سرگرمیهنر و ادبیات

معرفی کامل کتاب برادران کارامازوف + همراه با اینفوگرافیک

رمان برادران کارامازوف، آخرین رمان شاهکار نویسنده بزرگ روس، فیودور داستایفسکی است که پیش از مرگ خود آن را نوشت و منتشر کرد. کتاب برادران کارامازوف، یکی از زیبا ترین رمان های خارجی است؛ رمانی که داستایفسکی در سه سال از زندگی خود را برای نوشتن آن صرف کرد و اگر اجل به او مهلت می داد، قصد داشت که ادامه آن را نیز بنویسد.

در باب کتاب برادران کارامازوف (The Brothers Karamazov) نقد های بسیار زیادی نوشته شده که اکثریت آنها این موضوع را بازتاب می کنند که به راستی این رمان، یکی از برجسته ترین آثار داستایفسکی است که در سال های پایانی عمر خود نوشته است. داستایفسکی در رمان برادران کارامازوف، با تکنیک های ادبی از الهیات، وجود خدا، اختیار و اخلاقیات می گوید و عقاید خویش را به سبک یک رمان می نویسد و به مخاطب می رساند.

خلاصه داستان کتاب برادران کارامازوف

نویسنده در مقمه ای که ابتدای کتاب آمده است، سومین پسر فیودور که آلکسی نام دارد را به عنوان قهرمان داستان معرفی می کند. به اعتقاد راوی این شخص اصلا فرد بزرگی نیست اما یک قهرمان است. همین موضوع ذهن خواننده را تا پایان داستان درگیر می کند و در آخر خواننده پاسخ این سوال را خواهد فهمید.

فیودور و بار ازدواج کرده است و یک فرزند از ازدواج اول و دو فرزند از ازدواج دوم دارد. در فصل های آغازین کتاب برادران کارامازوف سرگذشت فیودور، ازدواج هایش و سرگذشت پسر او روایت می شود. خواننده با خواندن این فصل ها متوجه می شود فیودور انسانی رذل است که هیچ توجهی به فرزندان خود نداشته و همواره به دنبال خوشگذرانی است. سپس با پسرهای او یعنی دمیتری، ایوان و آلیوشا و اسمردیاکوف آشنا می شوید. پس از آشنایی با کل خانواده متوجه رابطه بد پدر و فرزند اول و تلاش های دو فرزند دیگر برای رفع این اختلافات می شوید. این دو برای رفع اختلاف به صومعه مراجعه می کنند و داستان اصلی از اینجا آغاز می شود.

هر سه پسر فیودور با انگیزه های شخصی خود قصد در نابودی پدر دارد. این سه خلقیات و شخصیت های متفاوتی داشته و هر کدام به نوعی با پدر خود مخالف هستند. دمیتری فردی تندخو است که بیشترین مخالفت را با پدر خود دارد. ایوان آرام و متفکر است. آلیوشا مهربان و با خدا است و با نقشه قتل مخالفت می کند. اسمردیاکوف نیز فرزندی نامشروع و مبتلا به صرع است و مدام در حال هوسرانی می باشد.

بررسی کتاب برادران کارامازوف

از زمان انتشار این رمان توسط بسیاری از ‏اندیشمندان و دانشمندان همانند آلبرت اینشتین، زیگموند فروید، مارتین‌هایدگر، کورت ‏ونگات، لودویگ ویتگنشتاین‎ ‎و پاپ بندیکت شانزدهم‎ ‎مورد تحسین قرار گرفته‌است و به عنوان یکی از ‏بهترین اثرها در ادبیات شناخته شده‌است.

فروید برادران کارامازوف را «با شکوه ترین رمان نوشته شده تا کنون» نامید.

ویرجینیا وولف در مورد برادران کارمازوف گفته است که داستایوفسکی، «به تنهایی در میان نویسندگان، قدرت بازسازی سریع‌ترین و پیچیده‌ترین حالات ذهنی را دارد».

این تعاریف کافی است تا بدانید این کتاب سبک نیست، نه در موضوعاتی که مطرح می‌کند و نه در سؤالاتی که خواننده را مجبور می‌کند هنگام خواندن از خود بپرسند.

روشی که این کتاب در مورد این سؤالات پیش می‌گیرد شبیه خواندن یک متن فلسفی نیست. اگرچه داستایوفسکی، فلسفه و دین را به شکل غیرداستانی مطالعه کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسید که از طریق دنیای داستانی است که می‌تواند به بهترین شکل به این پرسش‌ها بپردازد.

بزرگترین چالش خواندن این کتاب، رویارویی با برخی از دشوارترین سؤالات زندگی است.

داستایوفسکی استاد کلام نوشتاری است. شرح زیاده‌روی‌های دمیتری در حالت مستی با بازی‌های لفظی بین ایوان و شیطان و یادآوری ایمان مربیان روحانی آلیوشا همراه است.

این موضوعات، تضاد اساسی را در زیربنای داستان ایجاد می‌کند و به درک خواننده از هر شخصیت عمق زیادی می‌بخشد. داستایوفسکی بخش‌های زیادی از کتاب را به تحلیل افکار و انگیزه‌های درونی هر یک از برادران اختصاص می‌دهد که شخصیت‌های آنها را بیشتر توسعه می‌دهد.

«برادران کارامازوف» بسیار بیشتر از یک راز است. می توان گفت رمانی است درباره برخورد جهان بینی‌های رقیب. سبک زندگی لذت‌گرایانه دیمیتری با «الحاد اخلاقی» ایوان و مسیحیت کتاب مقدس آلیوشا به شدت در تضاد است. در نهایت، این جنگ بین سه ایده رقیب است که نتیجه چالش برانگیز کتاب را بسیار قدرتمند می‌کند.

شخصیت های کتاب

فئودور کارامازوف: پدر برادران کارامازوف و مردی شرور و بداخلاق است. او فقط به لذت‌های ‏نفسانی و کارهای خودخواهانه علاقه دارد و اصلاً به پسرانش اهمیت نمی‌دهد.‏

دیمیتری کارامازوف: پسر اولین ازدواج فئودور و تنها پسری که انتظار دارد وقتی بزرگ شد ارثی ‏داشته باشد. دیمیتری شخصیتی دارای اشتیاق دارد، پول خود را به آسانی خرج می‌کند، و خلق و خوی ‏تندی دارد.‏

ایوان کارامازوف: پسر دوم از ازدواج دوم فئودور، شخصیت ایوان توسط عقل و منطق اداره ‏می‌شود. او معتقد است که عقل پاسخی برای سوالات زندگی ‏دارد. به نظر او عقل و احساس متضاد هم هستند، و او به سختی می‌تواند راهی برای همزیستی این دو پیدا ‏کند.‏

آلیوشا کارامازوف : پسرم سوم و برادر تنی ایوان است. عشق به انسانیت بر آلیوشا حکومت می‌کند. او بسیار صلح‌جوتر و منفعل‌تر از ‏برادرانش است. آلیوشا تلاش می‌کند به گونه ای زندگی کند که ثابت کند عشق به همسایه، عشق به ‏خالق و عشق به زندگی بیشترین اهمیت را دارد.‏

اسمردیاکوف: این مرد بیچاره محصول یک رابطه جنسی یا تجاوز جنسی بین فئودور و یک زن کم هوش است که ‏معروف به “لیزاوتای بدبو” بود. فئودور او را به ‏عنوان آشپز استخدام می‌کند و با پسر نامشروعش بهتر از یک برده یا خدمتکار رفتار نمی‌کند.‏

گروشنکا : او زن زیباروی شهر است که دیمیتری کارامازوف مصمم است او را به دست آورد و با او ازدواج ‏کند. فئودور نیز بی شرمانه او را می‌خواهد و امیدوار است که محبت او را به خود جلب کند. او یکی از ‏قوی‌ترین زنان رمان‌های داستایوفسکی است که به طور کلی شامل شخصیت‌های زن قوی می‌شود.‏

پدر زوسیما: کشیشی که به عنوان یک رهبر معنوی نقش مهمی‌ در شهر دارد. برخی از دهقانان حتی ‏گمان می‌کنند که او یک قدیس است و معجزات کوچکی دا رد. او استاد آلیوشا در ‏صومعه است.

شناسنامه کتاب برادران کارمازوف

  • عنوان اصلی : The Brothers Karamazov
  • نویسنده: ‏فئودور داستایفسکی
  • کشور: روسیه
  • سال انتشار: ۱۸۷۹
  • ژانر: رمان کلاسیک
  • مناسب برای: همه افراد
  • امتیاز کتاب: ۴.۳۴ از ۵ (بر اساس وبسایت ‎ goodreads.com‏)

برادران کارامازوف ترجمه های زیادی دارد که از میان آن ها می توان به ترجمه روان احمد علیقلیان اشاره کرد. خواننده برای فهم کتاب نیاز به برخی اطلاعات پیش زمینه دارد که مترجم سعی کره است آن ها را در آخر کتاب به خوبی توضیح دهد. اما کتاب در کل حجم زیادی دارد و تعداد کلمات آن به حدود 4 هزار کلمه می رسد. از این رو خواندن کتاب کمی برای خواننده دشوار است. اما مطمئن باشید که از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

اقباس های سینمایی زیادی از این کتاب صورت گرفته است که آخرین آن ها با نام کارامازوف ها در سال 2008 توسط کشور جمهوری چک ساخته شد. نسخه فیلم برادران کارامازوف ساخته کشور آمریکا در سال 1958 از مشهورترین اقتباس های سینمایی از این اثر می باشد و کارگردان تمام سعی خود را کرده است تا به به بهترین نحو ممکن این شاهکار را به تصویر بکشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا