ارز دیجیتالکسب و کار

چگونه یک تریدر موفق شویم؟ و چگونه بتوانیم یک تریدر موفق بمانیم؟

چگونه یک تریدر موفق شویم ، یک سوال است و چگونه یک تریدر موفق باشیم (بمانیم ) یک سوال. یکی در رابطه با رسیدن به قله است و یکی درباره ماندن در قله . اگر موفقیت در نظر شما پول درآوردن در بازار باشد. پس جواب سوال اول ساده است. هر وقت دیدید بازار به صورت قوی در راستای روند حرکت می کند ، وارد شوید و بعد از اینکه به نقطه مطلوبتان رسید از معامله خارج شوید .ساده هست و لی آسان نیست. هر چقدر که در این بازار پیش می روید خواهید فهمید که چیزی به عنوان پول آسان در این بازار وجود ندارد.                                                                                                                                                                                                   

کسانی که به دنبال پول آسان می روند در نهایت پولی که به سختی بدست آورده اند  را از دست می دهند.

در این بازار چیزی به عنوان پول آسان وجود ندارد و خیلی ها در این دام می افتند . چیزی که ما از شما می خواهیم که از آن بر حذر باشید ،همین طمع به پول آسان است. طبق چیزی که در بالا گفتیم شما می توانید سود کنید اما آیا این سود پایدار است؟ حال شما توانستید در چندین بار سود کنید. واکنش تریدر ها به شما اینگونه خواهد بود.

تبریک می گوییم ! شما بر اساس تعریفی که از موفقیت داشتید یعنی پول درآوردن ، موفق شدید. اما آیا می توانید موفق بمانید یا اینکه این کار را به صورت متعدد تکرار کنید؟ جواب بر اساس تجربه ما ، مطلقا منفی است.

اجازه بدهید ابتدا روش بالا را بررسی کنیم.شما همسو با هیجانات بازار وارد می شوید اما چه چیزی تضمین می کند که این هیجانات را درست تشخیص داده اید؟ به تصویر زیر نگاه کنید.

تریدر موفق

این چارت در زمان یک دقیقه است.فرض کنید که سشن معاملاتی شما از ساعت 10.30 شروع شده است و منتظر حرکت هیجانی بازار هستید ،صبر می کنید و به چارت نگاه می کنید. بعد از 30 دقیقه حرکتی هیجانی را مشاهده میکنید از آنجایی که بازار رنج است این احتمال وجود دارد که همین حرکت باعث شود تا در فاز جدیدی وارد شویم. شما وارد معامله می شوید . یک کندل عالی و قوی. یک اصلاحی ،کمی بالا می رود  و دوباره اصلاحی … تا به خودتان بجنبید ،تریدتان سر به سر بسته می شود.بدانید که مهارت های بیشتری برای ایجاد یک روند پایدار لازم است.

پس ابتدا بیایید تا ویژگی های یک تریدر موفق را بررسی کنیم تا بتوانیم جواب بهتری به این دو سوالی که ابتدای بحث مطرح کردیم، بدهیم.

تریدر موفق کیست؟

تریدر موفق کسی است که از احتمالات به خوبی آگاه است و بر اساس استراتژی معاملاتی خود و پلن مدیریت سرمایه ای که وضع کرده است ،ترید می کند. اگر بخواهیم سه مولفه اساسی عملکرد او  را نام ببریم به شرح زیر می باشد.

1)استراتژی

2)مدیریت سرمایه

3)روانشناسی معاملات

ما در مقاله مسیر تریدر شدن از زبان یک تریدر به صورت مختصر نگاهی به مهارت های تریدر داشتیم اما اکنون به صورت کامل تر آن را بحث می کنیم.تریدر موفق ، استراتژی ای که بر او منطبق است و توسط او تست شده است را با برنامه ی ثابت اینکه چقدر از سرمایه اش را در هر معامله ریسک می کند را به همراه آگاهی از اینکه قطعیتی در بازار وجود ندارد ، به کار می گیرد. احتمالا معاملات عالی ای را از خود به جای می گذارد و سوددهی می کند.

می داند که از هر ترید نباید انتظار سود داشته باشد چون بر اساس احتمالات امکان دارد که آنی که فکر می کند بهترین معامله اش هست ضرر بدهد و آنی که فکر می کند یک معامله معمولی است به او سودی فرای انتظار هدیه دهد.بنابراین او بر این باور است که در میان مدت و بلند مدت سودده خواهد بود. به قولی به استراتژی خود که چندین بار آنرا تست کرده است ، احتمال و عملکرد آنرا می داند ،اطمینان دارد.

خب با توجه به تعاریف بالا تریدر موفق به عنوان یک شغل به بازار نگاه می کند نه یک بازی هیچان آور. به همین خاطر به سود گیری مستمر از بازار می اندیشد یا بهتر بگوییم دید بلند مدت دارد.حال کمی این مفهوم را در چارت ببینیم.

نمایی از ذهنیت یک تریدر موفق

تریدر موفق

دو منطقه در این عکس کشیده شده است که هر دو کار یک تریدر موفق است. او  فکر می کند که بازار تا منطقه بالایی پیش خواهد رفت و سپس به پایین خواهد ریخت.مثلا برای خود می گوید که یک کندل بسیار قوی دارم ،بازار خواسته تا این کندل را جبران کند اما نتوانسته است با یک کندل یا چند کندل آنرا جبران کند. مشخص است که بازار در فاز اصلاحی است و فکر می کند که منطقه ای که کشیده ام از آنجایی که ویژگی های خوبی دارد می تواند بازار را بر گرداند و حداقل تا بعد از خط آبی ببرد.

قسمتی از فکرش درست است بازار بر می گردد اما ضعیف تر از آنی که بتواند روند قبلی خود را بر گرداند. حال اینجا تفکرات تریدران به دو قسمت تقسیم می شود.

1_ماندن در معامله :این پوزیشن را گرفته ام ،تارگت خوبی دارد ،روند پشتش قوی است پس با آن می مانم.علاوه بر آن استراتژی ام این را گفته است پس من نیز بر اساس آن عمل می کنم تا به آن تارگت برسم.

2_تغییر در معامله: استراتژی من شرایطی را برای تارگت و استاپ تعیین کرده است . با توجه به شرایط بازار می دانم که این احتمال وجود دارد که خلاف پوزیشن من ،بازار حرکت کند .بنابراین تصمیم می گیرم که یا تارگتم را کوچک کنم یا ریسک فری کنم.در اصل من ترجیح می دهم که سود احتمالی ام را از دست بدهم تا پول قطعی ام را.

به فرض در اینجا معامله ریسک فری می شود. اما او منطقه دیگری نیز رسم می کند(منطقه پایینی ) که  بتواند در صورت حرکت جدید بازار بتواند از آن بهره مند شود. منطقه اش را دارد ،بازار در آن منطقه حرکت رنج می کند  اکنون بیشتر یقین می کند که امکان حرکت صعودی وجود دارد. پس منتظر یک الگوی کندلی می گردد. ستاره صبح گاهی را می بیند. پس از آن وارد معامله می شود. در همین حین از معامله فروشی که داشته بود ،به صورت دستی ،خارج می شود. تغییر دیدگاه او یک خرده سود و یک سود بزرگ را برایش به همراه داشت. این کاری است که از یک تریدر موفق فارکس انتظار می رود.

اکنون تعریفی از تریدر موفق در ذهن داریم حال برگردیم به سوال درس

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

جواب واضح است . کارهایی شبیه کار های یک تریدر موفق انجام دهید تا بتوانید نتایجی مانند آنها ،کسب کنید و موفق شوید.اگر می خواهید یک فوتبالیست موفق شوید ،ابتدا باید مولفه های فوتبال را درک کنید . بدانید که فوتبال چندین مهارت دارد و بر اساس پستی که می خواهید در آن بازی کنید آن مهارت ها را تقویت می کنید.ما نیز این انتظار را از شما داریم.

در هر یک از سه مهارت او قدم بردارید. می خواهید تدریس خصوصی بردارید یا مسیر را تنهایی بروید  به هر حال شما نیازمند عزم راسخ و صبر فراوان خواهید بود. این راه تریدر شدن چند ماهه نخواهد بود.اما  شما برای رسیدن به پاداش های بزرگ ، باید تلاش های مستمرانه ای انجام دهید..اولین چیزی که باید بدانید این است که شما نیازمند هر سه ی این مهارت ها هستید. سخت است که بدون یکی از این مهارت ها مسیری مطمئن را طی کرد. علاوه بر این دقیقا مانند فوتبال ،بر اساس پستی که می خواهید بازی کنید می توانید سطح مهارت هایتان را تعیین کنید.

مثلا شما می خواهید که سریعا به سود برسید  و زمانی که از پای تحلیل بلند می شوید ،سودی در جیبتان باشد ،این کار اسکالپینگ است. برای آن باید از مهارت کنترل لحظه ای احساسات بالاتری از سایر شیوه های ترید برخوردار باشید. یا اینکه اگر بخواهید به صورت بلند مدت معامله کنید ،باید بدانید که چگونه بر استرس ناشی از معامله یتان غلبه کنید و دچار درگیری ذهن نشوید.و مواردی از این قبیل.

گاهی اوقات یک تریدر موفق ساعت ها  به چارت نگاه می کند تا موقعیتی بیابد .گاهی هیچ موقعیتی در روز نمی یابد پس صبر می کند. گاهی خسته می شود اما این خستگی او را مجاب نمی کند که تریدی خارج از استراتژی اش بکند. گاهی معامله ای که برای آن خیلی صبر کرده است از دستش می رود یا به او ضرر می دهد. گاهی بهترین معاملاتش با ضرر همراه می شوند . و…

بدانید که تریدر موفق کسی نیست که با این باد ها بلرزد و  این شرایط تغییری در او ایجاد کند. او می داند که در میان مدت یا بلند مدت سودده خواهد بود.

تریدر موفق آنی است که ظرفیت بسیار بالایی در تحمل ضرر ها دارد. فرض کنید او استراتژی دارد که ریتش 40 درصد است .این ریت به این معناست که باید از 10 تریدری که انجام می دهد انتظار 6 ضرر را بکشد . او شروع به معامله می کند . ترید اول ضرر ،دوم ضرر، سوم ریسک فری، چهارم ضرر و.. تا به عدد هفتم می رسد. آیا اکنون باید برای چهار معامله ی بعدی انتظار سود داشته باشد؟

جواب خیر است. متاسفانه احتمال اینگونه کار نمی کند.ممکن است 12 ضرر پشت سر هم بدهد و 8 ترید بعدی اش با سود همراه شود .همه چیز ممکن است. اما او می داند که یک ترید سودش 5 ترید ضررش را جبران می کند ،چون معمولا ریسک به ریوارد 1 به 5 دارد. پس از 12 ضرر پشت سر هم نیز ناراحت نمی شود ،چون می داند که در این بازار احتمالات پا بر جاست علاوه بر اینکه ترید های سود نیز از راه می رسند.

ما برای شما بدترین شرایط را ترسیم کردیم که یک تریدر موفق در آن قرار می گیرد اما معمولا در میان ضرر ها یک سودی می آید که همه را جبران می کند و سود بیشتر می رساند.اما برویم سراغ دیگر سوال این مقاله که کمی درباره خصوصیات  تریدر موفق ماندن صحبت می کند.

چگونه یک تریدر موفق باشیم (بمانیم)؟

با تعریفی که ما از تریدر موفق کردیم (سوددهی مستمر) شما نیاز دارید تا آن سه مهارت را همراه خودتان داشته باشید و دائما آنها را به کار بگیرید. ژورنال بنویسید. شفافیت بیشتری به استراتژیتان بدهید و… اما به نظر ما کاری که اهمیت بیشتری را نسبت به سایرین در این موضوع(معامله گر موفق ماندن) پیدا می کند، مدیریت سرمایه است. بقای همه ی ما در بازار بستگی به آن دارد. مدیریت سرمایه برای این طراحی شده است که اگر چند ترید ضرر شد ، آسیب غیر منتظره یا سنگینی به حساب ما وارد نشود. شرایطی را ایجاد می کند تا با ترید های سود خود ، ضرر هایتان را جبران کنید و تمام.

عاقبت تریدر مبتدی

نتیجه گیری

بدانید که تریدر موفق شدن مسیر ساده ای نیست.ما به شما توصیه می کنیم که ابتدا به صورت مشخص در هر مهارت به صورت مجزا ورود کنید و بعد از اینکه در آن مهارت به تسلط کافی رسیدید این مهارت ها را در کنار یکدیگر به کار بگیرید تا یک تریدر موفق شوید و بمانید.

منبع:تجارت موفق

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا