گوناگون

سیستم تلفنی ویپ چیست؟

ویپ مخفف چیست؟ ویپ که مخفف عبارت (voice over Internet Protocol) است، به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و محتوای چند رسانه ای از طریق اینترنت می باشد. نحوه استفاده تلفن voip کاملا مشابه تلفن معمولی است، ولی تفاوت ان این بوده که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می شود.

راه اندازی ویپ از طریق فناوری ها و روش های مختلف صورت می گیرد تا ارتباطات صوتی از طریق اینترنت یعنی شبکه های محلی یا گسترده برقرار شود. ویپ دارای ویژگی های مختلفی از جمله ضبط تماس برقرار شده، ایجاد شناسه تماس گیرنده به صورت سفارشی یا پست صوتی به ایمیل می باشد. همینطور برای سازمان ها راهی مفید برای یکسان سازی ارتباطات می باشد.

ویپ چگونه کار می کند؟

نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت بوده که صدای کاربر را از سیگنال های صوتی تبدیل به داده های دیجیتال می کند و در مرحله بعد همین داده های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می شوند. در صورتی که کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از اینکه به آن کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می شود. از جمله قابلیت های آن این بوده که مسیریابی تماس های ورودی و خروجی را به کمک شبکه های تلفن موجود انجام می دهد. با این حال، بعضی از خدمات ویپ تنها از طریق رایانه یا تلفن ویپ در دسترس می باشند.

برای استفاده از ویپ روشی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ تلفن به سیگنال های دیجیتالی قابل ارسال از طریق اینترنت مورد نیاز می باشد. این عملکرد را می توان در خود تلفن قرار داد یا در یک جعبه جداگانه مثل ATA.

  • ویپ از طریق ATA: تلفن معمولی، ATA، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات ویپ
  • ویپ از طریق تلفن IP: تلفن IP، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات ویپ

انواع ویپ

دو نوع مهم تلفن های ویپ وجود دارد که مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار می باشند.

یک تلفن ویپ مبتنی بر سخت افزار شبیه یک تلفن بی سیم یا سخت افزاری سنتی بوده و دارای ویژگی های مشابهی مثل بلندگو یا میکروفون، پد لمسی و نمایشگر شناسه تماس گیرنده می باشد. تلفن های ویپ همینطور می توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.

تلفن های مبتنی بر نرم افزار، که به آن ها تلفن های نرم افزاری هم گفته می شود، کاربران نرم افزاری می باشند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما نصب می شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک تلفن همراه بوده که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده هم در آن قرار گرفته می باشد.

در این تکنولوژی از یک هدست که مجهز به میکروفون است برای ایجاد تماس به رایانه دیگر یا دستگاه تلفن همراه استفاده می شود. کاربران همینطور در صورت داشتن میکروفون و بلندگو می توانند به کمک رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.

آیا کسب و کار من به ویپ نیاز دارد؟

بسیاری از کسب و کارها، سال ها بوده که در حال استفاده از مراکز تلفن سنتی می باشند. نمی توان با قطعیت اعلام کرد که آیا مراکز تلفن ویپ برای این دسته از مشاغل، مفیدتر از مرکز تلفن فعلی آن ها است یا خیر! در حقیقت، بین یک مرکز ویپ و یک مرکز تلفن آنالوگ، تفاوت های چشم گیری وجود دارد.

در صورتی که قصد دارید مرکز تلفن کسب و کار خود را به ویپ تغییر دهید، باید قبل از هر کاری، به سوالات زیر دقت کرده و پاسخ آن ها را بدانید.

آیا مرکز تلفن آنالوگ فعلی، نیازهای شما را برآورده می کند؟

مجموعه های کاری برای راه اندازی مراکز تلفن سنتی، هزینه زیادی کرده اند. بنابراین اگر این سیستم می تواند نیازهای شما را به صورت کامل برآورده کند، واقعا نیازی به تغییر آن و استفاده از مراکز تلفن ویپ نیست. توجه داشته باشید که راه اندازی مراکز تلفن ویپ هم در هر حال، هزینه های جدیدی را به شما تحمیل خواهد کرد.

آیا تعداد کارمندان دور کار شما زیاد است؟

با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان به صورت دور کار و از منزل، مشغول به فعالیت می باشند. سیستم ویپ برای شرکت هایی که بخش زیادی از فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام می دهند، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زیرا در این شرایط، کارمندان حتی از منزل و تنها از طریق موبایل یا رایانه خود، می توانند به خطوط تلفن مجموعه دسترسی داشته و با مشتریان، ارتباط داشته باشند.

استفاده از سیستم ویپ به چه میزان تاثیرگذار است؟

در ابتدای کار سیستم های ویپ دارای اشکالاتی از قبیل تاخیر و لرزش صدا بودند. این امر موجب افت شدید کیفیت صدا می شد. در نهایت انتظارات لازم را برای کاربر برآورده نمی کرد و نارضایتی هایی به همراه داشت.

ولی کم کم با پیشرفت اینترنت و افزایش پهنای باند آنها، کیفیت تماس های ویپ هم بیشتر از قبل شد. به طوری که مزایای ویپ نسبت به معایب آن پیشرفت بسیاری کرد. به طوری که کیفیت تماس های تلفنی که با خطوط مخابراتی انجام می شود، با تماس های بر بستر اینترنت برابری می کند. بنابراین همه چیز بستگی به سرعت اینترنت شما دارد.

توصیه: از شرکت هایی اینترنت تهیه کنید که بتوانند سرعت مناسب را برای شما فراهم کنند. به این ترتیب با سرعت زیاد، دیگر نباید به موثر بودن ویپ شکی داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا