گوناگون

معرفی و کاربرد رزین سختی گیر پرولایت

رزین سختی گیر

عمده استفاده از رزین سختی گیر در تجهیزات تصفیه آب است. توانمندی بسیار بالایی در حذف یون‌های رسوب‌زا مانند منیزیم و کلسیم را که موجب سختی آب می‌شوند را دارا می‌باشد. با حذف یون‌های سنگین و در اصطلاح نرم شدن آب، دیگر املاحی درون لوله‌ها و تجهیزات برای تجمیع رسوب وجود ندارد.

آب نرم شده چه در مصارف صنعتی و چه برای مصارف خانگی و آب‌های آشامیدنی، مزیت‌های بسیاری  دارد و به خودی خود موجب کاهش بیماری‌های کلیوی در افراد و عدم خرابی دستگاه‌ها در اثر انباشت رسوب می‌شود. این رزین با نام‌های رزین تبادل یونی، رزین کاتیونی سختی گیر، رزین کاتیونی، رزین تصفیه آب نیز شناخته می‌شود.

فرایند سختی گیری توسط رزین سختی گیر بدین صورت است که به‌واسطه یک واکنش شیمیایی برگشت‌پذیر، یون‌های رسوب‌زا با یون سدیم موجود در رزین، جایگزین شده و از ساختار آب حذف می‌شوند. جنس رزین‌ سختی گیر متشکل از ترکیبات دی‌وینیل بنزن و پلی‌استایرن است و پیوندهای الاستیک این ترکیب را به‌شکل بلورهای کروی‌، شکل می‌دهند.

رزین کاتیونی سختی گیر

سختی گیرهای رزینی توسط رزین سختی گیر یا رزین کاتیونی سدیمی، آب سخت را به آب نرم تبدیل می‌کنند. طبق این فرآیند یون‌های سختی آور آب (کلسیم و منیزیم)  با سدیم موجود در رزین جایگزین می‌شوند. در نهایت آب بدون املاح رسوب‌زا تولید می‌شود. یون سدیم موجود در رزین که به ساختار آب وارد می‌شود بسیار محلول است.

بنابراین احتمال شکل‌گیری رسوب از بین می‌رود‌. جایگزینی یون سدیم رزین با یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب ورودی تا زمانی ادامه می‌یابد که رزین اشباع شده و  نیازمند عملیات احیاء می‌شود. بطور کلی برای حذف یون‌های سختی‌آور و تولید آب نرم از رزین‌های مبادله یونی سختی گیر استفاده می‌شود.

رزین پرولایت C100 در کاربردهای صنعتی بسیار کارآمد عمل کرده و توقعات رسوب گیری برای حفظ تجهیزات را به نحو احسن برآورده کرده است.

این رزین‌ها توانایی دارند تا حدود زیادی از سختی آب بکاهند و یا گاهی اوقات به صفر نیز برسانند. اما این رزین‌ها به جهت جابجایی یون‌های رسوب‌زا  با یون سدیم توانایی کاهش، TDS آب را ندارند. رزین کاتیونی پایه قوی در فرم سدیمی که همان رزین سختی گیر است فقط قادر به جذب و حذف یون‌های عامل سختی آب است.

به همین سبب در فرایند سختی گیری آب، فقط از فرم سدیمی رزین کاتیونی پایه قوی به جهت تفکیک یون‌های کلسیم و منیزیم استفاده می‌شود. نوع دیگری از رزین کاتیونی موجود است که به رزین‌های کاتیونی پایه ضعیف در فرم سدیمی شناخته می‌شوند.

این رزین‌ها توانایی حذف کاتیون‌های مربوط به قلیاییت آب را دارد. ولی همه کاتیون‌های موجود در آب توسط این رزین جذب نمی‌شود. بنابراین برای نرم کردن آب می‌بایست از رزین کاتیونی سختی گیر استفاده کرد.

رزین پرولایت C100H توانمندی حذف فلزاتی مانند آهن، مس، سرب، باریم و … را دارا می باشد. پالایش این آلاینده ها از آب سطح کیفی آب خروجی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

رزین سختی گیر

کاربرد رزین سختی گیر در صنعت

  • در صنایع غذایی برای حفظ طعم و بوی غذا از رزین سختی گیر استفاده می‌شود.
  • حذف املاح رسوب‌زا و نرم کردن و سختی گیری آب در مقیاس وسیع صنعتی، توسط این رزین انجام می‌پذیرد.
  • از رزین سختی گیر در صنایع داروسازی استفاده گسترده‌ای می‌شود.
  • در صنایع نساجی برای بهبود کیفیت رنگ از رزین‌های مبادله یونی بهره‌برداری می‌شود.
  • از این رزین در صنعت تصفیه آب و فاضلاب در سطح وسیع استفاده می‌شود.
  • در سایر صنایع مرتبط با آب جهت حفظ کیفیت تولیدات و همچنین حفظ تجهیزات از این رزین استفاده می‌شود.

مشکلات ایجاد شده توسط آب سخت چیست؟

عنوان آب سخت به آبی اطلاق می‌شود که مواد معدنی زیادی در ساختار آن حل شده باشد. این آب دارای معایب بسیاری است که برای انسان مضر محسوب شده و مشکلات عدیده‌ایی را به وجود می‌آورد.

یکی از موثرترین راهکارها برای از بین بردن این مشکلات، خرید رزین سختی گیر پرولایت است. هلدینگ مبنا شیمی از وارد کنندگان و عرضه کنندگان رزین‌های پرولایت در سطح ایران می‌باشد. از مشکلاتی که توسط سختی آب پیش می‌آید از بین رفتن درخشندگی و فرم لباس است.

حتی این معضل ممکن است به حدی باشد که لباس کاملاً چرک و نامرتب به نظر برسد یا حتی بر روی ظروف و لیوان‌ها رسوب کند. اگر آبی که از دوش حمام جاری می‌شود دارای درجه سختی باشد، باعث ریزش مو می‌شود. همچنین اگر برای شست و شوی بدن از این آب استفاده شود، لایه‌ای از آن (رسوب منیزیم و کلسیم) روی پوست باقی می‌ماند.

آب سخت موجب زبری پوست و از دست دادن لطافت پوست و مو می‌شود. از دیگر معضلات پیش آمده توسط آب سخت می‌توان به رسوب در سیستم‌های گرمایشی و لوله‌ها اشاره کرد. انباشت رسوب عملکرد پمپ‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا