بیوگرافیسرگرمیفیلم و سریال

هاینگ اس. نگور، برنده اسکار که مرگش به یک داستان جنایی واقعی تبدیل شد

آیا مرگ غم انگیز Haing S. Ngor نتیجه یک سرقت ناموفق بود یا چیزی گسترده تر و شوم تر؟

هاینگ اس. نگور، بازیگر و پزشک، برای اولین بازی خود در فیلم درام تاریخی سال 1984، هینگ اس. نگور، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد و اولین آسیایی-آمریکایی بود که در این رده برنده شد و یک شبه نام آشنا در سرگرمی را به خود اختصاص داد. نگور پس از جان سالم به در بردن از وحشت نسل کشی که در اواسط تا اواخر دهه 1970 در زادگاهش کامبوج رخ داد، به ایالات متحده مهاجرت کرد و علاوه بر حرفه خود در سینما و تلویزیون، به منتقدی پرکار و صریح از خمرهای سرخ وحشی کشورش تبدیل شد. در ادامه با مجله ویکی همراه باشید.

دولت و رهبر ظالم آن، پل پوت. اما در 25 فوریه 1996، زندگی نگور در سن 55 سالگی به طرز غم انگیزی کوتاه شد و او در خارج از خانه خود در لس آنجلس به قتل رسید. در حالی که مرگ هاینگ اس. نگور در نهایت نتیجه یک سرقت ناموفق تلقی می شد، در نهایت جزئیات بیشتری ظاهر شد که احتمال حضور نیروهای قدرتمندتر و در سایه را نشان می دهد.

اس. نگور (S. Ngor) چه کسی بود؟

اس. نگور (S. Ngor) چه کسی بود؟

Haing S. Ngor که در کامبوج در 22 مارس 1940 به دنیا آمد، حرفه پزشکی را دنبال کرد و متخصص در مامایی و زنان بود. با این حال، زندگی پر رونق هاینگ اس. نگور به عنوان یک پزشک و همسر در پایتخت پنوم پن در سال 1975 هنگامی که خمرهای سرخ، یک جنبش کمونیستی به رهبری یک دیکتاتور ظالم، دولت کامبوج را سرنگون کرد و یک کارزار چند ساله را برای پاکسازی جمعیت آن آغاز کرد، از بین رفت.

از هر کسی که آن را تهدیدی سیاسی یا فکری برای مشت آهنین قدرت خود بداند. در میان بسیاری از کامبوجایی‌هایی که به زور به حومه شهر نقل مکان کردند، نگور و همسرش چانگ مای هووی بودند که به اردوگاه کار اجباری ختم شدند. هووی در حین زایمان به طرز غم انگیزی می میرد در حالی که نگور شکنجه و گرسنگی را تحمل می کرد و مجبور بود نقش خود را به عنوان یک پزشک پنهان کند تا از مرگ حتمی جلوگیری کند. به گفته بریتانیکا، زمانی که خمرهای سرخ در نهایت با حمله به ارتش ویتنام در سال 1979 از قدرت سرنگون شدند، حدود 1.5 تا 2 میلیون کامبوج کشته شدند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۲۳ | معرفی فیلم های جدید 2023

هاینگ اس. نگور، برنده اسکار که مرگش به یک داستان جنایی واقعی تبدیل شد

پس از فروپاشی رژیم، نگور و خواهرزاده‌اش به تایلند گریختند، جایی که هاینگ اس. نگور به عنوان پزشک در یک اردوگاه پناهندگان کار پیدا کرد. سال بعد، آنها راه خود را به ایالات متحده رساندند و در لس آنجلس مستقر شدند، جایی که انگور برای مشاوره شغلی با پناهندگان همکار مشغول شد.در همین زمان بود که Haing S. Ngor در یک عروسی در کالیفرنیا با پت گلدن روبرو شد. گلدن، کارگردان بازیگری که به دنبال بازیگرانی برای حضور در فیلمی درباره نسل‌کشی کامبوج است، نگور را برای بازی در نقش دیث پران، روزنامه‌نگاری که از سلطنت خمرهای سرخ نیز جان سالم به در برده بود، تعقیب کرد.

اگرچه او هرگز در مقابل دوربین ها ظاهر نشده بود، اما گلدن گفت که انگور “یک استعداد ذاتی برای بازیگری داشت” و با وجود برخی تردیدهای اولیه، او برای فیلمبرداری The Killing Fields به تایلند بازگشت. با توجه به ماهیت فیلم، تصور مواجهه دوباره با چنین قلمروی تازه آسیب زا برای نگور غیرقابل تصور بوده است، اما رولاند جوفه کارگردان، در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر از پزشک که به هنرپیشه تبدیل شده است، ستایش کرد: «هاینگ اس. نگور بسیار شجاع بود. بازیگری یعنی بازی. باید از روحت ببخشی و او این کار را کرد.» مطمئناً، این حس شجاعت است که نگور را مجبور می‌کند و قادر می‌سازد تا به روشنگری مردم درباره تجربیات خود و میلیون‌ها نفر دیگر که زیر دست خمرهای سرخ رنج کشیده‌اند و مرده‌اند، ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلمهای جادوگری هالیوود | معرفی فیلم سینمایی جادویی و اسرارآمیز هالیوودی

Haing S. Ngor برای کدام فیلم برنده جایزه اسکار شد؟

The Killing Fields هنگامی که در سال 1984 اکران شد با تحسین زیادی از سوی منتقدان روبرو شد و با فرا رسیدن فصل جوایز، هفت نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای Haing S. Ngor را به خود اختصاص داد. نگور که در راه رفتن به مراسم در ترافیک لس آنجلس گرفتار شده بود، به همراه خواهرزاده‌اش سوفیا انگور دمتری، درست در زمانی که بازیگر نام خود را به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل سال معرفی کرد، به محل برگزاری رسیدند. او که در برابر تماشاگران و میلیون‌ها بیننده روی صحنه رفت، با آمیزه‌ای از غرور، فروتنی و قدردانی، سخنرانی قبولی برای اعصار را ایراد کرد.

او بعداً مجسمه‌اش را به خواهرزاده‌اش داد و گفت: “این برای توست. من این کار را برای تو انجام دادم.” بعد از The Killing Fields، انگور با ایفای نقش های گاه به گاه در فیلم و تلویزیون به بازیگری ادامه داد و تا اوایل سال 1996 برای افزایش آگاهی در مورد نسل کشی کامبوج مبارزه کرد. در 25 فوریه 1996، هاینگ اس. نگور با سه نوجوان مواجه شد و در خارج از خانه خود در لس آنجلس به ضرب گلوله کشته شد. مرگ هاینگ اس. نگور به عنوان قتل از طریق یک سرقت ناموفق اعلام شد، اگرچه در سال های بعد، مشروعیت چنین حکمی مورد تردید قرار گرفت. به گزارش پیپل، نوجوانان خودروی مرسدس بنز یا 3700 دلار پول نقد او را دزدیدند، که مطمئنا برای سه نفر از دزدان ادعایی مشکوک است. در نهایت، قاتلان محاکمه و محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ماجراجویی در جنگل

میراث Haing S. Ngor چندین دهه بعد زنده می ماند

میراث Haing S. Ngor چندین دهه بعد زنده می ماند

در حالی که انگیزه دقیق قتل Haing S. Ngor ممکن است هرگز شناخته نشود، آنچه مسلم است تأثیر ماندگار داستان زندگی او و خستگی ناپذیری است که او با آن آگاهی از نسل کشی کامبوج را گسترش داد. خواهرزاده هاینگ اس. نگور به هالیوود ریپورتر گفت: او از شهرت خود برای آموزش مردم استفاده کرد. و امروز، هر بار که مردم اسکار او را می بینند، از من در مورد کامبوج می پرسند و سپس میراث او ادامه می یابد.” انگور علیرغم حضور نسبتاً کوتاهی که از طریق فیلم، تلویزیون و دفاع تزلزل ناپذیر از حقوق بشر در کانون توجه قرار گرفت، به عنوان چراغ امید عمل کرد و پرتوی از نور را بر یکی از تاریک ترین فصل های تاریخ در تلاش برای جلوگیری از تکرار چنین تراژدی هایی تاباند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دخترانه | معرفی 10 فیلم سینمایی دخترانه

پیشگامی در بیش از یک راه، بقا و تعالی متعاقب او به صحنه جهانی، بدون شک پایدار خواهد ماند و به عنوان الهام بخش مردم در سراسر جهان برای به اشتراک گذاشتن داستان های دلخراشی که قدرت و انعطاف پذیری روح انسان را برجسته می کند، ادامه خواهد داد.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا