فیلم و سریالبیوگرافیسرگرمی

زنان پشت پروژه منهتن که کریستوفر نولان در «اپنهایمر» آنها را نادیده گرفت

بسیاری از زنان در موفقیت پروژه منهتن نقش داشتند، اما کریستوفر نولان برخی از آنها را در آخرین فیلم خود فراموش کرد.

بسیاری از زنان در موفقیت پروژه منهتن نقش داشتند، اما کریستوفر نولان برخی از آنها را در آخرین فیلم خود فراموش کرد. در این مقاله به معرفی زنان فراموش شده پروژه منهتن در فیلم اوپنهایمر اشاره می کنیم. با مجله ویکی همراه باشید.

پروژه منهتن یک پروژه تحقیق و توسعه بود که در طول جنگ جهانی دوم انجام شد. ایالات متحده، بریتانیا و کانادا را شامل می شد و هدف آن توسعه سلاح های هسته ای بود. رابرت اوپنهایمر مدیر آزمایشگاه ملی لوس آلاموس بود، جایی که بمب‌های اتمی در آنجا طراحی شدند و موضوع آخرین فیلم کریستوفر نولان، “اپنهایمر” است.

زنان فراموش شده پروژه منهتن در فیلم اوپنهایمر

با این حال، علیرغم این واقعیت که در آن دوره زنان چندین قسمت از نابرابری را متحمل شدند، واقعیت این است که بسیاری از آنها اساسی بودند و نقش کلیدی در موفقیت پروژه منهتن داشتند. زنان دانشمند، فیزیکدان، شیمیدان، تکنسین انفجار؟ اگر آنها نبودند، تاریخ آنطور که ما می شناسیم توسعه نمی یافت. در واقع، یکی از اعضای پروژه منهتن، ماریا گوپرت مایر، پس از مشارکت در شرکتی که داستان آن در فیلم کریستوفر نولان روایت می شود، در سال 1963 برنده جایزه نوبل فیزیک شد. او و بسیاری دیگر در «اپنهایمر» فراموش شدند.

آزمون بچدل روشی برای ارزیابی شکاف جنسیتی در فیلم ها و سریال ها است. برای پی بردن به قبولی یک اثر هنری در آزمون بچدل، باید سه سوال پرسیده شود و به آنها پاسخ مثبت داده شود. آیا فیلم حداقل دو شخصیت زن دارد، آیا این دو یا چند شخصیت زن در طول فیلم با یکدیگر تعامل دارند و آیا این دو یا چند شخصیت زن در مورد چیزی غیر از یک مرد صحبت می کنند؟ در مورد فیلم جدید نولان، پاسخ دو سوال آخر منفی است. بنابراین، “Oppenheimer” در آزمون Bechdel مردود می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۲۳ | معرفی فیلم های جدید 2023

لیلی هورنیگ

لیلی هورنیگ در فیلم اوپنهایمر

در جدیدترین فیلم نولان، تعداد کمی از زنان حضور دارند. لیلی هورنیگ به جز همسر رابرت اوپنهایمر، کیتی و ژان تاتلاک، معشوقه شخصیتی که کیلیان مورفی بازی می کند، یکی از معدود زنانی است که در فیلم ظاهر می شود.

لیلی دانشمندی بود که در طی پروژه منهتن در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس کار می کرد. او پلوتونیوم و شیمی خواند و در گروه مواد منفجره کار کرد.

ماریا گوپرت مایر

ماریا گوپرت مایر برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1963 بود. او دومین زنی بود که بعد از ماری کوری معروف که در سال 1903 برنده این جایزه شد. تا سال 2018 آخرین زنی بود که برنده جایزه نوبل شد. جایزه. دونا استریکلند و آندریا قز دو برنده آخر بودند.

تأثیر آنها بر پروژه منهتن و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس بر اساس مطالعات آنها بر روی ایزوتوپ های اورانیوم و امکان جداسازی این ایزوتوپ ها توسط واکنش های فتوشیمیایی بود.

بیشتر بخوانید: معرفی لیست فیلم های با امتیاز 9 به بالا در سایت Imdb

شارلوت سربر

شارلوت سربر کتابدار آزمایشگاه ملی لوس آلاموس بود. اگرچه او هیچ نقش علمی در پروژه منهتن نداشت، اما اهمیت او بسیار مهم بود، زیرا او مسئول سازماندهی و حفاظت از تمام اسناد محرمانه بود.

لئونا وودز، جوآن هینتون و الیزابت ریدل گریوز

لئونا وودز، جوآن هینتون و الیزابت ریدل گریوز در فیلم اوپنهایمر

خود اوپنهایمر کار او را ستایش و تحسین کرد، که او آن را بنیادی توصیف کرد. مدیر این شرکت توضیح داد: “من بر موفقیت شگفت انگیز در کنترل و حسابداری حجم گسترده اطلاعات طبقه بندی شده تاکید می کنم، جایی که یک اشتباه جدی نه تنها می تواند ما را به شدت شرمنده کند، بلکه می تواند تکمیل موفقیت آمیز کار ما را نیز به خطر بیندازد.”

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم تاریخی جنگی پادشاهی

لئونا وودز، جوآن هینتون یا الیزابت ریدل گریوز نیز توسط کریستوفر نولان فراموش شدند. همانطور که می بینیم، زنان زیادی بودند که نقش مهمی در پروژه منهتن داشتند و نولان آنها را از آخرین فیلمش کنار گذاشت. لئونا وودز دانشمند برجسته هسته ای بود، جوآن هینتون بخشی از تیم دانشمندانی بود که در ساخت اولین بمب اتمی مشارکت داشتند و الیزابت ریدل گریوز در آزمایش اولین دستگاه از راه دور کمک کرد، زیرا او باردار بود و مجبور بود اجتناب از هر گونه تشعشع پس از پروژه منهتن، ریدل گریوز به کار در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس ادامه داد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا