موسیقی

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک: معایب و مزایای هر یک

سوال همیشگی گیتاریست های تازه کار که در ابتدای راه سفر به دنیای موسیقی برایشان پیش می آید، این است: «گیتار آکوستیک بهتر است یا گیتار کلاسیک؟» این سوالی است که اکثر ما در این موقع با آن رو به رو می شویم و باعث می شود سوال های دیگری برایمان پیش بیاید.

ما در این مقاله قصد داریم نگرانی های شما درباره اطلاع از تفاوت های بین این دو گیتار و تشخیص این که کدام یک برای شروع کار بهتر است را برطرف کنیم.

گیتار آکوستیک چیست؟

همه ما می دانیم که گیتار چیست، و اگر بخواهیم مستقیم سر اصل مطلب برویم، به زبان ساده می توان گفت گیتار آکوستیک، گیتاری است که برای شنیدن آن نیاز به هیچ تقویت کننده ای نیست. این گیتار از طریق ساختار تو خالی بدنه خود و همچنین فاکتورهای دیگری مانند تُن وود (جنس چوب بدنه) و سایر اجزای تشکیل دهنده گیتار، برای پخش صدای ایجاد شده توسط لرزش سیم ها استفاده می کند.

این موضوع شامل انواع مختلفی از گیتارها از جمله باس، فلامنکو و گیتارهای الکتریک هم می شود. البته به صورت کلی برداشت اکثر افراد از گیتار آکوستیک، گیتارهایی با سیم های فولادی اند، پس ما هم به ناچار از این موضوع پیروی می کنیم. در واقع، در مطالب این مقاله، منظور ما از گیتار آکوستیک، همان گیتار سیم فولادی است.

گیتار کلاسیک چیست؟

در حالی که گفتیم گیتارهای سیم فولادی با مدل آکوستیک معادل هم بوده و می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد، اما گیتارهای کلاسیک زیر مجموعه ای از گیتارهای آکوستیک به شمار می روند. این گیتارهای سیم نایلونی که در خانواده آکوستیک قرار دارند، دارای ظاهر، صدا و میزان راحتی متفاوتی هستند.

مزایا و معایب گیتارهای آکوستیک

گیتارهای آکوستیک در اشکال و اندازه های بی شماری عرضه می شوند، و مورد جالب تر در مورد این گیتارها، ترکیب های مختلف تن وود، کیفیت سخت افزار استفاده شده، و کیفیت سیم گیتار است که این موارد می توانند بر احساس شما نسبت به تهیه یک گیتار تاثیرگذار باشند. اما از آن جایی که آگاهی از مزایا و معایب این گیتارها امکان آشنایی دقیق تر شما برای انتخاب یک گیتار خاص را در اختیارتان قرار می دهد، ما در اینجا به آنها پرداخته ایم.

مزایا

  • دسته یا فِرِت بورد باریک
  • سیم های فولادی
  • وجود سایز های مختلف
  • چند کاربردی
  • مناسب برای ژانرهای مختلف موسیقی
  • مناسب برای سبک های مختلف نوازندگی

معایب

  • قیمت نسبتاً بالا
  • اندازه آن برای نوازندگان سنین پایین تر ممکن است مقداری بزرگ باشد
  • در نوک انگشتان ممکن است پینه ایجاد شود

یادگیری کدام گیتار آسان تر است: آکوستیک یا کلاسیک؟

شاید انتظار دارید که پاسخ این سوال گیتار کلاسیک باشد. البته به نظر هم می رسد که این انتخاب خوبی است. چون گیتار کلاسیک کوچکتر است، دارای سیم های نایلونی است و در نوک انگشتان شما راحت تر است. این گیتارها اگر کیفیت و تُن وود و کناره ها شبیه بهم باشند، از گیتار آکوستیک بسیار ارزان تر هستند.

با توجه به این که اندازه استاندارد بدنه گیتارهای آکوستیک از نوع دِرِد نات ((dreadnought خیلی بزرگ است، آنها در اندازه های کوچکتر شامل اندازه های 4/3، پارلِر (Parlor) و کنسرت نیز در دسترس هستند. حتی شکل بدنه نیز می تواند دارای یک برش باشد تا دسترسی به کل فِرِت بورد را داشته باشید و به راحتی بنشینید و گیتار خود را بنوازید. دسته می تواند مخروطی و باریک باشد. سیم های فولادی نیز در گاوج یا قطرهای مختلف وجود دارند تا به راحتی بتوانید با نوک انگشتان بنوازید.

اگر می خواهید که گیتارهای سایز 4/3، را با اندازه استاندارد آن مقایسه کنید، پست کامل ما را بخوانید و ببینید که چه چیزی آنها را از هم متمایز می کند و کدام یک برای شما مناسب تر است.

در این باره هیچ پاسخ مشخصی وجود ندارد که بدانید کدام نوع گیتار برای یادگیری بهتر است. در واقع یادگیری گیتاری برای شما راحت تر است که اشتیاق بیشتری برای برداشتن و نواختن آن داشته باشید که بعد همان را هم ادامه دهید. این باید گیتاری باشد که شما دوست داشته باشید، به آن احترام بگذارید و برایتان جذاب باشد.

اگر در این که چه نوع گیتاری برای شما مناسب تر است، شک دارید، در ادامه ما به این سوال شما پاسخ می دهیم. برای انتخاب یک گیتار عالی، یادگیری آن، مهارت پیدا کردن و ادامه دادن آن در طول زندگی تان نیازی نیست که از چیزی بگذرید یا با آنچه که نمی خواهید کنار بیایید، فقط کافی است که گیتار خود را دوست داشته باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا