ورزش

منال رستم | سوپر زنی که می تواند همه چیز را انجام دهد

با منال رستم، اولین مصری و عرب که در ماراتن دایره قطبی و موارد دیگر شرکت کرد، آشنا شوید…
Manal Rostom یک ترکیب جالب است. یک دونده بین المللی ماراتن، یک مربی تناسب اندام، یک سخنران عمومی، یک تأثیرگذار سلامت و تندرستی، یک مربی شخصی، موسس یک سازمان جهانی زنان، و اولین سفیر نایک که با حجاب بود.

منال که داروساز سابق است، اکنون در دبی زندگی می کند و دویدن و زندگی سالم را می پذیرد—او اولین مصری است که پنج مسابقه از شش دوره ماراتن جهانی را تکمیل کرده است. او همچنین برخی از بلندترین قله های جهان از مون بلان تا کوه کلیمانجارو را صعود کرده است. او بنیان‌گذار و رهبر جامعه‌ای به نام «حجاب زنده» است – که اکنون تقریباً یک میلیون نفر را در میان اعضای آن به شمار می‌آورد و به همه زنان محجبه قدرت می‌دهد تا از مشکلاتی که هر روز با آن مواجه می‌شوند جان سالم به در ببرند.

ورزش و تناسب اندام با Manal Rostom در مورد یکی از شگفت انگیزترین دستاوردهای او – Marathon دایره قطبی – صحبت کرد.

یک تغییر شغلی الهام‌بخش که به شگفتی‌هایی منجر شد: یک داروساز تمام وقت که علاقه‌اش به ورزش را دنبال می‌کند

“ورزش همیشه یک علاقه بوده است. من هر چیزی را که تصورش را بکنید امتحان کردم. مانال گفت: اسکیت روی یخ، اسب سواری، غلتک سواری، و والیبال و بسکتبال در دبیرستان. من در کویت به دنیا آمدم و بزرگ شدم و در سال 1993 در دبیرستان به تیم دوومیدانی پیوستم و در مسابقات دو و میدانی مدارس خارجی کویت در سراسر کشور شرکت می کردم و همین باعث شد عاشق دویدن شوم. از آن زمان دویدن با من ماند. من معتقدم که دویدن یکی از ارزان ترین ورزش هاست. شما به تجهیزات خاصی یا عضویت در باشگاه نیاز ندارید، بنابراین انجام آن در هر زمان و هر مکان آسان است. این بسیار درمانی است. اگرچه این یک ورزش انفرادی است، اما می توانید از مزایای تمرکز روی خود و پاکسازی ذهن خود بهره مند شوید.

مانند هر بچه مصری، منال از الگوی معمول پیوستن به یک دانشگاه سطح بالا بعد از مدرسه پیروی کرد. او بین داروسازی و پزشکی انتخاب می کرد و در نهایت داروسازی را انتخاب کرد. او فوق لیسانس داروسازی بالینی دارد و 14 سال در این زمینه کار کرده است. او در سن 30 سالگی پس از از دست دادن شغل شرکتی خود در یک شرکت داروسازی، تغییری در حرفه خود ایجاد کرد. “وقتی شغل خود را از دست می دهید، یا برای انتخاب شغل دیگری پیگیر می مانید یا مسیری را طی می کنید که پیموده نشده است.” و در این زمان او این انتخاب را داشت که یا شغل دیگری پیدا کند و همان مسیر را دنبال کند یا سرگرمی جانبی خود را برای ورزش و مربیگری انتخاب کند و آن را به شغل و حرفه تمام وقت خود تبدیل کند.

پس از 14 سال در یک حرفه معتبر، به منطقه راحتی تبدیل می شود. در سطح احساسی، سطح حرفه ای و سطح مالی. بنابراین، سفر انتقالی او چگونه بود؟

مراحل انتقال واقعاً ترسناک هستند. در این مدت هرگز در مورد چیزی مطمئن نیستید. آیا شما انتخاب درستی می کنید؟ اگه بهم ریختی چی؟ اگر آنطور که فکر می‌کردید نشد، می‌توانید از پس ضررتان برآیید؟ سؤالات زیادی در ذهن شما خطور می کند، اما همچنان، یک صدا شما را به سمت این مسیر نامشخص جدید سوق می دهد… رویای شما، و اشتیاقی که آن را هدایت می کند.

بنابراین، پشت هر موفقیت چشمگیر، مبارزه ای نهفته است. منال برخی از سختی‌هایی را که در طول سفر با آن روبرو شده بود با ما در میان گذاشت.

“البته، این تصمیم آسانی نبود که ثبات و امنیت را برای کشف ناشناخته ها رها کنیم. اما میدونی چیه؟ این تماس من بود… زنگ بیداری من. اگر در 36 سالگی نمی توانستم این کار را انجام دهم، اصلا این کار را انجام نمی دادم. من یک رویا داشتم و بس، باید آن صدا را دنبال کنم. با این حال، دو سال اول بسیار سخت بود. برای کاهش هزینه ها مجبور شدم با دختر دیگری نقل مکان کنم. و سپس من با همسر تخت دیگری نقل مکان کردم. و واقعاً سخت بود زیرا من 36 ساله بودم و به دلیل محدودیت های مالی در یک آپارتمان مشترک بودم.

در ژانویه 2018، من با یک مشکل مالی روبرو شدم و تمام پولی را که قصد داشتم در این مرحله انتقالی خرج کنم، مصرف کردم. من می‌گفتم، «باشه، باید خودم را از این وضعیت خلاص کنم!» نمی‌خواستم پس‌اندازهای عمرم را بشکنم.»

در سال 2019، مانال قول داد که همه چیز را به سطح بعدی برساند. او گفت: «من کار رایگان را متوقف کردم. “هر چیزی که مربوط به مارک ها، تبلیغات و البته مربیگری باشد… هیچ چیز رایگان نبود.”

بسیاری از برندها از افرادی که سفر خود را شروع کرده اند دعوت می کنند و آنها را متقاعد می کنند که به صورت رایگان برای آنها کار کنند، فقط برای قرار گرفتن در معرض، تجربه، و غیره. منال اعتقاد نداشت که این امر مطلوب است و اکنون آن را سوء استفاده از استعداد می بیند.

در آن سال، مانال در حال رونق بود. او شروع به صحبت در سراسر جهان کرد. از رومانی، اسکاتلند، تا خاورمیانه و غیره. اما پس از آن، همه گیری شیوع پیدا کرد.

همه‌گیری بسیار چالش برانگیز بود زیرا همه چیز متوقف شد و مکان‌ها بسته شدند. بدون فراخوانی، بدون رویداد، بنابراین بی ثباتی مالی وجود داشت. دو ماه اول سال 2020 سیر نزولی داشت، اما پس از آن، تجربه به منال آموخت که چگونه ریسک‌ها را بهتر اندازه‌گیری کند و قدم‌هایش را محاسبه کند.

“من دوست ندارم خودم را یک تأثیرگذار رسانه های اجتماعی بنامم، اما هستم. من با برندها همکاری می کنم و پول می گیرم. ترجیح می‌دهم بگویم مربی هستم، اما این چیزی نیست که قبض‌های من را پرداخت می‌کند.»

منال رستم برای تولد 42 سالگی خود اولین زن مصری و عرب شد که 42.2 کیلومتر در ماراتن دایره قطبی در گرینلند دوید.

ماراتن دایره قطبی در گرینلند 6 ساعت و 19 دقیقه طول کشید! او در بین 32 زن رتبه 25 و در مجموع 80 ام را کسب کرد. چه روشی برای جشن تولد او!

ماراتن دایره قطبی: از A تا Z

در سال 2014، من در مورد ماراتن های جهان تحقیق می کردم و ماراتن دیوار چین را پیدا کردم و شگفت زده شدم! اجرای دیوار چین یک رویای بزرگ بود. خود ایده فوق العاده عالی بود. در سال 2016 در ماراتن دیوار چین شرکت کردم. من اولین مصری بودم که این کار را انجام دادم. در آنجا کتابی به من دادند که در آن به ماراتن دایره قطبی اشاره شده بود. از آن زمان این ایده در ذهن من باقی ماند. بعد از آن به کالیفرنیا رفتم و از آب و هوای -10 در آنجا لذت بردم و اینگونه گفتم: «چرا سعی نکنیم در چنین هوای برای یک ماراتن تمرین کنیم!» همه چیز اینگونه شروع شد.»

چالش تغییر فرصت ها برای سایر دوندگان تنها هدف او نیست. منال تنها یک قدم با تکمیل سفر شش ستاره خود در ماراتن جهانی ابوت فاصله دارد و تنها توکیو باقی مانده است.

مانال در 6 چالش بزرگ ماراتن جهانی شرکت کرد، لندن، برلین، شیکاگو، نیویورک و بوستون. او 5 از 6 را به پایان رساند.

من خیلی متمرکز بودم که اولین مصری باشم که آن را تمام کردم. من می خواستم نام مصر را در آنجا قرار دهم، بنابراین این یک رویا بود که تمام ۶ مورد را تمام کنم. “

چالش اصلی او در سال 2020 ماراتن دایره قطبی بود. او قبلا ثبت نام کرده بود، اما پس از همه گیری، لغو شد. در این صورت، یا بازپرداخت می‌کنید یا به ماراتن سال 2021 ملحق می‌شوید. قرار بود در 30 اکتبر، که روز تولد من بود، برگزار شود. من برای تولد 42 سالگیم 42 کیلومتر دویدم.

شرکت کنندگان باید ماراتن را در کمتر از 7 ساعت به پایان برسانند. “من اینطور بودم که قطعاً در روز تولدم نمی‌بازم. این هدیه تولد من است.»

مانال در حال بازگشت از مصدومیت بود که در این ماراتن دوید. او 6 ماه از ژانویه تا ژوئن دویدن را مرخصی گرفت و در حال انجام توانبخشی بود تا برای این ماراتن آماده شود. “این خیلی جالب بود که این یک بازگشت داشته باشد. سرگرم کننده، متفاوت، چالش برانگیز بود. دویدن در چنین هوایی… متفاوت بود. بدن را گیج می کرد. تو سردی، اما بعد می دوی و عرق می کنی تا گرم باشی اما همچنان سرد، می دانی!» و پس از تمام تلاش های سخت، منال رویای خود را تحقق بخشید و اولین مصری و اولین زن عرب شد که آن را به پایان رساند.

اولین حجابی که سفیر نایک شد

«ایمیل من به نایک پس از تأسیس Surviving Hijab بود که در آگوست 2014 بود، و به من صدایی داد و به من اعتماد به نفس داد تا به برندهای بزرگتر برسم: «هی ببین، ما وجود داریم، در حال حاضر نمایندگی زنان مسلمان کافی وجود ندارد. در جبهه ورزش، و سوال این است که «چرا»؟».

زنان زیبای زیادی وجود دارند که ورزش کشورهای خویشاوند خود را تغییر می دهند، و من به اندازه کافی خوش شانس بودم که ایمیل من در زمان مناسب به شخص مناسب رسید.

بنابراین، کار آسانی نبود، اما من به آنها نشان دادم که یک شکاف وجود دارد و در واقع، من اولین حجابی بودم که در کمپین نایک معرفی شدم… اکنون 7 سال از آن زمان می گذرد.

مانال همچنان امیدوار است که رویای خود را برای پایان دادن به صعود از 7 کوه و 6 رشته ماراتن جهانی محقق کند. منال به یک واقعیت شگفت انگیز اشاره کرد که او اصلاً هیچ همکاری مصری با حامیان مالی در مصر ندارد، اگرچه تمام دستاوردهای به دست آمده با هدف سربلندی کشورش است.

من ممکن است در دبی مستقر باشم و زندگی خود را در آنجا داشته باشم، اما من مصری هستم و رویای من همیشه این است که اولین مصری باشم که این کار و آن را انجام می دهد.

0

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا