پزشکیسلامت

ایمپلنت دندان، بررسی مزایای و معایب آن

ایمپلنت دندان میتواند بهترین گزینه برای جایگزین کردن دندان هایی باشد که به نحوی از دست رفته اند. در این مقاله به ابعاد مختلف ایمپلنت دندان پرداخته ایم لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

علت اینکه جنس تیتانیوم را برای ایمپلنت دندان انتخاب کرده اند این است که بسیار سازگار با بدن انسان است، به جرات می توان اذعان داشت که این مقاله کامل ترین مقاله تخصصی به زبان فارسی درباره ایمپلنت دندان است. زمان لازم برای مطالعه کل محتوای این مقاله و دیدن ویدیوها حدود 18 دقیقه می باشد.

ایمپلنت دندان با دندان واقعی ما چه فرقی دارد؟

یک دندان واقعی از نظر ظاهری به 3 بخش تقسیم می شود. ریشه، طوق دندان و تاج دندان 3 بخش اصلی و ظاهری هر دندان واقعی هستند.

ریشه توسط رباط پریودنتال به استخوان فک متصل می شود، طوق دندان در حد فاصل بین ریشه و تاج دندان است. این بخش در خط لثه قرار دارد. و تاج دندان آن چیزی است که بیرون از لثه ها مشاهده می شود.

یک ایمپلنت دندان که با روش جراحی در داخل استخوان فک کاشته می شود نیز تقریبا چنین ظاهری دارد. تنها تفاوت اصلی آن ها در زنده بودنشان است. دندان در مرکز و ریشه خود بافت زنده دارد اما ایمپلنت صرفا یک قطعه کوچک و فلزی است که وارد فک شده.

با این وجود، هم دندان واقعی و هم ایمپلنت هر دو عملکرد و ظاهر مشابهی دارند و هر دو برای بهبود گفتار و قدرت جویدن در نظر گفته می شوند.

انواع ایمپلنت دندان

سه نوع ایمپلنت دندان وجود دارد که شما می‌توانید از بین آن‌ها، اندواستیل، ساب‌پریواستیل و زیگوماتیک را انتخاب‌کنید. اندواستیل، ایمن‌ترین و رایج‌ترین است و بعد از آن ساب‌پریواستیل و سپس زیگوماتیک قرار می‌گیرند که سخت‌ترین است و به‌ندرت استفاده‌می‌شود.

ایمپلنت اندواستیل

ایمپلنت اندواستیل، رایج‌ترین نوع ایمپلنت است. آن‌ها به‌شکل پیچ هستند و در استخوان فک قرارمی‌گیرند تا دندان مصنوعی روی آن قرارگیرد.

ایمپلنت ساب‌پریواستیل

ایمپلنت ساب‌پریواستیل، به‌جای اینکه در استخوان فک قرارگیرد، روی استخوان و همچنان زیر لثه، قرارمی‌گیرد. قاب فلزی در زیر لثه قرارمی‌گیرد که پایه‌ای (پست) به آن وصل‌است. سپس لثه دور قاب را می‌گیرد تا آن را ثابت نگه‌دارد. دندان مصنوعی به پایه‌هایی که از لثه بیرون‌زده‌اند، وصل‌می‌شود. این روش تنها زمانی استفاده‌می‌شود که استخوان فک فرد برای جایگذاری (کاشت) ایمپلنت کافی نباشد.

ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک، نادرترین نوع ایمپلنت است. این نوع، پیچیده‌ترین نوع است و فقط باید درصورتی که استخوان فک کافی برای روش اندواستیل را دارید، انجام‌شود. ایمپلنت، به‌جای اینکه در استخوان فک قرارگیرد، در استخوان گونه قرارخواهدگرفت.

ایده آل ترین شرایط ایمپلنت دندان چیست؟

خبر خوب این است که بیشتر افراد کاندیداهای خوبی برای کاشت ایمپلنت هستند. با این حال یک کاندید ایده آل باید حتما 4 شرط زیر را داشته باشد تا نتایج عمل به درستی رقم بخورد:

  • بافت لثه حتما باید سالم و مقاوم باشد
  • اندازه، تراکم و ساختمان استخوان فک مناسب باشد
  • حتی الامکان سیگار و سایر دخانیات مصرف نشود
  • شخص باید متعهد به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان باشد

آیا کاشت ایمپلنت دندان دردناک است؟

انجام یک عمل جراحی می تواند ترسناک باشد زیرا بخشی از بدن شما باید باز شود. از آنجایی که کاشت ایمپلنت دندان به این معنی است که فک شما باید بریده شود، منطقی است که بسیاری از افراد در مورد این روش و میزان درد ناشی از آن احتیاط کنند.

چقدر می تواند دردناک باشد؟

یکی از بزرگترین دلایلی که مردم معتقدند جراحی ایمپلنت دندان دردناک است، چیزهایی است که در اینترنت می بینند. یک جستجوی سریع برای جراحی ایمپلنت دندان به شما تصاویر زیادی را می دهد یا افرادی که در لثه هایشان سوراخ می شوند، بسیار ترسناک به نظر می رسد اگر ندانید چه اتفاقی دارد می افتد. با این حال، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد زیرا این روش به خودی خود آنقدرها هم که به نظر می رسد دردناک نیست.

اجازه دهید از مقیاس یک تا 10 استفاده کنیم که یکی نشان دهنده حداقل ناراحتی و 10 نشان دهنده درد طاقت فرسا است. یک ایمپلنت دندانی ساده، برای بیمارانی که استخوان‌های خوبی دارند و به جراحی بافت نرم زیادی نیاز ندارند، در 24 تا 48 ساعت اول بین 2 تا 3 درد دارند، که به معنای داروهای بدون نسخه مانند تایلنول یا ادویل از هر گونه ناراحتی که احساس می کند مراقبت خواهد کرد.

دردی که بیماران هنگام انجام جراحی ایمپلنت دندان احساس می‌کنند، در واقع از سوراخ ایجاد شده در استخوان یا محل قرار دادن ایمپلنت نیست – درد معمولاً از دستکاری بافت نرمی ناشی می‌شود که در طول این فرآیند رخ می‌دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، ایمپلنت‌های دندانی که نیازی به بلند کردن بافت لثه ندارند، در واقع بدون درد هستند، به طوری که بیماران سطح درد را پس از عمل یک تا دو گزارش می‌کنند. اگر فلپ کوچکی از بافت لثه برداشته شود، میزان درد در شب اول سه یا چهار است و پس از آن کاهش می یابد.

اگر استخوان باید برای عمل پیوند زده شود، سطح درد بالاتر است و بیماران از نظر دردی که در سه روز اول بعد از عمل تجربه می‌کنند در 5 یا 6 قرار دارند که نیاز به دادن مسکن قوی به آنها دارد. .

صرف نظر از اینکه چه مقدار بافت لثه برداشته شده یا نیاز به پیوند وجود دارد، درد از یک تا سه روز طول می کشد و پس از آن فروکش می کند.

ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا