ۳۰۰ تا ۵۰۰ تقسیم‌‌بندی می‌شود، اما به صورت کلی کابل افشان به دو دسته تخت و گرد تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربرد‌های مختلف و منحصربه‌فردی دارند.

خرید کابل افشان کمان

شرکت صنایع کابل کمان در سال ۱۳۷۰ در زمینی به وسعت ۴۰۰۰۰ متر مربع در شهر صنعتی شماره یک واقع در استان زنجان شروع به فعالیت نمود.

این واحد پس از گذراندن مراحل نصب ماشین آلات و تامین زیر ساخت های مناسب و با بهره مندی از کارشناسان با تجربه در این رشته، در ابتدای سال ۱۳۷۳ موفق اخذ پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۵۰۰۰ تن موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی (ISIRI) گردید.

Post image

شما می توانید برای سفارش این محصول به وبسایت رسمی کابل کمان بروید وکابل مورد نظرخود را انتخاب کرده و مستقیم از کارخانه و بدون واسطه تحویل بگیرید. شرکت کمان ارائه دهنده مناسب ترین قیمت کابل افشان در کل کشور می باشد.

کاربردهای کابل افشان

کابل افشان را می‌توان در داخل انواع لوله مانند لوله خرطومی، زیر یا روی سازه‌های گچی به کار برد. کاربرد‌های کابل افشان به صورت کلی به شرح زیر است:

  • برای ایجاد اتصالات در لوازم برقی از این کابل استفاده می‌شود.

  • برای ایجاد اتصال لوازم منزل و ماشین‌آلاتی که به طور ثابت کابل به دوشاخه آن‌ها متصل می‌شود.

  • از این کابل برای پمپ شناور چاه‌های عمیق استفاده می‌شود. در واقع بهترین انتخاب برای پمپ‌های آب کابل‌‌های افشان هستند.

  • این یک کابل پرکاربرد برای سیم کشی ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

  • این کار در نیروگاه‌ها مراکز توزیع و مصرف بسیار پرکاربرد است.

  • با استفاده از این کابل می‌توان انرژی فضاهای باز ساختمانی را نیز تأمین کرد.

در کل به دلیل انعطاف‌پذیری و اتصالات متحرک این کابل یک گزینه عالی برای تأسیسات صنعتی و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. از این کابل نمی‌توان در طراحی و ساخت موتور استفاده کرد، زیرا مجزا بودن عایق آن‌هاباعث افزایش حجم موتور می‌شود.

Post image

تفاوت کابل‌های افشان و مفتولی

برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مختلف باید از کابل‌های مختلف مانند افشان و مفتولی به عنوان اتصالات سیستم استفاده کرد.

اما چه کابلی مناسب اتصالات مورد نظر شماست. برای آگاهی و تصمیم‌گیری درست در این زمینه شما باید با تفاوت‌های اساسی این کابل‌ها بیشتر آشنا شوید. در زیر به تفاوت‌های اساسی دو کابل پرکاربرد یعنی کابل افشان و مفتولی اشاره شده است:

  • کابل‌های مفتولی نسبت به کابل‌های افشان از انعطاف‌پذیری بسیار پایین‌تری برخوردار هستند.

  • کابل‌های مفتولی نسبت به نوع افشان در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

  • هزینه استفاده از کابل مفتولی بسیار کمتر از کابل افشار است.

  • کابل مفتولی به دلیل برخورداری از حداقل رشته‌های کمتر دچار اتصالی می‌شود.

  • کابل‌های مفتولی از فرم‌پذیری بالایی برخوردار هستند، اما به دلیل اینکه پوسته این نوع کابل‌ها از جنس مفتول است، الکترون‌ها آزادانه در سطح خارجی هادی جابه‌جا می‌شوند و این در دراز مدت باعث می‌شود تا کابل‌ها دچار شکنندگی شوند.

  • اما در کابل‌‌های افشان به دلیل این که سطح خارجی سیم بیشتر است، احتمال شکستگی بسیار کاهش خواهد یافت.

  • کابل افشان به دلیل انعطاف‌پذیری نسبت به سیم مفتولی گزینه مناسب‌تری برای استفاده در لوله‌های خرطومی ‌است.

  • به علت بالا بودن مقاومت کابل مفتولی نسبت به کابل افشان استفاده از آن در مسافت‌های طولانی آسان‌تر است و کمتر دچار اتصالی مدار خواهد شد، زیرا در کابل‌های مفتولی از رشته‌های کمتری استفاده شده و حتی رسانای آن نیز به صورت تک‌رشته است.

  • کابل‌های افشان در مکان‌هایی که نیاز به استفاده از کابل متحرک است یا کابل باید به صورت متناوب پیچانده شود، مانند پریزهای صنعتی سیار گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

  • اگر قرار است که کابل روی زمین یا به صورت ثابت نصب شود، کابل مفتولی گزینه بهتری است.

  • اختلاف مقاومت اهمی یکی‌دیگر از تفاوت‌های بین کابل افشان و کابل مفتولی است. مقاومت اهمی در کابل‌های مفتولی نسبت به کابل‌های افشان بیشتر است و این به دلیل نوع تنیده شدن رشته‌ها و همچنین طول کابل‌ها است.

Post image

ویژگی های کابل افشان

  • کابل افشان قابلیت انعطاف پذیری دارد و می توان آن را خم کرده و به شکل دلخواه در آورد.

  • همچنین این نوع کابل به راحتی نمی شکند و به نسبت به سایر کابل ها اعم از کابل مفتولی مقاوم تر است،کابل افشان از تعداد بسیار زیادی رشته های نازک هادی ساخته شده است.

  • به کابل های افشان کابل یا سیم نرم نیز گفته می شود.

  • از این نوع کابل معمولا داخل منزل و یا در فواصل کوتاه می توان استفاده کرد.

  • کابل های افشان نیز مانند کابل ها و سیم های مفتولی می تواند ولتاژی بین 300 تا 500 ولت را تحمل کند.

  • کابل افشان به نسبت کابل نیمه افشان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

  • کابل افشان انعطاف بهتری دارند و در نقاط خشک و نمناک مصرف دارند.

  • اگر نیاز به انعطاف پذیری بیشتر و خواص مکانیکی متوسط باشد از سیم و کابل افشان استفاده می‌کنند.

Post image

کاربرد کابل افشان

سیم‌های افشان کاربردهای وسیعی دارند. کابل افشان محصولی همه جانبه و مناسب برای پروژه‌های موقت و دائمی است. از این کابل برای کاربردهای زیر استفاده می‌شود:

1-در ساختمان

مهم‌ترین کاربرد کابل افشان را می‌توان در امور ساختمانی در نظر گرفت. این کابل در سیم‌کشی داخلی ساختمان جهت اجرای تأسیسات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا اداری و تجاری، انتخاب کابل مناسب می‌تواند هم برای موارد ایمنی و هم عملکردی مورد استفاده قرار گیرد. در این میان، کابل افشان می‌تواند انتخاب مناسبی برای سیستم توزیع و انتقال برق ساختمان باشد.

Post image

2-در پمپ آب

کابل افشان به دلیل نرم بودن و کاربرد در فواصل کوتاه، گزینه مناسبی برای استفاده در پمپ آب است. بدین دلیل که پمپ آب فشار هیدرواستاتیکی دارد و این فشار منجر به نفوذ آب، به داخل کابل پمپ شناور از طریق منافذ ایجاد شده در سطح روکش می‌شود.

نشت آب حاوی املاح معدنی در اطراف کابل، باعث ایجاد آسیب شدید و بروز اتصالات در تجهیزات متصل به آن می‌شود. مقاومت کابل کاهش پیدا می‌کند و در نهایت، کارآیی خود را از دست می‌دهد.

اینجاست که استفاده از یک کابل مناسب مانند کابل افشان در پمپ‌های آب می‌تواند به معنای مقاومت در برابر شرایط مخرب باشد.

Post image

3-در صنایع

استفاده از کابل افشان نوع قدرت در صنایع و نیروگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در صنایع که انتقال برق نیاز به جریان‌های فشار قوی دارد، کابل افشان باعث کاهش تداخلات سیگنالی شده و نیازهای عملکردی نیروگاه‌ها را برآورده می‌کند.

از مزایای کابل افشان در استفاده در نیروگاه‌ها و صنایع مربوط به برق، می‌توان به کاهش احتمال برق گرفتگی و حریق، مقاومت خوب در برابر شرایط بد آب و هوایی (رطوبت) و مقاومت بالا در برابر ضربه نام بُرد.

Post image

مزایای کابل افشان

کابل‌های افشان در عملکرد عالی هستند و طراحی آسانی دارند. با سفارشی سازی می‌توانید هر کابل معمولی را به کابل افشان تبدیل کنید. مزایای کابل‌های افشان عبارتند از:

1- صرفه جویی در فضا

قبلاً گفته شد که چگونه کابل‌های افشان به ما در صرفه جویی در فضا کمک می‌کنند. سیم افشان برای مکان‌هایی که نیاز به ذخیره سازی و نصب مقدار زیادی سیم وجود دارد، مفید است.

هرچه این سیم‌ها کارآمدتر باشند، نتایج بهتری خواهید گرفت. تصور کنید سه سیم جداگانه را برای انتقال برق، داده‌ها و سیگنال‌های صوتی نصب کنید. اکنون می‌توانید کابل خود را طوری سفارشی کنید که تمام سیم‌ها را در یک کابل نگه دارد.

Post image

2- بهبود عملکرد کابل

کابل‌های افشان در برابر آسیب‌های شدید مقاوم هستند. آنها می‌توانند فضاهای کوچکی را پوشش دهند و بهترین تجربه کاربری را به شما ارائه دهند.

از این رو، هیچ تداخل الکتریکی را ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه عملکرد کابل را افزایش می‌دهند. می‌توانید بهترین نتایج ممکن را از این کابل‌ها به دست آورید زیرا ماندگاری بالایی دارند و حتی امکان استفاده موقتی را نیز فراهم می‌کنند.

3- مقاوم در برابر خوردگی

کابل‌های افشان در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. آنها قدرت مکانیکی بیشتری به کابل می‌دهند که باعث افزایش طول عمر کابل می‌شود.

این کابل‌ها به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا، بسیار کاربر پسند هستند. این کابل‌ها می‌توانند طیف وسیعی از کاربردها را پوشش دهند و حتی پس از دریافت هرگونه صدمه سنگین، عملکرد یکنواخت خود را ادامه دهند.

Post image

4- فوق العاده انعطاف پذیر

برای تنظیم این کابل‌ها در هر مکانی، مشکلی نخواهید داشت. کابل افشان انعطاف پذیر است و می‌تواند هرگونه مشکلات مربوط به پیچش و خمیدگی را با آن حل کرد. نصب، مونتاژ و جداسازی این کابل‌ها بسیار آسان است.

کابل‌های افشان می‌توانند فضای مصرف شده توسط کابل‌های استاندارد را کوتاه کنند. این مهم یک مزیت اضافی را برای سازماندهی بیشتر کابل‌ها به شما می‌دهد.

5- چند کاره بودن

کابل‌های افشان، ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی دارند که باعث می‌شوند برای پروژه‌های موقتی که نیاز به مدیریت مناسب کابل دارند، بسیار ایده آل باشند.

این کابل‌ها می‌توانند تمام سیم‌های سیگنال را حمل کنند و آنها را در زیر یک لایه محافظ و رسانا قرار دهند. چند کاره بودن باعث می‌شود بتوان از این سیم‌ها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

Post image

سعی کردیم در این مقاله شما را با ویژگی های مختلف کابل افشان آشنا سازیم. امیدوارم وقتی که قصد خرید کابلهای افشان را داشتید این مقاله برای شما مفید و کاربردی بیاید.

 
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا