فیلم و سریالسرگرمی

فیلم های افغانی | معرفی بهترین فیلم های سینمایی افغانستانی

فیلم های افغانی

آیا به تماشای فیلم های افغانی علاقه دارید؟ بهترین فیلم های افغانستانی را می شناسید؟ در این مطلب با بهترین فیلم های سینمای افغانستان را برای شما لیست کرده ایم. با ویکی همراه باشید.

بهترین فیلم های افغانی

اگر می خواهید با فیلم های افغانی سینمایی آشنا شوید در ادامه به معرفی 10 فیلم برتر افغانستانی با ما همراه باشید.

فیلم سینمایی افغانی وژمه (Wajma, an Afghan Love Story)

فیلم های افغانی / فیلم های سینمایی افغانستانی

وژمه یک فیلم درام افغانی محصول سال 2013 به نویسندگی و کارگردانی برمک اکرم است. این فیلم در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان افغانستان انتخاب شد، اما نامزد نشد.

در کابل برف می بارد و مصطفی پیشخدمت خوش اخلاق شاگرد زیبایی به نام وجمه را طلسم می کند. این زوج یک رابطه مخفیانه را آغاز می کنند. پس از اینکه وژمه متوجه می شود که باردار است، اطمینان او به ازدواج مصطفی با او تزلزل پیدا می کند و خبر رسوایی آنها به گوش می رسد. پدر او باید بین حق فرهنگی خود برای حفظ شرافت خانوادگی و ارادتش به دخترش تصمیم بگیرد.

فیلم سینمایی افغانستانی خاک و خاکستر (Earth and Ashes)

فیلم های افغانی جنگی / فیلم های سینمایی افغانی طنز

خاک و خاکستر یک فیلم افغانی به کارگردانی عتیق رحیمی است که در سال 2004 منتشر شد. این فیلم افغانستانی برای هفتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود، اما به عنوان نامزد پذیرفته نشد. این فیلم همچنین در بخش نگاه مشخص در جشنواره فیلم کن 2004 به نمایش درآمد. این فیلم برنده جایزه طلایی در جشنواره بین المللی فیلم زنگبار در سال 2005 شد. این فیلم از فیلم های افغانی قدیمی بشمار می آید.زمین و خاکستر از برترین فیلم های افغانی غمگین بشمار می آید.

داستان این فیلم زندگی یک پیرمرد و نوه 5 ساله ناشنوای او است که به تازگی ناشنوا شده است. در حالی که به معدن زغال سنگی که مراد پسر داستاغیر در آنجا کار می کند، می روند و بیشتر پیاده روی می کنند. داستاغیر باید به مراد بگوید که بقیه اعضای خانواده آنها همگی در یک بمب گذاری اخیر کشته شده اند.

بیشتر بخوانید: معرفی لیست فیلم های با امتیاز 9 به بالا در سایت Imdb

فیلم سینمایی افغانی بچه کابلی (Kabuli Kid)

فیلم های افغانی سینمایی / فیلمهای سینمای افغانستان

بچه کابلی یک فیلم درام فرانسوی-افغانی محصول سال 2008 به کارگردانی برمک اکرم است. در این فیلم حاجی گل آسر، لینا علم، والری شاتز و آملی گلن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم درباره یک راننده تاکسی ساکن کابل است که نوزادی را در صندلی عقب خود رها کرده است، در شصت و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز در بیست و سومین هفته بین المللی منتقدان فیلم به نمایش درآمد و جایزه فیلم حقوق بشر EIUC را دریافت کرد.

فیلم افغانی سنگ صبور (The Patience Stone) با بازی گلشیفته فراهانی

فیلم سینمایی افغانی عاشقانه / فیلم سینمایی افغانی قدیمی

سنگ صبور یکی از فیلم های افغانی جنگی و محصول مشترک با فرانسه است که سال 2012 به کارگردانی عتیق رحیمی بر اساس رمانی با همین عنوان در سال 208 ساخته شده است. این فیلم به نویسندگی ژان کلود کریر و کارگردان، گلشیفته فراهانی، حمید جوادان، ماسی مروات و حسینا بورگان ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار به‌عنوان نامزد افغانی برای بهترین اسکار خارجی زبان انتخاب شد، اگرچه نامزد نشد. گلشیفته فراهانی در سی و نهمین دوره جوایز سزار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. این فیلم در افغانستان می گذرد و در داخل کشور و در مناطقی از مراکش که شبیه خانه های دوران شوروی در کابل بود فیلمبرداری شده است.

در کشوری جنگ زده، زنی مراقب شوهری است که بر اثر اصابت گلوله در گردن فلج شده است که توسط یاران و برادران جهادی خود رها شده است. یک روز، زن تصمیم می گیرد چیزهایی را به او بگوید که قبلاً هرگز نمی توانست انجام دهد.

بیشتر بخوانید: فیلم جزیره ای | معرفی بهترین فیلم های جزیره ای جهان

فیلم  افغانستانی نامه ای به رئیس جمهور (A Letter to the President)

فیلم سینمایی افغانی جنگی / فیلم سینمایی افغانی عاشقانه دوبله فارسی بدون سانسور

نامه ای به رئیس جمهور یک فیلم درام افغانی محصول سال 2017 به کارگردانی رویا سادات است. این فیلم به عنوان فیلم ورودی افغانستان برای بهترین فیلم خارجی زبان در نودمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد، اما نامزد نشد.

ثریا، یک مقام دولتی سطح پایین، زمانی که از یک زن در برابر اربابان روستا دفاع می کند، زندانی می شود. او پشت میله‌ها برای کمک به رئیس‌جمهور افغانستان می‌نویسد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های سینمایی افغانی است.

فیلم افغانی گرگ و گوسفند (Wolf and Sheep)

فیلم سینمایی افغانی عاشقانه جدید / فیلم سینمایی افغانستانی

گرگ و گوسفند یک فیلم کمدی افغانی تراژیک به کارگردانی شهربانو سادات است که در تاریخ 16 می 2016 به عنوان بخشی از مجموعه رئالیست ها در جشنواره فیلم کن 2016 به نمایش درآمد. به عنوان بخشی از Quinzaine des Réalisateurs، کارگردان جایزه سینمای هنر را در آنجا دریافت کرد.

این از فیلم های افغانی شاد و بر اساس خاطرات منتشر نشده، نقش یک انسان شناس را بر عهده می گیرد که جوامع چوپان دورافتاده را در افغانستان مشاهده می کند، جایی که گرگ و گوسفند اهمیت یکسانی دارند. فیلم های افغانی خنده دار بسیار کمی ساخته شده اند که فیلم گرگ و گوسفند در بین برترین های سینمای افغانستان است.

بیشتر بخوانید: بازیگران سریال ارباب حلقه ها | معرفی هنرپیشه‌های ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

فیلم شکستن همزمان بیست استخوان (Rona, Azim’s Mother)

فیلم های ایرانی افغانی / جدیدترین فیلم سینمایی افغانی عاشقانه

فیلم شکستن همزمان بیست استخوان یک فیلم افغانی درام محصول سال 2018 به کارگردانی جمشید محمودی است. این فیلم به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان افغانستان در نود و یکمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد، اما نامزد نشد.

عظیم، یک پناهنده افغان که شب ها در شهرداری کار می کند، همراه با خانواده اش در تهران زندگی می کند. او به عنوان رئیس خانواده و به عنوان برادر بزرگتر، ترتیبی می دهد که برادرش فاروق و خانواده اش به همراه مادرشان به آلمان قاچاق شوند. اما در آخرین لحظات فاروق با شرمندگی تصمیم خود را به عظیم می فهماند که قرار نیست مادرشان را که بسیار به نوه هایش وابسته است ببرد.

فیلم سینمایی افغانستانی قندهار (Kandahar)

فیلم سینمایی افغانی جدید / بهترین فیلم های سینمایی افغانی

قندهار یک فیلم اکشن افغانی آمریکایی به کارگردانی ریک رومن وو و تهیه کنندگی جرارد باتلر است که در کنار علی فضل در این فیلم بازی می‌کند. یک مامور سیا و مترجمش پس از افشای یک ماموریت مخفی از نیروهای ویژه در افغانستان فرار می کنند. این فیلم در سال 2001 ساخته شده است که از این رو یکی از فیلم های سینمایی افغانی قدیمی بشمار می آید.

بیشتر بخوانید: سریال هالیوودی | معرفی لیست سریال های هالیوودی

فیلم چند متر مکعب عشق (A Few Cubic Meters of Love)

فیلم عاشقانه افغانی / فیلم های جدید افغانستان

چند متر مکعب عشق یک فیلم عاشقانه افغانی ایرانی به کارگردانی جمشید محمودی است که در سال 2014 منتشر شد. این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان افغانستان انتخاب شد، اما نامزد نشد. عاشقانه ای بین یک مرد جوان ایرانی شاغل در کارخانه ای در تهران و دختر یک کارگر افغانی شکوفا می شود.این فیلم از فیلم های سینمایی افغانی عاشقانه نیز است.

فیلم سینمایی افغانی جرگه (Jirga)

فیلم سینمایی افغانی دوبله فارسی / فیلم سینمایی افغانی عاشقانه

جرگه یک فیلم درام افغانی استرالیایی محصول سال 2018 به نویسندگی و کارگردانی بنجامین گیلمور و تهیه‌کنندگی جان مینارد است. سم اسمیت در این فیلم نقش یک سرباز استرالیایی سابق را بازی می کند که به افغانستان باز می گردد تا از خانواده مردی که در زمان خدمت در جنگ کشته شده است طلب بخشش کند. این فیلم در شرایط سخت، در مکان های خطرناک و با کمک مردم محلی افغانستان فیلمبرداری شده است. این فیلم که از نظر سیاسی برای تولید در پاکستان بسیار تفرقه‌انگیز تلقی می‌شود، تولید را در آخرین لحظه به افغانستان منتقل کرد و در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان، استان قندهار فیلمبرداری شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های افغانی جنگ است. فیلم سینمایی افغانی جدید جرگه یکی از برترین فیلم های غمگین افغانستانی است.

فیلم افغانی جنگی Osama (اُسامه)

فیلم‌های افغانی

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های افغانستان است که با این جمله شروع می شود: «خدایا مرا از آنانی قرار ده که دنیاشان را برای دینشان می‌فروشند نه از آنها که دینشان را برای دنیا یشان». داستان فیلم در مورد مادر و دختری افغان است که در زمان حکومت طالبان دچار مشکلات بسیاری هستند و مادر از روی ناچاری به دختر کوچک می گوید که باید تظاهر کند یک پسر است. همین کار باعث می شود اتفاقات بدتری برایشان بیوفتد. این فیلم افغانی توانسته شرایط خفقان و وحشتناک زندگی مردم در زمان حکومت طالبان را به خوبی به تصویر بکشد.

بیشتر بخوانید: هنرپیشه‌های پنت‌هاوس: جنگ در زندگی

سخن پایانی فیلم های سینمایی افغانستان

در این مقاله با فیلم های برتر افغانستانی آشنا شدید. بنظر شما بهترین فیلم افغانی کدام فیلم است؟ کدام فیلم از سینمای افغانستان می توانست در این لیست باشد. برای ما در بخش نظرات بنویسید.

سوالات متداول

طرحواره پیدا نشد.
4.2/5 - (16 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا