گوناگون

سختی گیر آب؛ راه حل نهایی برای رهایی از رسوبات و سختی آب

سلام، آیا می دانید سختی گیر آب چیست؟ اگر شما هم مثل من هستید، احتمالاً به کیفیت آب لوله کشی خود اهمیت زیادی نمی دهید، به شرطی که قابل شرب باشد و بوی نامطبوعی نداشته باشد. اما آیا می دانستید که آب سخت می تواند مشکلات زیادی برای لوله ها، لوازم خانگی و حتی پوست و موهای شما ایجاد کند؟ به همین دلیل تصمیم گرفتم کمی تحقیق کنم و این مقاله را در مورد سختی گیرهای آب بنویسم، دستگاه هایی که مواد معدنی سخت کننده آب را حذف می کنند.

اول از همه؛ آب سخت چیست؟

اصلا آب سخت چیست؟ خب، آب سخت آبی است که غلظت بالایی از یون های کلسیم و منیزیم دارد که به طور طبیعی در برخی منابع آب زیرزمینی وجود دارد. این یون ها می توانند رسوباتی را بر روی سطوح لوله ها، شیرها، سر دوش ها و تجهیزات گرمایشی تشکیل دهند و کارایی و طول عمر آنها را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند لباس های شما را سفت و کدر، ظروف شما را لکه دار و کدر و پوست شما را خشک کنند. ناگفته نماند که آنها می توانند بر طعم و بوی آب شما تأثیر بگذارند و نوشیدن یا پخت و پز با آن را کمتر دلپذیر کنند.

سختی آب

سختی گیر آب چطور کار میکند؟

پس سختی گیر چگونه کار می کنند؟ آنها از فرآیندی به نام تبادل یونی استفاده می کنند که اساساً به معنای مبادله یون های کلسیم و منیزیم در آب با یون های سدیم یا پتاسیم است. سختی گیر آب دارای یک مخزن پر از دانه های رزین است که با یون های سدیم یا پتاسیم پوشانده شده است. با عبور آب سخت از مخزن، دانه های رزین یون های کلسیم و منیزیم را جذب کرده و یون های سدیم یا پتاسیم را در آب آزاد می کنند. به این ترتیب آب نرم و عاری از مواد معدنی تشکیل دهنده رسوب می شود.

اما صبر کنید، چیزهای بیشتری وجود دارد! سختی گیرهای آب یک مخزن دوم به نام مخزن نمک نیز دارند که محلول نمکی را در خود نگه می دارد که برای بازسازی دوره ای دانه های رزین استفاده می شود. هنگامی که دانه های رزین با یون های کلسیم و منیزیم اشباع می شوند، توانایی خود را برای نرم کردن آب از دست می دهند. این زمانی است دستگاه سختی گیر وارد چرخه بازسازی می شود، که دانه های رزین را با محلول نمک از مخزن آب نمک شستشو می دهد. محلول نمک یون‌های سدیم یا پتاسیم روی دانه‌های رزین را بازیابی می‌کند، در حالی که یون‌های کلسیم و منیزیم را از زهکشی پاک می‌کند. سپس سختی گیر آب آماده است تا دوباره آب را نرم کند.

سختی گیر آب

چطور متوجه شوید که به سختی گیر نیاز دارید؟

پس چگونه می توانید بفهمید که آب سخت دارید؟ خوب، علائمی وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید، مانند:

  • لکه های سفید یا خاکستری روی سینک، وان و توالت شما
  • کاهش فشار یا جریان آب از شیرهای آب و سر دوش شما
  • کف صابون یا باقیمانده رسوبات روی دیوارها و درهای حمام شما
  • مشکل در تشکیل کف با صابون یا شامپو
  • موهای خشک یا شکننده که به سختی حالت میگیرند
  • پوست خشک یا تحریک شده که مستعد جوش یا اگزما است
  • لباس‌های زبر و خشن که به اندازه کافی براق و شفاف نمیشوند.
  • پس از شستن، روی لیوان و ظروف خود لکه یا ردی ایجاد شود
  • طعم یا بوی فلزی یا ترش در آب شما

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، ممکن است بخواهید سطح سختی آب خود را آزمایش کنید.  شما می توانید این کار را با استفاده از یک کیت ساده که می توانید به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی خریداری کنید، انجام دهید. این کیت مقدار کربنات کلسیم موجود در آب شما را به صورت دانه در هر گالن (gpg) یا قسمت در میلیون (ppm) اندازه گیری می کند.  هر چه این عدد بیشتر باشد، آب سخت تر است. در اینجا یک راهنمای کلی برای طبقه بندی سختی آب آورده شده است:

  1. آب نرم: 0 – 1 gpg (0 – 17 ppm)
  2. آب کمی سخت: 1 – 3.5 گرم در کیلوگرم (17 – 60 ppm)
  3. آب نسبتاً سخت: 3.5 – 7 gpg (60 – 120 ppm)
  4. آب سخت: 7 – 10.5 gpg (120 – 180 ppm)
  5. آب بسیار سخت: بیش از 10.5 gpg (بیش از 180 ppm)

اگر سطح سختی آب شما بالاتر از 3.5 گرم در کیلوگرم (60 پی پی ام) است، ممکن است بخواهید یک دستگاه سختی گیر آب تهیه کنید.

انواع سختی گیر آب

  • سختی گیر تبادل یونی: این سختی گیرها ها از دانه های رزینی استفاده می کنند که با یون های سدیم یا پتاسیم شارژ می شوند. هنگامی که آب سخت از رزین عبور می کند، مواد معدنی با یون ها مبادله می شود و آب نرم باقی می ماند. این نوع نرم کننده آب برای پر کردن یون ها نیاز به بازسازی منظم با نمک یا کلرید پتاسیم دارد. همچنین سدیم یا پتاسیم را به آب اضافه می کند که ممکن است برای افرادی که مشکلات سلامتی یا محدودیت های غذایی دارند مناسب نباشد.
  • سختی گیر بدون نمک: از روش های مختلفی برای جلوگیری از تشکیل رسوب یا چسبیدن مواد معدنی به سطوح مانند کریستالیزاسیون، مغناطیس یا فناوری نانو استفاده می کنند. این مدل ها مواد معدنی را از آب حذف نمی کند، بلکه شکل یا رفتار آنها را تغییر می دهد.
  • سختی گیر به کمک تبلور (TAC): این سختی گیرها از یک محیط سرامیکی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد کریستال‌های میکروسکوپی کلسیم و منیزیم در آب می‌شود. این کریستال ها بی ضرر هستند و به سطوح و لوله ها نمی چسبند.

چگونه بهترین دستگاه سختی گیر آب را متناسب با نیاز خود انتخاب کنیم؟

انواع و اندازه های مختلفی از سختی گیرهای آب در بازار موجود است که هر کدام ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین مورد برای نیاز خود، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • سطح سختی آب: می توانید با استفاده از کیت تست یا تماس با یک متخصص سطح سختی آب خود را اندازه گیری کنید. سطح سختی بر حسب دانه در گالن (gpg) یا میلی گرم در لیتر (mg/L) بیان می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، آب شما سخت تر است. به طور کلی، هر چیزی بالاتر از 7 گرم در هر لیتر یا 120 میلی گرم در لیتر آب سخت در نظر گرفته می شود و ممکن است به یک نرم کننده آب نیاز داشته باشد.
  • مصرف آب شما: می توانید مصرف آب خود را با ضرب تعداد افراد خانه در 75 گالن در روز (میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر) تخمین بزنید. نتیجه نیاز روزانه شما به آب بر حسب گالن است. همچنین باید مصرف آب اضافی از وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… را در نظر بگیرید.
  • ظرفیت سختیگیر آب: می‌توانید ظرفیت دستگاه سختی گیر خود را با ضرب کردن میزان آب مورد نیاز روزانه در میزان سختی آب محاسبه کنید. نتیجه، نیاز روزانه شما برای حذف سختی در دانه ها است. سپس باید این عدد را بر تعداد روزهای بین بازسازی (معمولاً 3 تا 7 روز) تقسیم کنید تا حداقل ظرفیت مورد نیاز خود را در دانه در هر چرخه بدست آورید. شما باید سختی گیر را انتخاب کنید که ظرفیتی برابر یا بیشتر از این عدد داشته باشد.
  • بودجه شما: باید قیمت مدل ها و برندهای مختلف سختی گیرها را که نیازهای ظرفیت شما را برآورده می کند، مقایسه کنید. همچنین باید هزینه‌های نصب، هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، شرایط گارانتی و نظرات مشتریان هر گزینه را در نظر بگیرید.

بهترین سختی گیر

مزایا و معایب سختی گیر آب

خوب، برخی از مزایا و معایب استفاده از نرم کننده آب وجود دارد که باید قبل از تصمیم به تهیه آن بدانید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 مزایا:

  • در هزینه تعمیرات لوله کشی و نگهداری لوازم خانگی صرفه جویی می کنید، زیرا از رسوب و خوردگی جلوگیری می کنید.
  • از مواد شوینده و صابون کمتری برای لباس‌ها و ظروف خود استفاده می‌کنید، زیرا آب نرم بهتر کف می‌کند و تمیزتر آبکشی می‌کند.
  • از لباس‌های نرم‌تر و روشن‌تر، ظروف براق‌تر و بی‌لک‌تر، و پوست و موی صاف‌تر و سالم‌تر لذت خواهید برد.
  • طعم و بوی آب خود را بهبود می بخشید و آن را با طراوت و اشتها آور می کنید.

 معایب:

  • شما باید به طور منظم برای مخزن نمک خود نمک بخرید، که می تواند هزینه بر باشد.
  • شما از آب و انرژی بیشتری برای چرخه بازسازی استفاده خواهید کرد که می تواند قبض های آب و برق و اثرات زیست محیطی شما را افزایش دهد.
  • محتوای سدیم یا پتاسیم آب خود را افزایش می دهید که می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا مشکلات کلیوی نگران کننده باشد.
  • برخی از مواد معدنی مفید از آب خود را از دست خواهید داد، مانند کلسیم و منیزیم که برای سلامت استخوان و عملکرد عضلات ضروری هستند.

امیدوارم این مقاله برای شما جالب و آموزنده بوده باشد. اگر علاقه مند به تهیه یک سیستم سختی گیر آب برای خانه یا محل کار خود هستید، از یک شرکت باسابقه و معتبر، مانند فراب زیست فراز (https://farab-zist.com) مشاوره و کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا